K čemu je vlastně ten nex-gen?

Tento text je určený pro všechny nováčky, jež váhají, kterou konzoli si v nejbližší době mají koupit.

Tak se nám tak nějak blíží ten veleslavný next-gen. Pomalu a jistě se datum launche stává jen otázkou dní, což znamená, že si klidně spousta lidí může začít stříhat metr. Spolu s tím se nám na fóru objevilo hned několik dotazů od nováčků, kterou konzoli si mají koupit a poplatně době mají na mysli jestli PS4, nebo Xbone.

postscriptum158.jpg

Osobně si myslím, že na tohle je ještě trochu brzy, protože pakliže nejste early adopter (nebo recenzent her. To si pak vlastně kupujete pracovní nástroj), tedy hráč, který si prostě musí koupit ten nejnovější dostupný kus elektroniky ještě dřív, než se stane jaksi „normální“, tedy než ho bude mít doma každý druhý, tak to přinejmenším v prvním půl roce moc nemá cenu. Ze zkušenosti totiž vím, že sice bude co hrát, ale nebude to až taková sláva. Obzvláště v porovnání s hrami za další dva, nebo tři roky.

Jen málokdo se bohužel rozmýšlí v těchto otázkách, jestli by si místo nového, dozajista skvělého, železa nevzali spíš něco staršího a dosluhujícího. V oblasti umírajících konzolí máme dnes dost co vybírat a podle mne, ať už koupíte jakoukoliv značku (snad kromě Wii U, tam opravdu tápu kam ji zařadit), máte zaručen nejméně rok opravdu skvělé zábavy.,

postscriptum159.jpg

Věc se má totiž tak, že po několika letech na trhu, je i ta nejméně podporovaná platforma obvykle zásobena alespoň několika opravdu dobrými hrami. Ono se to totiž za ten čas nastřádá, plus tu je onen faktor dlouhodobé selekce, kdy hráči a kritika s odstupem spíše dokáže vyhodnotit, co byl a co nebyl dobrý kousek.

Když musíte něco recenzovat v den vydání, okamžitý dojem a tlak ze strany reklamy a vydavatele poněkud zkresluje, takže vaše hodnocení na stupnici docela lítá nahoru – dolu minimálně o jeden bod. Když ale máte alespoň jeden rok odstup, váš dojem se usadí, protřídí, srovná s konkurencí (dobovou i z minulosti/budoucnosti).

Najednou zjistíte, že ta hra, které jste dali nadšenou devítku je po čase vlastně docela normální osmička a už byste ji při otázce „kterých deset nejlepších her by jsi mi na konzoli XYZ doporučil?“ do užšího výběru asi jen těžko zařadili. Nebo možná ano a ještě nadšeněji, než onehdá.

postscriptum160.jpg

Navíc to nebývá tak dávno, aby titul získal háv legendy, což je bohužel další nepříjemně zkreslující faktor, který dokáže udělat i z naprosto pitomé nehratelné hlouposti skvělou pecku. Tedy do okamžiku, kdy ji vložíte do mechaniky.

Každopádně výsledkem je, že když máte na stole šest let starou konzoli a nezvedá se vám kufr při pohledu na ne až tak skvělou grafiku (což je jako vždy otázkou osobních preferencí a kontextu), kterou prostě ve srovnání s novou generací jednoduše nemohou nabídnout, můžete se dočkat mnoha a mnoha pozitivních herních překvapení.

Šest let stará hra se obvykle ještě moc neodchyluje od dnešního standardu ovládání, proto se člověku nestane, že se doslova rozmázne o betonovou zeď nehratelného ovládacího schématu a zastaralé ergonomie, jenž ve své době byla dostatečná, ne-li dokonce vynikající, ale na dnešní standard prostě nestačí (proto je nutné mít na hraní retra opravdu povahu, nebo věk). Možná bude trochu tuhá, ale stále to nebude problém.

postscriptum161.jpg

Momentální extrémně dlouhý konzolový cyklus má také tu nespornou výhodu, že i hry z doby launche jsou stále docela koukatelné. Jistě, hry doznaly značného pokroku v oblasti grafiky, ale stále tu je řeč o jedné generaci, o jedné architektuře a jedné studnici zdrojů, takže nějaké megaobří skoky se čekat nedají. A to ještě nebyla řeč o graficky stylizovaných kouscích. Ty totiž bez úhony dokáží přežít i generační rozdíly.

Kladným bodem pro nákup staré konzole je i ten fakt, že ty nové, hlavně v prvních sériích, budou až nepříjemně poruchové. Xbox 360 a PS3 mají tohle všechno už za sebou a koupě nějakého pozdního modelu znamená, že s vámi stroj vydrží hezkých pár let. Nechci tím říci, že PS4 a Xbone budou šroty, které se vám pod rukama rozpadnou. Bohužel je historicky doložené, že máte obvykle tak deset procent (a víc) šanci, že se vám váš day one koupený mazlík rozbije během nepříjemně krátkého času.

postscriptum162.jpg

Montážní linky ještě nejsou zaběhnuté, pracovníci nejsou tak zběhlí v odhalování chyb a samozřejmě pak tu je také šance, že narazíte na „páteční“ kousek (to v překladu znamená, že onen pracovník už byl v myšlenkách někde na pařbě v hospodě a práci prostě odflákl, jen aby už bylo hotovo). Pozdější série už budou v pořádku, ale do té doby prostě sázíte loterii s větší šancí „výhry“ než obvykle.

Je jasné, že nové konzole toho budou umět už hned ze začátku víc, než ty staré na konci. U PS3 a X360 se s nejvyšší pravděpodobností už nějakého zásadního rozšiřujícího updatu nedočkáme, ale na druhou stranu operační systém je už vychytaný, nehrozí zasekávání a bugy. Pokud jste tedy poněkud nervnější povahy a vyžadujete hladký chod plus zaměření primárně na hry, tak tohle je také pozitivum.

postscriptum166.jpg

Asi tím nejočividnějším kladem nákupu staré konzole v předvečer vypuknutí technologické revoluce (další. Kolikátá to už vlastně bude?) je cena. Co si budeme povídat, peněz není nikdy dost a pokud budete měřit poměr mezi tím, kolik hodin nahrajete a kolik vás to stálo, tak tohle je argument, jenž nové stroje ještě dlouho nepřebijí.

Samozřejmým a nejzjevnějším argumentem je samotná cena konzole. Sony ani Microsoft už moc níž klesat asi nebudou, ale i tak za nějakých šest tisíc (v obchodu), plus nějaká ta hra k tomu, respektive přidaný hardware – to je něco, co u next-genu ještě dlouho neuvidíme. A když se budeme bavit o ceně dále, tak je nutné připomenout, že ty tisíce her, které má každá konzole po tolika letech v knihovně lze dnes sehnat doslova za hubičku – a jak už bylo zmíněno výše, máte je časem prověřené, takže nebudete vyhazovat peníze za reklamou hnané nesmysly.

postscriptum163.jpg

Problémem next-genu, jak ho dnes vidím já, je jeho přílišné zaměřování na digitální distribuci (je to dost vidět už na PS Vitě, když v krámech doslova není co koupit, kdežto na Store toho je hromada – ale bohužel za jejich ceny), což znamená, že se u spousty her jen tak nedočkáme snížení cen.

Na druhou stranu pokud dáme stranou digitálně šířené indie záležitosti, které se nám na současné generaci v posledních dvou letech tak rozmohly, tak drtivou většinu velkých AAA titulů prostě najdete v bazaru. Zase ušetřené peníze na ještě víc her.

postscriptum164.jpg

Ale aby to nebylo až tak růžové, koupě staré konzole má i svou stinnou stránku. Tou asi nejhorší věcí jsou služby okolo multiplayeru. Velcí vydavatelé, hlavně tedy EA, mají nepříjemný zvyk velmi brzy vypínat své multiplayerové servery, protože se jim patrně nevyplácí je udržovat pro těch několik tisíc nadšenců.

Postupem času to potká každou hru, ale fakt, že konzolové tituly nelze hrát přes dedikovanou síť, ale jen skrze PSN/LIVE znamená, že za blíže nespecifikovanou dobu si multiplayer prostě nezahrajete. Pokud vám ale jde hlavně o singlplayerový zážitek, můžete být v klidu, protože ani jedna současná konzole (možná až na výjimky) nevyžaduje on-line aktivaci, nebo nějaké podobné ptákoviny.

postscriptum167.png

Pokud se tedy budete rozhodovat, co si nadělíte pod smrček a ještě nemáte jeden ze současných strojů, zvažte, jestli by přeci jenom nebylo lepší jít radši do nich. I kdyby totiž přestala ze dne na den jejich podpora a už nikdy na ně nic nevyšlo, stále byste měli takovou hromadu věcí na hraní (a podotýkám, že při troše vybýravosti skvělých!) po dlouhá léta. No a potom už by bylo ono rozhodování jestli PS4, nebo Xbone, zase trochu o něčem jiném, než je nyní, nemyslíte?

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Herní agenda: zářijový výběr jako předzvěst podzimních hitů

Herní agenda: zářijový výběr jako před…

První měsíc tohoto školního roku je za námi, a tak je čas na naši pravidelnou agendu. Podzimní sezóna je v plném proudu, takže si konečně můžeme vychutnat pecky jako druhé Destiny, datadisk k Dishonored nebo nové závody Project Cars. To ale není ani zdaleka všechno.

4.  10.  2017 |
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K úchvatně, podívejte se

Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K …

Nový Battlefront je takřka za rohem a internet se začíná plnit novými pohlednicemi z betatestu. Již brzy vám přineseme naše dojmy, prozatím si užijte parádní 4K obrázky.

6.  10.  2017 | | 3 N/A
Forza Motorsport 7: vstup giganta na scénu (recenze)

Forza Motorsport 7: vstup giganta na s…

Na okruh se vydal další z velkých favoritů letošního závodu o titul závodní hry roku 2017. Forza Motorsport 7 je konečně tady, pojďme si jí tedy rozebrat kousek po kousku.

3.  10.  2017 | | 4 N/A