Komentář: Hry s myšlenkou – dospívající médium

Stále častěji je z úst hráčů slyšet, že chtějí takové hry, které donutí k zamyšlení podobně jako filmy a knihy. Já zjistil, že takové už jsou.
Seznam kapitol
  1. I v krvi se dá najít smysl
  2. Rezervy, fantasmagorie a hráči

V poslední době se na fórech a SuperFórech dají najít příspěvky o tom, jak lidi už nebaví hrát, protože se jim dostává stále toho samého, jako před lety a hry se nikam neposunují. Lidé chtějí přesah, pevně daný příběh a něco navíc, něco neokoukaného, nového. Kde chodit pro inspiraci už se zmínil můj kolega ve čtvrtečním článku, já vám ovšem představím hry, u nichž jsem si jistý, že nějakou myšlenku mají. A skutečně nejde jen o profláklé adventury, Bioshock, Mass Effect a čtvrté GTA, jehož půvaby byly již rovněž odhaleny.

presahvehrach_art1.jpg

Ne, já se chci zaměřit na hry, jimž nikdo pořádnou pozornost nevěnoval a jejichž jemné náznaky ani hráč nikdy nemusí odhalit. A přesto se u nich dokonale pobaví, spokojeně vývojářům zaplatí a půjde o hru dál.

„Hra je tak zábavná, jako hráč sám.“

Jako to ostatně dělá většina lidí s filmy a knihami. Mezi nimi se pak vyskytují intelektuální kusy, které v paměti uvíznou o něco lépe a zanechají ve čtenáři jakousi podvědomou stopu, ovlivní jeho myšlení a částečně i pohled na svět. Zadrnkají na tu správnou strunu.

arma2_03.jpgarma2_08.jpg

V jejich případě nikdo nepochybuje nad tím, že část zážitku dotváří životní zkušenosti čtenáře/diváka. Člověk bez určitých zážitků zkrátka není schopný odhalit přenesený význam jednotlivých vět a neprožije potom to, co autoři zamýšleli. To, co chci říct dál a ukázat na konkrétních příkladech, by se dalo shrnout do věty, kterou používá jako motto jeden z designérů ArmA 2: „Hra je tak zábavná, jako hráč sám.“

Zaprášené klenoty

Na tuto větu by mi většina hráčů jistě odpověděla, že nemám pravdu – že hry jsou výborné, lepší, průměrné, horší a vyloženě špatné. S tím samozřejmě souhlasím, jinak bych ani nemohl dělat práci, jež dělám a musel se věnovat něčemu úplně jinému. Přesto se však v onom mottu skrývá obrovský kus pravdy. Moderní hry se některým konzumentům nelíbí z různých důvodů. Jednou je to přílišná jednoduchost, podruhé přílišná složitost, potřetí stupidní příběh, počtvrté je hra příliš krátká a popáté zase moc dlouhá. Největší důvod ze všech je ale ten, že designéři pomalu ale jistě zabíjejí hráčovu fantazii.

arma2_05.jpgarma2_12.jpg

Může za to zčásti i grafické zpracování, které při už takřka reálném zobrazení nemusí hráč nijak dokreslovat svou představou svět, v němž se prochází. Je to, jako kdyby vám někdo dal knížku, v níž by bylo vše naprosto dokonale popsáno a pro jistotu by ke každému okamžiku existovala ilustrace vytažená přímo z autorova mozku. Tedy něco, co byste sice sledovali jako u vytržení, ale u čeho byste nemuseli přemýšlet. Nešlo by o to, co daná metafora znázorňuje, prostě byste přímo viděli to, co autor napsal. 

hrysmyslenkou_03.jpghrysmyslenkou_04.jpg

Problém je, že i při tomto vidění by se za komíháním mečů a svistotem kulek mohl skrývat nějaký vyšší smysl. Stejně jako se v poslední době skrývá ve hrách, jen to většina jejich konzumentů nevidí a mám takový pocit, že ani nechce vidět. Teprve až hra naservíruje určité myšlenky, přidá k nim platinový příbor a zlaté prostírání, teprve potom dojde hráči, že to všechno možná má nějaký skrytý význam. Dokonalým příkladem je třeba již stokrát omletý Bioshock – ano, je plný objektivismu, ale může hráč tuto filozofii ve hře minout?

Několik vět

Z mého pohledu se tak stala mnohem cennější hra, v níž jde filozofie přehlédnout hodně snadno a v níž spousta lidí vidí jen zajímavou, avšak špatně nadesignovanou akční hru. Určitě ji znáte a myslím si, že je zde i veliká šance, že jste ji hráli. Mluvím o Far Cry 2, které sám označím za stereotypní a po herní stránce nepříliš geniální hru. Jenže to, co jsem si při hraní v jednu chvíli uvědomil, mě zasáhlo rychlostí šrapnelu a vypálilo se mi do mozku větší intenzitou, než se kdy jaké hře povedlo.

Nemá nakonec i ten prokletý respawn nějaký smysl?


Událost, jež spustila ozubená kolečka v mém mozku vypadala vcelku nepodstatně. Během jízdy po vyprahlé savaně mi zablikalo GPS, což znamenalo jediné – někde v okolí se válel diamant. Bohužel jsem při jeho hledání natrefil na jednu z hlídek, kterou jsem musel pobít, abych vzápětí zjistil, že si mě díky tomu všimli i muži z nedalekého kontrolního bodu a chystají si z mé kůže vyrobit předložku před krb. Budiž, postřílel jsem je také a sebral hledaný diamant. Pod fousy jsem se ušklíbl „A tohle všechno kvůli jednomu podělanému kamínku.“

hrysmyslenkou_01.jpghrysmyslenkou_02.jpg

V tu chvíli mi došlo, že jsem byl svědkem a hlavním hybatelem něčeho, co se v Africe běžně děje. Svíral jsem v ruce tzv. krvavý diamant, kamínek, který v penězích znamená mnoho, ale jeho hodnota je draze zaplacena už při samotném těžení. To však ještě nemluvím o válkách jednotlivých kmenů, o tom, jak jsou chudí lidé vykořisťováni těmi, kteří mávají ve vzduchu Kalašnikovy a terorizují okolí. Když pak někdo zabije a vyhladí jedny tyrany, během chvíle se objeví další. Řekněte, nemá nakonec i ten prokletý respawn i nějaký smysl?


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podívejte se, co tvoří hráči ze světa

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podí…

Nejen, že je nový Spider-Man pro PS4 skvělou adaptací komiksu. Ještě přináší i boží foto režim.

13.  9.  2018 | | 8 N/A
Marvel

Marvel's Spider-Man: komiksárna za vše…

Deadpool byl kdysi průlomem pro filmovou komiksovou scénu a Spider-Man se nyní snaží o to samé také na herním poli. Povedlo se?

4.  9.  2018 | | 14 N/A
Marvel

Marvel's Spider-Man: nejlepší pavouk, …

Spider-Man je ukázkovou herní prací hned z několika ohledů. Ale ten New York je prostě špica!

6.  9.  2018 |
Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, novinkách a budoucnosti hry

Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, …

DayZ je ve vývoji už opravdu dlouho. Naštěstí se na něm stále pracuje a jak nás vývojáři z Bohemia Interactive na Gamescomu ujistili, mají hodně plánů, co se hrou chtějí dělat.

7.  9.  2018 | | 8 N/A
Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapla, pár se rozešel před vydáním

Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapl…

Fanoušek poprosil Insomniac o možnost požádat přítelkyni o ruku velmi originálním způsobem. Vývojář vyhověl a nevědomky vytvořil jeden z nejsmutnějších easter eggů.

12.  9.  2018 | | 3 N/A