Kde je má hra?

Minulý týden jsem chtě nechtě v rámci doplňování herního vzdělání dohrál poslední CoD:BO2 (nebudu se o tom zatím moc šířit. Prostě to byla tak strašná haluz, že jsem to musel hrát natřikrát) a tento týden jsem pro změnu koukal na let's play nového Tomb Raidera – to abych si pro jistotu ověřil, že do něčeho takového už jenom kvůli úctě k předloze nechci cpát peníze, protože s ní to má společné fakt jen jméno. Když jsem ale tak koukal na to video a týden předtím „hrál“ to video (CoD), napadlo mne, že se opravdu bude muset trochu zapracovat na definici interaktivního filmu. A sakra brzy.

Hra nové generace

Vezmu to trochu oklikou. Problémem moderního Tomb Raideru alespoň tak jak to vidím na tom YT je, že to je moderní Tomb Raider a abyste si ho skvěle užili, tak vám stačí ono YouTube. Je to trochu Uroboros, ale věc se má tak, že i když koukáte na let's play, nebo máte disk hezky v mechanice a ovladač v rukách, tak v zásadě máte ten samý zážitek (jen to rozlišení tedy není to pravé ořechové). Hra prostě dělá většinu věcí za vás a vy nemusíte, nebo co je ještě horší – NESMÍTE projevit iniciativu.

postscriptum64.jpg

Hry byly v drtivé většině případů tím či oným způsobem vždy tunel. Omezený svět, s omezenými pravidly a omezenými možnostmi. Je to logické, protože autoři prostě nemohou naprogramovat celý svět. S tím se musíme smířit a je to svým, způsobem v pořádku. Co ale v pořádku není, je když z původně interaktivní zábavy dělají autoři pasivní sledování akčního filmu jako v televizi. Jediné co se po vás chce – držet páčku dopředu aby se postava hýbala.

postscriptum65.jpg

V prvních Tomb Raiderech jste měli pohybové možnosti Lary a jako veliký prostorový rébus postavený level, který jste museli vyřešit. Příběh byl v zásadě separován od vlastní hratelnosti, protože probíhal v několika málo animacích (CGI, nebo enginových, to už je jedno). Moderní TR tohle míchá dohromady a bere otěže hratelnosti z rukou hráče, protože mícháním všech možných animací do části, kterou ovládáte vy, vás obírá o samotné hraní.

postscriptum66.jpg

 

Nechte mě něco dělat

Lara si automaticky zapaluje louče, automaticky se chytá všude možně, automaticky dělá tohle nebo tamto. Důležité je, že tohle NEDĚLÁTE vy! Na hráči pak zbude jen jít kupředu, sem tam skočit a hlavně v pravý čas zmáčknout QTE tlačítko, jinak mu Laruška chcípne a onmusí pak absolvovat předchozí část filmu, kterou už zná a tak ani není moc zábavná.

Premisa her je, že hráč se má vžít do role kterou hraje. Jak se to má probůh stát, když nic nedělá? Když nic nerozhoduje, když nic neovládá, když je pouhým divákem? Asi dost těžko, protože pak to je vlastně jen jakýsi dlouhý film, ne hra. U Heavy Rain se mohutně protestovalo, že jde o moderní verzi interaktivního filmu, ve kterém člověk jen sleduje co se děje. Jenže aby se v HR příběh posunul o kousek dál, tak je fakt, že hráč MUSEL napřed něco udělat a nebylo to jen obligátní „drž páčku dopředu“. I blbé otevírání dveří znamenalo vzít za kliku a udělat pohyb „otevírání dveří“. V novém TR se slevuje dost drasticky i ze standardu HR.

postscriptum67.jpg

V průběhu let, jak jsem hrál různé díly TR, musel jsem dost skousnout. Obzvláště poté, co sérii začali dělat v Crystal Dinamics to šlo z kopce. Jasně, lepší oblejší grafika dávala hře jaksi organičtější vzhled, takže se na to lépe koukalo a popravdě – vypadalo to v pohybu i více reálně. Stará grafika založená na krychlích a později vylepšená o nějaké ty trojúhelníky je na dnešní standardy jednoduše moc kubistická a nereálná. Jenže z hlediska „já hraji“ to bylo mnohem lepší, protože se po hráči vyžadovalo, aby plánoval, využíval pohybové schopnosti do krajnosti, byly pevně daná pravidla a hrálo na milimetr přesně.

V nových dílech stačilo jen tak nějak přibližně zamířit a skočit - ona se už nějak chytla. Schválně si zahrajte TR1 a Anniversary (což je jen tak mimochodem dobrá pocta jedničce i přes to všechno co tu píši). V TR1 musíte být přesní, vědět co děláte, kam se chcete dostat a mít dobré oko. V Anniversary je všechno mnohem hladší, pohodlnější, automatičtější – hra převzala mnohá hráčská břemena. Možná to beru až moc old-scoolově, ale tohle všechno tak nějak vedlo k rebootu série a to už s prominutím s TR nemá vůbec nic společného, protože jde o systém Anniversary na kvadrát.

postscriptum68.jpg

V novém TR totiž většinu času jen sledujete co Lara v kontextu k místu a situaci sama dělá. V zásadě jediné místo kdy člověk má trochu hru v moci, jsou střílecí pasáže, ale dělat z vykradačky hrobů rychlopalnou akční hru? Vážně? Kde jsou složité prostorové rébusy? Kde jsou obrovské památky? Kde je hratelnost založená na samotné šikovnosti hráče? Při sledování let's playe jsem měl dojem, že koukám na Uncharted. Až takhle hluboko značka klesla. To není reboot, to je deklasifikace.

Předávkování filmem

Tomb Raider ale bohužel není jedinou star na tomto nebi, která se takhle nepředvídatelně zvrhla. Je jen prostě tím, co mě nejvíc udeřilo do očí. Autoři v honbě za co nejvíce filmovým zážitkem stále více a více očesávají možnosti hráče. Já jsem tím prvním, který hlasuje pro filmovost a silnější příběh, protožesi myslím, že hry na něco takového mají potenciál. Vyprávět dobré příběhy v interaktivní podobě? No super! Jenže to co se s hrami děje v poslední době mne začíná dost vytáčet.

postscriptum70.jpg

Ani tak mi nevadí, když je hra každých pět minut přerušená nějakou animačkou, ve které si s někým povídáte, nebo sledujete, jak se něco děje. K tomu prostě musí docházet, pokud se autoři rozhodnou k cinematickému přístupu (ale zase na druhou stranu – všechno s mírou prosím). Zásadní problém mám v tom, když autoři rozhodnou, že hráč nemusí/nesmí dělat nic! V posledním CoD jsem během pár misí měl za úkol dojít ke dveřím a vyrazit je. Jak to probíhalo? Došel jsem ke dveřím a naskočil skript. Jen tak, pro nic, za nic, já nic neudělal, ono samo.

Je mi jasné, že se autoři snažili vyhnout situaci, kdy bych si jen tak zvesela pobíhal po levelu a dveře nevyrazil, čímž bych jim asi rozbil časování akce (a taky bych nechtěl na druhou stranu hrát něco jako poslední MoH: Doorfighter), ale tohle snad nemyslí vážně? Už tak osekaná hra, ve které je vyloženě smrtící uhnout z cestičky o metr na stranu, nebo nedej bože zapnout mozek a oni mi nedovolí ani zmáčknout kliku? Serious?

postscriptum71.png

Přitom ne že by to nešlo! Ne že by byl až tak veliký problém nechat hráče opravdu hrát! Dishonored, nebo Far Cry 3 ukazují, že můžete mít něco jako limitovaný sand box a nerozbít samotnou hru. Dát hráči prostor, dát mu možnosti, postavit ho před překážky a nechat ho dojít do bodu, kdy příběh vyžaduje nějakou tu cutscénu. Nechci příliš spekulovat, ale mám takový dojem, že vytvořit takovou úroveň a do ní nasázet několik panáků s univerzální AI je dost možná levnější a na výrobu rychlejší, než se pokoušet o naprosto dokonale načasovaný scriptovaný tunel, pro který musíte udělat milion a jednu animaci, myslet na všechny možné eventuality a hlavně brutálně omezovat hráče, aby vám celý tenhle domeček z karet nerozbil. Stačí se kouknout na CoDko – každý rok jedno nové, na každém dílu dělají dva roky a funguje to? Nemyslím, je to pořád rozbité.


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si letos můžete zahrát

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si let…

Mobilní hry se v dnešní době vyrovnají mnoha počítačovým i konzolovým kouskům. Jaký si ale vybrat? Tady jsou naše tipy na nejlepší hry pro mobily.

25.  11.  2020 | |19 N/A
Ladislav Novák
Nejlepší hryTémaMobily
Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahrát. Playstation, Xbox i Switch

Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahr…

12 her, které vám nesmí uniknout, pokud hrajete na herních konzolích. Našli jsme nejzajímavější pecky pro Playstation, Xbox i Switch.

19.  11.  2020 | |6 N/A
Martin Nahodil
Konzole
Hry zadarmo nebo se slevou: podzimní slevy na Steamu a Black Friday

Hry zadarmo nebo se slevou: podzimní slevy na Stea…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

27.  11.  2020 | |1 N/A
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce