Klasiky na ZX Spectrum, aneb Cesta do historie pařanství v Československu

Možná vám tento nadpis připadá divný, ale v tom případě jste příliš mladí. Pokud totiž chceme jít do minulosti počítačové zábavy, do dob ZX Speccy, pak se musíme zákonitě vrátit do doby, kdy ještě neexistovala samostatná Česká republika. Zvu vás tedy na výlet do dob, kdy vznikaly základní kameny všech současných stylů her.
Klasiky na ZX Spectrum, aneb Cesta do historie pařanství v Československu

Hned se musím omluvit všem, co ve svém mládí měli C64, Atari, Amigu nebo třeba IQ-151. Vím, že tyto počítače byly pro vás ty nejlepší a rozhodně se na toto téma nechci hádat – staré lásky jsou holt staré lásky. Ale rozhodnutí dělat průzkum her pro ZX je podpořeno jednoduchou úvahou – vzhledem k tomu, že u nás Didaktik Skalica vyráběl své (chvilka napětí) Didaktiky, tak i herní scéna té doby byla nejvíce zaměřena na ZX a kompatibilní.

Nechci se tady zabývat historií ZX Spectra, to je vcelku irelevantní, jediné co řeknu je, že si jeho emulátor můžete stáhnout třeba na http://www.emulators.cz/ a na http://www.worldofspectrum.org/ si z archivu můžete stáhnout cca 5500 her. Většinu her, které v sérii těchto článků zmíním v tomto archivu najdete.

Přemýšlel jsem, jaké hry bych měl zmínit jako první. Měly by to být hry, které se staly základem dalších her. Měly by být zábavné. Měly by být známe. Měly by být vyrobeny před rokem 1988 (zvolil jsem rok vzniku Didaktiku Gama). Nakonec volba padla na dvě klasiky, které formovaly odvětví strategických her (i když ta druhá je takový hybrid). Takže karty jsou rozdány, můžeme začít.

Položím vám tři otázky. Znáte hru „Z“? Znáte alespoň nějakou realtimeovou strategii? A znáte Nether Earth? Pokud je součet vašich kladných odpovědí roven třem, pak teoreticky není o čem psát. Pokud náhodou není roven třem, tak si prosvištíme pojmy. Začneme odzadu.

Nether Earth Nether Earth

Nether Earth je geniální realtimeová strategie. Realtimeová strategie je hra, kde si nemůžete zastavit hru, provést složité plánování, pustit hru, provést úder a znovu ji zastavit. „Z“ vychází z Nether Earth.

Cílem Nether Earth je obsadit všechny nepřátelské základny. Abyste to dokázali, musíte v základně/základnách vyrobit roboty a obsadit továrny, které vyrábí části robotů. Roboty, které pak vyrobíte použijete k tomu, abyste obsadili více továren a více základen, atd… Každá továrna vám dodá jednou denně určitý počet bodů, za které pak můžete vyrobit danou součást. Základny dodávají tzv. obecné body, které se použijí, když není dostatek bodů na konkrétní součást. Součásti které jsou lepší, jsou samozřejmě za více bodů.

V čem se tato hra liší od „Z“? Je kratší, nemá tak hezkou grafiku, není v ní něco, co by se dalo nazvat inteligencí protivníka. Existuje jeden zcela spolehlivý způsob, jak ji dohrát za půl hodiny… Zabírá 20 kilobytů – tedy méně než stránka, kterou právě čtete…

Nether Earth Nether Earth

Je nepochybné, že i přes, z dnešního hlediska, neuvěřitelné nedostatky je Nether Earth jedna z her, které formovaly žánr počítačové strategie. Je otázka, nakolik se totéž dá říci o druhé hře, kterou zmíním.

Nebudu vás napínat, budu mluvit o Elite. Oficiálně je označovaná jako „vesmírná 3D obchodní strategie“. Pokud si tuto hru nemůžete vybavit nebo jste ji nezažili, pak vám možná něco řekne jméno Frontier. Pokud vám ani toto nic neříká, tak si zkuste vzpomenout na First Encounters. Že ani teď netušíte o co jde? Tak to máte buď velmi špatnou paměť nebo jste velmi mladí.

Elite Elite

Trochu vám osvěžím paměť. V Elite jste majitel hvězdné lodě a létáte se zbožím mezi planetami. A přitom odrážíte útoky pirátů, případně policistů (pokud to zboží není zrovna košér). Samozřejmě galaxie je veliká a na každé planetě se ceny zboží liší, přičemž tyto odchylky mohou být dost velké – například u narkotik ;-). A jak tak obchodujete mezi planetami, odrážíte útoky pirátů, váš rating stoupá z Harmless (neškodný) až nakonec po stovkách sestřelů dosáhne kýženého Elite… A hra nekončí. Týdny plynou, papíry s tabulkami cen na jednotlivých planetách se množí kolem počítače. Tato hra prostě nemá konce.

Elite Elite

A v čem se liší od svých nástupců? Všechny objekty sestávají z čar, není v ní tolik druhů vybavení… A trefit se do vstupního „okna“ stanice je podstatně těžší. Zabírá 20 kilobytů – tedy méně než stránka, kterou právě čtete…

Je celkem zbytečné, psát jakékoliv závěrečné hodnocení těchto her. Jediné srovnání lze provést podle hratelnosti, což je vždy velmi subjektivní záležitost. Co mohu ale s jistotou říct, je, že i po 14 letech jsem si tyto hry rád zahrál a vyvolaly ve mě velmi nostalgické vzpomínky na dobu, kdy stačila televize, magnetofon a člověk se nemusel trápit tím, zda si pořídit GeForce nebo Radeona…

Elite Elite

Jízdní řády Bileto

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

K boji proti lootboxům se připojují další země, nechybí ani ČR

K boji proti lootboxům se připojují da…

20.  9.  2018 | | 29 N/A
Hráči fotí: Tomb Raider ukazuje ve fotorežimu krásy peruánské džungle

Hráči fotí: Tomb Raider ukazuje ve fot…

Nejnovější Tomb Raider možná není nabitý akcí, jako historický výlet do Mayské minulosti však poslouží skvěle.

23.  9.  2018 | | 1 N/A
F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (recenze)

F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (r…

Codemasters jsou mistři závodních her a letošní ročník formulí patří k tomu nejlepšímu. Skoro.

16.  9.  2018 | | 3 N/A
Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapla, pár se rozešel před vydáním

Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapl…

Fanoušek poprosil Insomniac o možnost požádat přítelkyni o ruku velmi originálním způsobem. Vývojář vyhověl a nevědomky vytvořil jeden z nejsmutnějších easter eggů.

12.  9.  2018 | | 3 N/A
Shadow of the Tomb Raider: samé hrobky, žádná akce (recenze)

Shadow of the Tomb Raider: samé hrobky…

Reboot Tomb Raidera dospěl do svého zdárného konce a nám chybí jeho začátek.

14.  9.  2018 | | 9 N/A