London 2012 – vyhrajte pár medailí v předstihu (recenze)

Právě dnes začíná letní olympiáda v Londýně. Pokud si ji chcete užít víc, než jen při pasivním sezení u TV, zahrajte si oficiální hru.

Letos je to přesně 20 let, co vyšla první olympijská videohra s oficiální licencí. Ale to už víte, pokud jste četli naše nedávné téma. Od Olympic Gold, která vyšla u příležitosti her v Barceloně, jsme se dočkali videoherního zpracování každé olympiády a pochopitelně ani právě dnes začínající hry v Londýně nejsou výjimkou. Paradoxně, i přes moderní a naleštěnou grafiku, budete hrát prakticky to samé, co před dvaceti lety. London 2012 opět představuje balík miniher snažících se připomínat vzorové sportovní disciplíny, ve kterých budete bušit do tlačítek, kvedlat páčkami, opakovat příkazy ukazované na obrazovce a prostě dělat vše pro to, abyste mohli stoupnout na (virtuální) stupně vítězů.

Oblečte národní dres

Tvůrci neměli odvahu experimentovat, takže ve hře nabízí poměrně očekávatelnou směs módů. Jádro pochopitelně představují Olympijské hry, kde si vyberete zemi (je jich celkem 46 a Česká republika nechybí), kterou chcete reprezentovat a následně procházíte jedním dnem za druhým a snažíte se vyhrát co nejvíce medailí.

Tvůrci neměli odvahu experimentovat, takže ve hře nabízí poměrně očekávatelnou směs módů

Dobrým nápadem je možnost si každý den vybrat jen dvě disciplíny, kterých se chcete účastnit – nemusíte se tak nudit u těch, které vás nebaví. A případně při opakovaném hraní lze vybrat zase jiné disciplíny.

London 2012 01.jpgLondon 2012 02.jpg

V Events Play si můžete jednotlivé disciplíny nacvičit. Klidně lze opakovat jenom jednu, nebo si jich naskládejte víc do „playlistu“. Party play pak nabízí vybrané disciplíny s lehce upravenými pravidly. Oba módy jdou na rozdíl od toho prvního hrát až ve čtyřech lidech. A to buď jako jednotlivci, nebo jako týmy po dvou. Právě hra ve více hráčích představuje nejsilnější stránku hry – vždycky je sladší zesměšnit kamaráda, než umělou inteligencí řízeného protivníka. Rozdrtit živé hráče lze i v online módu, ať už v režimu jednotlivých disciplín, či v podobě turnaje. Navíc zde funguje globální žebříček, kde se porovnává zisk medailí jednotlivých zemí.

Od sprintu po ping pong

Ve více hráčích si prostě užijete více zábavy. Pochopitelně tedy záleží i na jednotlivých disciplínách, kterých ve hře najdete 54. To je číslo dobré jen jako marketingová vějička, protože velká část disciplín je tu dvakrát – v mužské a ženské verzi. V největším počtu tu je pochopitelně zastoupena atletika (běh 100, 200, 400 metrů, překážky, hod oštěpem, diskem, koulí, skok do výšky, do dálky a trojskok), následně plavání (prsa, znak, motýlek...), dál tu narazíte na skoky do vody, lukostřelbu, skeet, gymnastiku, dráhovou cyklistiku, vzpírání, ping pong a pár dalších. Žádné týmové sporty v London 2012 nehledejte, nejblíž k nim má asi plážový volejbal žen.

V ovládání tvůrci vyzkoušeli mírnou revoluci, když silové výkony neprovádíte zběsilým bušením do tlačítek, ale snažíte se je mačkat v rytmu. Na obrazovce vidíte ukazatel s vyznačenou ideální oblastí, kde se snažíte držet ukazatel – pokud je pod ní, či nad ní, běžíte pomaleji. U skoků a podobných záležitostí si k běhu přidejte následnou nutnost páčkou nastavit ideální úhel a umíte ovládat prakticky veškeré atletické disciplíny.

London 2012 03.jpgLondon 2012 04.jpg

Při plavání rytmicky kmitáte páčkami, při skocích a gymnastice musíte v pravý okamžik stisknout to správné tlačítko, při střelbě zase ovládáte zaměřovací kurzor a tak dále. Asi nejkomplexnějším na ovládání je stolní tenis, kde levou páčkou ovládáte pohyb hráče a druhou pálku (např. čtvrtobloučky „sekáte“ míčky), což asi dává dobré povědomí o náročnosti hry. Ovládání je prostě jednoduché a snadno uchopitelné, ovšem pro stupně vítězů budete muset nějakou chvíli trénovat, což je jenom dobře.

London 2012 05.jpgLondon 2012 06.jpg

V PlayStation 3 verzi, kterou jsme testovali, nechybí ovládání pomocí pohybového ovladače Move, bohužel je ale omezeno jen na vybrané disciplíny a nejvíc zábavy si s ním užijete u střelby.

Naleštěná závodiště

Největší pokrok v rámci žánru je vidět logicky na grafické stránce hry. Modely sportovců jsou detailní, sportoviště pečlivě vymodelována podle svých reálných vzorů, bohužel v rámci disciplín mají sice sportovci různé vlasy a tváře, ale jinak stejnou stavbu těla, což zamrzí.

Ovládání je prostě jednoduché a snadno uchopitelné, ovšem pro stupně vítězů budete muset nějakou chvíli trénovat

Stejně tak některé animace pohybů nepůsobí zrovna věrně. Jinak je ovšem radost na hru koukat, obecenstvo reaguje na výkony sportovců, ti se radují, nebo zlostně mračí, nechybí zjednodušený  úvodní ceremoniál, ani vyhlášení vítězů doprovázené národní hymnou. Dobrou atmosféru podtrhuje slušný výkon komentářů, i když repliky se začnou poměrně rychle opakovat a co je větší chyba, občas neodpovídají dění.

London 2012 představuje solidně odvedenou práci. Je vidět, že tvůrci nijak neexperimentovali a stvořili hru, která jde ve šlépějích těch předchozích. Škoda, že si trochu víc nevyhráli s motivací hráčů – snaha zlepšit svůj výkon je sice fajn, ale odemykatelné bonusy, různé olympijské zajímavosti a podobné věci mohly ještě zpestřit hru. Takhle jde o zábavu primárně pro více hráčů. Ach ano, a pro nenáročné hráče.

Tip: Další články na olympijská témata najdete na webu Londýn 2012

Žánr: Sportovní | Olympijská hra
Výrobce: Sega | Webové stránky hry