Kauza rozchodu Electronic Arts a Cenegy, 1.díl

Když se rozejde světový vydavatel s českým distributorem, je to v herní branži vždy důležitá zpráva. Když se však rozejde největší vydavatel s jedničkou na českém trhu, je to událost roku. Proto jsme se na kauzu Electronic Arts vs. Cenega podívali pěkně zblízka a výsledky přinášíme v dnešním prvním dílu článku, který se zabývá právě tím, proč se tyto společnosti nedohodly na pokračování smlouvy.

Asi každý, kdo se pohybuje na české herní scéně déle než pár měsíců, si odjakživa spojoval aktivity Electronic Arts v České republice s naší nejvýznamnější distributorskou společností CENEGA Czech. Ono není se čemu divit, když tituly od EA distribuuje tolik dlouhých let a zdálo se, že se na tomto stavu nic nezmění. Jenže ouha, přišel třetí říjen a Cenega vydala překvapivou tiskovou zprávu:

Společnost CENEGA CZECH s.r.o, přední distributor počítačových her v České republice se rozhodla ukončit spolupráci se společností Electronic Arts. Stalo se tak na základě jednostranného rozhodnutí o změně obchodních podmínek ze strany Electronic Arts. Nově navrhované obchodní podmínky nejsou pro distributora, společnost CENEGA CZECH s.r.o. seriózní a není možné je akceptovat.

Proč to?

Každého celkem logicky napadne otázka, proč EA měnila podmínky kontraktu, který fungoval dobře pro obě strany. Hry od Electronic Arts se pravidelně umisťují na předních příčkách žebříčků prodejnosti, a to možná dokonce ve větším poměru než ve světě (za rok 2002 bylo mezi nejprodávanějšími hrami hned šest titulů od EA). Kdo jiný než nejvýznamnější, největší a nejznámější distribuční společnost s prakticky jedinou celorepublikovou sítí specializovaných herních maloobchodů by mohla v zemi lépe prodávat tituly od EA?

Věřte nevěřte, o jedné bych věděl. Její jméno je Electronic Arts Czech Republic. Že jste o takovéto firmě nikdy ještě neslyšeli? Není divu, oficiálně totiž vznikla až 13.8.2003 po odkoupení podílů společnosti QPS Holding zahraničními pobočkami EA a následně přejmenování firmy na výše uvedený název.

Electronic Arts v České republice?

Stalo se tak to, o čem se už docela dlouho šeptalo dlouho v zákulisí. Cenega ztratila svého nejvýznamnějšího partnera, který se rozhodl sám vstoupit na český trh.

O komentář tohoto kroku jsme požádali manažera společnosti Electronic Arts Czech Republic, Otto Jermana: "Vstup EA na český trh je zcela opodstatněným a logickým krokem nadnárodní společnosti, která se tak snaží získat co nejpřímější cestu ke svým zákazníkům a spotřebitelům. Ač se může zdát načasování těchto zásadních změn do období předvánoční sezóny nepříliš strategické, i tento fakt má své opodstatnění. EA vstupuje na trh, který je v očekávaní zásadních změn v souvislosti se vstupem do EU, s nabídkou praxí ověřených prodejních praktik a marketingových postupů, kterými si na vyspělých trzích vybudovala své dominantní postavení a hodlá veškeré zkušenosti použít pro "kultivaci" zdejšího herního byznysu a trhu se zřejmým cílem maximálně vyjít vstříc spotřebiteli a jeho požadavkům."

     

Medal of Honor - veleúspěšná FPS, mnohými odborníky označovaná za nejlepší hru roku 2002. Vydavatel? EA. Pokračování jsou samozřejmě na cestě...

I pro poněkud komplikovaný vznik firmy našel Otto Jerman vysvětlení: "Kancelář EA začala oficiálně fungovat 1.10. 2003, cca. od tohoto data je také pod tímto názvem zapsána v obchodním rejstříku. Společnost EA využívá celosvětově konzultantských, právních a poradenských služeb renomovaných firem z oblasti finančnictví práva a legislativy, ne jinak tomu bylo i v případě České republiky. Je běžnou praxí, že firma, která se rozhodne vstoupit na trh a nezná dokonale legislativní a právní prostředí a zvyklosti daného teritoria a zároveň chce svůj záměr uskutečnit rychle, využije právě služeb takové konzultantské firmy, která jí "připraví a prodá" firmu "již hotovou", se všemi legislativními náležitostmi a s garancí, že jsou splněny veškeré právní normy nutné pro vznik a další fungování takovéto firmy na českém trhu."
 

"Takže od doby, kdy se EA rozhodla k přímému vstupu do České republiky, což bylo začátkem tohoto roku, následovaly nezávislé studie a výzkumy trhu, na jejichž základech byly detailně rozpracovány další kalkulace a parametry budoucí pobočky a později došlo k "pořízení" společnosti QPR Holding, která se následně přejmenovala na Electronic Arts ČR, s.r.o."

Podmínky smlouvy

Dozvěděli jsme se také něco více o nevýhodných podmínkách, které byly Ceneze nabídnuty, a na základě kterých smlouvu vypověděla. Samotná Cenega jejich povahu nechtěla příliš rozvádět, proto jsme se opět zeptali pana Jermana.

Ten k tomu uvedl: "Společnost Cenega, zastupující a distribuující produkty EA na náš trh téměř 8 let, odvedla poctivý kus práce a své úlohy se zhostila více než důstojně. Úloha distributora/prostředníka je vždy tak trochu nevděčná. Z určitého úhlu pohledu se může zdát, že "prošlape cestičku velké firmě" a ta pak přijde k "hotovému". Pravdou ale je, že distributor má určitá omezení, vyplývající především z jeho širokého záběru co se týká sortimentu (od ostatních vydavatelů), většinou lokálního působení a dalších záležitostí, které do určité fáze vývoje obchodu nemusí být překážkou, v momentě kdy ale uzraje situace na mnohem detailnější a pestřejší marketing produktu s důrazem na kreativitu a flexibilitu, nastává většinou problém."

"V momentě, kdy se jako přímé zastoupení EA budeme detailně věnovat marketingu a prodeji pouze našich výrobků, máme mnohem větší šanci zaujmout spotřebitele, prodat a uspět v tvrdém konkurenčním boji. V praxi tento proces znamená, že budeme přímo kontrolovat aktivity, které pro nás zajišťovala Cenega a za které dostávala od EA zaplaceno (marketing, lokalizace produktu, help desk atd.), tento zdroj výdělku tedy distributorovi odpadá, zároveň hodláme obchodovat napřímo s největšími prodejci, čímž bereme distributorovi značnou část obratu a tedy i ziskové marže… při podílu EA na trhu to nejsou pro distributora zanedbatelné položky. Z této situace tedy vyplývají ony nepřijatelné podmínky pro Cenegu."

     

NHL - nesmrtelná série hokeje, která dosud hravě převálcovala každého konkurenta

Čili ve stručnosti Cenega dostala nabídku na pokračování ve spolupráci, nicméně už zdaleka ne v takovém rozsahu jako dříve. Kdyby podmínky přijala, neměla by prakticky žádný vliv na vydávání titulů pod značkou EA a stala by se pouze jakýmsi velkoobchodem pro "druhořadé" prodejce. Je tedy nad slunce jasné, že Cenega změnu smlouvy nepřijala a ani nemohla přijmout. Sama to ostatně přiznává prostřednictvím manažera Jiřího Jakubce, jenž měl na starost právě produkty od EA: "Změny souvisely s přímým vstupem (Electronic Arts - pozn. red.) na náš trh a v této situaci byly ze strany EA  pochopitelné. I přes tuto skutečnost jsme je ale z pozice distributora nemohli akceptovat, neboť pro nás byly velice nevýhodné. Kvůli těmto všeobecně nevýhodným obchodním podmínkám se dnes nové EA hry téměř v žádné maloobchodní síti neprodávají."

Co to udělá s Cenegou?

Jelikož na situaci ohledně dalšího vydávání a distribuce titulů pod značkou EA bude zaměřen druhý díl našeho povídání, zkusme si dnes položit otázku, co tato kauza udělá s Cenegou.

EA není společnost, která by vynikala kvantitou titulů, ovšem sedí na ni označení "co hra, to perla". O prodejnosti her jsme už mluvili, jen dodám, že situace z konce roku 2002, o které byla řeč, se nijak neliší ani s dalšími průběžnými žebříčky, které Cenega vydala. Vždy se mezi nejlepšími objevovalo spousta titulů od EA.

S ukončením smlouvy Cenega ztratila takové tituly jako Medal of Honor, sérii Command and Conquer, Need for Speed a další. Každá hra má přitom úspěch díky svému jménu již dopředu zaručen. Kromě toho jde také o komerční trháky jako Harry Potter či Pán prstenů - opět tisíce a tisíce prodaných kusů. V České republice nemůžeme opomenout ani každoroční úspěchy NHL a FIFA. A to nemluvě o naprostém megatrháku v podobě Sims a jeho plánovaného pokračování (zajisté následovaného tunou datadisků). Nic, nad čím by manažeři Cenegy měli jásat.

     

The Sims - nejprodávanější hra všech dob - má cenu ještě něco dodávat? Vlastně ano: samozřejmě je od EA

Nicméně alespoň navenek v tomto stavu dokázal Jiří Jakubec najít pozitivum: "Společnost Electronic Arts je největším vydavatelem her na světě, je tedy pochopitelné, že konec spolupráce na naší společnost vliv má. Na druhou stranu je ale nutno říct, že EA není jediným vydavatelem a proto v nové situaci vidíme i nové možnosti. Budeme se jakožto distributor moci mnohem více věnovat ostatním vydavatelským firmám, které mají minimálně stejně dobré hry jako má EA."

Co Ceneze zbylo?

Ztráty na straně největšího českého distributora jsou tedy opravdu veliké. Přesto však zůstává na trhu jedničkou, i když její pozice není ani zdaleka tak silná jako dřív. Z jedné strany na ni dotírá Playman se svou rozsáhlou nabídkou světového kolosu Ubi Softu, na druhé straně tu máme CD Projekt se svou schopností prodat skoro všechno a hlavně: s nově získanou Konami v zádech.

Nesmíme opomenout ani výhradního distributora Sony, společnost AT Computers, který ukázal svou sílu již na Invexu, kde se svým stánkem dokázal úspěšně konkurovat (s pomocí CDP a Playmana) Ceneze, co se rozlehlosti expozice týče. US Action viditelně také neřekla své poslední slovo a podle posledních signálů se i tato společnost snaží o získání většího podílu na trhu, stejně jako staronová SevenM, Cinemax a další. Vznik EA Czech Republic jen zvýrazňuje rozmanitost situace na české herní scéně a bude velice zajímavé, jakým směrem vlastně situaci na trhu posune.

Každopádně Cenega má stále v záloze hned několik kvalitních vydavatelství, v čele s dvojicí Eidos a Take2 Interactive (Gathering of Developers) a koneckonců sama je celosvětovým vydavatelem velice zajímavých titulů. Podle slov Jiřího Jakubce se spolačnost hodlá také více soustředit na činnost okolo Nokie N-Gage, pro kterou je v ČR Cenega hlavním distributorem.

Výsledek kauzy?

Ač zpočátku vypadal rozchod Cenegy s EA všelijak, žádný skandál se nekoná a jedná se pouze o technický důsledek vstupu EA na český trh. Spolupráce těchto dvou kolosů mohla sice nadále pokračovat, ale stejně tak je třeba chápat Cenegu, že se rozhodla smlouvu ukončit. Než hrát páté kolo u vozu, to se raději česká distributorská jednička rozhodla opustit EA a soustředit se na tituly, které zůstávají plně v její režii. Tím sice ztratila další metry svého náskoku před ostatními distributory, nicméně stále je, co se trhu s PC hrami týká, jedničkou na CZ trhu. O monopolu či jasné dominanci na trhu si však už může jen nechat zdát.

Již brzy na Doupěti:

Z pozice hráče bude určitě nejzajímavější, jakou strategii na trhu zvolí EA. Kolik budou stát hry, jak se společnost staví k lokalizacím, kde budou hry k dostání, kdy vyjdou a mnoho dalšího se dozvíte v druhém dílu ohlédnutí za touto kauzou. Těšte se na podrobnosti o tom, kdy a za kolik vyjde nová FIFA, Return of The King a další zajímavé tituly. Článek očekávejte na Doupěti příští týden!

Diskuze (15) Další článek: Skvělé hodnocení Hidden and Dangerous 2 v jedné z prvních recenzí

Témata článku: , , , , , , , , , , ,