Legend of Grimrock - závan nostalgie (recenze)

Milovali jste Dungeon Mastera a občas z nostalgie vytáhnete nakreslené mapy? Tak už nesmutněte a naostřete tužky – žánr dungeonů byl resuscitován.

V dávných časech, kdy byl Šemík ještě hříbě, si mezi hráči vydobyly slávu dungeony, subžánr klasických RPG. Geniální tituly jako Dungeon Master, Wizardry, Lands of Lore a další jej proslavily a také postupně modernizovaly, ale základní pravidla a herní prvky se nezměnily: pohyb po čtvercové síti, hádanky založené často na teleportech, skrytých tlačítkách, tlakových spínačích a dalších drobnostech, a konečně i většinou realtime boje, kde šlo především o správné manévrování a vychytání cooldownu úderu mečem, výstřelu z luku nebo o co nejrychlejší namačkání run, s jejichž pomocí se kouzlilo.

Všechny tyto mechanismy ale časem vymizely a v moderních RPG se přešlo k úplně jiným. Až nyní se skupinka pionýrů rozhodla dát žánru umělé dýchání a vytvořit oldschool kobku pro všechny, kdo budou mít tu odvahu se do ní vydat. První dojem po spuštění hry je lehce rozpačitý: při zahájení nového dobrodružství totiž nejdříve musíte proklikat několik nastavení, u nichž budete rozpačitě krčit rameny. Můžete si kupříkladu vytvořit partičku hrdinů dle svého gusta, ale kdybyste chtěli vše uzpůsobit svému stylu hraní, budete si připadat trochu jako neplavci vhození do tři metry hlubokého bazénu.

V první chvíli totiž naprosto netušíte, jaké skilly se vám budou hodit a co vůbec všechny ty vlastnosti obnáší. I proto možná vezmete při prvním hraní za vděk autory předem vytvořenou partou a vlastní invenci projevíte až při opakovaném hraní.

Skupinka pionýrů se rozhodla dát žánru umělé dýchání a vytvořit oldschool kobku pro všechny, kdo budou mít tu odvahu se do ní vydat

Po vybrání své skvadry hrdinů vám už ale nic nebrání zkouknout obrázkové intro (které představuje společně s koncem hry a pár svitky jediný výraznější dějový prvek) a sledovat, jak byla čtveřice odsouzenců skopnuta do hory Grimrock s úkolem vyčistit ji od všeho zlého. Jestli se jim to povede, je ale  jen na vás.

Po dopadu na studené kameny starého vězení se totiž party hrdinů ujímáte přímo a je jen a jen na vás, jestli je dokážete provést všemi třinácti patry. Vaším hlavním úkolem v každém z nich je najít schody do dalšího patra a pokud možno prozkoumat i všechny jeho vedlejší odbočky a prohledat tajné skrýše – jen tam totiž naleznete tolik potřebné vybavení k tomu, abyste v dalších patrech a při tužších soubojích mohli přežít. Na papíře zní tento princip možná suše, ale ve skutečnosti jde o skvělou zábavu, která se hned tak neomrzí.

Vzhůru dolů!

Po prvotním mžourání do světla čadící pochodně a obdivování překrásné grafiky vás asi jako první praští do nosu povedený level-design. Autoři totiž při dodržení výše uvedených klasických pravidel dungeonu (ano, kouzlí se runami a veškerá kouzla musíte buď přečíst ze svitků, nebo odhadnout použité runy) dokázali skvěle vyvážit poměr soubojové a hádankové složky hry. Při prvních soubojích a učení se ovládání sice budete pravděpodobně lomit rukama a nadávat na to, že se dost často hraje na využívání herních chyb, ale jakmile vám vše přejde do krve, nedáte na systém dopustit. Zvlášť pokud potkáte více nepřátel a využijete všechny herní možnosti k tomu, abyste je porazili.

A že jich není málo. Hra totiž mimo klasického a pro dungeony typického kroužení kolem nepřítele na čtverečkové síti zvládá i další libůstky. O runovém systému kouzlení jsem se již zmínil, ale nechybí ani oblíbené očarovávání šípů nebo vaření různých posilujících lektvarů. Nejlepší strategií je ale v mnoha případech útěk: ostatně, jakmile se dostanete do otevřeného prostoru, zjistíte, že AI rozhodně není tak slabá, jak se na první pohled může zdát. Skupinky nepřátel vás totiž inteligentně obklopují a již dva silnější nepřátelé najednou vám mohou dát zabrat.

To samé pak platí i u hádanek – zatímco zprvu budete spíše soptit nad tím, že u hledání skrytých páček na stěně se vám moc mozek nezapotí, později pochopíte, že šlo jen o jakousi zkoušku bystrosti a přípravu na pravé hádanky, v nichž budete s gustem využívat teleporty, luštit tajné vzkazy a snažit se o zavření propadel. Vyvážení poměru mezi bojem a hádankami je dobré a hra díky tomu nikdy nenudí.

Třešničky na chutném dortu

Na tomto místě bych chtěl autory pochválit především za skvěle vychytanou obtížnost. Její počáteční úroveň si určíte již před samotným započetím hry, ale hra naštěstí s postupem do hlubších pater graduje. Pochvalu si rovněž zasluhuje fakt, že ty netěžší hádanky i souboje nenaleznete přímo na hlavní cestě do dalších úrovní, ale často jsou schovány v jinak nepřístupných místech, kde na vás spolu s nimi čeká i nějaká ta sladká odměna.

Což je skvělé a drží vás u hry i přes to, že občas zapomenete uložit a zhynete bídnou smrtí. Navíc když po dohrání zjistíte, že jste dle statistiky minuli nějakých 20 schovávaček, nakopne vás to k dalšímu hraní a průzkumu. Co když jste náhodou minuli něco velkého (ve hře je kompletně nepovinná a dobře ukrytá velká část jednoho patra)? I díky této nejistotě, odměnám a výborně navrženým úrovním se budete po celou dobu skvěle bavit. Jediné, co vás nejspíše trochu pozlobí, bude mírně stereotypní prostředí – kobka je ale přeci jen kobka a moc se v ní asi vymyslet nedá.

I tento problém však autoři brzy vyřeší vydáním editoru, kde si bude své dobrodružství moci udělat každý hráč. Navíc se netají tím, že by postupem času mohli vydat formou DLC i nějaké to další dobrodružství ve stejném enginu s novými hádankami, prostředím a postavami. Za sebe mohu říct jen: sem s tím! A vy, pokud jste doteď váhali, rozhodně dejte Grimrocku šanci. Je to oldchool v moderním kabátku, který pobaví jak staromilce, tak zcela nové hráče.

Žánr: RPG | dungeon
Výrobce: Almost Human | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 11. duben 2012