Kde je má hra?

Diskuze čtenářů k článku

Cobra  |  28. 03. 2013 11:55

O tomhle jsem taky přemýšlel. Problém je, že ve starých hrách (a někde jsem o tom už taky četl - jo jasně, v článku o hře B.A.T na jednom populárním blogu) se hodně pracovalo se symbolikou. Tenkrát nám nepřišlo divný, že podlézací překážky jsou všechny stejně vysoko, přeskakovací překážky a oblézací překážky taky. Dneska se hry snaží být co nejrealističtější, takže prostředí musí být co nejrealističtěší. A když máš jednou podlézací kládu metr nad zemí, podruhé 30 cm, pak dojdeš k díře ve skále, kterou se musíš protáhnout, příště ji zase musíš proskočit, díra je jednou metr široká a podruhé 10 metrů, doskok je jednou metr nad zemí, podruhé 4 metry... Jak to udělat jinak než prostě předskriptovanou animací, když postavička prostě nemá sama o sobě takové schopnosti, aby různé činnosti v herním prostředí nevypadaly divně?

Když máš vyrážet dveře, můžeš udělat kravinu v podobě MoH: Doorfight a nebo situaci vyřešit animací. Jinak bys musel řešit, jestli můžeš dveře vyrazit ramenem, pažbou zbraně, kopnutím, beranidlem, střelbou, granátem... A co se s těmi dveřmi stane při jednotlivých způsobech likvidace? Když se jen otevřou, bude to působit divně, protože realističnost... A je to pochopitelně mnohem dražší na vývoj.

Tím chci říct, že lepší to nebude. Tohle je prostě cena za realističnost (tedy za nižší poměr realističnost/cena za vývoj). Leda by byli hráči ochotni kupovat hry pro PC zase za 1799,-. A to nejsou... Říkám to u těhle témat vždycky - na další Crysis 1 už si dneska nikdo netroufne, takže je zbytečné něco takového pořád očekávat.

 |   |  Odpovědět
N.Marko  |  28. 03. 2013 12:34

O práci se symbolikou jsem psal myslím před dvěma lety tady.

Je prací gamedesignéra, aby jim animace seděli. Krom toho se to dá udělat jakousi adaptivní locomotion animací, byť zatím to nevypadá moc pěkně, ale to je tím, že to málokdo bral vážně - prostě to v onom předscriptovaném světě nepotřeboval.

Mě u těch dveří mrzí, že se hra ani neobtěžuje napsat "press the X button" a všechno funguje jako na fotobuňku, přičemž tohle se přenáší na celou další řadu aktivit.

Na Crysis 1 byla fajn jen ta grafika. Ve všech ostatních ohledech to je těžký průměr.

 |   |  Odpovědět
Cobra  |  28. 03. 2013 12:43

Jo, jenže si spočítej, kolik je to animací navíc - skok na 2 metry vypadá jinak, skok na 5 metrů vypadá jinak, skok na 10 metrů vypadá jinak, skok se sníženým doskokem, dřep, nižší dřep atd. Moc animací = drahý vývoj.

A proč? Abys u každých dveří mačkal X? To není o nic lepší než pořád stejná animace...

Crysis jsem zmiňoval v souvislosti s kácením stromů rotačákem, spoustou zajímavých fyzikálních efektů a vůbec hodně realistickým zpracováním... Ale bylo to drahý, bylo to náročný a význam to nemělo prakticky žádný (protože jaksi nevyzbylo na to, co dělá dobrou hru dobrou hrou). Do takového rizika už dneska nikdo nepůjde, všichni se poučili (teda kromě Vávry).

 |   |  Odpovědět
Jindra  |  01. 04. 2013 16:53

Realistické? Kácení stromu rotačákem? Zrovna před pár lety si dva vojenští nadšenci vzali kulomet a z nepříliš velké dálky pálili do silnějšího stromu. Káceli ho asi minutu, nebo dvě pokud se nepletu. A to měli ten kulomet maximálně stabilizovaný.

 |   |  Odpovědět
Cobra  |  01. 04. 2013 19:15

To video jsem viděl taky... Záleží taky na munici a ráži :)

 |   |  Odpovědět
eee  |  28. 03. 2013 13:42

Prirovnat TR k U a tvrdit jak ta hra klesla je fail. U je vynikajici zabavna hra.

A je jedno, jestli dvere otevru tim, ze jdu proti nim nebo si pred ne stoupnu a stisknu nejake tlacitko. Vlastne ten prvni zpusob je prijemnejsi a pokud ta hra neni simulator otvirani dveri, tak je to imho jedno, ze se tak deje automaticky. Nevidim na tom zadnou ztratu hratelnosti.

 |   |  Odpovědět
Cobra  |  28. 03. 2013 13:59

Mně třeba U nebaví (nevidím na něm nic zábavného ani vynikajícího) a nebaví mě ani TR... Ale vzhledem k tomu, že původní TR mě taky nebavil, asi to prostě není můj žánr.

 |   |  Odpovědět
Bubla  |  28. 03. 2013 14:03

Tak pro mě nový TR naprosto luxusní zážitek, graficky, hratelně, skvělá atmosféra, co se mne týče vytknul bych jen délku hry, ale ta asi delší být nemohla, možná by to pak začalo nudit, nevím. Nicméně nový TR nelze brát jako staré TR, které jsem měl taky rád, ale popravdě dohrál jsem jen dvojku a asi dva díly tak do půlky, déle mne to nebavilo. TR je, jaký je, není to rozsáhlé RPG, je to prostě survival, jak má být. Už bych Laru nebral, jako "vykradačku hrobek", tady je to spíš akční hrdinka 80.tých let (to co ve hře dokáže a vykropí, za to by se Árny se Slájem stydět nemuseli:). A že bych jen držel páčku a hra dělala zbytek... tak to jsem hrál asi jinou hru:) Co je sakra lepšího na starém TR, kde se člověk mohl uskákat, neustále padat a pořád dokola do zblbnutí, přitom byl výsledek stejně předem daný, tak jako u nového, jen to byl děsný opruz, nehledě na to, že starší Lara zaměřovala sama, hráč jen mačkal spoušť. Pravda je pouze to, že toho skákání a šplhání mohlo být v novém TR více, ale i tak to zpracovali výborně a já doufám, že tuto úroveň udrží i v dalším díle.

 |   |  Odpovědět
.soul  |  28. 03. 2013 14:23

"A že bych jen držel páčku a hra dělala zbytek... tak to jsem hrál asi jinou hru"
N.Marko tu hru ani nehrál, dělá závěry z prvních okamžiků hry z YT...

Jinak naprostej souhlas.

 |   |  Odpovědět
.soul  |  28. 03. 2013 14:16

Celý jsem to nedočetl, protože mi to od začátku připadalo, bez urážky, jako blbost.
"jenom kvůli úctě k předloze nechci cpát peníze, protože s ní to má společné fakt jen jméno" Má to společného docela dost a hodně fanoušků série si tu hru nemůže vynachválit. Holt se jen přizpůsobila době, to je jako kritizovat novou Castlevanii, že už neni ve 2D.

" Problémem moderního Tomb Raideru alespoň tak jak to vidím na tom YT je, že to je moderní Tomb Raider a abyste si ho skvěle užili, tak vám stačí ono YouTube."
Jak to můžeš tvrdit, když si TR vůbec nehrál? Podle mě TR právě perfektně kombinuje tu "filmovost" dnešních her a normální hru, kde člověk hraje sám za sebe, v jiných pasážích.

"Hra prostě dělá většinu věcí za vás a vy nemusíte, nebo co je ještě horší – NESMÍTE projevit iniciativu."
Todle o TR moc neplatí, možná tak v první hodině hry, kdy jde vyloženě jen o vtažení do děje a je to tam hlavně proto, že se v první hodině Lara ani nikoho nezabije a v celku se tam nic akčního neděje, takže kdyby člověk prostě jen hloupě ovládal hrdinu bez animací, tak je to nuda. Dál ve hře už to tak neni (kromě pár pasáží).

"Co ale v pořádku není, je když z původně interaktivní zábavy dělají autoři pasivní sledování akčního filmu jako v televizi."
V TR se různě skáče, leze po stěnách, provazech, domech, stromech... A ten svět je víceméně otevřený, což si člověk uvědomí hlavně, když se do těch lokací pak vrátí. A když už jste se bavili o těch dveřích, tak v TR je těch způsobů hodně a rozhodně ne jen hloupé kliknutí na X. Lara otevírá dveře páčidlem, šípem zavěšeným na provaz, provazem se strojkem či brokovnicí, přičemž každá metoda se ovládá nějak jinak. Což by si věděl, kdyby si tu hru hrál.

Doporučuji si před vytváření názorů hru alespoň zahrát, popřípadě se podívat na Let's play celé hry, protože první hodina /= zbytek hry...

 |   |  Odpovědět
Arc  |  01. 04. 2013 15:18

Jako fanoušek původní série říkám, že to má prd společného s tímhle novým rebootem ;)

 |   |  Odpovědět
tymur  |  28. 03. 2013 14:40

Souhlas, novou Laru jsem dohrál, nebylo to špatné, ale po tom, co jsem předtím dohrál FC3 to bylo místy vyloženě frustrující. FC3 ukázalo, že to jde, bavil jsem se, prozkoumával, vylepšoval vybavení a schopnosti a když jsem chtěl, tak jsem pohnul s příběhem. Lara tohle nemá, je to hezký film, ale špatná hra.

 |   |  Odpovědět
.soul  |  28. 03. 2013 14:51

Však v Laře se dá taky prohledávat, prozkoumávat, jen tam nejsou side questy, ale collectibles. Jsou tam desítky vesniček, míst, pater, nepřátel atd., na který v příběhu nenarazíš.
Ten svět samozřejmě tak rozlehlý neni, ale o tom ta hra neni, to už bychom to mohli rovnou porovnávat se Skyrim...

 |   |  Odpovědět
Bubla  |  28. 03. 2013 15:18

Tady to je.. řekl bych spíš věc vkusu a koho baví jaký typ her. Mě klasické střílečky nikdy moc nebrali (ale jsou vyjímky, které jsem dojel jedním dechem, Half-Lify, Killzone a další), nicméně FC3 mě bral tak možná hoďku a některé úkoly mě dost deptaly. Být to ve stylu TR, s tímto ovládáním, z třetího pohledu atd, asi bych ucvrkával blahem:) Prostě rád vidím postavu za kterou hraju, co dělá, jak se pohybuje, ne jen Anču s Jančou svírající kvér:) mám rád doprovodná videa, mám rád přiblížení k filmům....atd... je zbytečné tu o tom plácat, jen se mi moc nelíbí, když někdo označí hru za špatnou, jen kvůli tomu, že má rád jiný typ her. Když chci prozkoumávat, rozvíjet atd, hodím si pořádné RPGčko, když chci survival, hodím si Residenta, Dead Space nebo právě Laru, ale to je furt dokola, nevim, že se tu zas rozepisuju:)))

 |   |  Odpovědět
flash  |  28. 03. 2013 15:58

Vetsinou s autorem clanku moc nesouhlasim, ale tady ma pravdu. Novy TR se hraje sam a rozdil sledovat ho na videu a hrat je minimalni. TR byval o prostorovych hadankach a vyzadoval tak nejak myslet ve 3D a vyresit nejakou mistnost zabralo klidne i nekolik hodin. V tomhle krasne udelanem paskvilu se nemusi myslet vubec a to na cem TR vzdycky stal se tady smrsklo na inteligenci urazejici novodobou patlaninu ktera vyzaduje po hraci drzet smer dopredu nebo absolvovat desitky QTE. Blbiny typu, zabiju jelena a rozparu ho sipem jsou uz je tresnicka na hodne zkazenem dortu..

 |   |  Odpovědět
Aslan  |  28. 03. 2013 16:38

Když to tak čtu, tak díkybohu za WoWko, tolikrát proklínané a nenáviděné, leč dle mého názoru asi nejblíž tomu, co autor myslel, když psal o "naprogramování celého světa". To je totiž úplně opačný extrém - tam za mně neudělá nikdo nic (pokud si teda nesednu do kyvadlových dopravních prostředků, které zdarma fungují jako spojka mezi lokacemi). Mám tam absolutní svobodu v rozhodování, pohybu, je pouze a jenom na mně, jak a čím tam strávím čas... klidně tam můžu dvě hodiny strávit v klidu rybařením, nebo sedět v hospodě a chlastat pivo :D Nebo plnit questy nebo dělat letecký průzkum dosud neprozkoumané lokace... uvařit si něco dobrého nebo se věnovat archeologickým vykopávkám... možností je tam opravdu "téměř" nekonečně mnoho a svoboda opravdu takřka absolutní... a včíl si mínuskujte

 |   |  Odpovědět
Cobra  |  28. 03. 2013 16:44

No a nebo můžu jít radši ven...

 |   |  Odpovědět
bee  |  29. 03. 2013 14:57

Naprosto souhlasím hraje se to uplně samo, navíc v tomhle TB se povedla jen hratelnost a grafika. Příběh to u mě celý totálně zazdil, hnalo mě dopředu jen to, že někoho tam picnout, nebylo vyloženě nudný. A tomu, jak mi tam předhodí, chudinku nebohou, zranitelnou a křehkou Laru, která o 5 obrazovek dál vykosí 40 žoldáku a ani nemrkne, tomu se musím jen smát. Takže díky bohu, že se to hrálo samo, jinak bych to snad ani nedohrál.

 |   |  Odpovědět
xXx  |  30. 03. 2013 22:40

"Problémem moderního Tomb Raideru alespoň tak jak to vidím na tom YT je, že to je moderní Tomb Raider a abyste si ho skvěle užili, tak vám stačí ono YouTube."

človeče, hru si nehral a dovolíš si ju súdiť na základe YT???? to hovorí za všetko. škoda ďalších komentárov, lebo sa niet o čom baviť s človekom očividne neznalým.

 |   |  Odpovědět
Squall  |  31. 03. 2013 11:41

Parádní článek. Vnímám to úplně stejně. Jsem rád, že to konečně někdo řekl nahlas.

 |   |  Odpovědět
PoliceCollector  |  31. 03. 2013 13:29

Je tu jedna zásadní chyba - někdo to bere jako plus - ale mě se povedlo v TombRaideru Underworld pořádně zamotat... Stalo že jsem se prostě zasekl v nějakém chrámu a teď jsem nevěděl kde jsem, navíc mám pocit že jsem tehdy vlezl do Checkpointu (kterým jsem už prošel) a ona se mi přepsala uložená pozice. Nebo jsem zkoušel skočit někam kam jsem ani neměl. Někdy mám pocit že TR potřebuje výbornou prostorovou orientaci a představivost. Osobně mi to nepříjde dvakrát zábavné, když neustále někam padám nebo se ztratím a přepíše se mi uložená pozice... Možná kvůli takovým hráčům jako já z toho udělali tedy interaktivní film. Otázka co je lepší - frustrace -jé kam mám hopsnout, jé proč se mi to neuložilo, jé kde to kruci zase jsem - anebo interaktivní filmík který si člověk užije ?

 |   |  Odpovědět
Mello  |  03. 04. 2013 23:34

Autor článku má pravdu. Jsem velký fanoušek série, ale poslední díly mě nebaví. Jedině snad Anniversary, ten docela překvapil. Nový díl jsem sledoval od oznámení a moc jsem se na něj těšil.
Hra vypadá pěkně, hodně se mi líbily vlasy s TressFX a prostředí se taky povedlo. Ale hratelnost a příběh u mě zkazily zážitek ze hry. Hru jsem rozehrál na hard a navíc jsem nepoužíval Survival instinct. Stejně hra nepředstavovala žádnou výzvu. A to s tím držením šipky dopředu mě taky hned napadlo. Konkrétně u šplhání v mezeře mezi skalami nebo, když Lara klouže, letí na padáku, je strhávána proudem v řece. Vypadá to pěkně, ale chvílemi jsem nevěděl jestli ještě hraju nebo už je to animace a já se pořád snažím Laru ovládat:P Nepovinné hrobky, co rozšiřují hratelnost? To je jako jeskyně, kde je pár skoků, jeden "logický" problém a jsme během dvou minut u pokladu? Chápu že je jiná doba, než před 10ti lety, ale až tahkle to zjednodušit? Já si díly I-V s chutí zahraju snad po desáté i dnes na PSP. U nich mám rád ten pocit, který je po vyřešení složité místnosti, získání secretu, o kterém jsem do té doby nevěděl. Ale to u nového dílu není.

Stejně jako na nový TR jsem čekal na Bioshock Infinite a ten si naopak užívám a baví mě. Samozřejmě na 1999 mode.

 |   |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si letos můžete zahrát

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si let…

Mobilní hry se v dnešní době vyrovnají mnoha počítačovým i konzolovým kouskům. Jaký si ale vybrat? Tady jsou naše tipy na nejlepší hry pro mobily.

25.  11.  2020 | |19 N/A
Ladislav Novák
Nejlepší hryTémaMobily
Hry zadarmo nebo se slevou: podzimní slevy na Steamu a Black Friday

Hry zadarmo nebo se slevou: podzimní slevy na Stea…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

27.  11.  2020 | |1 N/A
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce
Hry zadarmo nebo se slevou: Black Friday a Elite Dangerous zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: Black Friday a Elite D…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

21.  11.  2020 |
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce