Kam kráčí počítačové hry?

Zamýšlet se nad budoucností není nikdy snadné, tím méně v tak rychle se rozvíjejícím oboru jako jsou počítačové hry. Přesto bych v tomto článku rád alespoň pojmenoval některé ze současných trendů vývoje počítačové zábavy a popřemýšlel nad jejich možnou budoucí podobou.
Kam kráčí počítačové hry?

Pro lepší přehled však nejprve krátce nahlédneme do relativně dlouhé historie počítačových her. Začala se psát v podstatě už tehdy, když přišly první počítače - a tím myslím i ty opravdu první, jako byl například americký ENIAC, protože na něm také hráli "hru". Sice jen jednu, ale zato pořádně velkou - jmenovala se 2. světová válka. Začátek 70. let byl poznamenán uvedením prvních procesorů společnosti Intel a tedy prvních osobních počítačů. Zjevují se ale i první kompjůtry značky Atari a Apple, pro které také nemohou chybět jednoduché hry.

Tady názorně vidíte, že lidé prostě bez her nedají ani ránu a s počítači jsou spjaty už od samotných prapočátků. Už na začátku 80. let je patrné obrovské rozšíření jednoduchých herních konzolí (zejména v Japonsku), objevují se počítače C64 a nezapomenutelné osmibitové ZX Spectrum plus jeho odvozeniny. I přes veškeré hardwarové úspěchy však herní průmysl upadá. V roce 1986 uvádí společnost Commodore na trh první počítač Amiga a začíná se psát skutečná historie herního průmyslu. Do roku 1990 tu máme Tetris, procesory 486, Nintendo GameBoy a konec počítačů Atari a Amiga, které jsou zadupány hluboko do země překotně se rozvíjejícimi PCčky.

Minulé desetiletí bylo dobou obrovského rozmachu PC, objevu 3D stříleček, interaktivních filmů, Microsoftu, 3D akcelerátorů, konzolí a především nástupu internetu, jenž změnil vše zcela od základu. Za ono jediné desetiletí lze vypozorovat některé zajímavé trendy ve vývoji počítačové zábavy, které se nejspíše prosadí i v dekádě nedávno počaté.

Konzole

Největší zásluhu na rozvoji konzolí mají bezpochyby stále Japonci, protože jsou to právě oni, kdo produkuje většinu hardwaru (Sony - Playstation, PS2; Nintendo - GameCube, GameBoy, GameBoy Advance) i softwaru (Namco, Konami, SquareSoft). Právě konzole jsou jedním z největších tahounů průmyslu počítačových her posledních let, což zpozoroval, jako obvykle poněkud opožděně, i Microsoft a snaží se to dohnat svým Xboxem. Z dříve opovrhované zábavy se stala masová záležitost - ti malí kluci, kteří si hráli už v 80. letech dnes dorostli, ale hrát si nepřestali. Stále je zajímají nejnovější hry, čtou počítačové magazíny, ba co víc, přímo či nepřímo dokazují svým novým i starým přátelům, že na hraní není vůbec nic špatného - a oni to pak zkoušejí také a zjišťují, že je to, k jejich vlastnímu překvapení, zábava.

V kuloárech se povídá, že je ve vývoji už třetí generace konzolí, která má přebít všechno, co jsme dosud měli možnost vidět. Co všechno by tyto hračky měly umět? Vzhledem k tomu, že jejich příchod na trh je reálný teprve někdy mezi lety 2006-2008, mělo by se ze současného hlediska jednat o skutečně futuristické stroje zaměřené už nikoliv pouze na hraní - stanou se z nich centra domácí zábavy (což ostatně může být s dokoupením některých přídavných zařízení už dnes PlayStation 2 nebo Xbox). Standardem se stane přehrávání filmových či hudebních DVD, které mezitím zcela nahradí stařičký VHS, připojení do sítě - samozřejmě vysokorychlostním připojením a vzájemné propojení, vlastní harddisk pro ukládání stažených dat (minimálně v řádu stovek GB), zpětná kompatibilita abyste si mohli zahrát staré dobré pecky z předchozí generace. Přemýšlíte-li o výkonu, představte si bez jakýchkoliv problémů rozhýbanou grafiku filmu Final Fantasy.

V březnu roku 2001 se objevily první zprávy o procesoru zvaném "Cell" určeném pro PlayStation 3 - Sony si tento zbrusu nový kousek objednala u společnosti IBM. Prý má být stejně výkonný jako superpočítač Deep Blue, jenž roku 1997 porazil šachového velmistra Garryho Kasparova, stokrát výkonnější než procesor Pentium 4 na 2,5 GHz. Název "cell" (anglicky "buňka") je odvozen od faktu, že se procesor skládá z několika jader, jež se zaměřují vždy na jiný typ operací - jedno zpracovává grafiku, druhé komunikaci po internetu a další zase zvuk. Triumvirát společností Sony, IBM a Toshiba vložil dosud do projektu přes 400 milionů dolarů. Výroba čipu by prý měla začít koncem roku 2004 nebo začátkem roku 2005.

Jenže ani sebevýkonnější konzole nemá šanci uspět na trhu bez rozsáhlé základny kvalitních her. Jejich vývoj však bude velice zdlouhavý právě zejména díky složitosti budoucích procesoru (-ů). Hovoří se dokonce o tom, že se objeví jednoduchý operační systém a různé aplikace. Zdůrazňuji slovo "jednoduchý", protože právě to je klíč k úspěchu, jak to můžeme vidět i u nejnovějších Windows XP, které získávají uživatelsky stále přívětivější vzhled a zjednodušené ovládání. V budoucnu se bude rozdíl mezi konzolemi a PC nadále zmenšovat - z obou se stanou základny domácí zábavy. Sledování televize, poslouchání hudby, přehrávání DVD, to vše se centralizuje do jediného stroje, ať již typu PC nebo konzole. A ačkoliv Microsoft zatím se svou krabičkou zvanou Xbox nezaznamenal příliš velký prodejní úspěch, jeho vědátoři a designéři už prý pracují na další verzi tohoto stroje.

Online hraní

Současný vývoj online her je úzce spojen právě s konzolemi, jejichž připojování do sítě sice teprve začíná, ale může mít nedozírné důsledky. Vždyť celkové počty prodaných konzolí jdou (a půjdou) do stamilionů! A to už je nějaký potenciál. Směry vývoje online her jsou jasné už dnes, některé z nich můžeme postřehnout například v nedávno uvedeném PC titulu Asheron`s Call 2. Především je kladen důraz na zjednodušení ovládání a vůbec hratelnosti. Naprostou nezbytností se stává rozsáhlý, bohatý a maximálně interaktivní svět plný náhlých zvratů, malých i velkých příběhů, nelineárních událostí. Pořád se musí něco dít.

 

Vývojáři také pomalu ale jistě přestávají holdovat složitému trénování postavy díky kterému starší i současné online hry zabírají nelítostně mnoho času. Začátečníci musejí být skutečně trpěliví aby se "vypracovali" a mohli si konečně pořádně zahrát - takový stav je ale pro většinu společností do budoucna nepřijatelný. Vzhledem k tomu, že konzole jsou určeny pro oddychové hraní - přijdete, půl hodinky zapaříte a pak zase odběhnete zpátky do práce/do školy/na zahradu/do postele - musejí i online hry vyhovovat tomuto schématu. Měly by být zábavné od první minuty, kterou ve virtuálním světě strávíte. Kdo za ně jinak utratí  těžce vydělané peníze?

Reklama

A opět se tu proplétáme s předchozím trendem, totiž online hrami. Reklama je dnes všudypřítomná a bylo jen otázkou času než reklamní společnosti pochopí, že i skrze počítačové hry je možné propagovat své výrobky. Reklama v takových hrách jako NHL či FIFA je vidět na první pohled. Pak tu máme závodní hry, kde figurují automobilové značky nebo závodní stáje.

Od února 2000 bylo prodáno více než 19 milionů kopií hry The Sims a jejích datadisků. Nedávno bylo oznámeno, že společnosti Intel a McDonald`s uzavřely několikamiliónovou dohodu s jejími tvůrci Eletronic Arts, kteří v připravovaném online pokračování nazvaném The Sims Online zahrnou některé produkty obou společností do nabídky herních předmětů. Ačkoliv společnost McDonald`s má s počítačovými hrami zatím jen málo zkušeností, Intel už dávno rozpoznal možnosti 30 miliardového tržního odvětví a je kupříkladu sponzorem Cyberathlete Professional League (CPL), tedy ligy profesionálních hráčů.

Mobilní zařízení

Za mobilní zařízení můžeme považovat vše od mobilního telefonu po digitální fotoaparát. Ne, že by se v budoucnu daly hrát hry i na digitálním fotoaparátu (ačkoliv nic není nemožné), ale lze je využít například ve spojení s hrami pro PDA (malý počítač do ruky). Řekněme, že paříte třebas nějakou adventuru a musíte vyfotit nějaký objekt či předmět a přehrát ho do hry, abyste mohli postoupit dál. Nebo ve hrách pro PC/konzole můžete díky digiťáku snadno dostat obličej svůj nebo kohokoliv jiného přímo do hry (ať už online nebo klasické "single").

Zdaleka největší podíl na hrách pro mobilní zařízení mají samozřejmě mobilní telefony. Už tento rok jej má vlastnit 90% obyvatel České Republiky. Stěží už dnes naleznete mobil ve kterém by nešlo hrát jedinou hru. Navíc je možné stahovat stále nové a nové. Některé mobily umožňují vzájemné propojení a hraní takříkajíc "po síti". Nejnovější mobilní telefony disponují poměrně velkými barevnými displeji - hry mohou vypadat zase o něco lépe. A zákazníků je téměř 10 milionů! To už je nějaké lákadlo. Navíc není vývoj her pro mobilní telefony nijak drahý, ba naopak! Stažení nové hry pak může stát, pche, třeba bůrka - když si jej stáhnou dva miliony zákazníků, máte zisk 10 milionů korun při nákladech sotva několik desítek tisíc! Jsou to poněkud idealizované počty, ale počkejme a uvidíme.

Sport

V posledních letech se i u nás rozmáhá úplně nový fenomén, totiž sportovní hraní her. Nejčastěji jsou to 3D střílečky typu Quake 3 Arena nebo Counter-Strike či realtime strategie jako StarCraft či Age of Empires. Existuje dokonce i herní olympiáda. Takovíto "sportovci" zcela regulérně trénují, nechávají se sponzorovat, sdružují se do skupin (tzv. klanů). Hraje se někdy až o desetitisíce dolarů. Jakmile se grafika přiblíží fotorealistickému podání, může se z těchto "kybersportů" stát oblíbená televizní podívaná. Stejně jako dnes sledujeme tenisové, hokejové či fotbalové zápasy, budeme možná v budoucnu sledovat zápasy v následovnících her Quake či Counter-Strike.

Konec malých společností

Dnes stojí vývoj úspěšné počítačové hry milióny dolarů a trvá dva až čtyři roky. Zítra se ona částka může blížit k deseti milionům a čas se prodlouží na pět i více let. Kdo ale má tolik peněz aby si mohl do tak rozsáhlého projektu dovolit investovat? Pouze opravdu velké, bohaté a hlavně zavedené společnosti. Malé vývojářské týmy těžko dostanou šanci. V budoucnu malých vývojářů ubude a naopak se zvýší počet těch opravdu velkých typu Electronic Arts. Možná, že ještě přežijí malé specializované týmy, které ale nevyvíjejí celou hru, nýbrž se zaměřují vždy jen na jednu její část - grafiku, umělou inteligenci, síťový kód.

Kdy už konečně přijde VR?

Pro neznalé přeložím - "Kdy už konečně přijde virtuální realita"? Toť otázka. Začátkem 90. let si lidé mysleli, že už touhle dobou bude mít každý na hlavě virtuální brýle a utopí se ve sladkém pocitu ničím neomezeného virtuálna. Jenže podobné předpovědi se ani zdaleka nenaplnily. Sladké virtuálno už tu možná máme v podobě internetu a online her, jenž nedošlo k byť i sebemenšímu rozšíření virtuálních brýlí - místo nich nastoupily LCD displeje s čím dál tím větší úhlopříčkou, a tak se zdá, že "trávníkářům" definitivně odzvonilo. Postupem času se ze zavěšovacích displejů stanou rovnou celé stěny a my už si nikdy nebudeme moct stěžovat na malou úhlopříčku. Virtální brýle se v nejbližších pěti letech zřejmě nestanou prodejním šlágrem - brání jim v tom stále ještě nedokonalá a hlavně drahá technologie, která z nich činí velice neohrabané nástroje.

Jistou naději lze spatřovat také v holografii, ale to už je opravdu hudba až příliš vzdálené budoucnosti. Popravdě, myslím si, že jedna z nejlepších předpovědí toho, jak bude svět vypadat v příštích desetiletích, je k vidění ve Spielbergově filmu Minority Report.

V jednoduchosti je krása

Závěrem postavím celý tento text poněkud na hlavu když prohlásím, že zdaleka nejoblíbenějšími online hrami současnosti jsou různé druhy piškvorek, lodí, karetních her a podobných naprosto primitivních hříček. Na mobilech zase panuje legendární had. Uživatelé jsou někdy opravdu nevyzpytatelní. Možná jde ale jen o to kdy konečně objeví i ty "složitější" hry.

Zdroje: ZDNet, BBC, Eurogamer, GameSpy

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 12 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 16 N/A
Fanoušci přinutili EA ke změně, Star Wars Battlefront 2 bude lepší

Fanoušci přinutili EA ke změně, Star W…

Velká vlna nevole od fanoušků Battlefrontu podle všeho padla na úrodnou půdu. EA chystá změny.

18.  11.  2017 | | 2 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A
Harry Potter se vrací, tentokrát s příchutí Pokémon GO

Harry Potter se vrací, tentokrát s pří…

Černá magie společně s Voldemortem se vrací na scénu.

10.  11.  2017 |