Jurassic World Evolution: vytvořte si vlastní dinosauří terárium (recenze)

• Mnoho odlišných druhů dinosaurů
  • Překrásná grafika

• Žádné úkony nejsou automatické
  • Ostrov, na kterém stavíte, je malý
  • Jiné menší chybičky
7/10

Jednou za čas se stane, že nějaký film doprovází také hra a tato pocta se nyní dostala filmu Jurassic World: Fallen Kingdom. Role této hry je obvykle spíše propagační, nicméně to neznamená, že se mezi tituly nemohou objevit vysoce kvalitní kousky. Jurassic World Evolution totiž konečně umožňuje něco, co jsme si mnozí přáli vyzkoušet již v roce 1993 – řídit svůj vlastní jurský park.

Zoo Tycoon s dinosaury

Hra v naprostých základech není nijak výrazná. Ve skutečnosti je velmi podobná jiným budovatelským strategiím a obzvláště pak Zoo Tycoon. Vaším cílem je vydělat si co nejvíc peněz a skončit s rozsáhlým prehistorickým parkem, o kterém se mluví po celém světě. Toho dosáhnete pochopitelně tím, že budete mít velké množství vzácných dinosaurů, které si lidé opravdu přejí vidět a následně budete kolem klecí stavět obchody či hotely.

jurassic_world (1).pngjurassic_world (2).pngjurassic_world (3).pngjurassic_world (4).png
Hra docela připomíná Zoo Tycoon, ale místo běžných zvířat zde máte dinosaury

Důležité je, že základy zde fungují naprosto skvěle a hra po vás požaduje strategické rozmýšlení, kam jakou budovu postavit. Přičemž i bez dinosaurů má park své požadavky. Musíte budovám zajistit elektřinu, chránit je před bouřemi, propojovat vše cestami atd. Hra vám sice umožní si s návrhem parku trochu vyhrát, přesto však obsahuje několik zbytečných chyb.

Hra v naprostých základech není nijak výrazná. Ve skutečnosti je velmi podobná jiným budovatelským strategiím a obzvláště pak Zoo Tycoon.

Problém je obecně v tom, že je hra až příliš puntíčkářská. Často je něco postavit až překvapivě těžké. Neustále se setkáváte s tím, že danou budovu nemůžete na určité místo umístit a vy nechápete proč. Stačí, aby do prostoru stavby zasahoval kousíček cesty nebo tam byl trochu nerovný povrch. Nutnost se starat o každou maličkost se tím nejednou proměnila v nepěknou komplikaci.

Jakmile máte postaveno, setkáte se s problémem, že vám hra neumožní si blíže pohrát s managementem. Je zde velmi málo budov, což mi ale ani moc nevadilo. Hra je však celkově velmi jednoduchá a není to výzva. Spíše jasně ukazuje, že je to titul pouze pro ty, co rádi relaxují s ještěry na své obrazovce.

Každý miluje T-Rexe

Motorem vašeho parku jsou dinosauři... jinak by tam asi nikdo nelezl. Ve hře je hromada druhů, přičemž vaším úkolem je mít takové, aby to lidi zaujalo, ale abyste měli situaci stále pod kontrolou. Dinosauři totiž nejsou neškodné ještěrky, mohou probourat zeď a začít napadat návštěvníky nebo se něco může stát i jim a přijít o dinosaury znamená přijít o zisky.

jurassic_world (6).pngjurassic_world (5).pngjurassic_world (7).pngjurassic_world (8).png
Starat se o park znamená hlídat spousty věcí a být připraven na problémy

Základem je, že se pokusíte problémům dopředu vyhnout. Každý dinosaurus má jiné požadavky na život a pokud je splníte a on je spokojený, nemusí vůbec dělat problémy. Například diplodocus je rád, když má u sebe pár společníků svého druhu, zatímco tyrannosaurus chce být radši sám. Požadavky však mohou být různé, od velikosti klece po množství vegetace. Naprostou samozřejmostí je, že dinosauři musí být nakrmení a mít přístup k pitné vodě.

Ve hře nic není automatické. Pokud rangerům nedáte příkaz, ať dinosaury nakrmí, zemřou hlady.

Požadavky na prostředí zvládnete sami, s doplňováním krmení či léčením nemocí ale potřebujete pomoc. Tou pomocí jsou tzv. rangeři, které si odemknete po postavení speciální budovy a následně jim zadáváte příkazy, případně si za rangera můžete sami zahrát. Je to taková příjemná blbůstka, zasednete za volant, projíždíte se po parku, střílíte do dinosaurů a případně je také fotíte. Pokud dinosauři utečou, uspíte je pomocí bojového vrtulníku jednotek ACU. Mimochodem můžete ovládat i vrtulník.

jurassic_world (9).pngjurassic_world (10).pngjurassic_world (11).pngjurassic_world (12).pngjurassic_world (13).pngjurassic_world (14).png
Důležité je dávat si pozor, aby dinosauři nikomu neublížili, ale také na to, aby se jim něco nestalo

Zpočátku vás to nejspíš bude příšerně bavit, jenomže celý systém udělování příkazů má docela velkou trhlinu. Musíte dávat příkazy neustále, nic není automatické. Pokud rangerům nedáte příkaz, ať dinosaury nakrmí, zemřou hlady. Samozřejmě chápu, že třeba odchyt dinosaurů byste měli dirigovat sami, ale řešit každou blbůstku je ubíjející. Je to škoda, systém jako takový bezpochyby funguje skvěle a při navrhování klecí jsem si pořádně vyhrál.

Věda je vždy důležitá

Hra by vás asi moc nebavila, kdyby vše bylo hned odemčené. V průběhu hraní si odemykáte budovy i nové dinosaury a vše můžete využít ke zvýšení zisku. Na odemykání budov nic zajímavého není, prostě zahájíte výzkum. Dinosauři ale vyžadují trochu víc práce.

jurassic_world (25).pngjurassic_world (15).pngjurassic_world (16).pngjurassic_world (17).png
Každý dinosaurus má trochu jiné požadavky a vaším zájmem je, aby byl spokojený

Systém vychází z toho, že k sestrojení přesné kopie dinosaurů musíte najít dostatek fosílií. Není zde jasná hranice odemčeno/zamčeno. Znalosti o daném druhu se udávají v procentech. Při objevování nových dinosaurů vyšlete tým na nějaké naleziště a po nějaké době dostanete fosílie. Zbytečné prodáte, zbylé prozkoumáte a budete mít například 70% z T-Rexe. To znamená, že při jeho tvorbě nebude nový mazlíček příliš autentický, hlavně to však zvyšuje šanci na úmrtí dinosaura před jeho vytvořením.

dinosaur (1).pngdinosaur (2).pngdinosaur (3).pngdinosaur (4).pngdinosaur (5).pngdinosaur (6).png
Ve hře je mnoho druhů dinosaurů a každý je něčím unikátní

Objevování vyžaduje čas a peníze. Peníze žere stavba budov a pochopitelně vysílání expedicí, výzkum atd. Tato snaha ale stojí za to. Nové druhy zvýší zisky a zejména vylepší hráčský zážitek. Hru si koupíte ve chvíli, kdy máte rádi dinosaury, že? Naštěstí velkou pomocí jsou úkoly, které dostáváte od zaměstnanců parku. Jedná se o věci typu objev tohoto dinosaura, zabezpeč tuto oblast před bouřemi apod., přičemž za odměnu dostanete peníze.

Se snahou to nepřehánějte

Pravděpodobně si automaticky říkáte, že cílem hry jakožto budovatelské strategie je mít co největší park, který má v nejlepším případě 5 hvězdiček (parky zde dostávají hodnocení dle služeb, dinosaurů atd.). Pravda je to jen částečně. Vaším cílem to jistě bude, rozpínání parku je nicméně velmi omezené. Ve hře je totiž více ostrovů a vaším cílem je postavit funkční park na každém z nich

jurassic_world (18).pngjurassic_world (19).pngjurassic_world (20).pngjurassic_world (22).pngjurassic_world (23).pngjurassic_world (24).pngjurassic_world (26).pngjurassic_world (27).pngjurassic_world (28).png
Graficky vypadá hra naprosto špičkově

Hra má v podstatě svůj konec, i když to u budovatelské strategie může znít divně. Každý ostrov je hodně malý a po dosažení 3 hvězdiček za váš park se vám odemkne další malý ostrov. Na svém aktuálním ostrově můžete zůstat, po pár hodinách už ale nemáte kde stavět.

Dinosauři mají svou duši a charisma, neustále se různě hýbou a vyjadřují své emoce. Když začnete trochu blbnout a dinosaury vypustíte, můžete vidět, s jakou chutí požírají návštěvníky

Musím uznat, že je super, že další ostrovy nabízí trochu větší výzvu a všechny ostrovy se od sebe trošku liší. Na jednom například často řádí bouře, jiný začnete s velkým dluhem a musíte vše prodat a stavět od začátku a jeden ostrov je sandbox s neomezenými zdroji. Přesto i když je začátek podnikání samozřejmě tím nejnáročnějším a nejzábavnějším, člověk rád svůj park zvětšuje. Nastavení limitů vaší velikosti mi přišlo jako zbytečné omezení hravosti a kreativity. Hra nebaví pouze tím, že je to výzva. Ostatně tato hra ani moc těžká není.

Ještěří krasavci

Zatímco téměř ke všem věcem, i když dobře provedeným, má člověk nějaké výhrady, grafice se vynadat snad nedá. Hra vypadá naprosto fantasticky a nejednou si vezmete vrtulník a jen tak se kocháte přírodou kolem. Dinosauři navíc mají svou duši a charisma, neustále se různě hýbou a vyjadřují své emoce. Když začnete trochu blbnout a dinosaury vypustíte, můžete vidět, s jakou chutí požírají návštěvníky. Zvláště elegantní je souboj dinosaurů.

Dokonce jsem se za celé hraní nesetkal s žádnými technickými problémy a hra se velmi dobře ovládá. Hru jsem testoval na Xbox One a i když ovladač chvílemi zlobil, zvláště pak při řešení krizových situací (například útěku dinosaura), je ovládání chytře rozvrženo. Máte prostě pocit, že vám ovladač pomalu přirůstá k tělu a po hodině hraní už stavíte skoro automaticky. Navíc je zde šikovná pomoc v podobě mapy a manažerského pohledu.

Jurassic World Evolution je velmi zábavná budovatelská strategie, ale menších chybiček je ve hře až příliš. Fanouškům propracovaných strategií asi přijde příliš jednoduchá, přesto pokud toužíte po tom chovat dinosaury, budete se rozhodně bavit. Hra má bezpochyby své srdce, což se o každém titulu říct nedá.

Diskuze (1) Další článek: The Crew 2: napříč Amerikou vodou i vzduchem (recenze)