Krkal aneb "…není to ten, kdo si myslíte, že to zaručeně je"

Jak si pozorní Doupatáři jistě všimli, na Internetu v českých zemích je požehnaně her z kuchyně začínajících tvůrců, většinou volně k dispozici jako freeware. Jednou takovou hrou je i ta dnešní, která se pyšní obzvlášť sympatickým a slibným názvem "Krkal". Spolu s hrou vám přiblížíme i autory formou krátkého rozhovoru. Jelikož autoři lítají někde po světě, Jára psal odpovědi nezávisle na ostatních dvou, takže myslím, že můžete sami posoudit jak se shodli…
Krkal aneb "…není to ten, kdo si myslíte, že to zaručeně je"
Jak si pozorní Doupatáři jistě všimli, na Internetu v českých zemích je požehnaně her z kuchyně začínajících tvůrců, většinou volně k dispozici jako freeware. Jednou takovou hrou je i ta dnešní, která se pyšní obzvlášť sympatickým a slibným názvem "Krkal". Spolu s hrou vám přiblížíme i autory formou krátkého rozhovoru. Jelikož autoři lítají někde po světě, Jára psal odpovědi nezávisle na ostatních dvou, takže myslím, že můžete sami posoudit jak se shodli…

Tak jo chlapci, co to vlastně ten Krkal je (tj. jakou má myšlenku, hardwarové nároky atd.)? Průměrný hráč si pod oním slovem "Krkal" patrně představí něco úplně jiného než je nějaká hra...

Petr: Krkal je logická hra typu Robbo obsahující různé zajímavé věci (přepínače, lasery, magnety...), v průběhu hry měníš svoji podobu mezi třemi postavami - každá má trochu jiné vlastnosti. Hra je rozčleněna na několik

samostatných levelů - v každém levelu se musíš dostat do exitu.

M.D.: No žvásty; Krkal se prostě musí vidět, aby bylo opravdu jasný o čem to vlastně je. Jinak spousta informací je na naší stránce (http://www.volny.cz/m.d./krkal.html), kterou jsme nyní trochu aktualizovali a také tam je nyní ke stažení NOVÁ VERZE Krkala.

Jára: Předně, Krkal, jak si většina lidí mylně myslí, nemá nic společného s pochody v lidském žaludku, je to logická hra, jejíž název tvoří příjmení autorů KRčeK ALtman(n). Hra je pokračovatelem starých hitů jako Boulder Dash nebo Robbo. Hráč ovládá tvorečka, který se pohybuje v prapodivném světě kamenů, výbušnin, potvor, klíčů, laserů, přepínačů a bůhví čeho ještě, a snaží se dostat na políčko označené exit.

Krkal nabízí nejen levely, které prověří vaše prstíky, ale i takové ve kterých budete muset před každým pohybem nejprve minutu přemýšlet. Krkal dovoluje stvořit obrovské množství zcela odlišných levelů, protože obsahuje nejen velmi mnoho různých předmětů, ale také přepínače, fotobuňky, které může autor levelu "naprogramovat", tak že se může stát téměř cokoliv. Ještě k tomu musíte připočíst, že hlavní postava, tedy Vy, se může měnit do tří podob, každá s jinými vlastnostmi a schopnostmi. Myslím, že v této chvíli Krkal vypadá jako dokonalá logická hra s téměř neomezenými možnostmi. Problém je trochu v tom, že některé levely jsou až příliš složité a normální smrtelník nemá příliš velkou šanci je dohrát (jsou naštěstí až na konci), k tomu ještě musíte připočíst, že Krkal není dosud odpovídajícím způsobem nakreslen, natož pak rozanimován. Přesto si myslím, že pokud si rádi lámete hlavu a Vaše ručka umí "běhat" po šipkách, měli byste Krkala vyzkoušet.

Kdo z Vás přišel s nápadem na Krkala?

Petr: Teď už ani nevím - je to už dávno (asi 6 let). Inspirovali jsme se Robbem a podobnými hrami a pak jsme postupně vymysleli nové věci.

M.D.: Ani já si nevzpomínám, asi to byl kolektivní nápad nás tří: Jára, Petr, M.D.

Jára: To si netroufám stoprocentně tvrdit, ale tipnul bych, že prvotní impuls pochází od Honzy. První verzi, ze které nezbyl v současné ani jeden řádek kódu, vytvořil Petr. Potom se dlouho nic nedělo a pak se pomalu začala rodit současná, mnohokrát předělávaná verze.

Je vidět, že jste začínali na nějakém tom starším stroji, že?

Petr: Snažili jsme se udělat Krkala tak, aby fungoval i na 386kách. Proto je jen v rozlišení 320x200, kvůli hardwarovému scrollingu. Ten teď bohužel způsobuje problémy s některými grafickými kartami (hlavně ve Windowsech).

Jára: Krkal se rodil před mnoha lety, takže běhá i na 386. Dnes je to každému jedno, ale musím připomenout Honzovy ďábelské rutiny v assembleru, které udrží hru při životě i na prastarém počítadle. Za zmínku také stojí, že hra bez zvuků má něco pod 400KB.

Jak je Krkal obtížný?

Petr: Krkal je obtížný poměrně hodně (zatím jsem všechny levely dohrál jen já a M.D. . Snažili jsme se, aby byly levely co nejvíce logické - to se snad docela povedlo. V Krkalovi je i několik vyloženě akčních levelů.

M.D.: …nebo alespoň o nikom, kdo by to dohrál, nevíme (na stránkách se však již dva dny po uvedení nové verze objevil první člověk, který hru dohrál – pozn. šéfredaktora).

Jára: Z mého pohledu je těžký hodně, ale až tak od třicátého levelu. Prvních deset levelů zvládla i moje maminka - a přitom tvrdila, že se jí to libí...

A samozřejmě, jak je rozsáhlý?

Petr: Rozsáhlý zatím příliš není, zatím má jen asi 50 levelů. V Krkalovi je ale i editor levelů, takže si každý může naeditovat svoje levely. Když nám je pošle, můžeme je pak přidat do Krkala - tím by se snad mohl Krkal docela rozrůst.

M.D.: Já si myslím, že i těch 50 levelů je už docela hodně. To že já s Peťou jsme schopni to dohrát za 2 hodinky ještě neznamená, že normálnímu smrtelníkovi to nezabere nějaký ten týden...

Jára: Dostatečně. A to ještě není dodělaný.

Když se vám někdo ozve, budete pokračovat v práci + koho byste tak nejvíc potřebovali a kam se má ozvat?

Petr: Pokračovat v práci chceme - plánujeme předělat Krkala do vyššího rozlišení a pod Windowsy. Pokud by vše vyšlo, mohla by byt první verze hotová do konce roku.

M.D.: Ty termíny mu nevěřte, ale díky stále většímu zájmu lidí asi opravdu začneme dělat verzi pro Windows. Až zahájíme práce na verzi pro Windousy, určitě na to upozorníme na naší stránce.

Jára: Rozhodně bychom potřebovali (téměř výhradně) bitmapového grafika, který dokáže vytvářet i animace. Pokud by se takový nadšenec našel, rádi předěláme hru do vyšší grafiky (momentálně běhá pouze v 320x240). Nejlepší bude, když si stáhne Krkala, aby věděl do čeho jde, něco zkusí namalovat a zamailuje nám to.

Petr.: Nutně potřebujeme nějakého grafika! Pokud by někdo měl zájem ať se ozve na některou z níže uvedených adres: petr.altman@volny.cz nebo m.d.@volny.cz.

Chystáte se popřípadě přidat nějaké další figurky a věci?

Petr.: Měli jsme v plánu přidat ještě pár věcí - zatím jsme se k tomu ještě nedostali. Pokud by někdo měl nějaký pěkný nápad na nějaké nové věci, ať se ozve a my je přiděláme.

M.D.:No když myslíš...

Jára: V zásadě to není problém, otázkou je, jestli v Krkalovi nějaká věc citelně chybí - podle mě ne.

Přemýšleli jste už i o nějakém příběhu, který by se do Krkala dal nacpat?

Petr.: Zatím jsme o příběhu moc nepřemýšleli. Příběh se může přidělat až nakonec.

M.D.: O příběhu jsme s Járou přeci jenom trochu přemýšleli. A můj názor je takový, že Krkal žádný příběh nepotřebuje, dokonce by asi i rušil, protože by musel být hrozně vykonstruovaný a nevěrohodný. Šachy, Tetris

nebo fotbal taky nepotřebují příběhy.

Jára: Přemýšleli, ale vzhledem k tomu, že cílem hry je, aby hráč postupně zvládnul složitější a složitější levely, nemusí ho k pokračování hnát nějaký příběh, který by stejně byl asi takový, jaký můžete najít u "Lost Vikings".

Všiml jsem si editoru levelů, jaké má možnosti?

Petr: Editor levelů umožňuje využít všechny vlastnosti věcí v Krkalovi. Doporučuji prohlédnout si v editoru některé hotové levely - např. první level (Země krtků) - v tomto levelu postupně mizí stěny - to není zařízeno žádnou speciální věcí, jenom potvora leze po nášlapných podlahách. Podobným způsobem se dají udělat různé zajímavé věci. Bližší informace o editoru jsou v "manuálu" ke Krkalovi.

M.D.: V čem myslíte, že jsme vytvářeli levely do Krkala? No přece v tom samém editoru, který máte všichni k dispozici!

Jára: Myslím, že editor levelů je velice důležitá součást hry. Je prostě paráda naeditovat level, který má pár set bytů, a poslat ho kamarádů a čekat, kdo ho dohraje. Umožňuje to tvořit a to nejde přece v každé hře. Možnosti jsou takové, že právě v něm vznikly dosud všechny levely...

A taková obligátní závěrečná otázečka, jak to vidíte s dnešním herním trendem obecně?

Petr: Většina nových her se mi nelíbí - sice mají hezčí grafiku, ale není v nich většinou nic nového.

M.D.: Taky si myslím, že dobrých her je hrozně málo. Mám rád akční hry a strategie, ale protože je to všechno hrozně stereotypní, hraju furt dokolečka Unreal Tournament a Starcrafta, se kterými si vystačím. Jediné zajímavější a originálnější hry, co se teď dělají jsou snad jen RPG. Logické hry, jako Krkal, už podle mě vymřely dávno.

Jára: Tahle otázka by vydala asi na několik stránek. Dovolím si jen lakonicky poznamenat - "Není to, to co to bývalo..." A když to říkám, myslím na "Another World", "Dune", "Dune II", "Monkey Island I", "The Incredible Machine", "Lost Vikings", "Civilization", "Prince of Persia" a další staré, technicky nepříliš skvélé, ale zábavné, hratelné a dokonalé hry plné atmosféry. Dnes jde, až na vyjímky, o to, aby hra na první pohled zaujala, ale dál už

může být velice slabá.

Ještě malý vzkaz od M.D.:

Jen pěkně Krkala hrajte, protože je to opravdu hodně Super Hra. Taky nám posílejte e-maily s vašimi názory. Zatím nám jich přišlo zatraceně málo. Například podle vaší nulové odezvy Krkal netrpí žádnými chybami a všude bezproblémově funguje (nikdo si na nic nestěžoval). Když objevíte nějakou chybu, je pro nás hrozně důležité, abychom se o ní dozvěděli.

Tak. Krkala jsem si představili a já už jen dodám několik málo detailů. Myslím že autoři probrali hru natolik, že není potřeba znovu rozebírat podrobnosti.

  • nejsou tu obrázky ze hry… a je to škoda… ale bohužel je velmi obtížné obrázky nějak zachytit… jediným východiskem tak je stažení hry a její testování…
  • Krkal je v podstatě hotový až na pár levelů (nečekat, chytnout editor a do práce!)
  • pokud jste někdy v životě zbožňovali hry jako zmíněné Boulder Dash, Robbo nebo třeba nedávné Berušky, budete určitě spokojeni
  • nenechte se zaskočit délkou v megabajtech, opravdu stojí za to
  • autoři nezmínili jednu věc, která mě opravdu nadchla - představte si, že v bludišti často narazíte na hloupé příšerky které obíhají nějaký blok a překáží, pomocí dopravních značek (STOPka, přikázaný směr, …) je můžete směrovat kam je třeba… tohle je absolutní nápad, uznejte!
  • pokud by se nějakým zázrakem podařilo spojit myšlenku "Krkala" s prezentací "Berušek", patrně bychom spatřili nevídaný softwarový zázrak, tím nechci říct, že jsou to hry špatné, ale obě dvě pohromadě… Hmmm

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě nikdy nevypadalo lépe

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě…

Grand Theft Auto 5 dostává grafické modifikace takřka každý měsíc. Nyní máte před sebou špičku současné tvorby - Project NVRX.

4.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 9 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A