Lara Croft and the Temple of Osiris – zpátky do Egypta (recenze)

vytisknout velikost písma
Lara Croft je jednou z vůbec nejznámějších postav herního světa. Letos se vrací v novém příběhu z chrámu boha Osirise. Jak se hraje?

Aby nedošlo k mýlce, je třeba si vlastně Temple of Osiris představit. Jedná se o pokračování spin-offu Lara Croft and the Guardian of Light, který vyšel v roce 2010. Nejde tedy o další díl série Tomb Raider, nýbrž o pokračování podsérie. To nic nemění na tom, že na hře pracovali Crystal Dynamics, tedy lidé zodpovědní i za chystaný nový díl Rise of the Tomb Raider.

A jak se tedy vlastně obě série liší? Tomb Raider je počínaje rokem 2013 akční střílečkou z pohledu třetí osoby s propracovanou psychologií kladoucí důraz na souboje. Lara Croft spin-off si oproti tomu drží původní myšlenku série jako takové – jde o arkádovou hru s akcentem na logické hříčky, dobrodružnost a nadpřirozeno, kde boj nehraje hlavní roli.

411037-lara-croft-and-the-temple-of-osiris-oznamujici-trailer-1280x720.jpg Lara-Croft-and-the-Temple-of-Osiris-Artwork-003.jpg Lara-Croft-and-the-Temple-of-Osiris-gameplay.png

Bohové jsou šílení

Temple of Osiris se odehrává v Egyptě, tedy v zemi ze série již známé. Hlavní postavou příběhu je samozřejmě samotná Lara Croft, která se musí postavit zlému a pomstychtivému bohu Setovi. Po boku Croftové bude bojovat další trojice bojovníků: lovec pokladů Carter Bell a dva uvěznění bohové Horus a Isis. Příběh je prostinký, zvraty nečekejte. Temple of Osiris na příběhovou linku totiž důraz neklade, je to jen jakýsi stmelující prvek. Například o postavách mimo Croftové se nedozvíte zhola nic.

 

Absence komplexnějšího příběhu vlastně jen podtrhuje to, o čem Lara Croft and the Temple of Osiris je

 

Absence komplexnějšího příběhu vlastně jen podtrhuje to, o čem Lara Croft and the Temple of Osiris je – totiž o arkádové akci a dobrodružném napětí. Hru sledujete z nakloněné ptačí perspektivy. V průběhu hry především řešíte hádanky trénující mozek a puzzly pokoušející vaši bystrost. Nejde o nic těžkého, takže hraní pěkně plyne. Pakliže ale hledáte výzvu, v Temple of Osiris se vám ji z hlediska logických hříček příliš nedostane.

1412778583-3.jpg

Dění na obrazovce je ale třeba neustále sledovat, protože kdykoliv může přijít nečekaná zrada či past v podobě posouvajících se mostů, vystřelujících šípů, nášlapných dlaždic a tak dále. To umocňuje napětí a hráč má pak pocit neustálého nebezpečí. Nebezpečí ale není jen ve formě nástrah a pastí, nýbrž i ve formě nepřátel. Jelikož jsme v chrámu boha Osirise a v Egyptě, setkáte se tu s nejrůznějšími bizarními bytostmi, počínaje kostlivci, přes odporné brouky a chodící mumie, až po krokodýly.

Ve čtyřech se to lépe táhne

Do bojů se ale zas tak často dostávat nebudete, respektive budete, ale ne intenzivně. I když se dostanete do několika soubojů s velkými monstry, nepřátelé jsou tu spíš pro zpestření, fungující jako koření čistě adventurního a hádankového gameplaye. To ale rozhodně není na škodu, spíš naopak. Lara Croft and the Temple of Osiris působí jako arkádovka ze staré školy, a to máme rádi. Akční a nervy drásající řežba nastane teprve v Rise of the Tomb Raider.

1412778592-1.jpg 1412778592-2.jpg 1412778594-4.jpg

Vedle logických hříček a samotného, byť střídmého, boje hraje důležitou roli jakýsi RPG systém. V průběhu hraní totiž budete sbírat nejen body, sběratelské předměty a další artefakty, ale i objekty, které si můžete zařadit do svého inventáře a využívat tak jejich schopností. O čem je řeč? Především o speciálních prstenech, které mají nejrůznější možnosti. Pracovat lze i s arzenálem – vedle klasické kombinace dvou bouchaček tu naleznete brokovnici, kulomet a speciální magickou hůlku, se kterou lze interagovat s prostředím. Zkrátka se tu vyřádíte.

 

Režim kooperace konečně dostává svého jména – jde tu o opravdovou spolupráci

 

Předchozí díl spin-off série Guardian Light přišel s možností kooperace pro dva živé hráče skrze Xbox Live, Playstation Network, zkrátka internetové rozhraní různých platforem. Temple of Osiris v tom nezůstává pozadu a ke dvěma hráčům přidává další dva. Moc se nám líbilo, že hádanky, které, hrajete-li sami, můžete vyřešit na vlastní pěst, jsou v režimu pro více hráčů přepracovány tak, že vyžadují spolupráci všech čtyř postav. Režim pak konečně dostává svého jména – jde tu o kooperaci, tedy opravdovou spolupráci. Velký palec nahoru.

Mumifikovaný Egypt

Jak již bylo řečeno, Lara Croft and the Temple of Osiris se dějištěm vrací do prosluněného a pískem zasypaného Egypta. Schválně jsme vybrali stereotypní označení Egypta, protože to vás sice ve hře čeká, ale docela podstatnou část hraní strávíte i mimo tato tradiční prostranství. Na hráče čeká spousta hrobek, chrámů, pyramidy, útesy, typicky egyptská temná zákoutí, pískovcové oltáře, sochy a tak dále. Tak trochu nečekané zpestření pak představuje i změna klimatu a proměna prostředí úplně. Nebudeme prozrazovat, o co jde, protože nechceme kazit překvapení.

1412778590-6.jpg

Při hraní nás fascinoval smysl pro detail. Prakticky každý kout virtuálního světa je propracovaný do nejmenších podrobností. Efektní je i sledovat proměnu jednotlivých výškových úrovní, to znamená, že když se něco děje pod mostem, po kterém jdete, nebo naopak nad ním. Tím vším chceme říct vlastně jednu prostou a jednoduchou věc: Lara Croft and the Temple of Osiris se graficky opravdu vydařil. Fascinuje nejen smysl pro detail, ale i ostré textury, nádherné modely, celková atmosféra, práce se stínem a světlem či fyzikálními zákony.

Lara-Croft-and-the-Temple-of-Osiris.jpg

Hru jsme testovali na konzoli Xbox One a při hraní jsme občas pozorovali propady snímků za sekundu. Nejde o nic, co by markantním způsobem narušovalo hratelnost, i tak jde o menší technický nedostatek. Sem tam se objeví i nějaký ten bug, postava se zasekne nebo spadne tam, kam by neměla. Naopak ovládání funguje skvěle – levá páčka slouží pro pohyb, pravá pro otáčení zbraněmi – jednoduché a funkční. Herní doba se pohybuje v rozmezí pěti až šesti hodin s velkým potenciálem znovuhratelnosti.

Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | Izometrická akce
Výrobce: Crystal Dynamics
Začátek prodeje: 8. prosince 2014
  • Klasická plošinovka
  • Grafické zpracování
  • Prostředí Egypta
  • Zábavná hratelnost
  • Kooperace
  • Plytký příběh
  • Menší chybky a bugy

Temple of Osiris je oproti sérii Tomb Raider tou druhou stranou mince Lary Croft. Je to ta emocionálně nenáročnější, arkádovější a výpravnější. Máte-li rádi logické hříčky a zbožňujete celý svět série, nemáte nad čím přemýšlet. Zklamat vás snad může jedině plytký příběh a nejasné postavy. Jinak jde totiž o Laru Croft s perfektní hratelností, krásnou grafikou, zábavnými hádankami a skvělým kooperativním režimem. To všechno navíc za docela sympatickou cenu.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 důvodů, proč běžet do obchodu pro Nintendo Switch

10 důvodů, proč běžet do obchodu pro N…

Nintendo Switch představuje nový svěží herní zážitek, který se velmi liší od hraní na Xbox One a PS4. Přinášíme vám 10 důvodů, proč byste si tuto konzoli měli koupit.

12.  7.  2017 | | 16 N/A
TES Online: Morrowind – návrat do známého světa (recenze)

TES Online: Morrowind – návrat do znám…

MMORPG The Elder Scrolls Online se dočkalo svého nového rozšíření Morrowind, díky kterému se hra obohatila o nový pestrý svět a o novou třídu. Stojí za to vrátit se do Tamrielu?

10.  7.  2017 | | 2 N/A
10 důvodů, proč s koupí Nintendo Switch ještě počkat

10 důvodů, proč s koupí Nintendo Switc…

Nintendo Switch je velmi zajímavá konzole, což nás inspirovalo k článku o tom, proč byste si tuto konzoli měli koupit. Z jiného úhlu pohledu však trpí mnoha chybami, kvůli kterým byste si ji naopak určitě kupovat neměli.

17.  7.  2017 | | 5 N/A
Virtuální realita na E3: nejzajímavější pecky veletrhu

Virtuální realita na E3: nejzajímavějš…

Na letošní E3 se nezapomnělo ani na fanoušky virtuální reality. Na konferencích se jim sice nevěnovalo valné množství pozornosti, ale i tak se mezi oznámenými tituly objevilo pár dobře vypadajících kousků. Je libo pecky od Bethesdy jako je Fallout nebo Doom ve VR? A co takhle nějaké exkluzivity na PSVR? To všechno tady najdete.

14.  7.  2017 |
Apple znovuobjevil rozšířenou realitu. Vývojáři už předvádí parádní aplikace

Apple znovuobjevil rozšířenou realitu.…

Apple pravděpodobně přetransformuje další důležitý segment - rozšířenou realitu.

16.  7.  2017 | | 2 N/A
Need for Speed Payback: E3 dojmy z Rychle a Zběsile

Need for Speed Payback: E3 dojmy z Ryc…

Série Need for Speed se opět vrací po roční pauze s dílem Payback, který by měl sérii opět přinést její zašlou slávu. Bylo nám toho naslibováno hodně, ale je to vůbec to, co hráčská komunita od této kultovní série požaduje?

9.  7.  2017 | | 2 N/A
Nový rekord! Valve po letní slevové akci zabanovalo přes 40 tisíc uživatelů

Nový rekord! Valve po letní slevové ak…

Anti-Cheat systém společnosti Valve se překonal, zabanováno bylo rekordních 40 tisíc uživatelů.

11.  7.  2017 | | 5 N/A
Sci-fi střílečka Warframe v novém rozšíření přináší otevřený svět

Sci-fi střílečka Warframe v novém rozš…

Datadisk Plains of Eidolon dělá z Warframe úplně novou hru s otevřeným světem.

9.  7.  2017 | | 3 N/A