L.A. Noire - detektivka pro dospělé

Dětská hra na policajty a zloděje v tom videoherním světě nahrává spíš kriminálníkům. Na správnou stranu vás postaví L.A. Noire, detektivní thriller.
Seznam kapitol
  1. Důkazy a výslechy
  2. Vzhůru do akce

L.A. Noire se při prvním kontaktu (mám na mysli záplavu trailerů a obrázků) možná jeví jako policejní protiverze Grand Theft Auta, ale ve skutečnosti je hrou trochu jiného žánru. Jistě, odehrává se v ulicích rozsáhlého města (přesněji řečeno, Los Angeles roku 1947), kterým můžete volně brázdit v některém z bezpočtu dobových vozidel. Nechybí dravé automobilové honičky, divoké přestřelky ani brutální bitky na pěsti. To vše ale slouží jen jako doplněk hlavního jádra: pečlivé a pomalé vyšetřovací práce detektiva. L.A. Noire tak spíš než klasickou third person akci představuje moderní vysoko rozpočtovou detektivní adventuru zasypanou akčními pasážemi.

 

Od pochůzkáře k detektivovi

Jste Cole Phelps, čerstvý kadet policejního sboru Los Angeles, který se sotva před pár roky vrátil z války a hledá novou kariéru. Poválečné L.A. s leskem Hollywoodu sice vypadá jako ideální místo k životu, ale Cole se stejně jako většina policistů střetává i se stinnou stránkou města v podobě brutálních zločinů. A právě řešit je se stává vaším úkolem. Hra před vás postaví 21 lineárně řazených případů, dokud ten aktuální nevyřešíte, nepředestře se před vás nový. Tím má L.A. Noire blíž spíš domácí Mafii než otevřenému GTA s jeho úkoly rozprostřenými po celém městě.

LA Noire 01.jpg LA Noire 02.jpg

Závažnost i komplexnost jednotlivých trestných činů postupně roste s tím, jak Cole stoupá na žebříčku z běžného pochůzkáře až do role elitního detektiva. První případy jsou jednoduché vraždy či přepadení banky, postupně se více zamotáváte do série bestiálních vražd a zároveň z původně epizodních případů se rázem stává jeden zapeklitější, vedoucí až k divokému, i když poněkud uspěchanému finále. Tvůrci se inspirovali skutečnými historickými vyřešenými i nevyřešenými policejními případy, což dodává hře punc věrohodnosti. Pokud se o podobné případy zajímáte, určitě vás potěší, že v L.A. Noire narazíte i na slavnou Black Dahliu.

Důkazy a kontradikce

Samotná hratelnost staví na třech základních pilířích. Prvním je prozkoumání místa činu a hledání důkazů. Procházíte místa činu a zavibrování ovladače vám naznačí, že se koukáte na potenciálně zajímavý objekt, který si můžete blíže prohlédnout a prokoumat z více stran. L.A. Noire už tady působí jako moderní hra, která se nesnaží házet hráči klacky pod nohy – kromě vibrační nápovědy je tu ještě hudební, dokud slyšíte jemný klavírní podkres, nenašli jste na místě všechny stopy. Hardcore masochisti, kteří se kdysi vyžívali v pixel-huntingu, mohou pochopitelně obě berličky vypnout.

VIDEO: 4351 'L.A. Noire - Launch trailer'

L.A. Noire není CSI, kriminalistické prvky jsou hodně zjednodušeny. Například, i když daktyloskopie je známa už od konce osmnáctého století, Cole bere vražedné zbraně do holých rukou a otisky prstů vesele rozmatlává. Hlavní důraz se prostě klade na to, abyste zajímavý objekt našli a případně si všimli i nějaké doplňující informace – vyraženého čísla na zbrani, zhmožděniny na těle oběti a tak podobně. Čas od času pátrání zpestří jednoduché puzzle, jako skládání vodovodního potrubí z pohozených trubek.

Pravda či lež? 

Druhou důležitou složkou detektivní práce je výslech svědků a podezřelých. Tvůrci zde vsadili na jejich unikátní technologii snímání tváří herců. Při výslechu si musíte lehce zahrát na psychologa a poznat podle obličeje i chování (a pochopitelně důkazů), jestli osoba mluví pravdu, potřebuje trochu zatlačit, aby se rozpovídala, či přímo lže. Ve lhaní dotyčného musíte usvědčit zvolením správného důkazu z notesu – tím zase hra připomíná sérii právnických adventur Phoenix Wright.

LA Noire 03.jpg LA Noire 04.jpg

Kde sbírání důkazů je jen otázkou trpělivosti a pečlivosti, představuje výslech občas tak trochu sázku do loterie. Mluví úplně pravdu, nebo mi něco zatajuje? 

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | Detektivní akce
Výrobce: Team Bondi | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 17. května 2011 (konzole)
8. listopadu 2011 (PC)
  • Výborné případy
  • Policejní práce
  • Mix akce a pátrání
  • Skvělá atmosféra
  • Uspěchaný konec
  • Zbytečně roztahané město
  • Podivný model jízdy a destrukce
  • Výslech je občas loterie
Související články
  1. Recenze: Mafia 2 - zločin se vyplácí
  2. Recenze: Red Dead Redemption – Grand Theft Kobyla
  3. Recenze: GTA: Episodes from Liberty City – ztracen ve velkoměstě
  4. Recenze: Heavy Rain - film je mrtvé médium