Last Window – poctivá noir detektivka (recenze)

Last Window není ani tak hra, jako spíš film či kniha. Vděčí za to nejen díky důrazu na příběh, ale i originálnímu pojetí ve stylu noir žánru.

Recenzi adventury Hotel Dusk, z níž Last Window vychází, budete na webovém Doupěti bohužel hledat marně. Přesto vsadím své boty, že tuto recenzi až na výjimky čtou právě hráči, kteří předchozí projekt studia Cing viděli v akci. Last Window jako nepřímé pokračování kompletně vychází z konceptu Hotel Dusk a kromě něj zachovává i hlavního hrdinu. Kyle Hyde je o rok starší, žije v Los Angeles a brzy se musí vystěhovat z pronajatého bytu, který mění vlastníka.

 

O rok později

Bytový komplex Cape West má být do několika týdnů zbourán a s ním také všechna jeho tajemství. Donutit Kylea, aby se o osud tohoto místa začal zajímat, zvláště vzhledem k jeho typické netečnosti, se podaří teprve zjištění, že je Cape West spojen s neobjasněnou vraždou jeho otce.

Je to právě komplexnost příběhu a jeho propojení s téměř každým nájemníkem, která podobně jako v Hotel Dusk motivuje k postupu hrou

Je to pravda? Jak je možné, že téměř každý nájemník byl v minulosti s Cape West spojen?

Last Window 01.jpg Last Window 06.jpg

Příběhových linek je v Last Window nepočítaně. Je to právě komplexnost příběhu a jeho propojení s téměř každým nájemníkem a Kyleovým sousedem, která podobně jako v Hotel Dusk motivuje k postupu hrou. Události kulminují v průběhu 10 kapitol, v nichž se jako v každé správné adventuře mění význam událostí, váš vztah k dalším postavám i to, co vlastně hledáte. Že to celé funguje bez logických zádrhelů, má svůj podstatný význam; přece jen se pohybujeme na poli adventur.

Last Window 02.jpg Last Window 04.jpg

Prostředkem, který dává Last Window vlastnost originality, je celková prezentace. Last Window kombinuje filmový noir styl jak využitím (vlastně spíš nevyužíváním) barev, tak způsobem, kterým vám předkládá informace. Všemu napomáhá i efektně zvolené ozvučení a ručně kreslená grafika s výrazným používáním šrafování.

Jako kniha

Přirovnání "jako kniha" je pro Last Window příznačné. Podobně jako u Hotel Dusk hru ovládáte otočením svého DSka na stranu, kde ji čtete podobně jako knihu. Hra dává na výběr pravákům i levákům, na jakou stranu své DSko otočí a tím si zpřístupní dotykový displej, který pro ovládání postačí.

Na dotykovém displeji se zpravidla objevují pouze tři typy herních událostí: základní 2D mapa pro pohyb po herním prostředí (hotel), jednoduché 2D konverzace herních postav (budete je vídat ze všeho nejvíce), ale také 3D pohled do místností a na interaktivní předměty. Vše funguje, větší změny oproti Hotel Dusk nečekejte. Last Window snad jen podporuje tzv. multi-touch, tedy takové ovládání pomocí dotykového displeje, kdy zaráz pohybujete více předměty současně.

Interakce je málo

Last Window se prakticky nesnaží využívat většího množství puzzlů, hádanek nebo jiného způsobu, jak hráče zabavit mezi dlouhými konverzacemi postav. Pro získání informací zkrátka musíte konfrontovat sousedy a ostatní nájemníky. art.gifRozhovory s nimi můžete dokonce hru ukončit nápisem "game over"; zeptejte se na nevhodnou otázku, postava se na podpatku otočí a potřebné informace už nikdy nezískáte. Využívejte proto možnost poznamenat si důležité informace do k tomu určeného poznámkového bloku. Pokud ani to nestačí, na konci každé kapitoly dochází k rychlé rekapitulaci a zpřístupnění předchozích událostí formou psané novely.

Velké množství rozhovorů může samozřejmě působit náročně. V určitých pasážích, které autoři využívají pro rozvoj příběhu, se můžete snad dokonce i nudit. Vše má ale, podobně jako u psané knihy, svůj význam a roli. V Last Window trvá rozmotání a pochopení základní příběhové linky ještě o něco déle než v případě Hotel Dusk; možná proto je pocit, že by se toho mělo dít "trochu více", malinko častější.

Abych nezapřel nic podstatného, hra samozřejmě nabízí i drobné rozptýlení v podobě jednoduchých miniher. Billiard v restauraci, luštění křížovky o zajímavou výhru nebo další interakce s předměty vás ale nezabaví na déle než několik minut.

Stále dobré

V Last Window je podobně jako v Hotel Dusk prakticky nemožné chovat se jinak, než jak vývojáři plánovali. Přímočarost hry ale pomáhá vybudovat atmosféru, stejně jako uzavřené herní prostředí jednoho bytového domu.

Last Window nemá vyložené slabiny či nedostatky

Výtky v tomto směru jsou zbytečné, bez těchto ústupků a pravidel by koncept hry fungovat nemohl.

Last Window 03.jpg

Last Window nemá vyložené slabiny či nedostatky. Jako adventura, jejíž koncept už byl jednou viděn a prožit, ale strádá tím, že je příliš stejná. Atmosféra Last Window je v porovnání s Hotel Dusk budována stejnými prostředky a za využití velmi podobných "berliček" (ústupků), herní prostředí je takřka totožné a dokonce i vnitřní motivace postav jsou (stejně jako v reálném světě) pořád jedny a ty samé. Osobně jsem byl zklamán i poměrně ukvapeným vyvrcholením hry bez velkého zvratu (nebo i dvou), ale to je již opravdu subjektivní dojem, který nemůže nijak snížit kvality Last Window.

Dostupné pro: 3DS
Žánr: Adventury | Detektivní adventura
Výrobce: Cing | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 17. září 2010
  • Atmosféra
  • Nápaditý příběh
  • Slušná délka hry
  • Rekapitulace důležitých informací v průběhu hraní
  • Minimální inovace
  • Příliš podobné předchozímu dílu
  • Pár příliš rychlých příběhových "twistů"

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 123 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

21.  2.  2018 | | 15 N/A
Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se na obrázky z českého středověku

Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se …

Kingdom Come bude výpravou do středověku se vším všudy. České lesy, věrohodné souboje a příběhové zvraty, které otřásly zemí. Pojďme se podívat na všechny dostupné pohlednice z výletu.

21.  2.  2018 | | 18 N/A
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |
Monster Hunter World: pořádné lovecké RPG (recenze)

Monster Hunter World: pořádné lovecké …

Kultovní Monster Hunter se vrací pravděpodobně v nejlepším dílu série.

15.  2.  2018 | | 5 N/A