Legacy Of Kain: Defiance – postavte se svému osudu

Navzdory ocenění kvalitního příběhu se závěrečný díl nejúspěšnější upírské ságy dočkal tvrdé kritiky ze strany PC hráčů. Vše začíná i končí u ovládání a kamery, které na počítačích prostě popírají zásady logiky. Možná některé z vás napadlo, že by to mohl být důsledek primárního vývoje pro konzole, kde si Defiance zaslouží docela jiné ohodnocení jako jedna z nejpůsobivějších her současnosti.

Multiplayer: ne
Paměťová karta: minimálně 170 KB
Analogové ovládání: pouze páčky
Vibrace: ano
Výrobce: Crystal Dynamincs, Eidos (
www.eidos.com)
Distributor v ČR: Cenega (
www.cenega.cz)
Homepage:
www.legacyofkain.com

Možná si říkáte, že recenze na Defiance pro PlayStation 2 přichází pozdě a zbytečně: již přes dva měsíce víme z recenze PC verze hry, že fantastický příběh závěrečného, pátého dílu ságy, hořce zkazilo otřesné ovládání hry a nepochopitelná protivenství ze strany doslova šílené kamery. Také já jsem po krátkém koketování s PC verzí hry pojal zoufalý pocit, že si závěr milované ságy prostě nedokážu projít, jelikož bych u toho zničil herní periferie, počítač, okolí i sám sebe. Nicméně v určitém okamžiku ve mě začal hlodat červík pochybnosti, tiše šeptající: „...hra vyšla zároveň multiformátově, co když je vtip v primárním designu pro konzole, kde se hra dá bez problémů užít?“. A tak jsem po sérii nedobře prospaných nocí konečně zapálil svíčky, usedl s česnekem kolek krku a křížem na hrudi před PlayStation 2, stisknul tlačítko „on“, pevněji sevřel jílec meče (totiž ovladač) a naposledy vstoupil do světa Nosgoth, kde upíři vládnou a lidé vymírají.

Mrtví vstávají z hrobů

Sága šlechtice Kaina se dnes již stala opravdovou legendou. Na začátku arogantní šlechtic, zavražděný sprostě v noční uličce, dostal prazvláštní nabídku vrátit se z říše smrti na svět pro sladkou pomstu. Pozdě přišel na to, že se vrátil jako upír, pozdě si uvědomil, jak obrovskou cenu zaplatil za věc tak malichernou, jako je pomsta, která stejně nic s původním zlem nenadělá. Byl odsouzen k věčnému životu ve stínech.

  

Upíři v LOK vypadají jako v pravém anime: obří meče a křídla padlých andělů * Perfektní architekturu doplňují stylové sochy * Rozmazaný svět záhrobí

Ze svého prokletí učinil své požehnání. Co bylo slabinou, využil jako sílu. A postupně rozšířil stín po celé zemi Nosgoth, podrobil si všechny lidi včetně jejich nejhrdějších obránců, Serafanského řádu rytířů, specializovaného na svatou válku s upíry. Přátele člověk musí udržet nablízku a nepřátele ještě blíž, takže Kain oživil všechny padlé Serafíny a učinil z nich své nejbližší služebníky, téměř syny. Nejnadějnější z nich, mocný Raziel, se ale ve svém vývoji dostal tak daleko, až překonal samotného Kaina. Ten sestoupil z trůnu, odkud ovládal pustiny lidské říše a království upírů, aby nechal Raziela svrhnout do Propasti, nekonečného astrálního víru, ve kterém vše začíná i končí.

  

Souboje jsou jádrem hratelnosti * Nové telekinetické schopnosti stojí za to * Krve je ve hře víc než dost

Po aeónech pádu nekonečnem spočinuly zbytky Razielovy tělesné schránky na nemyslitelném dně Propasti a bylo to tam, kde jeho nezlomenou duši odhalil a oslovil nejstarší bezejmenný Bůh života a smrti, děsivý, gigantický, slizký vládce koloběhu života. Stejně jako kdysi v případě Kaina, dostal Raziel nabídku vrátit se na svět pro pomstu, pokud bude ochoten přijmout roli vykonavatele ortelů smrti nad těmi, kdo se podle Bezejmenného měli vrátit do zdroje koloběhu života. Démonický Raziel se tak po nespočtu let znovu vynořil v již zcela znetvořeném světě Nosgothu, aby stanul v největší bitvě nesmrtelných proti vlastnímu „otci“, Kainovi. V bitvě, která otřásla samotnou podstatou světa, smrti, života i času.

 

Povedená cesta do finále
aneb recenze předchozích dílů na Doupěti

Legacy Of Kain 3: Soul Reaver 2

Překvapivě propracovaný příběh za podpory dokonale zvládnuté technické stránky hry a bezchybné hratelnosti vynáší třetí díl upírské ságy na nejvyšší post v rámci žánru.

Celkové hodnocení: 8/10

Legacy Of Kain 4: Blood Omen 2

Povedená akční hra z temného středověku, ve kterém si to spolu na život a na smrt rozdávají upíři a mimozemšťané.

Celkové hodnocení: 7/10

 

Epochální boj o osud všehomíra, během kterého se do sebe hroutily existencionální i časové paradoxy, naplňoval všechny předchozí díly série Legacy Of Kain a pokud jste se jich nezúčastnili, budete mít z hraní Defiance mnohem méně, než byste mohli. Navzdory tomu je to pořád dost na to, abyste do Defiance šli, jelikož finále výpravné ságy je dostatečně strhující samo o sobě. Pro fanoušky se pak jedná o skutečně orgasmickou jízdu, ve které se uzavřou všechny otázky, vypořádáte se se všemi dlouho nedostižnými zloduchy a nakonec proti sobě postavíte dvě nejmilovanější postavy v monumentálním souboji o osud všeho a všech. Obrovská rozmáchlost příběhu, pohyby v čase, setkání se smrtí nebo samotným osudem, tuny silných, ne-li Shakespearovských dialogů, budou opět vašimi průvodci v závěrečném dějství dramatu, jaký nemá v západních hrách obdoby.

Mávněte kouzelnou hůlkou

Tu v tomto případě představuje ovladač Dual Shock 2, dostanete ho ke každé PlayStation 2. S jeho analogovými páčkami objevíte skutečný zázrak - kdo neviděl, neuvěří. Díky těmto páčkám je totiž skutečně jako mávnutím kouzelného proutku náhle pryč onen šílený problém s kamerou, ačkoliv se v případě PC verze hry zdál dokonale neřešitelný. A ovládání? S tlačítkem pro skok, silný a slabý útok, sání krve a tak dále je najednou vše jasné, dostupné a snadné. Zní to neuvěřitelně?

  

Příšry jsou patřičně originální * Světlené efekty také stojí za zmínku * Hra je divočejší, nepřátel je více

Ani netušíte jakou mi tohle odhalení udělalo radost. Jak se můžete přesvědčit v tabulce s odkazy na recenze předchozích dílů, získaly si tyto kromě peněz mnoha dalších fanoušků také moje srdce a nemít ve sbírce odpovídající zakončení zbožňované ságy by pro mne bylo hořkým zklamáním a koncem. Naštěstí se ale jediné chyby, vytýkané PC verzi Defiance, v PS2 verzi nevyskytují a hra tak bez problémů dosáhla na mé srdce, peněženku i vysoké bodové ohodnocení.

Errr... cože?

Že nevíte, co je to vlastně za sérii a jak se to hraje? Těžko něčemu podobnému věřit, ale budiž, zopakujme si tedy základní skutečnosti. LOK série se postupně vyvinula v akční hru z pohledu třetí osoby, kladoucí znatelný důraz na souboje sečnými zbraněmi a plynulý přechod mezi obřími exteriéry, jejichž nejvýraznější prvky tvoří komplexní, nicméně snadno pochopitelné prostorové hádanky podobné třeba prvnímu titulu z řady Tomb Raider.

  

Boje ve vzduchu patří k působivým efektům * Řežba na nádvoří * Upír také musí občas něco sníst:-)

Nový díl je opět o něco akčnější než ty před ním, zachován zůstal prvek sbírání elementálních sil vašeho magického meče, hádanky silně připomínají geniální Metroid Prime (procházíte členitým prostředím tam a zpátky, přičemž postupně otevíráte další a další cesty za pomoci získávaných schopností). Nově budete hrát střídavě a vyrovnaně za oba hlavní hrdiny - Kaina i Raziela, kteří jsou si nicméně prakticky ve všem podobní (v případě Raziela zůstal zachován fascinující prvek libovolné změny prostředí okolo vás z fyzického na spektrální). Během hry kromě nových schopností sbíráte také vylepšení energie pro kouzla a speciální útoky, stejně jako životnosti vašeho hrdiny.

Položte hlavu na špalek

A udělejte to bez obav. Defiance ve verzi pro PlayStation nemůže žádného fanouška série zklamat a je dokonale jisté, že tradičně tisícistránkový scénář vám naservíruje vtahující příběh s emotivním finále, jaké vyrazí dech spolehlivě každému. Vážně si nevzpomínám na jinou ne-japonskou herní sérii s takto propracovaným a umně podaným příběhem, takže pokud to zní jako něco, co ve hrách znuděně „neodklikáváte“, nýbrž se tím rádi necháváte vtáhnout, pak po Defiance sáhněte i v tom případě, že jste ještě žádný díl nehráli (ještě lepší ale bude to před tím napravit).

Světlé stránky hry
  • Silný vtahující příběh
  • Ještě detailnější grafika
  • Skvělé animace soubojů
  • Tradičně ohromující a funkční architektura
  • Zábavná akční hratelnost
  • Ovládáte oba hlavní hrdiny
  • Nezapomenutelný dabing
  • Perfektně zvládnuté finále
Temné stránky hry
  • Sochy jako řadoví protivníci jsou příliš silné
  • Bez příběhu by to bylo po chvíli poněkud stereotypní
  • Žádná nová pořádná skladba (jen remixy starých)
  • Další díl už nebude

Jsem velice zvědavý, kam se tvůrci vydají nyní. Jsem si totiž jistý, že v sérii LOK již pokračovat nebudou (viz. konečně definitivní a nevyvratitelný závěr Defiance). Pevně doufám v zájmu jejich i našem, že další hra bude stejně propracovaná a vtahující, jako LOK. Mám v úmyslu na to vsadit své peníze ve výši prodejní ceny jejich příštího titulu.

Grafika: 8/10
Hudba: 7/10
Zvuky: 10/10
Hratelnost: 8/10
Příběh: 10/10

Strhující finále velkolepé upírské ságy vám na PlayStation 2 nebudou kazit žádné problémy z hlediska ovládání nebo hratelnosti. Skutečný svátek a nezapomenutelný zážitek pro fanoušky série.

Celkové hodnocení: 9/10

Váš názor Další článek: Riddick se vrací ve hře The Chronicles of Riddick

Témata článku: , , , , , , ,