Komentář: Denuvo - Do dvou let a do dne

vytisknout velikost písma
Příchod Denuvo neznačí jen světlé zítřky.

Rád bych trochu vyvážil článek, jenž jsme přinesli před pár dny a týkal se protipirátské ochrany Denuvo. Ta dělá současné crackerské scéně nemalé problémy, jelikož cracknout se podařilo pouze jeho starší verzi, jež obsahovala slabinu v zabezpečení, zatímco ochrany her s novou verzí typu FIFA 16 či Just Cause 3 zůstávají prozatím nepokořeny.

Je samozřejmé, že pro tvůrce obsahu, producenty i pro hráče a fanoušky, kteří si výtvory svých oblíbených studií poctivě kupují, se jedná o skvělé zprávy. Rovněž se nikdo nemusí bát, že mu Denuvo zničí počítač, jelikož dohady o vyšší zátěži na hardware, postihující především SSD disky, se ukázaly jako liché a nebyly způsobeny ochranou samotnou.

denuvo (1).jpg

Jenže problémy této ochrany, která efektivně šifruje spouštěcí soubory her, aby se kód .exe souborů nedal snadno upravovat, leží jinde. Jak si správně všimli někteří uživatelé na zahraničních fórech a stránkách, Denuvo především zabrání tomu, na co jsme u PC platformy byli zvyklí a co jsme považovali za největší komparativní výhodu oproti ostatním platformám (společně s lepší grafikou) – o možnost snadného módování. Na našich stránkách často nacházíte zprávy o výtečných uživatelských doplňcích a předělávkách, takže nás právě tato problematika docela rmoutí.

Představte si totiž, že by hry jako GTA V či Fallout 4 utilizovaly Denuvo a zcela vám zabraňovaly vytvářet vlastní obsah. Zvláště v případě druhého zmiňovaného počinu, který často vyžaduje zásahy PC komunity za účelem vylepšení povětšinou šíleného UI současné Bethesdy, by se jednalo o neuvěřitelnou škodu, která by postihla všechny hráče bez ohledu na to, zda jsou platící, či nikoliv.

102156.jpg

V souvislosti s touto situací již byli kontaktováni členové moderské komunity, přičemž jeden z nich neváhal a sepsal následující:

Pokud by některé z paměťových adres spouštěcího souboru (tedy specifické funkce, s jejichž pomocí jdou spouštět skripty) byly zašifrované, pak ano, modeři nemají šanci. Pokud by však části spouštěcích souborů zůstaly nechráněny tak, aby bylo možné spustit Cheat Engine (například pro tvorbu nových trainerů a dalších úprav), pak by to možné bylo. Zajímavá je posléze možnost situace, kdy by vývojář chtěl zachovat plnou modifikovatelnost své hry a zároveň ji ochránit pomocí Denuvo. Bylo by možné (pouze s pomocí Denuvo, jak se domnívám), aby modeři posléze mohli přistoupit a upravovat všechny relevantní paměťové adresy?

Na co narážíme, je fakt, že i kdyby možnost uživatelských modifikací teoreticky zachována byla, znamená to, že by firmy musely pracovat přímo s Denuvo na společném řešení. A nikdo nemůže říci, jestli na to firma má kapacity. Rozhodně by to však celý proces ztížilo - jak lidsky, tak možná i finančně. Vše ostatní jsou ovšem prozatím spekulace a je možné, že teoreticky by Denuvo mohlo modifikace povolit, ovšem to by znamenalo odhalení bezpečnostní díry, která by mohla být zneužita crackery - čemuž se pochopitelně firma snaží naopak zabránit.

Unbreakable-DRM-System-Denuvo-Has-Already-Been-Cracked-Report-466284-3.jpg

Současný trend, kdy se vývojáři a vydavatelé vytrvale snaží sjednocovat hry všech platforem, aby na všech byl dostupný v podstatě totožný obsah, by s příchodem Denuvo mohl doznat zcela nových sfér. Dle mého názoru by ovšem byla škoda, aby ve jménu potenciálně zvýšených zisků (a věřím, že pirátů, kteří si hru, pro níž není crack dostupný v řádech týdnů až měsíců nakonec koupí, je celá řada) byl zabit jeden z posledních kreativních aspektů, které v současnosti hráčům zbývají. Když si představím, že by nikdy nevyšly věci typu MINERVA, Black Mesa, Insurgency, či bezpočet úžasných grafických módů v čele s iCEnhancer, jímá mne čirá hrůza.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

9 nejbrutálnějších smrtí ve hrách, které už nechceme zažít

9 nejbrutálnějších smrtí ve hrách, kte…

O tom, jak jsou hry někdy brutální a zvyšují agresivitu u lidí, kteří je hrají už bylo napsáno mnoho. A protože my hráči víme, že je to naprostá kravina, užijeme si teď spolu 10 nejbrutálnějších smrtí ve hrách.

20.  4.  2017 | | 5 N/A
Nadšenec si doma postavil závodní simulátor za 600 tisíc. Rallye je jak skutečná!

Nadšenec si doma postavil závodní simu…

24.  4.  2017 | | 21 N/A
OpenLara: Zahrajte si původní Tomb Raider přímo v prohlížeči

OpenLara: Zahrajte si původní Tomb Rai…

25.  4.  2017 | | 5 N/A
8 kultovních starých her, které rádi paříme doteď

8 kultovních starých her, které rádi p…

Všechny jsou staršího data. Většina z nich začíná číslovkou devatenáct a některé už bez DOSBoxu nespustíte. Nejsou sice už tak graficky vybroušené, ale baví nás dodnes.

28.  4.  2017 | | 22 N/A
GTA 5 můžete značně vylepšit, originál je jen začátek (galerie)

GTA 5 můžete značně vylepšit, originál…

Komunita moderů často dokáže životnost hry prodloužit neuvěřitelným způsobem. A u Grand Theft Auto to platí desetinásobkem. Rozhodli jsme se dát dohromady ukázku těch nejhezčích modifikací, které doposud byly vytvořeny.

21.  4.  2017 | | 13 N/A
9 herních restů minulého roku, které musíte dohnat

9 herních restů minulého roku, které m…

Uplynulý rok byl opravdu nabitý hity. Co ale podle nás nesmíte minout ani za boha? Čtěte dál.

26.  4.  2017 | | 8 N/A
7 kultovních herních pecek, které chceme zpátky

7 kultovních herních pecek, které chce…

Remaky a remastery v dnešní době vycházejí jak na běžícím páse. Pojďme se tedy podívat na 7 her, které by si ten remaster opravdu zasloužily.

22.  4.  2017 | | 7 N/A
HyperX Alloy FPS: Poctivá mechanika pro náročné hráče (recenze)

HyperX Alloy FPS: Poctivá mechanika pr…

HyperX má svoji první klávesnici. Vsází na strohý a funkční design v kombinaci s mechanickými spínači Cherry.

25.  4.  2017 | | 5 N/A