Loco Commotion – logické šílenství na trati

Logických her v poslední době vychází velice poskrovnu. Logické rychlíky už přece jen nejsou na výsluní popularity jak v době osmibitových počítačů, přesto se jedna brněnská firma pokusila oprášit jejich dávnou slávu. Rozhodla se zaútočit na fanoušky mašinek, vagónků a výhybek. Spojením logické hry a železničního elementu vznikl Loco Commotion.
Loco Commotion – logické šílenství na trati
Žánr: logická
Minimální konfigurace: procesor 266MHz, 32MB RAM, 8MB 3D karta, 400 MB místa na pevném disku
Doporučená konfigurace: procesor 500MHz, 64MB RAM, 16MB 3D karta, 600 MB místa na pevném disku
3D akcelerace: ano
Multiplayer: ne
Domovská stránka: www.loco-commotion.com
Výrobce: Plastic Reality Technologies (www.preality.com)
Distributor: Take 2 Interactive (www.take2games.com)

Logických her v poslední době vychází velice poskrovnu. Logické rychlíky už přece jen nejsou na výsluní popularity jak v době osmibitových počítačů, přesto se jedna brněnská firma pokusila oprášit jejich dávnou slávu. Rozhodla se zaútočit na fanoušky mašinek, vagónků a výhybek. Spojením logické hry a železničního elementu vznikl Loco Commotion.

Není to tak dávno, kdy čeští hráči museli sami sebe vnitřně přesvědčovat, že tuzemské hry jsou stejně kvalitní jako zahraniční. Před několika lety se na herní scéně objevil Hidden&Dangerous, který se svým více než půlmilionem prodaných kopií pozvedl prestiž českých vývojářů. Následovaly Original War, Flying Heroes a konečně Flashpoint, které dokázaly, že i v českém prostředí mohou vznikat špičkové a v zahraničí konkurenceschopné tituly.

Loco CommotionLoco Commotion

Přiznám se, že když jsem poprvé slyšel o Loco Commotion, neměl jsem příliš jasno, o čem by tato hra měla být. O to víc mě překvapilo, že jde o hru českou, pod kterou je podepsaný (pro mě zatím neznámý) tým brněnských vývojářů – Plastic Reality Technologies. Hra, na které autoři spolupracovali se známou českou firmou Illusion Softworks a jejíž distribuce se ujala firma Take 2 Interactive, bohužel v češtině nebude.

Princip hry
Loco Commotion je hra na způsob starých dobrých Lemmingů. Na rozdíl od malých přiblblých zelenovlasých stvoření máte k dispozici zhruba stejně inteligentní osádky vlaků. Kromě nich je mapa poseta spoustou kolejí a výhybek. Váš úkol je jednoduchý – provést všechny označené vlaky spletitou tratí až do domečku v podobě blikající brány. Avšak nic není tak snadné jak by se na první pohled mohlo zdát. První mise jsou spíše výukového rázu – naučíte se rozjíždět vlaky, přehazovat výhybky a obsluhovat servisní lokomotivy (viz samostatný odstavec). Postupně samozřejmě přituhuje a objevují se teleporty, mosty s omezeným počtem přejezdů a další překážky v podobě kamení na trati. Dočkáte se i časových omezení či maximálního počtu přehození výhybek.

Loco CommotionLoco Commotion

Minirozhovor s Plastic Reality Technologies
Můžeme s potěšením oznámit, že se řady českých vývojových týmu utěšeně rozrůstají. Jedni z dalších vývojářů nedávno vyprodukovali svoji prvotinu – Loco Commotion. Proto jsme se rádi zeptali Plastic Reality Technologies a konkrétně hlavního programátora Ing. Petra Smílka na názory na jejich hru a samozřejmě na plány do budoucna.

Doupě: Jak vznikla firma PLASTIC REALITY TECHNOLOGIES?

Ing. Petr Smílek: Firma PLASTIC REALITY TECHNOLOGIES oficiálně vznikla v roce 2000. Členové jádra týmu však již dříve pracovali na nepublikovaných projektech.

Doupě: Kolik lidí pracovalo na vývoji Loco Commotion?

Ing. Petr Smílek: Na Loco-Commotion pracovali 3 programátoři a v průběhu vývoje se vystřídalo několik grafiků (v průměru cca 4 lidé).

Doupě: Kde jste vzali nápad na vytvoření takového typu hry? (Přeci jen logické hry nejsou v poslední době příliš "v kurzu".)

Ing. Petr Smílek: Prvotní nápad vytvořit hru s vláčkovou tematikou pochází z hlavy pana Petra Vochozky. V podstatě šlo o to otestovat náš tým zda je v poměrně krátkém čase (cca 6 měsíců) schopen vytvořit plnou i když budgetovou hru. Koncept hry se během vývoje několikrát měnil a logická hra inspirovaná lemmingy se nám nakonec zdála jako nejzajímavější řešení.

Doupě: Proč má hra více názvů?

Ing. Petr Smílek: Záležitost s více názvy je otázkou marketingu distributora (Take2) do takových věcí obvykle vývojář nemluví.

Doupě: Je hra určena primárně pro zahraniční nebo tuzemský trh?

Ing. Petr Smílek:Hra je určena primárně pro zahraniční trh.

Doupě: Chystáte nějaký oficiální website?

Ing. Petr Smílek: Oficiální website obstarává Take2 na adrese www.loco-commotion.com a Illusion Softworks na adrese www.toytrains-game.com (ve výstavbě).

Doupě: Budou na vašem webu k dispozici nové mise zdarma?

Ing. Petr Smílek: Není to vyloučeno, záleží to především na zájmu hráčů.

Doupě: Jakým způsobem probíhá vaše spolupráce s Illusion Softworks? Bude pokračovat i v budoucnu (příp. co chystáte v budoucnu)?

Ing. Petr Smílek: Společnost Illusion Softworks nám poskytuje technické zázemí , betatesting a v neposlední řadě producenta. Do budoucna chceme s IS dále spolupracovat. V současnosti vyvíjíme novou áčkovou hru na zcela novém enginu, která vyjde v první polovině roku 2003 na PC. Podrobnosti bohužel v současné době nejsou k dispozici.

Servisní lokomotivy
V každé misi máte předem daný počet vlaků (nákladních i osobních), se kterými musíte dorazit do cíle. Mimoto skoro vždy obdržíte určité množství tzv. servisních lokomotiv, které vám mohou práci značně ulehčit, a bez kterých by většina úkolů byla prakticky nesplnitelná. Podobně jako v už zmiňovaných Lemmings se v Loco Commotion objevuje jakýsi „systém povolání“, která můžete servisním lokomotivám přidělit :

Builder (stavitel)– Občas se stane, že někde na trati chybí koleje nebo třeba celý most a jediným řešením je mašinka s funkcí stavitele. Vybranou lokomotivu musíte navést na inkriminované místo a tradááá – most je postaven.

Repairman (opravář) – Tady už je to trochu složitější. Opravář spraví most, který je zčásti poškozený. Protože mohou mít mosty omezený počet přejezdů, musíte někdy s opravářem pořádně fofrovat, abyste most stihli opravit dřív než se zřítí.

Teleport activator – Na mapě občas najdete dvojice stejnobarevných kopulí, které působí jako obousměrný teleport. Pokud je tedy za pomocí této funkce aktivujete.

Stopper – Jelikož se vlaky na jednokolejce těžko sami od sebe otočí, je potřeba jim do cesty postavit lokomotivu „stoppera“. Ač to zní podivně, vlak se jednoduše odrazí a pokračuje jízdu v opačném směru.

Bomber (obětní beránek ;-) – Znáte to ze života. Někdy se objeví na jednom místě více lidí/zvířat/lokomotiv než je zdrávo. A přitom je řešení tak jednoduché – stačí jeden klik a hned je na světě více místa (a vy máte o jednu lokomotivu míň).

Loco CommotionLoco Commotion

Docela by mě zajímalo, jak vývojáře napadlo tento systém do hry instalovat. Protože většina funkcí (až na stoppera) lokomotivu po použití zlikviduje, vypadá hra dost podivně. Při představě, že kvůli jednomu nákladnímu vlaku padnou za oběť čtyři další lokomotivy, tak nevím jestli se mám smát nebo snad brečet. Hra se sice netváří jako superultrarealistická simulace železnice, takže to zas tolik nevadí, ale myslím, že tento problém šlo vyřešit trošku lépe.

Obtížnost
Každý úkol můžete většinou splnit různými způsoby, a tak jeho řešení nemusí záležet jen na libovůli leveldesignéra. Na mapě také často najdete lokomotivy, které vůbec nepomohou k řešení úkolů, protože tam jsou umístěny jen pro zmatení hráčů. Podobně v některých misích narazíte na spletité kolejiště, kde se pomalu ztrácíte a přitom je řešení trapně jednoduché. Obtížnost hry se samozřejmě zvyšuje, ale jestliže pochopíte několik (i nelogických) triků, nemělo by vám dohrání hry dělat zvláštní potíže. Jeden příklad za všechny – normálně byste řekli, že pokud vlak najede na výhybku, která je zrovna přepnuta pro jiný směr, měl by logicky vykolejit. Ne tak v Loco Commotion, kde se vlak od výhybky odrazí a vesele si to mašíruje na opačnou stranu.

Loco CommotionLoco Commotion

I když se zdá 54 misí jako dostačující počet, opak je pravdou. Po několika dnech hraní nebudete mít co dělat. Zajímavým nápadem je rozdělení do devíti kapitol po šesti misích. Pro přechod do vyšší kapitoly stačí splnit 5 ze 6 úkolů, takže pokud vám dělá problémy některý úkol, klidně postoupíte dál a později se k němu můžete vrátit.

Editor
Naštěstí nic není tak černé, jak to vypadá. Součástí hry je i editor tratí, takže si snad v budoucnu budete moci stáhnout z internetu další mise. Nebo, pokud máte dostatek invence a chuti, si můžete vytvořit vlastní krajinku a jen se volně projíždět spletí kolejnic. Ovládání editoru je docela jednoduché, a tak si každý může splnit svůj dětský sen (a sestavit si železnici svých snů).

Loco CommotionLoco Commotion

Světlé stránky hryTemné stránky hry
  • propracovaná grafika
  • editor
  • kvalitní logická hra tu dlouho nebyla
  • jsou to vláčky!
  • malý počet misí
  • divné postupy
  • na logickou hru velké hardwarové nároky

Grafika, hudba a zvuky
Již při letmém pohledu na obrázky je jasné, že grafika rozhodně není slabou stránkou této hry. Nádherně modelované prostředí v rozlišení až do 1600x1200 by se s přivřenýma očima dalo srovnávat s grafikou třeba v Black&White. Samozřejmostí v hrách s 3D grafikou je plná kontrola kamery a i zde můžete pohledem posouvat, otáčet a samozřejmě zoomovat. Díky zoomovaní určitě oceníte detaily každého vagónu, stromku nebo okolních budov. Kamera sice občas trochu nepochopitelně „ujede“, ale naštěstí se to nestává příliš často.

Hudební doprovod také není špatný, i když mě osobně některé skladby k srdci nepřirostly. Přemýšlivé povahy si stejně raději hudbu vypnou a nechají se unášet monotónním zvukem kodrcajících se vagónů. Bohužel ve hře nejde rozeznat zvuk jedné dieselové lokomotivy od sedmivagónového nákladního vlaku.

Slovo závěrem
I přes všechny námitky mě hra dokázala zaujmout. Jasnou nevýhodou je však délka hry, a tak nezbývá než doufat v tvořivé lidi na internetu. Také trochu zaráží fakt, že na stránkách Take2 není o hře jediná zmínka, a tak se rozhodně žádný extra velký komerční úspěch očekávat nedá.

Celkově se však Plastic Reality Technologies nemají za co stydět. Loco Commotion má své mouchy, ale protože to je prvotina brněnských tvůrců, dá se to omluvit. Pokud vás zaujali hry jako Lemmings, Quadrax a další, rozhodně nebudete Loco Commotion zklamáni. Dobrých logických her není nikdy dost.

Grafika: 8/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 7/10
Loco Commotion je hezká logická hříčka s vláčky (nejen) pro každého fanouška železnice.
Celkové hodnocení: 7/10

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 nejšílenějších pařeb, které si můžete zahrát na Steamu

8 nejšílenějších pařeb, které si můžet…

Během letošního roku se Valve rozhodlo, že Steam Greenlight neplní tu roli, kterou od něj požadovalo. Skrz něj se na Steam totiž dostávaly opravdové zrůdnosti, jako třeba simulátor kamene. Tomu měla zabránit nová služba jménem Steam Direct. Jak si můžete všimnout, opět jim to tak úplně nevyšlo, a i nadále tak v nejpopulárnější digitální distribuci PC her naleznete unikátní šílenosti. Nabízíme vám ty nejbizarnější z nich!

14.  9.  2017 | | 7 N/A
Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický fotoseriál z výpravy

Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický …

Destiny 2 je hra plná rozporů. Po několika desítkách hodin strávených v jejím světě vám ale můžeme říct jedno. Budete nadávat, ale nebudete se moci odtrhnout.

9.  9.  2017 | | 2 N/A
Herní agenda: konec okurkové sezóny

Herní agenda: konec okurkové sezóny

Tak jsme přežili letošní okurkovou sezónu a pomalu ale jistě se k nám dostávají tituly, na které jsme se takovou dobu těšili. Je libo strategii, čistokrevnou akční jízdu nebo pohodovou adventuru? To všechno se objevilo během minulého měsíce.

8.  9.  2017 |
7 nejděsivějších herních zážitků, které nesmíte hrát v noci

7 nejděsivějších herních zážitků, kter…

Strach a hrůza patří spíše k nepříjemným a nechtěným pocitům. Přesto je ovšem mnohdy záměrně vyhledáváme a jejich přítomnost si doslova užíváme, což je vlastně jeden z velkých paradoxů zábavního průmyslu. Hororové zážitky nás naplňují a přitahují zároveň, a to v jakékoli podobě. Pojďme si připomenout ty nejděsivější hry, které si lze v rámci videoher můžeme užít.

12.  9.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

Herní filosofie: samotářské zážitky ži…

Byl tady Skyrim, bylo tady Divinity a teď tady máme třeba Uncharted. Singleplayer zkrátka stále táhne, nyní snad možná ještě více než kdy dříve.

16.  9.  2017 | | 7 N/A
Kontroverze ve hrách napříč časem aneb co to hraješ!

Kontroverze ve hrách napříč časem aneb…

Kontroverzní témata a hry. Něco, co přiláká jak stovky zákazníků, tak moralistů a kritiků. Jak se má situace v moderní společnosti?

20.  9.  2017 | | 5 N/A
WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

Nasaďte helmu, zapněte pásy a připravte se ke startu. Nový ročník WRC je konečně tady. A tak se ptáme, má v letošní konkurenci závodních her šanci na úspěch?

18.  9.  2017 | | 1 N/A
Humble Bundle má slevy na hry od Bethesdy, Dooma a Wolfa koupíte za pár kaček

Humble Bundle má slevy na hry od Bethe…

Humble Bundle nás často těší skvělým akcemi a slevami na hry starší i nové a nyní se do víru dění přidala Bethesda se svým zástupem hitů.

18.  9.  2017 | | 1 N/A