Life is Strange: časoprostorový guláš (recenze)

Minulý rok prolily miliony lidí slzy při dechberoucím finále epizodické hry Life is Strange. Pokud jste tak ještě neučinili, máte zcela novou možnost to dohnat díky nově vydané kompletní edici. A stojí to tedy za to!

V průběhu minulého roku jsem slyšel jednu chválu za druhou na účet hry Life is Strange. Za celou tu dobu jsem jí ale nedal šanci. Důvodem je už samotný fakt, že styl hry, který okatě připomíná všelijaké hříčky od Telltale, mi zkrátka moc nesedl a nejsem za to stoprocentně říct, že je to hra a ne spíše interaktivní film. A zdaleka jsem nebyl sám.

Naštěstí tak, jak to mají hry ve zvyku, na nás titul mrknul ještě jednou, a to v podobě kompletní edice, což znamená všech pět epizod hezky v jednom balíčku. Naštěstí jsem si dal říct a dovolil mladičké Max, aby mi ukázala, že i interaktivní příběh umí zabavit. Ta mi ale dokázala, že nejen umí zabavit, ale probudí ve vás takové emoce, jako jen málokterý kousek na poli her, filmů, seriálů či knih.

Zpátky ve školních lavicích

Celá hra začne ve chvíli, kterou si prožil snad každý. Jste ve škole, nudíte se a spíte. Látka vás moc nebaví, jste celí otrávení z neustálé do očí bijící aktivity třídní šprtky... klasika. Nyní se ale vtělíte do dívky Max, která je na první pohled introvertní a nijak zajímavou dívkou, vyniká ale tvorbou senzačních fotografií. Její každodenní život čítá cestu z bytu do školy a se spolužáky si nijak zvlášť nerozumí.

Ač se tato situace nemusí zdát jako vysněné školní roky, pro nebohou Max je smůla, že bude ještě hůř. Když si zajde o přestávce na záchod, uvidí jednoho z nejméně populárních studentů, jak postřelí modrovlasou dívku a v náhlém zmatku vrátíte čas. Snad není nutno říkat, že od tohoto okamžiku se váš život zcela změnil. Důvodem však není pouze fakt, že umíte vracet čas, ale i to, že onou dívkou, kterou jste právě zachránili, je vaše dlouho neviděná BFF (best friend forever) Chloe.

Postava celou dobu prochází proměnou. V prvních částech hry ani nechápe, co to znamená vracet čas.

Jenomže Chloe není zrovna hodná dívečka a osud způsobil, že je v problémech až po hlavu... a nyní s vypravování končím, poněvadž dalším odhalováním bych mohl způsobit prozrazení spoilerů a hra ztratí část své krásy, kterou srší od hlavy až po paty. Nutno ale dodat, že od začátku hry se vašim cílem stává najít dívku Rachel Amber a doufáte, že by se vám to pomocí nových schopností mohlo podařit.

Celkem naivní plán, ne? Mladá dívka, která nově oslavila 18 let, bude hledat dívku, jejíž zmizení je záhadou celé policii. To ve hře ale hraje na první noty. Postava celou dobu prochází proměnou. V prvních částech hry ani nechápe, co to znamená vracet čas. Postupně zjistí, že se na to váže mnohem víc starostí, než by kdo tušil.

Hrátky s časem

Do své malé detektivní akce se pustí právě díky Chloe. Hra vás tím uvrhne do filozofické otázky přátelství. Co je to pravé přátelství? Do jaké míry jste ochotni svému příteli pomoci? Kdybyste se mě zeptali, co je na Life is Strange tak super, jsou to právě filozofické otázky vhozené nejen do hrátek s časem, ale do našeho každodenního života.

V Life is Strange není nic jednoduché a hra na vás plnou parou vrhá přísloví: „Nesuď knihu podle obalu.“

V Life is Strange není nic jednoduché a hra na vás plnou parou vrhá přísloví: „Nesuď knihu podle obalu.“ Po celou dobu vás skoro až násilně nutí, abyste o tom a tom člověku měli určitý názor. Občas kvůli Chloe, která s danou postavou nemá dobrý vztah, jindy jsou to názory samotné Max. Nikdy vám ale hra stoprocentně neřekne, že daná postava je dobrá nebo špatná a vždy na vás mrká s tím, že je možná všemu jinak.

A právě tyto myšlenky vás trápí vždy, když máte učinit rozhodnutí. To funguje na podobném systému jako v titulech od Telltale, ale s tím rozdílem, že zde můžete vrátit čas. Máte tedy možnost vyvolat akci a zjistit, jaká bude reakce a vybrat si, co vám sedí víc. Finálně je toto rozhodnutí možná ještě těžší, poněvadž nevíte, jakou řetězovou reakci vyvoláte. Hra v systému rozhodování opravdu boduje a i nepatrná akcička může dramaticky ovlivnit budoucnost. Občas ale vaše rozhodnutí může být vzhledem k vracení času celkem zbytečné, to ale objevte sami.

Na druhou stranu, abychom rovnou kousli do hořko kyselé části koláče. Vývojáři pravděpodobně nechtěli, aby hra získala přízvisko interaktivní film a pokusili se jí pár herních prvků přidat. A to je bohužel velká škoda, poněvadž tyto části většinou od děje spíše zdržují a co více, jejich plnění je chvílemi až otravné. Úkoly typu najdi pět lahví jsou opravdu o ničem, a to ani nemluvím o katastrofální stealth části v poslední epizodě.

Emotivní dobrodružství

Nedělám si falešné naděje. Mnoho lidí, co hru hrálo, si jistě zrovinka mlátí do čela, že o tom to přece není. Člověk ale nemůže jednoduše říct, o čem hra je. Pro každého je titul krapet jiný. Váš prožitek nezáleží pouze na vykonaných rozhodnutích, ale převážně na vašich vnitřních pocitech. Nic to ale nemění na tom, že je to v každém případě hluboce emotivní zážitek, který by měl být příkladem všem Hollywoodským seriálům, poněvadž po dobrém rozjezdu se napětí neustále stupňuje.

Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Adventury | Příběhová adventura
Výrobce: Dontnod Entertainment
Začátek prodeje: 30. ledna 2015
  • Napínavý příběh
  • Smysluplná rozhodnutí
  • Úžasný soundtrack
  • Líbezná grafika
  • Chvílemi nudné části
  • Některé otravné prvky

Stále nejsem schopen říct, že Life is Strange je hra. Žánrově bych to přiřadit spíše k interaktivnímu filmu. To je ale krása celého titulu. Příběhově je brilantní a s bonusem vašich rozhodnutí se nebudete moci odtrhnout. A kdyby tomu bylo málo, na silné struny také hraje úžasný soundtrack, ale i na míru šité grafické vzezření.

Diskuze (1) Další článek: Modifikace přesouvá svět The Last of Us do Los Santos

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,