Lightning Returns: Final Fantasy XIII - zpět do boje (recenze)

Final Fantasy je nejznámější sérií v herním průmyslu, a tak není divu, že se tvůrci hodlají vracet do starých známých krajů tak často, jak to jen půjde. My se vracíme k holčině Lightning, a opět je o co stát.

Final Fantasy byla, je a vždy bude poněkud kontroverzní série. Jedni ji milují, druzí nenávidí. Moje první setkání bylo ještě na PS2, a tehdy jsem po skoro hodinovém intru hru s díky odložil. Herní svět se ale mění, a proto se Square Enix rozhodl dovést svou trilogii v rámci číslovky XIII (naprosto logické, že?) do zdárného konce. Tedy i s pár vylepšeními. Inu, pojďme se Lightning Returns podívat na zoubek.

Závěr epopeje

Příběhově si završíme zmíněnou trilogii třináctého dílu. Hra tak začíná pět set let po konci dvojky (Final Fantasy XIII-2). Hlavní hrdinka Lightning se probouzí z hibernace právě třináct dní před koncem světa a je vybrána bohem Bhunivelze, aby zachránila maximální počet lidí. Nechci dávat čtenářům spoilery, ale některé postavy, které bude třeba zachránit, mají návaznost na předešlé díly, a díky různým emocionálním vazbám se příběh malinko zamotá. Asi už tušíte, že se ponoříme do klasického klišé, kdy ne všichni zdánlivě hodní jsou opravdu hodní a naopak.

Díky šikovnému ovládání si můžete opravdu vyzkoušet a následně použít doslova svůj osobitý bojový systém

Největší změny oproti předchůdci si všimnete hned v prvním souboji. Tak trochu podivný systém změny bojovníků při boji, který (pro mě dost překvapivě) fungoval v předešlém kousku, je ten tam. Zde se autoři vrátili tak trošku zpět, řekněme do FF VI. Zde totiž budete běhat a hlavně bojovat opět sami, a nutno dodat, že bojový systém funguje na výbornou. Díky šikovnému nastavení ovládání si můžete opravdu vyzkoušet a následně použít doslova svůj osobitý bojový systém. Při soubojích si můžete vybrat ze třech bojových stylů, přičemž každý má své pro a proti a každý záleží na vaší výbavě (kostým, zbraně) a schopnostech.

Tak například jeden ze základních kostýmů udělá z Lightning prakticky dvojče Kain z FFIV, a to včetně klasických útoků kopím. Nechybí ani moje oblíbené kombo, kdy protivníka vyhodí do vzduchu a ten se při svém pádu napíchne na její kopí. I další outfity vám připomenou postavy z dřívějších dílů série. Heartbreaker mi silně připomínal jistou velmi známou postavu z FF VI. Admiral zase Faris Schweriz z FF V. Dalších podobností je tu přehršel a jsem si jistý, že si je fanoušci FF dosyta užijí.

Kostýmy můžete měnit přímo v průběhu soubojů, což vzhledem k tomu, že každý má Active Time Battle metr, je pro každého hráče jen a jen dobře. Souboje jsou tím totiž daleko plynulejší.

Umělý kopanec směrem vpřed

Jenže není všechno zlato, co se třpytí. Jelikož je to s tou zkázou světa myšleno zatraceně vážně, při pobíhání po světu Final Fantasy (který mimochodem vypadá velmi solidně a věříte mu jeho otevřenost), vám neustále bude ubíhat čas. Hádáte správně, jakmile odbije úplně, máte smůlu. Ačkoliv chápu záměr autorů, kteří se vás snaží tlačit neustále dopředu, přijde mi naprosto nesmyslné, že časový limit běží i při dialozích. Díky tomu si tak vyloženě nevychutnáte příběh, vedlejší questy a tak podobně, protože nad sebou máte neustálý Damoklův meč.

Abyste vedlejší questy objevili, musíte se vrátit do jiné lokality a tam si s někým promluvit, což ovšem nikde není znázorněno

Další novinkou je, že nezískáváte zkušenostní body díky soubojům, ale kompletováním úkolů. Jak hlavních, tak vedlejších. To vás bohužel donutí absolvovat i některé opravdu nutné úkoly, jen abyste se dostali na další úroveň a mohli porazit bosse v hlavní příběhové linii.

A to ani nemluvím o vedlejších questech, které se objevují tak nějak náhodně. Abyste je objevili, musíte se vrátit do jiné lokality a tam si s někým promluvit, což ovšem nikde není znázorněno. Hru jsem odehrál na střední obtížnost, tak možná na tu nejjednodušší nějaké vodítko dostanete, ale na střední tedy rozhodně ne. Celkově jsem měl celou dobu pocit, že jsem těžce hnán ke konci hry, aniž bych si ji tak nějak naplno užil. Jestli tohle byl opravdu záměr autorů, pak smekám.

Díky neustále tikajícímu času se bude měnit také prostředí. Samozřejmostí je změna dne a noci, s čímž jsou spojeny další bonusy. Přes den například potkáte v ulicích měst spoustu obchodníku a budete se cítit tak nějak bezpečněji. Naopak v noci se probouzí noví protivníci, někteří jsou k vidění navíc jen při úsvitu. Různorodost a neustálá změna tedy hře nechybí, což je rozhodně velké plus.

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: RPG | Japonské RPG
Výrobce: Square Enix | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 11. února 2014
  • Nový bojový systém
  • Mraky možností úprav
  • Zajímavý a měnící se svět
  • Nevyvážené questy
  • Místy zdlouhavé a nudné
  • Časový limit

Suma sumárum, nové Final Fantasy potěší stávající fanoušky série, ale další pravděpodobně nepřitáhne. Nový bojový systém funguje výborně, svět je různorodý a neustále se mění. Za to vše dávám palce nahoru. Jenže neustálé sledování zbývajícího času, relativně předvídatelný příběh a místy nudné questy strhávají celkové hodnocení dolů.

Diskuze (3) Další článek: Herní pořad Indian #73: Do zákulisí Kingdom Come