Kingdom Hearts – Final Fantasy jako Disneyovka

Znělo to neuvěřitelně a přeci je to pravda. Před sebou máme hru, ve které postavy z legendární série Final Fantasy spojují své síly s těmi, které nám přinesl strýček Disney. Jak dopadnul mix toho nejlepšího z japonského a amerického světa fantazie, to se dozvíte právě v této recenzi. Nezapomeňte si vzít klíče.

Žánr: RPG
Multiplayer: ne
Paměťová karta: minimálně 132KB
Analogové ovládání: všechna tlačítka
Vibrace: ano
Výrobce: Square (www.square-europe.com); Disney (www.playstation.disneyeurope.com)
Vydavatel: Sony (www.playstation.com)
Homepage: www.kingdom-hearts.com

Největší říše fantazie

Je ta, ve které jsou klíče opravdu důležité. Možná si vzpomenete na FF VIII, kde Tetsuya Nomura představil originální zbraň Gunblade – mečopušku. Pro Kingdom Hearts (dále jen KH) vymyslel Keyblade – tedy klíčomeč, který je „klíčem“ k celému příběhu KH i vaší jedinou fyzickou zbraní (ke které postupně přidáváte různá vylepšení, jak se na správné RPG sluší). Tenhle klíč je nástrojem, kterým je možné odemknout nebo zamknout srdce světů, aby je nemohla napadnout Temnota.

Alenka kouká jako v Říši divů. Cloud Strife je hlavní hrdina FF VII.

Medvídek Pů má chuť na med. Donald dokáže být hodně otravný.

A právě tyhle světy jsou hlavním tahákem KH. Budete totiž putovat z jednoho do druhého, přičemž na vás čeká Alenčina Říše za zrcadlem, Tarzanův prales včetně slavného domu ve větvích, podmořská říše víly Ariel, Jeskyně zázraků s Alladinem a jeho džinem z lampy… a mnoho dalších světů z oblíbených filmů Walta Disneyho. Jako bonus vás těmito světy kromě nesčetného množství Disneyho hrdinů budou provázet nejslavnější postavy z posledních několika dílů Final Fantasy, takže se můžete těšit třeba na Clouda, Sephirota, Squalla, Aeris nebo Tiduse.

Tak obrovský potenciál postav a prostředí sám o sobě stačí na to, aby hra byla přitažlivá – minimálně pro fanoušky Disneyho nebo Final Fantasy – a těch rozhodně není málo. Je však KH taky dobrá? Zábavná? Propracovaná? Má smysl ji pořídit pro nejmladší hráče, když už tam jsou ten Myšák Mickey a Kačer Donald? To si hned povíme.

Herní žánr

Podle Square to bylo tak, že za nimi přišli lidé od Disneyho. Řekli: „Hele, vymysleli jsme tucty báječných světů a postav, ale nějak se nám to nedaří pořádně zúročit ve hrách. Neměli byste zájem se na to mrknout?“. Square zájem měli a udělali mnohem víc, než že se na hru „mrkli“. V praxi to znamená, že i když na hře mají nemalý podíl umělci a programátoři z Disney Interactive, hlavním autorem jsou Square. Pokud se tedy KH v rámci herního stylu něčemu podobá, pak je to série Final Fantasy.

Budete mít na starost tříčlennou družinu postav, přičemž její členy můžete samozřejmě měnit (v každém světě najdete jednu unikátní postavu – většinou velmi silnou, kterou můžete zapojit do svého týmu po většinu doby, kterou v jejím světě strávíte). Při bojích s nepřáteli budete získávat body a zkušenost, díky čemuž se vám zlepšují vlastnosti. Samozřejmě se také učíte nová komba, kouzla a nakupujete nové zbraně, vybavení a doplňující předměty.

Peter Pan vypadá jako elf. Aneb jak zařídit, abyste rostli do země.

Soud a hezká partička karet. KRÁSNÁ a SLADKÁ. Aeris z FF VII.

Souboje jako z akční hry

Tohle zní úplně jako FF, takže musím dodat, že pár věcí je hodně jiných. Nejvýznamnější změnou oproti FF sérii jsou naprosto realtimové bitvy – tedy žádné přepínání do bitevní arény, žádné náhodné souboje, žádné střídání tahů. Protivníci pobíhají po úrovních (nebo se rodí ze stínů, protože jsou služebníci Temnoty) a vrhají se na vás jako v libovolné akční hře, přičemž vy můžete „uzamknout“ nejbližšího protivníka tlačítkem a pak do něj mlátit, nebo čarovat útočná kouzla (nebo obranná a uzdravující).

Tyhle akční souboje jsou asi nejspornější částí hry. Zatímco technické provedení můžeme v klidu nechat na později s tím, že je perfektní (konečně bylo nominováno mezi čtyřmi dalšími na hru roku 2002), souboje někomu hodně vadí a někoho zase hodně baví. U mne to bylo tak asi napůl. Byly okamžiky, kdy mne to neustálé zuřivé mlácení do tlačítek vážně unavovalo – to bylo hlavně v první polovině hry, kdy se v chumlu běžných protivníků člověk musel ohánět jako o život.

Později už to bylo o něčem jiném, když jsem byl silný a razil jsem si cestu skrz řadové nepřátele jako nůž máslem. Nejlepší je ale soubojový systém při (mnohých) bitvách s bossy. Je mnohem obtížnější/zábavnější muset okolo supersilného protivníka kroužit a sám si najít cestu k jeho slabým místům (třeba vyběhnout obřímu Cerberovi na záda, usadit se mu za krkem a sekat ho zezadu do hlav), než jen listovat menu příkazů jako ve Final Fantasy a nechávat všechnu akci, aby se tak nějak „obstarala sama“.

Cloud má zase nějaké problémy s přesvědčením. Tygr jménem Tygr je skutečný divoch.

Kamarád Harry J. Osmonda z Umělé inteligence. Kupo! Oblíbení plyšáci z FF série.

Druzí dva členové vaší party se bijí sami, přičemž dávají přednost útoku, obraně, magii a tak dále podle toho, co jim nastavíte v menu hry. Někdy vám pomohou víc, někdy méně, vždy je ale zábavné a příjemné sledovat, že v tom nejste sami.

V tomto akčním systému bojů je také mnohem napínavější kouzlit léčivou magii nebo se pokoušet vypít doplňující nápoj, když víte, že vám tento citlivý proces může překazit útok protivníka. Zkrátka a dobře, akční systém soubojů v KH je sice poněkud obtížný na zvládnutí, ale ve výsledku je mnohem zábavnější, než „FF tahová strategie“. Zdá se, že Square si to také uvědomili a tak by měly být realtime souboje i v připravované FF X-2 (údajně by hra mohla obsahovat volbu mezi tahovým a akčním režimem!).

Ve světě Petera Pana je létání druhá přirozenost. Čím větší boss, tím menší slabé místo.

Squall vás přesvědčí, že klíč není zas tak úžasná zbraň. Proti Cloudovi nemáte šanci, pokud nemáte materii nesmrtelnosti.

Výprava

Je stoprocentně dokonalá. Samozřejmě hodně pomohlo, že vzorem byly animované filmy, takže prostředí nemusí oplývat hyperrealistickými texturami, nicméně dokonalá architektura prostředí si zaslouží mimořádné uznání, tím spíš, že světy, do kterých se můžete kdykoliv vracet, lze později prozkoumat s novou schopností létání - přičemž prostředí, kterým jste předtím šlapali po svých, náhle působí jako stvořené pro létání.

Hudba je silně inspirována filmy, podle kterých je ten či onen svět vytvořen a ústřední píseň (remix pro efektní úvodní titulky i plná verze v závěrečném filmu) stejně jako nezbytné orchestrální finále typické pro japonská RPG jsou na úrovni nejlepších FF soundtracků. Samostatnou kapitolou je dabing, který byl svěřen opravdovým hvězdám, takže kromě hlavní postavy mluvící hlasem Harryho J. Osmonda (Šestý smysl, A.I. ) uslyšíte třeba Jamese Woodse.

Jak již bylo zmíněno, technické zpracování je v případě společného dítka Square a Disney Interactive dokonalé, i když někomu může připadat kreslený styl poněkud jednoduchý a dětinský. Pojďme si ale povědět něco o tom, co tvoří srdce všech dobrých her od Square.

Světlé stránky hry
  • mnoho různorodých světů a lokací
  • slušná hrací doba
  • vedlejší úkoly otevírají bonusový konec
  • perfektní sladění stylů
  • grafika, zvuk, ústřední píseň
  • zábavný systém soubojů
Temné stránky hry
  • dětinský design
  • relativní obtížnost (hlavně pro mladší hráče)
  • ne všechny animace jsou namluvené
  • souboje jsou lehce chaotické

Příběh a emoce

Je to tam, je to tam!!! Příběh hodný Square, který způsobil oblibu FF série (a Chrono série a Xeno série a tak vůbec), postavy, které budete milovat i nenávidět, zvraty a emocionální horské dráhy – to všechno KH má, i když se rozjíždí trochu (spíš HODNĚ) pomalu oproti jiným titulům Square. Kdo si však počká, ten se dočká.

Pokud jste KH již dohráli (přeci jen vyšla na vánoce), pak mi jistě dáte za pravdu, že pasáž, kde vám vezmou přátele, zbraň a pak vás pošlou domů jako „zbytečné neschopné malé děcko“ nebo potkáte Zvíře a především pak závěr hry – to jsou nezapomenutelné okamžiky, i když mi připadá, že některé scény vykrádají předchozí díla Square (závěr FF X vykradl FF Film, KH zase obšlehl FF X… ).

A protože vás konec chytne za srdce, zůstanete u hry sedět a jak je dobrým zvykem, vrátíte se od posledního save zpět, abyste splnili všechny vedlejší questy nezbytné k odemčení bolusového konce – což je opravdu zajímavý dodatek k příběhu (nebo upoutávka na příběh nový? Hmmm… ).

Tlustí nepřátelé jsou překvapivě rychlí. Tim Burton a jeho Nightmare Before Christmas.

A žijí šťastně až dodnes

Všichni, kdo si KH pořídili, mi jistě dají za pravdu, že nejde o žádnou Disneyho hopsačku s FF postavami. Proto odhoďte předsudky a pokud jste KH ještě nezkusili, přestože se vám FF série líbí, přestaňte váhat. Garantuji vám, že tvrdý Squall, tajemný Cloud, krásná Aeris a neporazitelný Sephirot se k vám vrátí ještě lépe, než jste si troufali snít.

Grafika: 9/10
Hudba: 8/10
Zvuk: 10/10
Hratelnost: 9/10

Pohádkově odlehčená Final Fantasy s divočejším bojovým systémem, která se odehrává v nejlepších světech Walta Disneyho za účasti všech FF a Disney celebrit.

Celkové hodnocení: 9/10

Diskuze (10) Další článek: Nový patch pro českou verzi hry Gothic

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,