Lionheart: King’s Crusade – svatá válka ve Svaté zemi (recenze)

Total War potkalo RPG prvky a uhnízdilo se v poutavé historické epoše. Zjistěte, jaké je bojovat po boku Richarda Lví Srdce.
Seznam kapitol
  1. Historie a hra
  2. Spousta zajímavých nápadů

Vypravit se do Svaté země a kázat tam slovo Boží mečem je lákavé. Tak lákavé, že když jsem na GamesComu zabloudil ke stánku Paradox Interactive, nemohl jsem si pomoct a na hru se nepodívat. Musím přiznat, že mě velmi zaujala a já si v hlavě udělal poznámku, že pokud o ní nestihnu napsat nějaké preview, určitě si musím titul vymodlit na recenzi. Taktická RTS, která jako by z oka vypadla sérii Total War, si totiž nehraje na nejlepší hru pod Sluncem, ale nabízí toho zatraceně hodně.

Na rozdíl od zmiňované série strategií je značně zjednodušená a nabízí o něco méně volnosti při dobývání jednotlivých strategických území, ale nemůžu říct, že by to bylo na škodu. Trochu více nalajnované bitvy mně osobně sedly, válčení totiž dostalo ten správný šmrnc až ve chvíli, kdy jsem v jednu chvíli dobýval město, podruhé přepadl Saracénskou armádu v jednom z úzkých kaňonů alionheartkingscrusade_art1.jpg jindy se zase bránil obrovské přesile nebo osvobozoval vězně. O takové pestrosti si Total War může nechat jenom zdát.

O takové pestrosti si Total War může nechat jenom zdát

Jinak je zde ale všechno tak, jak to u správného komandování armád má být – taktice se meze nekladou a pokud při záchranné akci „omylem“ vyřídíte většinu nepřátelských sil, nikdo vám to nebude mít za zlé. Rozhodně vám to pak nebudou mít za zlé vaši vojáci, kteří při takovýchto potyčkách získají zkušenosti a třeba i nějaké to unikátní brnění, jež jim vylepší některé statistiky.

RPG klepe na dveře

Ano, čtete dobře. Vaši vojáci v bitvách postupně získávají zkušenosti a mimo toho, že jim rozdělujete body do vlastností jako je útok, obrana, stamina nebo morálka, rovněž můžete jednou za tři levely vybrat speciální schopnost, která zásadně ovlivní bojové schopnosti jednotky. Stanou se tak třeba experty na boj v lese, nebo se jim trvale zvedne počet hitpointů o 20 %. Správná kombinace jednotek s různými speciálními dovednostmi a jejich použití ve vhodnou chvíli dokáže vyhrát bitvu.

Jakožto velitel si tak musíte dávat zatracený pozor na to, aby nepřátelským jednotkám čelili ti správní lidé – je asi jasné, že pikenýři s pikenýri povedou poměrně vyrovnaný souboj, pokud budou mít jistou schopnost, můžete se až divit, kolik toho vydrží. A kolik toho nevydrží nepřítel.

Správná kombinace jednotek s různými speciálními dovednostmi a jejich použití ve vhodnou chvíli dokáže vyhrát bitvu

Samozřejmě se ale hraje i na klasické strategické techtle, kde hraje roli vychytralost generála a využití terénu, pokud se vám třeba nějakým způsobem povede nepřítele odlákat od lučištníků, do nichž následně najedete jízdou, získáte opravdu nezanedbatelnou výhodu a podlomíte morálku nepřítele.

Stejně tak je při boji vhodné a nezřídka i nutné počítat s tím, že se jednotky mohou rozestavět do určitých formací. Jejich výhody jsou většinou zřejmé; ve velkém rozestupu se do vojáků hůře strefují lučištníci a rychleji se pohybují, ale jakmile přijdou do kontaktu s nepřítelem vyzbrojeným meči, je zle, neboť se jednotliví vojáci utkávají s celou armádou. Jenže zkuste takovému nepříteli najet do zad obrovskou tlupou jízdy a uvidíte jen létající kopyta.

Kdopak tahá za nitky

Křižáci jsou oblíbenými historickými postavami, přestože to povětšinou byli zločinci a prospěcháři, kteří si ve Svaté zemi chtěli urvat kus půdy a šlechtický titul. Romantická iluze je však daleko hezčí a bojovat na straně „těch hodných“ se aspoň zpočátku jeví jako mnohem lepší varianta. Jenže není všechno zlato, co se třpytí, a vy tak velmi brzy zjistíte, jak moc se liší požadavky jednotlivých frakcí, které předkládají bitevní plány pro jednotlivé akce. Kouzelné však je, že je vám ponechána aspoň částečná volnost.

Nikdo z vládců totiž nemá tak dlouhé prsty, aby na vás přímo dosáhl, proto můžete poslouchat toho, u kterého se vám to zrovna hodí nejvíc. Mimo toho, že každý z panovníků většinou nabízí jinou taktiku (Francouzi na to jdou většinou přímo, Templáři zase rádi útočí pod rouškou noci/písečné bouře…), se dočkáte i různých bonusů za dlouhodobější věrnost. Konkrétně jde třeba o speciální hrdiny, nižší ceny za výcvik vašich jednotek nebo přímo možnost rekrutování daného typu vojáků.

Kombinací je bezpočet a věrnostních bodů málo na to, abyste dosáhli absolutního vrcholu u všech žebříčků. Musíte si tak pečlivě vybírat a některou z variant zkusit třeba až při příštím hraní, ostatně různé bitevní plány poskytují aspoň jemně odlišnou hratelnost (mapy jsou stále stejné, liší se jen úkoly a síla nepřátelských jednotek) a dávají tak nějaký prostor pro replayabilitu.

Žánr: Strategie | strategie ve stylu Total War
Výrobce: Neocore Games | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 9. říjen 2010 (svět); 2011 (ČR)