Kde je ta doba, kdy v počítačových hrách hráli herci – část 2. (téma)

Přidat další názor  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  zobrazit bez stromu  |  nových příspěvků: 5

Diskuze k článku

Jindra Fila  |  22. 01. 2011 04:04

Nejdřív jsem byl článkem zklamán, jelikož od nadpisu jsem si sliboval téma, kde se konečně někdo popisněji vyjádří k éře těchto her a kde jinde bych si to měl přečíst, než na webu o počítačových hrách (např. proč tyhle hry vznikaly, dobové přijetí hráči, co přinášely jiného oproti ruční grafice, jaký to mělo vliv na styl her, jaké technologické překážky musely vývojáři překonávat - prostě je o čem psát). Po patnácti letech by si to zasloužily, navíc to je zábavná éra plná pokusů-omylů, slepých větví i vizionářství (koneckonců v současnosti se podobným principem dnes realizují americké spektákly - Svět zítřka, 300 aj...).

Ale pak jsem se začal smát: další nudný přehled několika her s povrchními názory, ke kterým si však neodpustím 3 komentáře:

1. Z přečtení mi vyplynulo, že přehrávání videa byla ta nejprimitivnější schopnost počítače, přitom už tehdy se člověk neobešel bez grafiky schopné dostatečně rychle vykreslovat video v potřebném počtu barev. Dávalo mašině celkem zabrat. Proto nejdřív ty malá okénka, ve kterých se přehrávalo video s nizoučkým rozlišením a sníženým frameratem. Jak rostl výpočetní výkon komponent, zvětšovala se i plocha videa, přitom ještě poměrně dlouho zůstávalo viditelně komprimované, prokládané a často pořád s nižším frameratem jak 24 snímků/s (důvodem byla jak optimalizace na průměrný PC, tak snaha co nejvíc snížit objem dat; i tak hry mívaly 4-7 CD). To všechno se promítalo to stylu hry a je to jeden z důvodů proč je většina z nich pro dnešní hráče nezajímavých.

2. Ovšem to hlavní: představa, že si tvůrci ulehčovali videem práci, případně tím snižovaly náklady, mi přijde opravdu mimózní. Možná kdyby autor aspoň uváděl hry, kde tomu tak mohlo být (možná první Tex Murphy, ještě ten 2D), ale minimálně od Under a killing moon byl zapotřebí v podstatě plnohodnotný filmový štáb (produkce, řežie, kameraman, zvukař, výprava, stavba, maskér, skript, osvětlovači, střihač...), herci a často náročná grafická postprodukce (které předcházela previzualizace, aby se vědělo, jak to ve finále všechno sesadit dohromady). Už z principu to je složitější než grafické hry bez herců (a taky se to kolikrát dost nepovedlo).
Co se her točených přímo v reálu týče (vybavují se mi dvě: Phantasmagoria 2 a Urban Runner; všechny ostatní zde vyjmenované se dělaly ve studiu před bluescreenem vč. Gabriela Knighta 2), u nich časová pracnost ani rozpočet též příliš neklesá, jelikož spoustu scén se musí v reálu postavit dle potřeby hry, dále scénické efekty a vůbec vše co je potřeba při natáčení atraktivního filmu.
Tím se opět dostáváme k tomu, proč je nejspíš firmy příliš nevyrábějí a hráči příliš nevyhledávají: hry, které se tváří jako filmy, jsou nutně porovnávány s plnohodnými filmy a v tomhle téměř žádná z vyjmenovaných klasik neobstojí (technicky, herecky a mnohdy scenáristicky, jako právě Phantasmagoria, která je v tomhle na úrovni levných italských hororů 70.-80. let). Ne že by to nebyla prča hrát, ale dnešní hráč se filmovým hrám (nebo i současným sekvencím z C&C) bude vždy trošku vysmívat, dokud to nebude na úrovni, kterou je zvyklý z kina. A ta je nákladná (musím přiznat, že videa z Assassin Creed 2 se mi dost líbí).

3. No a k Cyberwar v tomto "tématickém" výčtu bych snad jen dodal: chybí mi tady původní Prince of Persia! (ty animace se aspoň dělaly podle pohybů bratra Jordana Mechnera). Ne vážně, já se na ten článek o hercích ve hrách tolik těšil. Ale jak vidím, čtenáři jsou spokojeni. A váš vydavatel tím pádem také.

Mějte se.

 |   |  Odpovědět
Stepan  |  17. 01. 2011 11:01

pro pametniky - tohle byla opravdu slavna serie. JP1 je tak strasne stary... vubec prvni hra sveho druhu na CD-ROM snad. JP2 byl v roce asi '94 fakt uzasny...
www.youtube.com ...
www.youtube.com ...
www.youtube.com ...
renderovane prostredi (to tehdy taky nebylo jen tak upocitat!), lide na klicovacim pozadi (dokonce si ten skafandr, co Blackwood ma na sobe, nechali realne vyrobit). Bylo to ve sve dobe natolik legendarni, ze se dokonce postupy vyroby tehle hry dostaly i do knih o Photoshopu aj.

 |   |  Odpovědět
Odulin  |  14. 01. 2011 08:39

Jj dobrej článek. Phantasamgorii jsem ve své době minul, tak jsem si ji nedávno sehnal a zkusil zahrát na noťasu. Dobrý počin, který mě i dnes dokázal vtáhnout do sebe.;) Jdu se mrknout na ten The Daedalus Encounter ;)

 |   |  Odpovědět
bobo  |  14. 01. 2011 12:01

mno ... mozna mi tam chybi neverhood ... sice tam nebyli herci ale hra byla tvorena ve stejnem stylu jako s herci, jen namisto nich byly plastelinove postavicky. Hra byla delana technologii stop motion

 |   |  Odpovědět
Jindra Fila  |  22. 01. 2011 01:01

Taky dobrý: Místo herců byly plastelínový postavičky a místo snímání kontinuálního videa použita stop-motion animace, jinak to je stejný. V tomhle článku se mohlo objevit skutečně cokoliv, hlavně, že to bylo dávno a ještě si to pamatujem

 |   |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor