Některé hry neumírají, ale udávají směr. Pojďme zavzpomínat na ty nejzářivější klenoty 90. let.
DOOM
Nemůžeme začít ničím jiným než hrou, podle které se dlouho jmenoval celý žánr. Studio id software dokázalo v roce 1993 něco, co mnozí vývojáři v té době považovali za nemožné. Doom spustil lavinu 3D stříleček z pohledu první osoby, i když sám vlastně úplně 3D nebyl.
Třetí rozměr byl pouze chytře udělaná iluze enginu, který vytvořil John Carmack. I když je vše 2D, opravdu to vypadá, že se pohybujeme ve 3D prostoru. To ale nebylo to jediné, díky čemu si Doom vysloužil takovou oblibu. Brutální akce v kombinaci s rychlostí působila doposud nevídaným dojmem. K tomu přispěl i perfektní level design a samozřejmě nesmíme zapomínat ani na hudební doprovod, jehož první tóny by poznal snad každý hráč.
Doom je také známý tím, že si ho můžete zahrát opravdu na všem. Teď nemáme na mysli jen klasický herní zařízení jako PC, konzole nebo mobilní telefony. Tady je řeč o pračkách, ledničkách, lékařských přístrojích a Doom dostal dokonce i na těhotenský test. Tahle legenda je zkrátka nezapomenutelná.
- Rok vydání: 1993
- Hodnocení: 70 %
- Na čem si zahrát: Saturn, PC, Xbox360, PS, Nintendo Switch, PS4, Xbox One
The Secret of Monkey Island
Adventury byly na přelomu tisíciletí jedním z nejpopulárnějších žánrů. V jejich zlatých dobách mezi sebou soupeřila dvě studia. Zatímco Sierra Entertainment směřovala spíše k realističtějším adventurám, LucasArts se nebálo upouštět uzdu fantazii o poznání víc. Monkey Island a příběh Guybrushe Threepwooda je bezpochyby jednou z jejich nejpovedenějších značek.
V počátcích se experimentovalo se způsoby, jak se adventury vůbec budou ovládat. LucasArts má svůj charakteristický styl, který se odvíjí od jejich enginu SCUMM. Na dolní části obrazovky kromě inventáře najdete také akce, skrz které vaší postavě řeknete, co vlastně chcete udělat. Kouzlo prvního Monkey Islandu ale nebylo v novém stylu ovládání. Přeci jen byl SCUMM původně určen pro vývoj Maniac Mansion. Hráče si získal příběhem a humorem.
Nesmíme opomenout ani výborné souboje, které nezávisí na vašich šermířských schopnostech. Dnes by nejspíš byly řešeny skrz quick-time event. Tady ale záleží na vaší vyřídilce. Svého oponenta musíte překecat. Přesněji řečeno odrazit jeho urážky a urazit ho tak, že se z toho bude ještě dlouho vzpamatovávat. Takhle originální soubojový systém budete jinde hledat jen těžko.
- Rok vydání: 1990
- Hodnocení: 80 %
- Na čem si zahrát: PC, MAC, Xbox360, iOS, PS3
GoldenEye 007
Na to, jak je agent 007 obrovskou značkou známou po celém světě, jeho herní adaptace moc kvality nepobraly. Je tady ale jedna výjimka, kterou má na svědomí studio Rare. V roce 1997 vydali GoldenEye 007 na Nintendo 64. Ano, čtete dobře. Tohle byla exkluzivita pro konzoli v době, kdy se FPS hry na čemkoliv jiném, než je PC, nedaly téměř hrát.
Zpětně je GoldenEye označované jako hra, která pomohla protlačit střílečky i na konzole a prošlapala cestičku takovým sériím, jako je Halo a Call of Duty. Navíc to nebylo jen o kampani pro jednoho hráče. Součástí hry je také multiplayerový deathmatch. GoldenEye se navíc hodně lišilo od konkurence svým zpracováním. Zatímco nejvíce byly na očích klony Dooma, Rare zvolilo vlastní přístup. V porovnání s dnešními hrami samozřejmě už nevypadá nejlépe, ale mnohými hráči je označované jako jedna z nejlepších her všech dob.
Ještě nedávno nebylo tak lehké se ke GoldenEye 007 zpětně dostat. V roce 2008 byl sice v Rare vyvíjen remaster a nebyl ani nijak daleko od dokončení. Nakonec ale pohořel kvůli autorským právům. Tato vylepšená verze se pak sice objevila před pár lety z neznámého zdroje, ale nevypadá to, že bychom se jejího vydání měli dočkat oficiální cestou. Místo toho se lehce upravená původní verze dostala na Nintendo Switch a Xbox One, takže nakonec přeci jen máme možnost jak se k této legendě dostat oficiální cestou i dnes.
- Rok vydání: 1997
- Hodnocení: 98 %
- Na čem si zahrát: N64, Nintendo Switch, Xbox One
Legend of Zelda: Ocarina of Time
Nintendo má v herní historii spoustu zářezů. Patří mezi ně i série Legend of Zelda. Tou nejvíce zmiňovanou je ale bezesporu právě Ocarina of Time, která patří mezi nejlépe hodnocené hry všech dob. A není to jen díky tomu, že to byl první trojrozměrný díl Zeldy. V dobových recenzích byla Ocarina označovaná jako “hra, kterou nikdo nemůže označit jinak než jako bezchybnou”.
Příběh je přitom takový, jaký si ho pamatujete z ostatních dílů Legend of Zelda. Nedlouho po začátku hry se Link setká se Zeldou a hned se vydává na výpravu, jejímž cílem je zastavit Ganondorfa, aby se nedostal ke svatému artefaktu Triforce. Jde ale o to, v jakém stylu je hra zpracovaná a co se podařilo na konzoli jako je Nintendo 64 vůbec vytvořit.
Dnes se k Ocarina of Time snadno můžete dostat skrz předplatné NSO + Expansion Pass na Switchi. Pokud máte stále doma schované Nintendo 3DS, tak stále docela snadno seženete vylepšenou verzi, která pro tuto kapesní konzoli vyšla v roce 2011. Musíte ale sáhnout po krabicovce. Digitální obchod na 3DS byl totiž společně s WiiU začátkem roku 2023 uzavřen.
- Rok vydání: 1998
- Hodnocení: 100 %
- Na čem si zahrát: N64, GC, 3DS, Switch
Gran Turismo
Stejně jako Nintendo, i PlayStation a jeho exkluzivity má v historii spoustu zářezů. Kdo by to byl řekl, že jednou z nich bude i “obyčejná” závodní hra. První Gran Turismo bylo ve vývoji 5 let a zapsalo si prvenství jakožto hra, která jako první byla designovaná s tím, aby naplno podporovala ovladač DualShock.
To byla totiž doba, kdy analogové páčky na ovladači byly novinkou. Původní ovladače pro první PlayStation měly pouze D-pad. Ovládání skrz analogy od té doby už ke hraní na konzolích neodmyslitelně patří. Obzvlášť pak při hraní závodních her, které se na nich hrají nesrovnatelně lépe.
První Gran Turismo mělo 11 tratí a mohli jste se na nich prohánět ve 140 autech. I když si autoři vypůjčili pár prvků z jejich předchozích projektů, tak Kazunori Jamauči, který vývoj vedl, popisoval, že to bylo extrémně náročné. Jediné, co pro něj existovalo, byla práce a domů se prý dostal jen málokdy. Od té doby si ale značně polepšil. Dařilo se i jeho následujícím dílům.
- Rok vydání: 1997
- Hodnocení: 98 %
- Na čem si zahrát: PS
Metal Gear Solid
Sice se nejedná o úplně první Metal Gear, ale jednoznačně jde o díl, který odstartoval úspěšné roky této značky. Stejně tak se díky němu začal do povědomí hráčů dostávat i Hideo Kodžima. Jako jedna z prvních her se snažil Metal Gear Solid přistupovat k vyprávění příběhu ve filmovém stylu.
Některé mechaniky, na které tady narazíte, se v žádné jiné hře na první PlayStation neobjevili. Pro většinu vývojářů bylo nemyslitelné, že je něco takového vůbec možné. Také se řadí mezi první 3D stealth hry. V tehdejších recenzích jste se mohli dočíst, že je to hra, která založila stealth žánr jako takový, což úplně není pravda. Rozhodně ho ale Metal Gear Solid pomohl více zpopularizovat.
V roce 2004 se Metal Gear Solid dočkal remaku pro Nintendo GameCube s podtitulem Twin Snakes. Kromě vylepšené grafiky obsahoval i nové herní mechaniky, které byly představeny až ve druhém díle. Na další platformy se ale bohužel nikdy nedostal. Originál ale bez problému seženete v digitální verzi na GOGu.
- Rok vydání: 1998
- Hodnocení: 85 %
- Na čem si zahrát: PlayStation, PC
Final Fantasy VII
Pokud se někdy mluví o nejkultovnějším dílu série Final Fantasy, ve valné většině případů je tím myšlena právě sedmička. Bylo to poprvé, co se Final Fantasy dostalo do širšího povědomí i na západních trzích. Oblibu u hráčů si vysloužila nejen díky příběhu, ale také díky obrovskému množství možností a velkého světa, ve kterém jste se mohli volně pohybovat.
Příběh Clouda a skupiny ekoteroristů je ikonický dodnes a Square Enix ho v následujících letech dále rozšiřoval v dalších hrách, komiksech i filmech. Nic ale nepřekonalo dějovou linku, která byla vyprávěna přímo během hry. Tu navíc doprovázela spousta vedlejších příběhů, které dokreslovaly celkový zážitek.
Na originálu Final Fantasy VII je jeho věk znát. Přeci jen už od jeho vydání uběhlo 26 let. Jestli se nemůžete přenést přes starší grafiku a mechaniky, tak se můžete pustit do remaku. Ten je momentálně dostupný na PlayStation 4, PlayStation 5 a PC. Remake ale nezahrnuje celé Final Fantasy VII. Vývojáři se ho rozhodli rozdělit na několik částí a další nás čeká na začátku roku 2024.
- Rok vydání: 1997
- Hodnocení: 80 %
- Na čem si zahrát: PC, PS, PS4, iOS, NS, Xbox One, Android
Resident Evil
Zatímco o Metal Gearu se mluvilo jako o zakladateli stealth žánru, Resident Evil se staví do pozice jednoho z prvních survival hororů. Původně přitom mělo jít o remake hry Sweet Home z roku 1989. Od tohoto plánu tým Šindži Mikamiho ale upustil a nakonec se inspirovali u Alone in the Dark, odkud si vypůjčili statické kamery.
Horor to byl nejen díky příběhovému zasazení, kdy jste se buď v roli Chrise Redfielda nebo Jill Valentine proplétali chodbami panství plného zombíků a dalších potvor. Tísnivý pocit nejistoty ve hráči vyvolává i nedostatek munice a omezený inventář. Nemůžete tedy střemhlav naběhnout do akce a doufat, že to nějak dopadne.
V roce 2002 dostal první díl remake pro Nintendo GameCube a postupně se dostal i na dnešní platformy. Pokud si ho tedy chcete zahrát v modernější grafice, tak se k němu dostanete velmi lehce jak na PC, tak na konzolích.
- Rok vydání: 1996
- Hodnocení: 79 %
- Na čem si zahrát: PC, PS, SAT, DS
Tony Hawk’s Pro Skater
Tady bychom mohli zmínit rovnou první dva díly této skejťácké série. Rozjely totiž nadšení, které trvá až do dnešních generací. Pokaždé, když je řeč o Skatu nebo nové hře s Tony Hawkem, je to velká událost. Na prvním PlayStationu přitom nebylo potřeba vymýšlet žádnou revoluci.
Byla tady řada pokusů o to udělat realistickou skejťáckou hru. Nikdy ale nepřekonaly Tonyho Hawka i přes to, že se jedná o arkádu. To je právě jeho kouzlo. Nepotřebujete umět žádné složité triky. Tady se tím nejlepším mohl stát naprosto každý a hrálo se to opravdu skvěle. K zážitku přispěl také výborně sestavený soundtrack.
Kouzlo originálu můžete okusit i v moderním pojetí. V roce 2020 vyšla kolekce remaků prvních dvou dílů, se kterou to dopadlo výborně. Vývojáři pracovali s mechanikami originálu, a i když se ovládání muselo trochu upravit, aby odpovídalo moderním standardům, remaky se také hrají výborně.
- Rok vydání: 1999
- Hodnocení: 71 %
- Na čem si zahrát: DC, N64, PS, GBC
Super Mario 64
Nejlepší trojrozměrná skákačka v herní historii. Takhle je častokrát označovaný Super Mario 64, i když to tak z dnešního pohledu vůbec nemusí vypadat. Rozhodně ale měl vliv na rozvoj tohoto žánru, a to například tím, že hráč měl volnější kameru a jednotlivé levely si mohl procházet nelineárně.
Super Mario 64 byl revoluční také ve smyslu ovládání postavy. Zatímco konkurence stále pracovala se zafixovanou kamerou a pohybem na D-Padu, Mario využíval analogové páčky, což dovolilo vývojářům představit širší pohybové možnosti. I po stránce technologie se jedná o unikát. To poznáte zejména ve chvíli, kdy se trochu více zavrtáte do speedrunnerské scény.
V roce 2020 vyšel Super Mario 64 i na Nintendo Switch v rámci Super Mario 3D Collection. Z námi nepochopitelného důvodu tuto kolekci Nintendo uvedlo do prodeje jen na omezenou dobu. V jejich digitálním obchodě už ji tedy nenajdete. Naštěstí se ale tenhle díl stal i součástí kolekce, ke které dostanete přístup s předplatným NSO + Expansion Pass.
- Rok vydání: 1996
- Hodnocení: 94 %
- Na čem si zahrát: N64, DS, Switch
Mortal Kombat II
Mohli jsme sem dát úplně první Mortal Kombat, se kterým brutalita odstartovala. Nám ale druhý díl sedne mnohem více. Přidal nové bojovníky, hezčí grafiku, a hlavně porci brutálních fatalit, které se táhnou skrz celou sérii. Samozřejmě ani Mortal Kombatu II se nevyhnula kontroverze kvůli brutalitě.
Stejně jako v prvním díle se i v pokračování dělali postavy a animace za pomoci reálných herců. Z toho důvodu ani dnes tyto hry nevypadají vůbec špatně. Oproti tomu na Mortal Kombat 4, což byl první 3D díl, se už moc koukat nedá.
Ani dnes není nic složitého se k Mortal Kombatu II dostat. To platí hlavně pro PC. Na konzolích sice vyšel v rámci Arcade Kollection, ale to už je pár generací zpět. V tomhle případě ani není potřeba žádného remaku či remasteru. Pokud chcete v podstatě to samé jen v lepším grafickém kabátě, nejlepší možností je sáhnout po jednom z nejnovějších dílů.
- Rok vydání: 1993
- Hodnocení: 79 %
- Na čem si zahrát: Saturn, PC, PS, GB, SNES, PS3
Quake
V revoluci, kterou id Software odstartoval s Doomem, pokračoval i v jeho další věhlasné sérii. Zatímco konkurence dělala nejrůznější klony Dooma, tady vznikala plnohodnotná 3D FPS akce, jejíž engine přispěl ke zrodu legend jako je například Call of Duty nebo Half-Life.
Quake ale neměl být FPS střílečka, jak ho známe dnes. Podle původního plánu mělo jít o temné fantasy RPG, ve kterém hlavní roli hrála zbraň hrdiny – obří kladivo Quake. Mohli jste si ho vylepšovat, získávat nové schopnosti a příběh měl také hrát důležitější roli. Následně ale vývojáři usoudili, že neustálé máchání tím stejným kladivem několik hodin není zrovna definice zábavy. A tak se vrátili k jejich ověřenému stylu.
V srpnu roku 2021 dostal první díl remaster pro PC a moderní konzole. Kromě grafických vylepšení v něm najdete také novou kapitolu od MachineGames. Podařilo se do něj vrátit i původní soundtrack od Trenta Reznora, který ve verzi na Steamu dlouhá léta chyběl kvůli sporům s Bethesdou.
- Rok vydání: 1996
- Hodnocení: 64 %
- Na čem si zahrát: PC, N64, Saturn, NS, PS4, Xbox One, PS5, XSX
Half-Life
Jak jsme již zmiňovali u Quakea, engine studia id Software přispěl ke vzniku i této legendy od Valve. Half-Life jako jedna z prvních her dokázala, že i FPS akce může odvyprávět hlubší příběh. Bylo to navíc v době, kdy hry s fantasy tematikou jasně dominovaly, takže změna do realističtějšího prostředí mu jistě také pomohla.
Důležitou součástí Half-Life byly nástroje pro tvorbu modifikací. Z něj vzešla spousta výtvorů, které jsou známé dodneška. Mezi nimi byl i Team Fortress Classic, který vzešel přímo z dílny Valve. Nejúspěšnější z nich je pak bezesporu Counter-Strike, který později vyšel samostatně a dnes patří stále mezi nejhranější multiplayerové střílečky.
První Half-Life nezestárnul tak dobře, jako jeho pokračování. Můžete si ho ale zahrát v remaku jménem Black Mesa, který vytvořil tým fanoušků. Vyšel ale s posvěcením Valve, takže ho najdete jako oficiální položku na Steamu.
- Rok vydání: 1998
- Hodnocení: 94 %
- Na čem si zahrát: PC, PS2, Linux, MAC
Super Metroid
Metroid patří mezi značky Nintenda, které nejvíce zářily na jejich prvních domácích konzolích. Super Metroid je ze všech dílů považovaný za ten nejlepší. Hráči o něm mluví jako o hře, kterou můžete hrát znovu a znovu a stále se budete setkávat s něčím novým. Často se řadí mezi nejlepší hry všech dob a v kombinaci s Castlevanií: Symphony of the Night se zasloužila o vznik samostatného žánru metroidvania.
Jelikož jsou hráči odměňováni podle toho, jak rychle projdou úroveň, tak se Super Metroid stal velmi oblíbenou záležitostí pro speedrunnery. V době vydání se o něm mluvilo jako o titulu, který je nutné mít, pokud hrajete na SNESu.
V případě ostatních dílů by to nebylo tak jednoduché, ale Super Metroid si můžete snadno zahrát i dnes, pokud máte Nintendo Switch. S předplatným Nintendo Switch Online ho najdete ve zdejší knihovně SNES her.
- Rok vydání: 1994
- Hodnocení: 85 %
- Na čem si zahrát: SNES, Switch
Crash Bandicoot
Dlouho předtím, než se studio Naughty Dog proslavilo sériemi Uncharted a Last of Us, ho všichni fanoušci PlayStationu znali jakožto tvůrce prvních tří dílů skákaček Crashe Bandicoota. V té době byl Crash něco jako maskot celého PlayStationu. A možná by byl i do dneška, kdyby tuto licenci vlastnilo Sony místo Activisionu.
V prvním díle se Crash dostane z pokusné laboratoře doktora Neo Cortexe, ale jeho kroky zase vedou zpět k němu. Musí totiž zachránit svoji milovanou Tawnu, na které se doktor chystá experimentovat. Crashovo kouzlo tkví v tom, že dokáže zaujmout všechny věkové kategorie. První díl je navíc po stránce obtížnosti docela výzva.
Výpravu Crashe Bandicoota si můžete bez problému projít i dnes. Sice to nebude v originálním grafickém kabátku, ale to vůbec nevadí. Předělaná N. Sane Trilogy z roku 2017 se totiž opravdu vydařila a s Crashem se to v ní skáče jako v dobách prvního PlayStationu.
- Rok vydání: 1996
- Hodnocení: 68 %
- Na čem si zahrát: PlayStation
Do našeho seznamu se samozřejmě nemohly vejít všechny klenoty desetiletí. Jaké retro pecky máte v živé paměti vy? Podělte se v diskuzi pod článkem!
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně