King Arthur 2: The Role-Playing Wargame (recenze)

Sliby spousty novinek, legendární hrdinové, osvědčené herní prinicpy, dá se taková hra zkazit? Všechno jde, když se chce.

Kombinace RTS klasiky jakou je Total War s mystickým příběhem o Artušovi a Rytířích Kulatého stolu zní určitě velmi zajímavě a mohl by do světa strategií přinést zase něco nového. Navíc autoři z Neocore slibovali spoustu novinek a úprav od dob prvního dílu. Nechť tedy dobrodružství započne!

king arthur 2 01.jpgking arthur 2 02.jpg

Ačkoliv má hra v názvu jméno Artuše, vy se ujmete role jeho syna Williama Pendragona. Artuš celou hru stráví na lůžku, neboť byl raněn podivnou nemocí. K tomu vše se ještě ztratí jeho dvorní mág Merlin a těžké břemeno zachránění otce a celé říše padá jen a jen na vás. Na začátku vás hra seznámí se všemi ovládacími prvky a možnostmi, takže i nováček v tomto žánru se rozhodně neztratí.

Arthur: Total War

Hra jako samotná se na první pohled tváří jako strategie, nicméně já si ji dovolím charakterizovat spíše jako taktické RPG s možnostmi bitev. Bitvy totiž tvoří relativně malou náplň herního času a více herní doby strávíte pohybováním se na mapě a plněním různých úkolů. Příběh je však striktně lineární, a tak si nemůžete vyrazit do jakého města chcete, či vyjet zabít podivné monstrum, které se k vám blíží ze severu.

Nepřítel totiž zkrátka nezaútočí.

Hra vám jasně řekla, že máte jít na jih, a tak taky musíte konat. Na druhou stranu se nemusíte vůbec bát nechávat svá města nechráněná a na výpravy brát všechny dostupné vojáky. Nepřítel totiž zkrátka nezaútočí.

king arthur 2 03.jpgking arthur 2 04.jpg

Teď vás asi napadne, jestli třeba neútočí proto, že máte skvěle připravené a obrněné hrady. To však také není úplně možné a rozhodně si nepostavíte hrad, či nějaké opevnění kam chcete. Ba právě naopak. Hra vás nechá upravovat jen již postavené pevnosti a tím zvýšíte například schopnost lépe se ubránit. Ne, že by někdo útočil.

Pokud se autoři chtěli přiblížit k populární sérii Total War, první krok zvládli na jedničku, i když s vykřičníkem. Mini mapu se jim totiž povedlo zkopírovat naprosto přesně. Bohužel zde však plní roli jen jakéhosi přicmrndávače a sem tam vám pomůže se podívat na jiný konec země. To je ale asi tak vše. Zkrátka a dobře, pokud v questu není, že máte jít na východ, tak tam sice můžete jít, ale nic nezmůžete. Dokonce nemůžete ani použít diplomacii, nebo vyhlásit válku. Z toho důvodu má tedy KA2 k Total War hodně, opravdu hodně daleko.

Bitva s umělou demencí

Většina rozhovorů se odehrává pomocí vámi vybíraných odpovědí, které mohou resultovat v jiný průběh hry. Nečekejte ale třeba jiný konec, nebo jiné zásadní změny. Spíš jen nedostanete pomoc od souseda v podobě jedné jednotky lučištníků, nebo přijdete o pár zlaťáků. Těch je však v královské pokladně dost a dost, čili žádný problém. Ostatně, i když se na cestách už s někým utkáte v bitvě a on vám pobije většinu armády, stačí se jen vrátit do kterékoliv pevnosti v říši, naverbovat nové jednotky a po ukončení tahu jsou vaši. Je pravda, že ztratí své skills, ale umělá inteligence v bitvách není nikterak bystrá, takže vás to nemusí mrzet.

king arthur 2 05.jpgking arthur 2 06.jpg

Soubojový systém je na první pohled víceméně klasický. Na předem připraveném terénu proti sobě stojí dvě armády a jejich generálové (zde nazvaní jako hrdinové) si rozmýšlí tu správnou strategii. V prvních pár bitvách jsem se opravdu snažil vymýšlet různé strategie a použít terénu ke své výhodě. Za chvíli mi ale došlo, že na tom vlastně nezáleží, protože počítačem řízený protivník i na vyšší obtížnost žádné taktické manévry sám neovládá.

Pod pojmem vyšší obtížnost si autoři představují pravděpodobně znevýhodnění terénem.

Když mě bitva přestala bavit, prostě jsem vzal všechny jednotky a poslal je na nepřítele. Po několika minutách se navzájem v naprosto nepřehledné džungli pobily a věřte nebo ne, já byl vítěz. Pro mé zdecimované vojsko jsem potom nalezl útočiště v nebližší pevnosti a nabral nové jednotky a hurá na dalšího protivníka, či nestvůru!

Ani při maximální obtížnosti se toto nezlepšilo. Naopak terén hrál jednoznačně v můj neprospěch a veškerá Victory locations byly u mého soupeře v minimální vzdálenosti. Jakmile se k nim dostal, čerpal z jejich výhod, takže jeho vojsko bylo několikanásobně silnější. Když ale došlo k samotné bitvě, dělal stejné chyby, jako na nižších úrovních. Pod pojmem vyšší obtížnost si autoři představují pravděpodobně znevýhodnění terénem.

king arthur 2 07.jpgking arthur 2 08.jpg

Bitvy jsou tím pádem nejen stereotypní a nudné, ale také předvídatelné. Špatně ovladatelná kamera na přehlednosti určitě nepřidá a ani myš nereagovala přesně, jak jsem chtěl. Pravděpodobně díky špatné morálce mých vojáků jsem zkrátka nestihl dojet na určité místo, protože hra nereagovala na dvojklik myší.

Už je to hotovo

Co mě osobně ale štvalo při hraní nejvíc, byla nepřehlednost bitev. Chápu, že se na bitevním poli potkají stovky, či tisíce vojáků a je to vřava, ale nechápu, proč by se měly všechny jednotky slít do jednoho neforemného kruhu, aby pak bylo naprosto nemožné rozpoznat, kdo je kdo. Jako jakousi pomůcku si pro vás autoři připravili rádce, či jak se to dá nazvat, který vám při hraní bude neustále oznamovat, že je vaše jednotka pod těžkým útokem, či že za chvíli zemře. Už vám ale neřekne která. Bohužel tato oznámení nejdou nijak vypnout, nebo jsem na to alespoň nepřišel, a tak jsem byl nejednou nucen vypnout reproduktory úplně.

king arthur 2 09.jpgking arthur 2 10.jpg

To stejné jsem potom praktikoval i v rozhovorech s jinými postavami při plnění úkolů. Veškeré texty jsou totiž nadabovány, nicméně jen snad třemi hlasy. Ti se sice snaží měnit přízvuky a intonaci, ale ve výsledku to vypadá asi tak, jako když vám jako malým četla maminka pohádku a měnila hlasy u všech postav. Nedej bože když jste jednu odpověď odpálkovali ještě dřív, než vám byla otázka podána, protože v tu chvíli uslyšíte hned dva různé dialogy najednou, protože hra si myslí, že jste ještě na předešlém bodu v rozhovoru.

king arthur 2 21.jpgking arthur 2 22.jpg

Ačkoliv KA2 přináší spoustu zajímavých nápadů, nejsou dotaženy do zdárného konce. Graficky se jedná o slabší nadprůměr, což je zase vykoupeno náročností na hardware. Nejedná se vyloženě o špatnou hru, ale nudné boje, občasné pády do Windows, tupá AI a neustále hovořící hlasy pár dabérů mi celý zážitek úplně zkazily. To nemluvím o podivném a nic neříkajícím zakončení hry, ke kterému jsem se dostal po zhruba 25 hodinách hraní.

Výrobce: Neocore Games
  • Dobré grafické zpracování
  • Zajímavá monstra