Left 4 Dead pod mikroskopem

Left 4 Dead je jedna z nejlepších stříleček dnešní doby. Po několikerém dohrání jsme ji opět podrobili zkoumání všech detailů a použitých triků.
Seznam kapitol
  1. The Director a jeho triky
  2. Těžká hororová atmosféra

Left 4 Dead využívá zcela unikátní systém "řízení" hry - The Director. Přímo za chodu hry upravuje AI, rozestavění předmětů, pozici nepřátel a dokonce i grafické efekty. V prvním díle této série se zaměříme právě na grafické efekty, které dělají z hraní L4D filmový zážitek.

L4D_all_05.jpg

Vývojáři chtěli v L4D dosáhnout specifického vzhledu, který by měl nádech hollywoodského hororu. K tomu adaptovali několik grafických efektů - color correction, film grain, vignette a local contrast. Nyní se na ně podíváme z blízka.

1. Color correction ("korekce barev")

Touto funkcí upravili v některých oblastech barevné podání, a to tak, že ubrali na barevnosti. Tím je dosaženo ostřejšího obrazu a bledějšího odstínu. Zároveň však dali vyniknout důležitým prvkům ve hře, jako jsou batůžky s lékárnou na zádech, krev a úniková místa.

L4D_color_01.jpg

2. Film grain ("filmový šum")

Je to hororová akce plná napětí a temných míst. K dosažení ještě hrozivějšího vzhledu je ve hře použit filmový šum, známý z hororů. Jak je všeobecně známo, tam kde je málo světla, se špatně fotí nebo natáčí. Respektive se objevují artefakty z nedostatku světla procházejícího skrze objektiv. Stejně tak se chová i lidské oko. Pokud na sítnici nedopadá dostatek světla, nemáme šanci vidět ostře. Kromě toho, že to hře přidá na filmovosti, přidává to i hloubku do temných zákoutí. Jak známo z jiných her, filmový šum po celou dobu hry není to pravé ořechové. Proto L4D přišlo s adaptivním postupem, kdy se filmový šum objevuje nejvíce v tmavých koutech. Naopak tam, kde je světlo, není téměř vidět nebo úplně zmizí. Je to logické a funguje to skvěle.

L4D_grain_02.jpg

3. Vignette ("orámování")

Toto je opravdu zajímavý filmový efekt, který se používal u laciných filmů. Jedná se o jakýsi "tmavý rámeček" kolem obrazu. V L4D ovšem tento rám použili pouze na horní část obrazovky, aby se hráč necítil omezován výhledem jako v nějaké kukani. Tento tmavý pruh má za úkol soustředit hráčovu pozornost do středu obrazovky, tam kde je akce, a navíc ještě více ztemňuje atmosféru. Je to detail, ale geniální.

L4D_vignette_03.jpg

4. Local contrast ("lokální kontrast")

Záměrně jsem nepoužil výraz "místní", protože by byl zavádějící. Lokální kontrast je funkce využívající se při retušování fotografií. V L4D je tohoto zvýraznění kontrastu použito v místech a v situacích, které obsahují množství detailů. Tento efekt navíc prohlubuje celou scénu, dodává jí detail a hráč má tak pocit bezprostřední účasti ve hře.

L4D_contrast_04.jpg

Všechny tyto čtyři efekty se během hry různě prolínají a doplňují v závislosti na okolním dění, na vašem zdraví a intenzitě akce. Krásně je to vidět např. když vás kolega zvedá ze země. Tmavý pruh se zvýrazní, barva jakoby vybledne a hráč má pocit, že ztratil hodně krve. Je to krátkodobý efekt, ale jasně vám dá najevo, že jste málem umřeli. Další příklad, tentokrát s využitím "lokálního kontrastu". Když si vezmete prášky proti bolesti, tak se okolní prostředí výrazně zostří. To je dáno tím, že tyto prášky mají dočasný efekt, a na chvíli tak dávají zapomenout na bolest. Vaše smysly se tak jakoby znovu nastartují, naboostují, je to jako dávka adrenalinu. Podobných příkladů je v L4D celá řada. Filmové efekty jsou jen jednou z vychytávek, jak se v L4D dosahuje ponuré a adrenalinové atmosféry.

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: Akce | Survival horor
Výrobce: Turtle Rock Studios | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 18. listopadu 2008
  • Atmosféra hororového filmu
  • Reagující AI
  • The Director
  • Replayabilita kampaní
  • Nezapomenutelný koop
  • Vyvážený Versus mód
  • Rychlá akce
  • Jenom čtyři kampaně (zatím)
  • Problémy s pingem
Související články
  1. Update pro Left 4 Dead zklamal
  2. Recenze: Left 4 Dead – ponecháni mrtvým
  3. Hacknuta demoverze L4D
  4. Video: Sledujte intro Left 4 Dead
  5. Galerie: Left 4 Dead
  6. Galerie: Left 4 Dead
  7. Galerie: Left 4 Dead
  8. Galerie: Left 4 Dead
  9. Galerie: Left 4 Dead
  10. GC: Left 4 Dead

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Forza Motorsport 7: vstup giganta na scénu (recenze)

Forza Motorsport 7: vstup giganta na s…

Na okruh se vydal další z velkých favoritů letošního závodu o titul závodní hry roku 2017. Forza Motorsport 7 je konečně tady, pojďme si jí tedy rozebrat kousek po kousku.

3.  10.  2017 | | 4 N/A
Herní agenda: zářijový výběr jako předzvěst podzimních hitů

Herní agenda: zářijový výběr jako před…

První měsíc tohoto školního roku je za námi, a tak je čas na naši pravidelnou agendu. Podzimní sezóna je v plném proudu, takže si konečně můžeme vychutnat pecky jako druhé Destiny, datadisk k Dishonored nebo nové závody Project Cars. To ale není ani zdaleka všechno.

4.  10.  2017 |
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K úchvatně, podívejte se

Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K …

Nový Battlefront je takřka za rohem a internet se začíná plnit novými pohlednicemi z betatestu. Již brzy vám přineseme naše dojmy, prozatím si užijte parádní 4K obrázky.

6.  10.  2017 | | 3 N/A