Jupiter Hell: roguelike Doom v novém kabátku | Recenze

Boje s rozzuřenými démony na vesmírné základně jsme nedávno zažili ve skvělém Doom Eternal. Nicméně pokud vám nesedí zběsilá akce, třeba vás osloví bojový styl založený na tazích.

Co baví

  • Příjemný bojový systém založený na tazích
  • Návykovost pramenící z touhy zjistit, co číhá dál
  • Napínavé prostředí

Co vadí

  • Nezáživný příběh
  • Rychle nastupující stereotyp
7/10
Hodnocení

Když v roce 1993 vyšel první Doom, byla to naprostá pecka. Hra doslova změnila herní průmysl a vydělává dodnes. Na hru pochopitelně navázalo mnoho pokračování včetně nedávného Doom Eternal, nicméně vedle klasických stříleček se Doom dočkal i odboček jako Doom RPG nebo DRL, tedy Doom, the Roguelike. Ačkoli jsem já osobně DRL nehrál, ostatně ji nevytvořil ani tým Id Software, ale studio ChaosForge, své fanoušky si našla a na její odkaz se snaží navázat Jupiter Hell.

Není to náhoda, Jupiter Hell vytvořilo stejné studio, které můžete znát také díky Diablo, the Roguelike a Aliens, the Roguelike. Někomu holt žánr, ve kterém po úmrtí musíte restartovat celou hru, vydělává na chleba. Jupiter Hell naštěstí odkaz drží s hrdostí, přestože značku Doom místy napodobuje trošku okatě.

Každý tah musí být dokonalý

Co je Roguelike?

Herní žánr, ve kterém se po smrti restartuje celá hra. Žánr se jmenuje podle hry Rogue z roku 1980.

Do hry se dostanete strašně jednoduše. Svět se hýbe jen, když se hýbete vy a vaším cílem je mít akce naplánované tak, aby pohyby dobře navazovaly. Když se blíží nepřátelé, musíte přesně vědět, kam chcete dojít, kdy chcete střílet a kdy se hodí nabíjet. Můžete si dát na čas a rozmýšlet si pohyb klidně 10 minut, nepřátelé následně  zareagují na cokoli. Změna zbraně, krok, nabití či střelba, to všechno aktivuje nepřátelský pohyb. A pokud nebudete za krytem a budete měnit na místě zbraně, rozstřílí vás jako cedník. Jelikož hra není krátká, může restart hry po úmrtí herní dobu pořádně prodloužit!

Jupiter Hell (3).jpgJupiter Hell (11).jpgJupiter Hell (12).jpg
Svět se hýbe jen, když se hýbete vy a každý váš tah tedy musí dávat smysl

Hra není o akci ani přesnosti, je o rozhodnosti. Pokud máte obtížnost alespoň na Normal, tak vám jen tak něco nebude odpuštěno. Jedno špatné vkročení do místnosti může znamenat poslední minuty před konečnou obrazovkou. Musíte si vždy krýt záda, protože nepřátelé se můžou vynořit, když je nejméně čekáte. Ačkoli na vás hra nespěchá, na rozdíl od akční hry jen tak neutečete. Mnoho momentů jen vidíte, jak se nepřátelé blíží a nemůžete s tím nic dělat a jen si říkáte: „Tak už to zmáčkni!“

 

Svět se hýbe jen když se hýbete vy a vaším cílem je mít akce naplánované tak, aby pohyby dobře navazovaly

 

Abyste vyhráli, je dobré perfektně poznat zbraně, nepřátele a obecně vaše možnosti. Když máte před sebou hodně slabších nepřátel, je dobré sáhnout po brokovnici nebo střelit do výbušného barelu. Když proti vám jdou dva nepřátelé, jeden je za krytem a druhý ne, je lepší vyřadit toho odkrytého. Navíc hra podporuje víc možností, jak si pomoct. Pokud najdete terminál a na mapě jsou automatická děla, může se vám (pokud máte dostatek nástrojů) podařit je hacknout, případně zjistit polohu všech nepřátel nebo vyřadit drony.

Jupiter Hell (15).jpgJupiter Hell (16).jpgJupiter Hell (21).jpg
Mapa má mnoho možností, jak si trochu pohrát s nepřáteli. Například výbušné barely nebo terminály

Bohužel přes zábavnou hratelnost se hra velmi rychle přesune do stereotypu, kdy jen chodíte a vraždíte, na koho narazíte. Hra se s tím snaží bojovat, například tím, že máte k dispozici několik tříd. Základní hratelnost je stejná, třídy se ale liší v počátečním vybavení a speciální schopnosti.

Jupiter Hell (27).jpgJupiter Hell (37).jpgJupiter Hell (49).jpg
Hra má úchvatnou atmosféru, kdy se budete bát vkročit do další místnosti

Například mariňák má schopnost Adrenalin a bonusové lékárničky, technik zase schopnost Smoke Screen a bonusové multitooly. Následně mají také jiné schopnosti, které můžete vylepšovat po dosažení další úrovně. Nebo můžete hru zapnout v režimu výzvy či zkoušky, kdy například máte bonus ke zdraví, ale máte horší přesnost. Ani to však není hlavní tahoun.

Příběh jako z béčkového akčního filmu

Asi hlavním problémem hry je, že stereotyp nadejde rychle a nemá svou protiváhu. Něco, co by vás nutilo pokračovat ve hraní a dosáhnout vysněného konce. Příběh hry je celkem nudný. Havarujete u stanice na Jupiteru (ne na Marsu jako v Doomovi) a snažíte se přijít na to, proč jsou tu démoni a všichni na vás střílí. Další informace získáváte například z terminálů, texty jsou bohužel z větší části nezajímavé a silnější narativní stránka tu v podstatě chybí.

Jupiter Hell (50).jpgJupiter Hell (52).jpgJupiter Hell (60).jpg
Příběh není moc napínavý a zajímavý. Hra zaujme hlavně atmosférou a touhou překonat výzvu

Ze hry necítíte příběhové napětí a jediné napětí je jistý strach z prostředí a co se skrývá na každé mapě. Jupiter Hell se dostal do návykového bodu „ještě pár tahů, ještě jedna mapa“ a to vás táhne dál. Nemám však pocit, že by to stačilo. Lhal bych však, kdybych tvrdil, že jsem se nebavil.

 

Havarujete u stanice na Jupiteru a snažíte se přijít na to, proč jsou tu démoni a všichni na vás střílí.

 

Stejně jako mě bavilo klikat v Diablu mě prostě baví chodit po mapě a střílet. A strašně si užívám, že mě nikdo neruší. Jsem rád, když mám možnost přečíst si vysvětlivky u pohozených zbraní a zbrojí a v klidu si vybrat, co chci používat. Vlastně mi přijde víc napínavé, když musíte složitě promýšlet, jak se z obklíčení dostat, než pouze jako Rambo popadnout kulomet a rozstřílet vše, co kolem hýbe.

Skvělá alternativa Dooma

Vizuálně není hra překrásná, ale účel splnila. Hra světla a stínu je úchvatná a měl jsem pocit, že světlo baterky prohlížím detailněji než v jiných hrách. Styl sice trochu okatě připomíná zmíněného Dooma, přesto to funguje a zaplivané kovové interiéry vesmírné stanice mají své kouzlo. Soundtrack je pak takový mírný metal. Nerozpumpuje ve vás krev, spíš vám připomíná, že démoni kolem vás ještě neměli snídani.

Jupiter Hell je skvělou volbou pro retro nadšence, pro které drsná akce už moc není, nicméně chtějí pekelnou atmosféru plnou potoků krve. Ano, může být stereotypní a příběh vás nejspíš moc nezaujme, přesto za přibližně 550 Kč se jedná o férovou hru, u které můžete zabít i desítky hodin.

Verdikt

Pokud se chcete utkat s peklem, ale nový Doom vás nezaujal, je Jupiter Hell vynikající alternativou. Hratelnost založená na tazích je provedená skvěle a pocítíte napětí i touhu po krvi. Není to však dokonalé a hra spadne do stereotypu velmi rychle. Přesto možná vydržíte při hraní do hluboké noci a budete si říkat, že to po další mapě už konečně vypnete!

Váš názor Další článek: Odhalení Call of Duty: Vanguard proběhne ve čtvrtek skrze Warzone

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,



Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Prohlédněte si 1600 ruských základen na detailní družicové mapě. Rezavějící Kuzněcov, Moskva i raketoplán Bajkal

Prohlédněte si 1600 ruských základen na detailní družicové mapě. Rezavějící Kuzněcov, Moskva i raketoplán Bajkal

** Google má kvalitní družicové snímky Ruska ** Najdete na nich i tu poslední ruskou vojenskou základnu ** Nadšenci jich lokalizovali už okolo 1 600

Jakub Čížek
RuskoArmádaMapy
Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

** Nejteplejší místo na Zemi nemusí být to nejnebezpečnější ** Největším zabijákem se stane až mix tepla a vlhkosti ** Asie se nebezpečně přiblížila hraniční hodnotě 35 °C twb

Jakub Čížek
MeteorologieGlobální oteplování
Dalekohled z filmu K zemi hleď! našel exoplanetu blízko obyvatelné zóny

Dalekohled z filmu K zemi hleď! našel exoplanetu blízko obyvatelné zóny

** Dalekohled Subaru objevil planetu blízko obyvatelné oblasti ** Ross 508 b má zřejmě protáhlou oběžnou dráhu ** Subaru si zahrál ve filmu K zemi hleď!

Petr Kubala
DalekohledyExoplanety
Pod drobnohledem. Čtečky otisků prstů na smartphonech a to, co jste o nich možná nevěděli

Pod drobnohledem. Čtečky otisků prstů na smartphonech a to, co jste o nich možná nevěděli

** Čtečky otisků prstů máme ve smartphonech déle než 20 let ** Jaké máme druhy, a jak vlastně fungují? ** Ten, kdo je nejvíce rozšířil od nich naopak upustil

Martin Miksa
Čtečka otisků v displejiČtečka otisků prstůSmartphony
Tenhle čip proslavila omezení spojená s Windows 11. Co byste měli vědět o TPM

Tenhle čip proslavila omezení spojená s Windows 11. Co byste měli vědět o TPM

** Windows 11 budou požadovat, aby měl počítač TPM ** K čemu slouží, jak zjistit, zda jej v počítači máte? **Jak jeho případnou absenci vyřešit?

Jiří Kuruc
TPMWindows 11Bezpečnost
Izraelský obrněnec ROBUST autonomně bojuje proti pěchotě i tankům

Izraelský obrněnec ROBUST autonomně bojuje proti pěchotě i tankům

** Izraelský zbrojní gigant Elbit Systems nedávno představil střední obrněné vozidlo ROBUST ** To je určeno pro pokročilý autonomní boj proti pěchotě i obrněným vozidlům ** Nový obrněnec by měl operovat s vysokou mírou autonomie, za každého počasí a prakticky v každém terénu

Stanislav Mihulka
IzraelVojenstvíRoboti
Bojový vrtulník Raider X bude rychlý, obratný i odolný. Pro Pentagon ho vyvíjí Sikorsky a už ukázal prototyp

Bojový vrtulník Raider X bude rychlý, obratný i odolný. Pro Pentagon ho vyvíjí Sikorsky a už ukázal prototyp

** Pentagon hodlá nahradit své lehké víceúčelové vrtulníky Bell OH-58 Kiowa ** Za tímto účelem vznikl modernizační program Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA) ** V rámci něj vyvíjí společnost Sikorsky Aircraft Corporation vrtulník Raider X

Stanislav Mihulka
HelikoptéryVojenstvíPrototyp
Recenze mobilu Asus ROG Phone 6 Pro. Herní profík, ale univerzál z něj nebude

Recenze mobilu Asus ROG Phone 6 Pro. Herní profík, ale univerzál z něj nebude

** ROG Phone 6 Pro je příjemnou evolucí, která opět posouvá výkon ** Změnil se zadní displej, telefon přidal základní odolnost ** Bude nekompromisní výbava s triggery na bocích hráčům stačit?

Martin Miksa
ROGHerní mobilyRecenze