Lifeless Planet: až příliš opuštěná planeta (recenze)

Existuje život kromě planety Země i někde jinde? Právě to budeme zjišťovat v Lifeless Planet.

Dost možná si teď říkáte, proč recenzujeme hru, která vyšla před necelým rokem. Důvod je prostý – právě teď totiž vychází verze pro Xbox One. My jsme ji pro vás otestovali a přinášíme vám na ni recenzi. O co v Lifeless Planet běží? Jedná se o arkádovou adventuru z pohledu třetí osoby, v níž se vydáte prozkoumat svět jen zdánlivě neobydlený. Vcítíte se do role jednoho z přeživších kosmonautů ruské expedice.

Kde to jsem?

Příběh se odehrává na planetě připomínající místy Mars, místy Jupiter, často také matičku Zemi a někdy ani jedno. Budete na ní bojovat nejen s nekonečnými prostory, logickými hříčkami, hutnou atmosférou, ale také s nedostatkem vzduchu, vědomím drásavé samoty a pamětí. Cestu vám nikdo neurčí, a tak první krok, ale i ten každý další, bude jen a jen na vás.

To jsme Lifeless Planet popsali možná až příliš poeticky. O co ve hře tedy kráčí? Základním smyslem je prozkoumávání planety. Ta skýtá spoustu prostorů, chodeb, ale také budov (postavených posádkami, které se snažily kolonizovat planetu před tou vaší) a celých komplexů. Vedle toho se vám ale do cesty bude stavět také nezkrotná příroda (dá-li se to tak vlastně nazvat) v podobě písečných skalisek, obrovských hor, propastí a rovněž démonických sil.

Kupředu vás požene příběh, minimalistický, ale zajímavě podaný, totiž formou elektronických deníků. Prozkoumávání samotné je zábava hlavně na začátku, pak už zhruba víte, co vás tak nějak čeká. To samé platí i o hádankách a logických hříčkách, které se vám budou stavět do cesty. Jednak jsou neskutečně jednoduché, jednak spočívají jen ve skákání a obcházení. Místy sice musíte použít jetpack, posunout kámen, zmáčknout tlačítko, odpálit dynamit nebo použít speciální přístroj na skafandru, ale tím veškerá variabilita končí. Postupy se navíc stále opakují.

Drásavá samota

Lifeless Planet má výbornou atmosféru. Samota, opuštěnost a jakási neřešitelnost na vás dýchne z každé strany. Ať už budete procházet nekonečně dlouhou pouští, prozkoumávat rozbité komplexy továren a domů či jetpackem přelétávat z jednoho útesu na druhý s několika set metrovou propastí pod vámi. Je to svět drsný, v němž vás nikdo nepovede za ručičku – na planetu jste vrženi a celé dění je pak už jen a jen na vás.

Ruku v ruce s výbornou atmosférou jde syrové a prosté technické zpracování, které svou strohostí dotváří nehostinnost planety. Pochválit musíme i skvělou hudbu, v níž jsme tu a tam zaslechli ozvěny orchestrálního soundtracku z filmu Interstellar. Leč nebylo by to hra, aby neobsahovala i chyby. Mezi ty technického rázu patří především zasekávání postavy a menší grafické chybky. Přec jde ale o titul menší, takže bychom je s klidem přehlédli.

Co ale přehlédnout nemůžeme je již zmiňovaná pokulhávající hratelnost. Lifeless Planet vás bude bavit díky příběhu a skvělé atmosféře, jenže v tom nejdůležitějším – tedy hratelnosti – brzo upadne do stereotypu a monotónnosti. Budete si pak připadat, že vlastně jen neustále někam chodíte a jak pomatení skáčete. Ano, potkáte při tom docela zajímavé věci a fantasmagorické výjevy tvůrců, jenže to na víc než na lehce nadprůměrné hodnocení prostě nestačí.

Xbox One
Dostupné pro: Xbox One
Žánr: Arkády | Logická arkáda
Výrobce: Stage 2 Studios
Začátek prodeje: 13. května 2015
  • Skvělá atmosféra
  • Audiovizuální podání
  • Zajímavý příběh
  • Stereotypní hratelnost
  • Grafické bugy

Lifeless Planet vás vtáhne atmosférou a stylovým provedením. Herní náplní ale už tolik neohromí. A to je škoda, protože stačilo jen pár zábavnějších logických hříček a pár prvků, které by nás vytáhli z neustálého poskakování a chození navíc a skvěle bychom se bavili. Takhle zůstal titul na půli cesty.