Kreed: první dojmy z ostré verze ruské přípravy na Doom 3

Jakkoliv se některým z vás nelíbí přirovnávání ruské FPS Kreed k připravovanému návratu legendárního Dooma, stačí se podívat na obě hry a ihned je jasné, kde východní konkurenti brali inspiraci. Možná je to dobře, možná ne – nic to ale nemění na tom, že Kreed je zajímavá a atmosférická hra, jejíž ostrá verze způsobila v naší redakci slušný rozruch.

Minimální konfigurace: 800 MHz CPU, 128 MB RAM, GeForce 2 32 MB, 1,4 GB HDD
Doporučená konfigurace: 1+ GHz CPU, 512 MB RAM, GeForce 3 64/128 MB, 1,4 GB HDD
Testovací konfigurace: 2,4 GHz CPU, 256 MB RAM, GeForce 4 128 MB RAM

Proč se vlastně o Kreedovi tak mluví? Proč všechny ty senzační titulky, proč ta pozornost, proč ta vášeň v diskuzích? Ponechme nyní stranou herní a technické kvality titulu, stejně jako jeho původ, a dostaneme se k nejkontroverznější vlastnosti Kreeda: podobnost s ukázkami z Dooma 3. Záměrně říkám ukázkami, protože Doom 3 ještě nevyšel (a nejspíš dlouho nevyjde, jak to tak aktuálně vypadá) a proto by nemělo smysl snažit se nějak porovnat kvalitu obou her. Jde však o design (prostředí, atmosféra... ehm… a brokovnice:-), včetně herního stylu a barevného ladění, který způsobuje Kreed ony reakce lidí z davu, když jim pustíte in-game video: „Jé, novej Doom!“.

 

Poněkud nepodařený záběr plamenometu * Drogy, kterými se udržujete naživu

Sám bych měl hned v úvodu sebekriticky přiznat, že podobnost s vytouženým D3 způsobila prvotní impuls mého zájmu o Kreeda. Svou roli v tom ale jistě hraje i obliba daného žánru – akce na palubách vesmírných lodí a základen, zaplavených mimozemskými hrůzami, to je přesně to, co mne udrželo u Aliens Vs Predator nebo prvního Unreala. Záměrně říkám prvního, protože Unreal 2, do kterého jsem letos vkládal obrovské naděje, očividně zklamal nejenom mne. Každopádně Kreed nabízí to samé a vzhledem k tomu, že jeho autory je tým lidí, kteří doposud neměli možnost pořádně se realizovat, má hra slušný potenciál v podobě tuny nápadů, které tvůrčí tým dlouhou dobu nosil v hlavě. Osobně se při pohledu na nové tituly, ohlášené ruskými firmami, nedokážu ubránit nadějím na vznik nové generace her, plné neotřelých nápadů a přístupu.

 

Příběh vypráví i různé texty na monitorech a ve vašem elektronickém deníku * Působivě nasvícená scéna

Ve vesmíru nikdo neslyší váš křik

Příběh, který Kreed nabízí, se na první pohled jeví jako zcela průměrná sci-fi zápletka. Je v ní však několik originálních prvků, které naznačují slibné rozuzlení a zvraty, stejně jako množství in-game animací, které pro změnu dávají najevo snahu autorů příběh pořádně vyprávět. Navíc animace nelze přerušit, což je stejný jev jako v sérii Final Fantasy, kde je tímto zaručeno, že hráči neunikne důležitý úkol nebo zvrat (v Kreedovi je například pasáž, kde se během vašeho boje na straně jedné skupiny lidí změní podmínky a vy se rozhodnete přejít na stranu druhou).

 

Voda ve hře vypadá dobře (a mokře) * Tímhle člunem jsem uniknul z Aspera

Jak již název napovídá, točí se zápletka okolo anomálie Kreed, což je jakési těleso (možná mlhovina?) hluboko ve vesmíru. Podobně jako Bermudský trojúhelník je Kreed plný překvapení a nástrah, takže se z něj žádná loď nevrátila v normálním stavu, pokud se vůbec vrátila. Navíc se z něj čas od času vynoří různě nebezpečné formy mimozemského života, což by ukazovalo na možnost, že Kreed je nějakým druhem časoprostorové anomálie.

 

Raketomet zakouří místnost hůř než Arnold s doutníkem * Vím, že už máte plné zuby "doom-like" obrázků brokovnice z Kreeda... ale když ona je tak sexy!

Hráč se ocitá v roli obyčejného pěšáka, který se probudí ve svojí kajutě na palubě křižníku Aspero, hlídkujícího na rutinní pozorovací misi poblíž okraje Kreedu. Jak už asi tušíte, jsou všichni na palubě mrtví nebo ještě něco horšího, navíc máte v koridorech Aspera pár vetřelců. Znáte to, nějaké ty zubaté a smrtící mimozemské příšery. Jak se hráč vymotá z kajuty do tlumeného světla šedivých koridorů, popadne z rukou mrtvého kolegy klasickou brokovnici (pěkně zpracovanou a nápadně podobnou té z Dooma 3) – a klasické (nejen) herní klišé může začít. Jak příběh pokračuje, vaše postava unikne z explodující lodi v únikovém modulu a nalodí se na palubu jiného křižníku, který ale pro změnu sužuje strašlivá epidemie, měnící lidi na mutanty a zombie…tedy další klišé, ale věřte mi, zábavě to neubírá. V průběhu hry se pak podíváte i do exteriérů na povrchu planety a příběh by měl rychle střídat zvrat za zvratem.

Grafika a hudba

Pokud jste viděli straší obrázky z Kreeda (najdete je v jednom ze „souvisejících článků“, uvedeném ve spodní části této stránky), které vytípali sami vývojáři, pak jste možná byli stejně ohromeni jako já. Faktem je, že Kreed dokáže vykouzlit nádherně realistické hrátky se světlem a stíny, přičemž se drží hesla, ověřeného naposledy Silent Hillem 2: „čím větší je tma, tím lépe světlo a stíny vyniknou“. Proto není nouze o strašidelné temné koridory, plné odlesků poplachových světel (známe z AvP), stejně jako o větší místnosti s různými druhy energetických strojů, ozařujících scenérii. A všude je plno obřích ventilátorů, které rozhání vzduch i stíny.

 

Rozervaná podlaha je smrtící nástrahou * Výbušné barely také známe z Dooma

Přesto Kreed viditelně využívá mnohem méně pokročilých technologií, než připravovaný Doom 3 (což je koneckonců jeden z důvodů, proč na D3 ještě budeme nějakou tu dobu čekat). Jestliže jste tedy „techničtí hnidopiši“, pak zřejmě najdete v Kreedu spoustu slabin. Přesto jsem byl přítomen prezentaci hry s několika lidmi z branže (rozuměj vývojáři), kteří prohlásili, že hra vypadá překvapivě dobře a umí perfektně využít prostředků, které nabízejí i „starší“ grafické karty. Shrňme tedy grafiku slovy, že je vysoce funkční, atmosférická a má mnoho silných stránek (tedy perfektně designovaných úrovní a místností).

 

Ne, tohle vozidlo ovládat nemůžete * Ostřelovačský režim samopalu

Daleko hůře je na tom hudba, pro kterou by i slovo „průměrná“ bylo nadhodnocením. Místo atmosférických strašidelných melodií je hudební kulisa plná nepropracovaných rychlých songů, s minimálním využitím zajímavých nástrojů nebo samplů a melodiemi tak primitivními, že by snad i počítač složil zajímavější. Sám jsem si v zájmu atmosféry, která je jinak báječná, hudbu poměrně brzo ztlumil (pro účely článku a hodnocení jsem ji ale nechal zapnutou).

 

Ventilační šachty plné smrti, nezbytná rekvizita žánru * Právě ovládám nepřenosný těžký kulomet

Tím spíše vyvstanou zvuky, které jsou na tom mnohem lépe. Ne snad, že by jejich knihovna byla podobně bohatá jako u zvukařského zázraku jménem Silent Hill 2, ale množství nahrazuje v tomto případě originálnost. Suché praskání samopalu je tak docela svěží změnou oproti ohranému rachotu zbraní z jiných her, stejně tak mlaskavé zvuky „gumáků“, patřících k vašemu skafandru. Skučení nestvůr je dostatečně nechutné. Těžko hodnotit dabing nebo hlášky lidských protivníků, jelikož hra prozatím „mluví“ rusky a podle našich informací se v ČR nedočkáme jen lokalizace do angličtiny, ale přímo českého namluvení.

Hratelnost a umělá inteligence

Někteří z těch, kdo viděli in-game video trvající několik minut, mohli reagovat stejně jako můj kolega: „vždyť je to bezduchá střílečka!“. Přiznejme si, že herní propracovanosti a složitosti Half-Life se Kreed konkurovat nesnaží. Přesto nebo možná pro některé z vás právě proto je primitivní hratelnost Kreeda velice sexy, člověk prostě popadne brokovnici a jde nasypat broky do tváře co nejvíce příšerám. Fungovalo to kdysi v Doomovi a funguje to pořád, pokud má hra podporu v podobě chytré architektury úrovní, vyváženého počtu nepřátel a solidní grafiky. Všechny tyto zmíněné vlastnosti Kreed nepochybně k dispozici má.

 

To je ten statický kulomet * Začátek v textu zmiňovaného souboje s pěti protivníky

Pět úrovní obtížnosti nabízí opravdové rozdíly, samozřejmě (kvůli náročnosti grafiky) ne tak dalece v počtu nepřátel, jako spíš v jejich tuhosti a účinnosti uzdravovacích předmětů. Uzdravování je zde řešeno docela zajímavě systémem drog, které si můžete kdykoliv píchnout (nacházíte je jako lékárničky v Doomovi, ale můžete je nosit sebou). Podle toho, jak moc jste zranění a kolik drog si zároveň píchnete se mění jejich účinnost, dokonce si můžete vypěstovat něco jako návyk. Tento prvek bych spíše čekal ve hře Deus Ex, ale musím uznat, že jinak jednoduchou hratelnost Kreeda nějak zvlášť nenarušuje, protože se neprojevuje až tak silně.

 

Pěkný výhled na jezírko s mozkožroutem z Half-Life * Když seberete novou zbraň, dostane se vám nezbytného návodu k použití

Oč jednoduší jsou mise, které ve hře plníte (dojdi z jedné strany na druhou, všechno postřílej, maximálně najdi klíč nebo tlačítko, nezastřel těch pár vzácných spolubojovníků... á, nehoda se stala, ale nic se neděje…), o to propracovanější a zábavnější je hlavní náplň Kreeda: souboje s protivníky. Samotné nestvůry vás zas tak nepotrápí (alespoň v prvních epizodách hry), ale lidští protivníci jeví velmi slušnou snahu (ve srovnání například s nedávno recenzovaným Chaserem) přežít a zničit vaši maličkost. Projevuje se to jednak mimořádně aktivním krytím za všemožnými předměty nebo rohy, ale stejně tak i rychlými reakcemi a především přirozeným střídáním zbraní (schovejte se za bednu a šup – hnedle přiletí granát jako v Half-Life).

 

Trojhlavňová brokovnice stojí za to * Jeden z mála spojenců ve hře

Mimořádný byl jeden větší útok na moji maličkost, při kterém parta pěti nepřátel naběhla do větší místnosti dveřmi, za kterými se ihned rozběhli do různých stran a pokusili se mne obklíčit, abych nemohl zasáhnout všechny nebo utéct.

Multiplayer

Kreed nabízí také hru více hráčů. Z toho, co jsem v ní zatím odehrál, na mne působí asi jako multiplayer u prvního Unreala – je zábavný, funkční a pro jednoho hráče výhodný v tom, že může trénovat na botech, kteří jsou přímo součástí hry (nepotřebujete na ně žádný mod nebo patch). Přesto je ale do značné míry zřejmé, že konkurence v oblasti MP titulů je příliš tvrdá na to, aby v ní Kreed nějak výrazněji prorazil… ale nechme se překvapit reakcemi zasvěcenějších a především: hráčů samotných.

Příběh pokračuje

Kreed je velmi slibnou nadějí pro všechny fanoušky strašidelných a zábavných sci-fi akcí. Pokud se vám líbil AvP, Unreal nebo třeba právě Doom, pak nepochybujte, že vás hra osloví. Možná to není Half-Life, ale přesto je to pěkná a zábavná hra, u které se budete skutečně bát a cítit jako na palubě lodi, zamořené vetřelci. Navíc se zdá, se Kreed bude těžit z výborného načasování. Pokud se podaří dodržet termín vydání v září, nebudeme ještě mrtví ohromením a vyčerpáním z Half-Life 2… a pokud se vysloveně těšíte na atmosférickou akci v temných koridorech základny na Marsu (Doom 3), pak bude Kreed vašim choutkám jistojistě nejbližší hrou na pěkných pár měsíců.

 

Jedna z příběhových animací * Jistím kolegu, který jde přede mnou... ale moc mu to nepomůže

Těžko říct, do jaké míry je převzetí některých vlastností (a brokovnice:-)) Dooma 3 chladnokrevným kalkulem autorů Kreeda, každopádně to ale funguje, alespoň na mne. Pokud se ještě stále trápíte u nelegální alfa verze Dooma 3, nabídne vám Kreed mnohem lepší trenažér po všech stránkách. Sám se nyní vracím do jeho vesmíru, abych se podíval, co vlastně uvnitř anomálie jménem Kreed páchá všechno to zlo… a až se vrátím, dám vám vědět, jak jsem si Kreedem rozuměl. Čekejte mé hlášení o splnění mise již brzy!

Diskuze (16) Další článek: Half-Life 2 bude k vidění v německém Lipsku

Témata článku: , , , , , , , , , , ,