Kauza GameZone: móda flamewars se vrací

Krádež! Převrat!! Revoluce!!! Změna provozovatele portálu GameZone bývá interpretována rozmanitými způsoby. Oprávněně? Pravda, vůči redakci to nebylo fér. Kontroverzní komentáře situace jsou ale spíše bojem o veřejné mínění ve stylu žabomyších flamewars. Na celou situaci přitom doplácí bohužel nejvíce hráči.

Za posledních 14 dní jsem se dozvěděl zajímavé věci. Například že je možné někomu něco ukrást, aniž by onen "někdo" to "něco" kdy vlastnil. Že pro neobnovení smlouvy má čeština nový termín - převrat. A taky, že se česká progamingová scéna za poslední roky vůbec nezměnila.

Co se stalo?

Server GameZone je nejznámějším českým serverem specializujícím se na poskytování serverů pro multiplayerové zápasy přes internet. Do ledna 2006 jej spravovala společnost Allstar Group, podporovaná Českým Telecomem coby vlastníkem domény. Smlouva mezi oběma subjekty skončila k poslednímu lednu (podle jiných zdrojů k poslednímu únoru) 2006 a nedošlo k jejímu obnovení. 1. února 2006 ztratila dosavadní redakce přístupová práva k serveru, který podle následného prohlášení  převzala společnost Progamers. Většina redakce, jež dle svého vyjádření nebyla o tomto kroku do poslední chvíle informována, se přesunula na nově vznikající server GamePark.cz, který patří společnosti Allstar Group.

V současné chvíli tedy fungují dva servery zaměřené na pořádání multiplayerových zápasů. Během několika dnů se redakci GameParku (většině bývalého GZ) podařilo zprovoznit vlastní server a pořádat na něm první zápasy. "Nová GameZone" pod obměněným vedením se potýkala s technickými problémy delší dobu, v současné chvíli však už také funguje. Nabídka her je však v případě obou konkurentů mnohem menší než na původní GameZone.

Nelze nesympatizovat s redakcí, která ze dne na den takřka beze slov ztratí přístup ke svému několik let vyvíjenému projektu. Podílel jsem se na vzniku a tvorbě několika periodik a dokáži si představit, jak se cítí člověk, který obětoval svůj čas něčemu, co mu nyní bez vysvětlení berou. Na druhou stranu svět nefunguje na bázi sentimentu a zásluh. Stejně jako je možné během několika málo hodin přijít o práci, je možné přijít i o vlastní časopis či doménu. Časopis patří vydavateli, to on jej financuje a bere na sebe riziko případné ztráty. U domény plní podobnou funkci majitel.

Navzdory současné módě nadávat na Český Telecom (i když si to za mnohé kroky možná zaslouží) si telekomunikační gigant může dělat se svou doménou co uzná za vhodné. Doposud dotoval provoz portálu GameZone, který pro něj spravovala společnost Allstar Group, nyní se rozhodl zkusit své štěstí se společností Progamers. Způsob, jakým to provedl, není rozhodně hoden obdivu ani následování, na druhou stranu ani příliš neospravedlňuje ostrá slova padající na jeho hlavu a hlavu Progamers.

 

Média informující mnohdy se značným zápalem o situaci (Tiscali, Tiscali2, Bonusweb, Lupa) přehlédla jednu zajímavou skutečnost. V pozadí celé "GameZone kauzy" lze vycítit jisté pokračování soupeření dvou konkurenčních progamingových společností v České republice, jejichž vztahy nelze označit za přátelské. Společnost Allstar Group je spolumajitelem firmy Allstar Game, mezi jejímiž společníky se objevuje i majitel společnosti e-Sport entertainment (pořadatel každoroční kvalifikace WCG, Progamers oproti tomu připravují Mistrovství ČR v počítačových hrách). Spolupráci e-Sport s Allstar Group dokumentuje ostatně i nově vytvořená sekce na GameParku, na niž odkazuje původní progamingové zpravodajství e-Sport (www.e-sports.cz). Ve světle těchto skutečností je neavizované převzetí GameZone "od konkurenta" logičtější.

Je trochu smutné, že místo soupeření kvalitou poskytovaných služeb se bojuje spíše pomluvami. Ať už jde o obviňování Progamers ze zákulisního ovlivňování Českého Telecomu od spolumajitele firmy Allstar Game (i když z něj není příliš patrné, z čeho autor Progamers viní - z úspěšného obchodního jednání?), nebo o nepřímé hledání viníka sabotáže serveru GameZone. Vše připomíná spíše flamewars herních webzinů, populární před několika lety. V nich jsme na sebe také se zanícením házeli špínu a obviňovali se z kdovíčeho. Nezávislí pozorovatelé se při sledování konfliktů dobře pobavili, ale celkově většinu lidí žabomyší spory nezajímaly. A stejné je to i dnes - viz anketa na Lupě. Ovšem zatímco webziny pochopily, že flamewars škodí zejména jim samým, v progamingu jsou, navzdory mnohem větším obratům, cílům a prohlášením o profesionalitě, přítomny dodnes.

 

 

 

Diskuze (29) Další článek: Další ukázka PS3 na cestě

Témata článku: , , , , ,