Logické

Kdo je hraje?
Lidé hrají počítačové hry z mnoha různých důvodů. Někteří jako odpočinek a relaxaci, jiní naopak jako vzrušující zábavu zvyšující hladinu jejich adrenalinu, někteří se chtějí nechat unášet příběhem a okouzlovat grafikou, jiní berou hru jako výzvu, jako něco, co je třeba zdolat a pokořit. Hráči logických her se rekrutují především z těch, u kterých je dobře zastoupen posledně jmenovaný prvek, hráči, kteří chtějí hru řešit, překonávat, kteří si chtějí užít pocit: dokázal jsem to.

Dříve byla takových hráčů většina. Dříve byli také hráči přemýšlivější. Ne proto, že by tehdy byli přemýšlivější lidé obecně – ale zkrátka před takovými deseti dvaceti lety hráli hry především lidé, kteří se počítači zabývali, tedy lidé zvyklí poměrně intenzivně přemýšlet. V dřívějších dobách však také nebyly hry průmyslem, ve kterém se točí miliardy dolarů.

Tato doba už je dávno pryč. To však neznamená, že by zmizel typ lidí, kteří tenkrát hráli hry. Jenom se zkrátka stali menšinou – a navíc menšinou celkem opomíjenou. Jediným štěstím příznivců logických her jsou dvě skutečnosti: jednak logické hry téměř nestárnou, hra, která byla dobrá před pěti či deseti lety, zůstává dobrou stále (zatímco kdo dnes hraje závodní či sportovní simulátory staré několik let?) a jednak nebývá vývoj logických her tak nákladný, takže se čas od času přece jen nějaká dobrá nová objeví. To je také asi důvod, proč je to po adventurách asi nejobvyklejší námět her české či slovenské tvorby – vzpomeňme na Fillets, Boovie, Quadrax, Lurid Land, Alchemix, ...

Fillets - nevšímat si poznámek utonulých Vikingů a radši rychle dostat obě rybičky ven        Boovie - tomu malému stvořeníčku nahoře zlý parní válečník (řidič parního válce) unesl ženušku

Které to vlastně jsou?
Abychom se mohli o logických hrách bavit, řekněme si nejprve, jak je poznáme. Hranice herních žánrů jsou velmi nezřetelné, mnohé hry spadají do více kategorií, jiné se zase nehodí do žádné. Pokusme se tedy najít to hlavní, podle čeho bychom zařadili hru mezi hry logické. Nestačí jen říci, že se u ní musí přemýšlet – to by se mělo i u Dooma. Nestačí říci, že by se mělo hodně přemýšlet – to se u strategií musí taky. Zkusme následující postup: čistokrevná logická hra je celá postavena na herní myšlence, na nějakém logickém problému a na mechanismech, které má hráč k jeho řešení. Tvůrce logické hry pak předpokládá, že hlavní potěšení hráči přinese právě hledání řešení problému a ostatní věci, jako grafika, ozvučení, motivace či příběh hru jen dokreslují a jsou podřízeny hlavní herní myšlence. Pokud vám nějaká hra připadá, že vznikla právě takto, pak to bude nejspíš hra logická.

Když se zamyslíte třeba nad Civilizací nebo jinou strategickou hrou, myslíte, že vznikla takto? Ne, nejspíš ne, protože tvůrce si patrně nejprve představil, jakou motivaci a podobu bude hra mít, teprve pak začal vytvářet herní mechanismy. Stejně tak u adventur se začne nejprve přemýšlet nad příběhem a teprve pak nad tím, který předmět bude nutné na co použít. Podobně na tom budou i akční střílečky, o simulátorech a závodních a sportovních hrách ani nemluvě. Ale když popřemýšlíte o Tetrisu, hned vám bude jasné, jestli dřív byla myšlenka skládat kostičky do vaničky nebo udělat hru, na jejímž pozadí bude obrázek Kremlu.

Jak je roztřídit?
Roztřídit logické hry můžeme podle dvou hledisek – podle toho, zda u nich rozhodují hráčovy reflexy nebo jen jeho inteligence a podle toho, zda hráč řeší nějaké předdefinované problémy nebo zda se mu problém generuje při každé hře znovu. Tím nám vzniknou celkem čtyři druhy her, na které se podrobněji podíváme.

Akční úrovňové
Naprostá většina těchto her vypadá zhruba takto: máte nějakého človíčka či tvorečka (případně i dva nebo víc, často s mírně odlišnými vlastnostmi) a máte řešit jednotlivé úrovně hry. Úroveň je pak většinou představována dvourozměrnou místností (jako u plošinových her), výjimečně mapou viděnou shora, mohou tu být nějaké předměty, do kterých lze strkat, mohou tu být přepínače, propadla, teleporty, většinou také nějaké výtahy, a především tu mohou být nepřátelé – něco, co vašeho človíčka více či méně honí nebo jen hlídá nějakou část mapy. U těch nejakčnějších můžete mít k dispozici i nějakou zbraň proti nepřátelům. Jen stěží však (narozdíl od her strategických) naleznete v takové hře nepřítele, který se řídí stejnými pravidly, jako vaše postavička, a snaží se o totéž co vy. Jednotlivé úrovně jsou navrženy tak, abyste museli zapojit svou hlavu při jejich řešení a často se vám může stát, že si řešení znemožníte nevhodně zapadlým balvanem nebo špatně prokopanou dírou v podlaze.

Úspěšnou logickou hru je ale možné postavit i bez nepřátel, pohyblivých předmětů a dokonce i bez výtahů a teleportů. Stačí, když vašich človíčků bude hodně a nebudou vás tak docela poslouchat. Ano, uhodli jste, slavní Lemmings patří také do této rodiny her. Akční logickou hru lze ale postavit i na úplně jiných principech (příkladem může být Marble Drop, hra s kuličkami, které pouštíte do složitých aparatur).

A na závěr ještě pár her na okraji žánru. Asi vás nepřekvapí, že mnohé hry jsou na rozhraní logické akční hry a plošinové hopsačky. Jmenujme třeba skvělé Lost Vikings, tři Vikingy unesené z teplých domovů do vesmíru a hledající cestu zpět; tam najdete vše, o čem jsme před chvílí mluvili. Možná vás však více překvapí, která hra sedí na přelomu mezi logickými a strategickými. Ale zkuste si výše uvedený popis aplikovat na slavné Commandos. Když se na ně podíváte bez předsudků (je to z války, musí to být strategie), jistě mi dáte za pravdu. Je to logická hra převlečená za strategii, což, jak ukazují žebříčky prodejnosti, bylo velmi prozíravé.

Akční generované
Tak takovým hrám se také říká logické rychlíky. Jejich průkopníkem je bezesporu zmiňovaný Tetris, a jako správný průkopník má také své věrné nohsledy v podobě Blockoutu (prostorový Tetris) a desítek dalších her, kde máte skládat nějaké přicházející věci tak, abyste dosáhli předepsaného cíle – většinou nějakého seskupení, při kterém část předmětů zmizí a uvolní tak místo dalším. Ale najdeme i jiné cíle, jako například vybudovat z přicházejících kousků co nejdelší potrubí pro vodu, kterou někdo za chvíli pustí (hra Pipemania).

Logické rychlíky vždy měly a dodnes mají svůj význam. Člověk si je např. může zahrát jen tak, pro odreagování, když si na chvíli udělá přestávku v práci či učení. Někteří lidé si v takovém okamžiku spustí Need for Speed, jiní si dají Quaka s pár boty – no a některé potěší logický rychlík. Jen málokdo by si pustil jen tak na deset minut Baldur's Gate nebo Civilization (a kdyby přece, asi by se ta přestávka trošku protáhla – ale nedejte se mýlit, on dobrý rychlík také dokáže s pracovní morálkou udělat leccos).

U těchto her platí snad ještě více než u ostatních typů – nezáleží na tom, jak jsou staré, pořád jsou stejně dobré. Tetrisová kostka zůstane tetrisovou kostkou, ať je ve znakové grafice nebo v 1024x728 hicolor.

Neakční úrovňové
Předem si řekněme, co máme na mysli tím 'neakční'. Znamená to, že když hráč nesahá na klávesnici a nic nedělá, tak se ve hře nic neděje. Je to jako rozdíl mezi realtimeovou a tahovou strategií. Nemusí to nutně znamenat, že vůbec nehraje roli čas, po který přemýšlíte. Takže sem patří i např. hra Atomix, ve které měl hráč za úkol z připravených atomů skládat složitější a složitější atomy a jediné, co mu stálo v cestě, byl časový limit.

Jednotlivé místnosti takové hry vlastně představují jakési hlavolamy, které autoři hráči připraví. Těchto her není moc, protože vymýšlet stále zapeklitější místnosti není zrovna snadné, má-li hráč dostatek času k jejich řešení – rozhodně je mnohem jednodušší zvyšovat obtížnost tím, že do místnosti vrazíte více nepřátel. Z těchto her jmenujme TIM (sestavování podivných zařízení jako vystřižených z příběhů Toma a Jerryho) a opravdu tuhou českou hru Fillets, kterou dosud vyřešilo jen pět lidí v republice.

Pipemania - delší potrubí se mi ještě postavit nepovedlo        The Incredible Machine - to by mohlo vyjít, máte dostat dělovou kouli do kyblíku a kyblík do ďolíku

Neakční generované
Jestliže vymyslet zajímavé hlavolamy, jaké jsou potřeba k předchozímu typu her, vyžaduje spoustu úsilí, tak vymyslet algoritmus, který zajímavé problémy generuje, vyžaduje skutečně dobrý nápad. A není důvod, proč by takový nápad musel vzniknout zrovna v našem století. Takže zde najdeme různé varianty Mahjongů (to jsou takové ty orientální hry s kostičkami) či Pasiánsů (takové ty karty pro jednoho) převedené do počítačové podoby. Ale i v čistě počítačových hrách bychom nalezli zástupce mezi masami možná známějšího než leckterý současný 3D trhák. Nebo vy jste nikdy nenašli ve Windows hru Miny (Minesweeper)?

A co na konec?
Snad jen: nepodceňujte je. Nemusí to být vždy jen prastaré prográmky s mizernou či snad žádnou grafikou (např. Fillets měly CD plné grafiky, hudby a dialogů). A nebojte se jich. Logické hry nejsou bestie pokoušející se znemožnit vaši inteligenci. Jen trpělivě čekají, až si na nich nabrousíte drápky svého důvtipu. Nezklamte je a ony nezklamou vás.

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si letos můžete zahrát

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si let…

Mobilní hry se v dnešní době vyrovnají mnoha počítačovým i konzolovým kouskům. Jaký si ale vybrat? Tady jsou naše tipy na nejlepší hry pro mobily.

25.  11.  2020 | |19 N/A
Ladislav Novák
Nejlepší hryTémaMobily
Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahrát. Playstation, Xbox i Switch

Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahr…

12 her, které vám nesmí uniknout, pokud hrajete na herních konzolích. Našli jsme nejzajímavější pecky pro Playstation, Xbox i Switch.

19.  11.  2020 | |6 N/A
Martin Nahodil
Konzole
Hry zadarmo nebo se slevou: podzimní slevy na Steamu a Black Friday

Hry zadarmo nebo se slevou: podzimní slevy na Stea…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

27.  11.  2020 | |1 N/A
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce