Lord of the Rings - desková hra

Jeden Prsten vládne všem, Jeden jim všem káže, Jeden všechny přivede, do temnoty sváže, v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem. Nejinak je tomu i v deskové hře na motivy Pána Prstenů. Okuste obří bitvy i malé šarvátky na vašem stole.

Hra podle filmu, to je snad největší strašák pro počítačové hráče. Desková hra podle filmu zní zatím celkem dobře, i když spíše by se dalo říci desková hra podle počítačové. Divíte se, že vynechávám knihu, která je základem? Lord of the Rings (LotR) těží z filmové licence, znalci by tudíž brblali, že nějaká hra se knize nerovná a Legolas má mít o dva centimetry delší vlasy. Obyčejným hráčům však stačí, že dělá vše potřebné.

LotR má jednu velkou výhodu oproti mnohým deskovým hrám. Najednou jej může hrát libovolný počet hráčů, každý z nich však musí mít svoji armádu. Ta se samozřejmě skládá z jednotek, jenž si hráč pořizuje v podobě figurek. Sehnat ale dostatek figurek na obstojnou armádu je poměrně drahý koníček, zvlášť pokud po pár hrách zjistíte, že vaše strategická sestava není až tak silná proti někomu jinému. Pak je třeba rozšiřovat svoji sbírku a není se čemu divit, když autoři hru označují jako sběratelskou deskovou hru.

"Aj, aj" zakvílel Legoland: "Basketbalrog, jde Baskerbalrog"

Opravdu je tak možné tvořit celou sbírku jednotek, stejně jako někdo jiný sbírá známky. Navíc každá jednotka má své číslo, takže je jasné, že toto byl jeden ze záměrů. Bohužel při hře využijete nanejvýš polovinu sbírky, pokud ji tedy máte kompletní, protože ze zřejmých důvodů můžete hrát jen za jednu stranu konfliktu. Není tak možné namixovat v sestavě uruk-hai a elfy, ti by se nesnesli.

  
Pomstí Aragorn Boromira i v deskové hře? * Najdou uruk-hai Froda? * A nebí to Jan Tleskač?

Strategické hry tohoto typu se vyznačují velkými bojišti a komplikovanými pravidly. To první pro LotR platit může, pravidla jsou však tak jednoduchá, jak jen být mohou. Každá figurka má na podstavci jasně napsáno vše potřebné, co umí, jak daleko chodí, případně jaký je to obránce. Jedinou komplikací jsou pak různé zvláštní schopnosti, jejichž výčet je poměrně dlouhý.

Někomu by ještě mohl vadit jazyk pravidel, ta jsou totiž anglicky, avšak i z pouhých obrázků je vše jasně pochopitelné. Teda mimo již zmíněné schopnosti, které si prostě musíte přečíst a doufat, že jich protivníkovy jednotky nebudou mít hodně. To jsou přesně ty okamžiky, které rozhodují bitvy, protože stačí jedinou jednotku podcenit a najednou máte z brilantního plánu dokonalou hromádku dříví.

A ukrutný černý obr si pohazoval zářivě oranžovou mičudou a zpíval

V bitvě vás překvapí několik zajímavostí. Ve chvíli, kdy se střetnou dvě bojové linie, tak je možné, že i ten nejposlednější vojáček v řadě, sto metrů od protivníkova hrdiny, právě onoho hrdinu zabije. Velmi zvláštním způsobem se zranění řetězí a vyznat se v rozsáhlejší bitvě je často obtížné. Navíc pohyb po hexech není tak plynulý, jako volný pohyb třeba ve Warhammeru, takže drobné detaily se těžko ladí. Prostě se buď o hex pohnete, nebo ne.

  
Vyhlížím nepřítele, pane! * Žádný nepřítel na dohled, pane! * Pane? Kde jste?

K tomu se nám navíc při testování zdálo, že strana, která má hrdinu s Prstenem, je na tom výrazně hůře. Poměrně jasné je pravidlo, jenž říká, že pokud Frodo umře, tak jeho protivníci vyhráli. I když je Frodo obklíčen, ještě může Prsten použít a pokusit se uniknout. To však není tak jednoduché, protože každé kolo je jistá šance, že jej Prsten ranní. A mnohem vyšší hrozbou je sundání Prstenu, které se nejen nemusí povést, ale navíc opět na zdraví nepřidá, ba naopak.

Souboje malých armád jsou vůbec velmi nevyrovnané, je vidět, že hra je koncipována pro větší (rozuměj desítky jednotek) armády. Také jedna ze standardních podmínek vítězství mluví o ztrátě třetiny jednotek, což je  při boji šestičlenných armád hned. Zato rozsáhlé bitvy se stovkami bojovníků jsou teprve ta pravá zábava. Zase je třeba si vyhradit dostatek času, aby hra nemusela být ukončena hned po úvodních kolech.

"Du, du, du, já už jdu, jdu, jdu, už mám všechno hotový"

Aby nebylo možné mít armádu plnou Aragornů a Legolasů, pravidla jasně jednoho konkrétního na armádu, stejně jako počty obyčejných vojáčků na hrdinu. Silné osobnosti obou stran opravdu výrazně vyčnívají a tak je často možné vidět hrdiny, jak kosí skřety po desítkách a ostatních si nevšímají, jen aby hráč vyhrál na počet zabitých jednotek. Věřím ale, že hra se na turnajové úrovni uchytí, už jen kvůli počtu příznivců Pána prstenů.

  
S osmi figurkama si opravdu moc nezahrajete * Názorný rozpis v pravidlech * Kopijníci proti sobě

Navíc jsou figurky opravdu povedeně zpracovány, Nazgul vypadá jak má, stejně tak elfí lučišníci. Figurky od sebe poznáte a na podstavcích jsou popsány, takže si nespletete Froda se Samem. Bojiště si buď můžete dělat sami, nebo využít těch dodaných se hrou, která jsou dostatečně rozmanitá. Volné pláně a zbořené město je základ každé bitvy.

Provedení: 9/10
Znovuhratelnost: 9/10
Zpracování předlohy: 5/10 (obří bitvy se moc nekonaly)
Zábavnost: 8/10

Když si zvyknete, že hra trvá déle, tak procvičíte dostatečně vaše strategické a taktické schopnosti. Pokud však trpělivostí nedisponujete, není LotR pro vás

Celkové hodnocení: 8/10

Váš názor Další článek: Hlídá Sony PSP?

Témata článku: , , , , , , , , , , ,