Ani se nemusíte zajímat o hry, ale jméno DOOM vám něco bude říkat. Legendární hra z roku 1993 dala vzniknout žánru akčních her, ve kterých můžete chodit a střílet přímo z pohledu herního hrdiny.
První opravdová 3D střílečka
Geniálně jednoduchý princip vymysleli John Carmack a John Romero, ze kterých se později stali uznávaní herní vývojáři. Na začátku to ale neměli jednoduché už třeba proto, že k naplnění jejich představy o grafice a ovládání hry chyběl dostatečně výkonný hardware.
Starý DOOM zažívá renesanci, modeři mění hru k nepoznání
První pokus vývojářů dostal jméno Wolfenstein 3D a byl ještě na půl cesty. To až DOOM se do 3D světa ponořil naplno, i když s tzv. omezeným třetím rozměrem, a k pokrokovému technickému řešení přidal i atraktivní příběh jak z hollywoodského science fiction hororu. Nebyl to ale příběh, který se postaral o legendární status této hry. Jde především o revoluční grafický engine, který nabídl pohled na opravdu trojrozměrné prostředí.
DOOM vyrukoval s plnohodnotnými texturami podlahy a stropu, paralaxní oblohou, víceúrovňovými mapami propletenými schody a výtahy a graficky propracovanou brutální krvavou řežbou, která dosud neměla ve hrách obdoby. Šlo o největší vizuální skok, který se v herním průmyslu kdy povedl.



DOOM byl do té doby něco nevídaného. Krvavá 3D řežba
Hra prošla od svého vzniku celou řadou znovuzrození a jméno DOOM se na herní scéně dodnes. Na jeho enginu vzniklo několik odvozených her a z žánru se zrodila jedna z nejpopulárnějších kategorií počítačových her vůbec. Dřív se jim říkalo doomovky, dnes už se vžila zkratka FPS.
Připomeňte si další legendy
Více zajímavých informací se dozvíte ve videu výše. Podívejte se také na další legendární techniku v rámci našeho nového seriálu Legendy, který připravujeme s ostatními technickými redakcemi našeho vydavatelství: