Le Mans 24 Hours

Čtyřiadvacetihodinový závod automobilů na okruhu v Le Mans patří k těm známějším podujetím, o nichž alespoň matně ví i ti, kteří nejsou zrovna skalními fanoušky tohoto typu závodění. Firma Infogrames společně s týmem Eutechnyx se rozhodla vrhnout na pole pro ni trochu nezvyklé s titulem, který právě atmosféru těchto jedinečných závodů přibližuje.
Le Mans 24 Hours

Žánr: sportovní – závodní
Minimum: Pentium 233 Mhz, 32MB, 4MB 3D Acceleration, Windows 95/98
3D: Ano
Multiplayer: ne
Výrobce: Eutechnyx
Distributor:
Infogrames

Čtyřiadvacetihodinový závod automobilů na okruhu v Le Mans patří k těm známějším podujetím, o nichž alespoň matně ví i ti, kteří nejsou zrovna skalními fanoušky tohoto typu závodění. Firma Infogrames společně s týmem Eutechnyx se rozhodla vrhnout na pole pro ni trochu nezvyklé s titulem, který právě atmosféru těchto jedinečných závodů přibližuje.

Kdyby snad přece jenom někdo vůbec netušil, o jakém závodě je řeč, podotknu, že se na jednom okruhu jezdí nonstop 24 hodin dokola. V počítačové hře jsou ale navíc i jiné herní režimy, takže se nebojte, že budete vždycky nuceni strávit tento poněkud dlouhý čas při každém hraní této sportovní hry.

Úvodní video ke hře je zpracováno velice dobře a čiší z něj profesionalita. Obrazové sestřihy navozují atmosféru rychlých kol včetně ukázek řady zajímavých momentů z vlastního průběhu závodů. Střihač rovněž nezapomněl zařadit snímky krásných slečen, které rovněž nesmazatelně k motosportu patří. Co se mi na intru líbí ještě víc je ale hudba. Skvělá rocková skladba se surovým krásným zvukem vám rozproudí krev a vybudí vás do závoděníchtivé nálady přesně tak, jak to má být.

Jádrem celé hry je samozřejmě okruh v Le Mans a závodění na něm, nejlépe celý den a noc. To hra opravdu umožňuje do puntíku, takže pokud jste hardcore fanatici automobilových závodů a nemáte dalších 24 hodin co dělat, směle se do tohoto závodu můžete pustit. Pro nás více zaneprázdněné je naštěstí možné celý závod zkrátit a připravit se tak o ojedinělý zážitek strávit celý den s ionťákem na hadičce, hrncem pod zadkem, nasazeným bažantem a sirkama v očích. Délku závodu lze degradovat až na 12 minut, což je velmi přijatelné i pro konzervativní část herní veřejnosti. A pokud se přece rozhodnete pro časově poněkud náročnější závod, můžete si jej v jeho průběhu ukládat a dojíždět později.

Jeden okruh – i když slavný - by asi pro vytvoření úspěšné hry nestačil. Toho si byli tvůrci vědomi a podstatně rozšířili herní volby o další prvky. V první řadě to jsou dvě obtížnosti, ve kterých můžete závodit – amatér a profesionál. Dále máte možnost všechny druhy závodů jezdit ve třech třídách, a to GT1, GT2 a Prototype. V každé třídě jsou samozřejmě zastoupena jiná auta a některé jejich vlastnosti si můžete ještě před závodem upravit tak, jak vám nejlépe vyhovuje – můžete si vybrat pneumatiky, zvolit typ řazení, doladit způsob řízení a dobržďování apod. Když si takto auto vybavíte, můžete se vrhnout přímo do závodu nebo si jenom zatrénovat na některém z dalších okruhů, které hra nabízí. Kromě klasických závodů máte k dispozici i volbu Time Attack, což je v podstatě klasický závod, při němž ovšem musíte dodržovat časy mezi jednotlivými časovými kontrolami, jinak ze závodu vypadnete a auto vám trochu nelogicky shoří. Dnes již standardem je podpora volantu a force feedbacku s možností kalibrace, nastavení tzv. mrtvých zón, citlivostí a vlastních tlačítek či kláves pro různé funkce pro ovládání hry. V závodě máte na trati k dispozici i depo, kam můžete se svým autem zajet a nechat si vyměnit pneumatiky, doplnit palivo, nastavit jiné brzdy či řízení apod. Ve hře hraje svou roli i denní doba, která se během závodu mění a tak plynule přecházíte z denního světla do podvečera a temné noci, zažijete ranní rozbřesk, ...

I když by se mohlo na první pohled zdát, že je herních voleb spousta, přece jen mi při zkoumání možností jejího nastavení některé věci chyběly a některé z voleb, které ve hře byly mi nepřipadaly zrovna šťastně provedené nebo user-friendly umístěné. Začnu optimisticky – můžete si zvolit jméno, pod kterým budete závodit. Bohužel už ne číslo svého vozidla. Proč, to opravdu nevím. Ale jdeme dál. Například vlastní nastavení auta je pro závodní hru velice důležité a ti, kdo to se závoděním na počítači myslí vážně právě v jeho jemném štelování hledají možnosti, kterými mohou svůj vůz vyladit tak, aby z něj vymáčkli co nejvíc. Tato hra ovšem poněkud spartánsky nabízí pár druhů pneumatik (tvrdé, střední, měkké a do mokra) a ještě lakoničtěji je tomu i u dalších nastavení, kde si pouze vyberete některou z pár možností a tím je vše odbyto. Stejně stroze se hra chová i u jiných voleb. Například vám pevně stanoví počasí, za kterého budete závodit či denní dobu, kdy závod proběhne. Myslím si, že je to škoda nemít možnost si i tato nastavení sám zvolit. Další věcí, která mi chyběla je například zpětné zrcátko, které prostě neexistuje. Máte sice možnost si zapnout pohled dozadu, ale při závodě takhle kaskadérsky přepínat proto, abyste zjistili, co se děje za vámi, asi raději nebudete. Při kalibraci některých voleb po stupnici pomocí šipek se hodnoty mění tak rychle, že je prakticky nemožné nastavit konkrétní volbu na přesně požadovanou hranici. Před vstupem do závodu máte možnost provést kvalifikaci, ale nelze si na této trati zatrénovat, což se může často hodit. K tréninku se sice můžete dostat odjinud, ale znamená to vyskákat o několik úrovní jinam a zdlouhavě si znovu navolit to, co jste už jednou nastaveno měli. Je to prostě takové neohrabané.

Chování auta se rovněž zdálo na první pohled v pořádku, ale při delším testování jsem si všiml několika drobností, které asi nejsou tak úplně košer. Jednak mi připadalo, že při sebemenším vyjetí z dráhy a najetím pneumatikou mimo začalo auto nepřiměřeně smykovat. I velice jemné vyjetí z vozovky dokázalo auto roztočit a vyhodit vás ze směru jízdy. Navíc mi poměrně často zůstával motor v otáčkách i v případě, že jsem nijak extrémně nešlapal na plyn a bylo třeba zcela zabrzdit a znovu se rozjet. V poslední době se čím dál více do automobilových her implementuje vliv nárazů na chování vozidla. I tento trend je implementován v Le Mans, i když s reálným poškozením to nemá mnoho společného a klidně můžete svým autem mlátit do ostatních závodníků, do pangejtů či svodidel bez toho, aby se tyto kolize nějak výrazně projevily na chování vašeho auta. Ještě snad zmíním to, že při závodech máte předem určeno, kolik hráčů pojede a nelze tedy volit počet závodníků v dané hře. A pokud jste si zvykli na zobrazování náhledu trati při závodě v některém koutě obrazovky, abyste měli přehled o blížící se zatáčce, budete asi zklamáni, neboť nic takového ani při tréninku hra nenabízí.

Když závod dojedete, začne se vám automaticky přehrávat opakovaný záznam jeho průběhu. Dobrým zvykem u těchto příležitostí bývá možnost zvolení vlastní kamery, často i změna pohledu z vozů jednotlivých závodníků. Praktické bývají i ovládací prvky pro pohyb záznamem dopředu i dozadu a možnost jeho uložení. Nic takového v této hře nenajdete. Buď se budete dívat, nebo nic. Škoda. Ve strohém stylu jsou i statistiky ze závodu, dá-li se takto vůbec nazvat pořadí jezdců, v němž projeli cílem bez jakékoli další informace alespoň o čase, který dosáhli či jakou ztrátu měli na vítěze. Nic. Ale abych jen nehaněl – jedna věc se mi přece jen líbila, a to neustálé zobrazování mého odstupu od nejbližšího soupeře. Dává to přehled o tom, jak si vedete a či vaše jízda stačí k tomu jej dostihnout či zda musíte sáhnout ve svých schopnostech poněkud hlouběji. Po skončení závodu si můžete nechat zobrazit i dva grafy, kdy jeden ukazuje rychlostní průběhy po dobu závodu a lze z něj vyčíst, jakou rychlostí jste ve zvoleném místě trati jeli. Druhý graf ukazuje něco jako rychlostní rozptyly nebo něco podobného a jeho praktické využití mi nějak uniklo. Může to být ale nedostatkem mých vědomostí či zakrnělou představivostí.

Grafika hry je vcelku kvalitní a i vlastní zvuky motorů prakticky vystihují to, co mají. Závod je doplněn i stručným komentářem, který má pro některé speciální momenty svoji slovní průpovídku. Dozvíte se tak, že jste vyjeli ze silnice, že vás někdo předjel nebo naopak vy někoho a když o někoho v jízdě zavadíte, dozvíte se, že asi chcete závod opravdu vyhrát. Nic víc, nic míň. Své auto můžete pilotovat při pohledu jedné ze tří kamer, a to kamerou umístěnou vzadu za autem, pohledem z auta „přes kufr“ a asi nejpoužívanější pohled přes celou obrazovku s absencí zobrazení jakýchkoli částí vašeho vozu. Znám i hry, které v závislosti na typu pohledu mění zvuk, který motor vydává. Když jste s kamerou venku, slyšíte zvuk víc, když jste uvnitř, je burácení motoru tlumeno. Zde tomu tak není a všechny pohledy používají jediné zvukové schéma. Nutno dodat, že zvukové volby ve hře zahrnují kromě Mono a Stereo i Quadro a Surround.

Mám-li dojmy ze hry shrnout do nějakého závěrečného hodnocení, budu konstatovat, že se jedná o vcelku dobře hratelnou závodní hru, která nabízí kvalitní zábavu těm, kterým jde o to sednout k počítači a jezdit. Není to typická arkáda, spíše něco na pomezí arkády a realistického simulátoru. Pokud ale očekáváte od závodní hry více, ať už realističnost fyzikálního modelu, podrobné statistiky či rozsáhlé možnosti vylaďování vašeho auta, sáhnete nejspíše po něčem jiném. To, co hra nabízí je zpracováno poměrně dobře, ale dala by se najít řada věcí, které bývají již standardně součástí automobilových simulátorů a které tuto hru nějak minuly. Dokonce jsem jaksi nenašel ani možnost síťové hry, což je v dnešní době více než zarážející.

Grafika: 8/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 7/10
Jste-li ortodoxní samotář a chcete si rychle nebo dlouho zajezdit, pak se vám může Le mans 24 Hours líbit. Je to hra, do které celkem rychle zapadnete a bude vás ježdění bavit. Pokud ovšem očekáváte kromě vlastního ježdění i další komfort v podobě statistik, detailního nastavování parametrů či dnes již běžné hry po síti, budete si muset vybrat titul jiný.
Celkové hodnocení: 7/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hráli jsme Valheim: návykovější než plenění

Hráli jsme Valheim: návykovější než plenění

Valheim vzal herní svět útokem. Na první pohled běžná hra o přežití má již miliony prodaných kopií a každým dnem se její popularita zvyšuje. Opravdu stojí za to?

28.  2.  2021 | |6 N/A
Vojtěch Matušinský
SurvivalDojmy
Sony zavře své nejstarší herní studio. Dělalo hry, které západ nechtěl

Sony zavře své nejstarší herní studio. Dělalo hry,…

Autoři Gravity Rushe, Knacku, Shadow of the Colossus nebo hry The Last Guardian končí.

26.  2.  2021 | |9 N/A
Lukáš Václavík
PlayStationSony
Blizzard oznámil předělávku Diablo 2: Resurrected na PC a konzole

Blizzard oznámil předělávku Diablo 2: Resurrected …

Diablo 4 není jediná hra z tohoto univerza, která k nám dorazí.

20.  2.  2021 | |17 N/A
Michal Maliarov
RemasterDiablo 2
Hry zadarmo nebo se slevou: akce na indie hry a Sunless Sea zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: akce na indie hry a Su…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

26.  2.  2021 | |1 N/A
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce
Valheim přeskočil hranici 500 tisíc aktivních hráčů a překonal Dotu 2

Valheim přeskočil hranici 500 tisíc aktivních hráč…

Nejnovější vikingská survival hra boří rekordy na celé čáře.

22.  2.  2021 | |1 N/A
Michal Maliarov
SteamByznys
Role Nathana Drakea byla podle Toma Hollanda chyba

Role Nathana Drakea byla podle Toma Hollanda chyba

Tom Holland není s Uncharted filmem příliš spokojený.

3.  3.  2021 | |2 N/A
Martin Havel
UnchartedFilm
Diablo 4 hlásí návrat kultovní třídy Rogue prostřednictvím traileru

Diablo 4 hlásí návrat kultovní třídy Rogue prostře…

Rogue se vrací.

20.  2.  2021 | |2 N/A
Michal Maliarov
DiabloVideo
Legend of Zelda slaví 35. výročí: jak si v průběhu let vedl další velký hit?

Legend of Zelda slaví 35. výročí: jak si v průběhu…

Hry a konzole od Nintenda v letošním roce slaví hned několik významných výročí a první z nich je série Legend of Zelda.

21.  2.  2021 |
Martin Nahodil
TémaNintendo