Lords of the Fallen: krvavá mňamka (recenze)

Hardcore RPG fanoušci zbystřete. Dark Souls má konkurenci! Nebo nemá? Více v recenzi na Lords of the Fallen.

Okolo Lords of the Fallen od německých Deck 13 a polských CI Games nebyl kdo ví jaký hype. Sám jsem na trailery narazil nějaký měsíc nazpět a po zjištění, že se jedná o titul navazující na tradici obtížných, za ruku nevodících RPG, jsem byl napjat. O to více po mírném dubnovém zklamání z Dark Souls 2, které sice představovalo velmi solidní a hratelný titul, ale svého předchůdce nepřekonal. Ani obsahem, ba ani grafickým zpracováním a atmosférou. Takže jak to je s recenzovaným kouskem?

Zlo proti zlu

Příběh se točí okolo boha, který je zahnán jedním z lidských vůdců. Bohu Adyrovi se to však nelíbí, a tak do světa posílá své démonické přisluhovače. Vy jako hlavní hrdina tomu chcete udělat přítrž. Na rozdíl od Dark Souls je zde tvorba postavy odlišná. Žádné pojmenování, jste hrdina Harkyn, násilný kriminálník, který je propuštěn a odveden do tajemného kláštera sloužícího jako brána do světa démonů. Ze tříd je na výběr válečník, který se specializuje na těžká brnění a zbraně větší, než je on sám. To byla moje volba. Gigantický meč a silné brnění.

LordsOfTheFallen 2014-10-24 22-10-44-10.jpg LordsOfTheFallen 2014-10-25 10-52-55-66.jpg LordsOfTheFallen 2014-10-25 23-02-03-86.jpg

Klerik je také pancéřován, ale o něco méně, byť střední brnění má často mnohem lepší elementární odolnost. Lehká brnění pro svou rychlost a mobilitu preferuje zloděj či záškodník, chcete-li. Ten ideálně volí také lehké a mrštné zbraně, nejlépe dýky, které může třímat v každé ruce. Případně také malý štít, díky kterému umí odrazit útok nepřátel a zasadit smrtící „riposte“ útoky, jak to známe z Dark Souls. Předmětů, na které narazíte během hry, je přehršel. Trošku mi ale přišel ochuzován právě zloděj, který je nejslabší, byť začíná s nejvyšším počtem lahviček na léčení.

LordsOfTheFallen 2014-10-24 22-24-00-51.jpg LordsOfTheFallen 2014-10-24 22-29-40-24.jpg LordsOfTheFallen 2014-10-24 22-45-13-23.jpg

Druhá fáze tvorby postavy představuje výběr magie pro vašeho hrdinu. Na výběr jsou tři typy a doporučuji vybírat s rozumem. Každé povolání totiž dává smysl s konkrétním magickým zaměřením. Válečník preferuje nejdříve útočit a pak se ptát, jeho ofenzivní magie je skvělým pomocníkem. Záškodník naopak dává přednost skrývání se a zasazení smrtícího útoku, ideálně také jen na jeden cíl. Klerik je naturálně specialista na léčivou magii. Samozřejmě nic vám nebrání různě experimentovat, ale je dobré opravdu vědět, co děláte. Dlouhou dobu budete mít k dispozici jen jeden typ magie...

Pořádný hardcore

Po tvorbě postavy vás přivítá tutorial zaměřený na ovládání. Jestli jste hráli Dark Souls, víte, na čem jste. Ovládání je totiž naprosto totožné, byť chybí několik pohybů. Například útok po úkroku zpět, nebo lehký útok při běhu. Prakticky vše ostatní je shodné. Shodný je i ukazatel zdraví a staminy, jež je potřebná k běhu, provádění útoků, kotoulů nebo při blokování. Rozdíl je v maně, která v Dark Souls není. Ta se pomalu obnovuje a je třeba pro používání vaší magické rukavice nebo právě kouzel.

LordsOfTheFallen 2014-10-24 21-30-51-53.jpg

Podobně, nikoliv však stejně, je řešen systém nabývání zkušeností. Za padlá monstra nebo dokončení úkolu získáváte zkušenosti. Čím více jich máte u sebe, tím větší existuje šance na nalezení lepších předmětů. Lákavé, že? Pokud ale zemřete, na místě vaší smrti je obláček, který zkušenosti obsahuje. Ale pozor, po nějaké době mizí, pokud se pro něj budete chtít vrátit. Po vaší smrti se také znovu objeví nepřátelé. Zkušenosti se ale šiknou i pro levelování postavy. A to jen u savepointů, které v Dark Souls měly podobu ohnišť. Zde je to velký červený krystal. Zkušenosti můžete proměnit v body, kterými vylepšíte vaše atributy, jako je síla, obratnost, výdrž, štěstí apod. Jejich význam je prakticky shodný jako v případě prvního Dark Souls. Pokud chcete více života, nacpěte něco do vitality. Chcete mít více útoků a unést toho více? Výdrž je jasná volba. Agilní zbraně pak vyžadují mnoho bodů v obratnosti, jen abyste je mohli používat.

 

Rozdíl dvou, anebo tří seknutí upravenou zbraní může často znamenat rozdíl mezi životem a smrtí vašeho avatara

 

Rozdílné zbraně opravdu vyžadují jiný přístup. Pokud se rozhodnete jako já, že budete používat nejlepší (a obvykle i největší :) ) nalezený obouruční meč, počítejte s tím, že jeho rozmach zabere několik vteřin. Jeho váha je opravdu znát a máte pocit, že cítíte jeho drtivý, nekompromisní dopad. Samozřejmě, pokud cíl zasáhnete. To vše také za cenu enormní spotřeby staminy, kterou je dobré o dost vylepšit. Rozdíl dvou anebo tří seknutí takovým gigantem může často znamenat rozdíl mezi životem a smrtí vašeho avatara. Arkádové Dragon Age 2, kde mají i největší zbraně rychlost a váhu párátka, by mohlo závidět. Rychlé zbraně jsou na druhou stranu hbitým společníkem, který hledá skuliny v nepřátelském chování snadněji, za cenu menšího poškození. U klerika je to takový mix, u něj oceníte primárně defenzivní schopnosti.

LordsOfTheFallen 2014-10-26 13-05-12-26.jpg LordsOfTheFallen 2014-10-26 13-22-49-63.jpg LordsOfTheFallen 2014-10-26 13-52-23-41.jpg

Různorodý mlýnek na maso

Levelovat bude třeba, pokud nejste masochisté, kteří se snaží hru hrát na první úrovni, nebo jen s pěstmi či třeba jako speedrun, tak jak to známe u borců z Dark Souls. Nepřátel zde není milion, jen několik typů, ale to nevadí. Každý vyžaduje určitý přístup, taktiku a kruciálně i opatrnost a soustředění, jinak s vaším hrdinou proběhne krátký proces, protože bude bez milosti naporcován a jeho velký ukazatel zdraví klesne na nulu světelnou rychlostí. Samozřejmostí je i několik bossů, temných lordů, které musíte porazit, než se utkáte se samotným bohem Adyrem. Nepočítejte s tím, že tahle monstra porazíte na první pokus. Ideálně to také chce slušné vybavení, na které na pouti narazíte a které můžete upgradovat systémem magických run. Hra obsahuje jednoduchý crafting. Doporučuji prohledávat různá zákoutí,  Nikdy nevíte, na co narazíte. I přesto, že LotF není hrou pro ořezávátka, celkově je hra mnohem jednoduší než japonský originál. Jsem rád, že hra nejde ve šlépějích Dark Souls 2, kdy se obtížnost uměle navyšovala počtem nepřátel, kteří na vás byli vhozeni ve větším počtu v jeden okamžik.

Dohrání titulu vám bude trvat okolo dvaceti až třiceti hodin (sám jsem čerstvě za dvacítkou), podle toho, jaké budete mít štěstí na předměty, a také pokud se někde nezaseknete. Hra vám sice dá vědět, co máte udělat, ale už je skoupá na to, aby vám poradila, kde a kam jít. Sám jsem se při psaní recenze dostal do fáze, že jsem se ocitl někde v devadesáti procentech dokončení titulu a měl jsem zničit posledního lorda, než si skočím na kafíčko s bohem, ale ne a ne ho najít. Pochválil bych design světa. Primárně putujete mezi dvěma místy. Klášterem a chrámem ve světě démonů. Architektura budov, jejich propojení a útroby je smysluplná, všude je mnoho zkratek a svět je díky své propojenosti uvěřitelný, stejně jako v prvním Dark Souls. Na druhou stranu se vám nezřídka stane, že se někde zaseknete, protože je všude kvantum různých chodeb připomínající spíše bludiště.

LordsOfTheFallen 2014-10-25 23-01-54-68.jpg

Rubačka nové generace?

Musím pochválit grafické zpracování. Byť to není next-gen, takhle nějak bych si představoval Dark Souls 2 a ne to, co nám bylo předloženo. Negativem je poměrně velká náročnost na vaší počítačovou sestavu. Na plné pecky mi hra běžela průměrně okolo čtyřiceti snímků za vteřinu. Na to, že můj počítač (i7 4770k, R 280x) je na tom lépe, než doporučené systémové požadavky (i7 3770, GeForce 560), to byla celkem studená sprcha. Zejména proto, že grafická karta ani procesor nebyl při hraní vytěžován na maximum, ba snad ani z poloviny. Hra byla vyvíjena ve spolupráci s nVidií, je tedy možné, že se na jejích kartách hra hýbe lépe. Situaci také mohou opravit budoucí patche nebo nové ovladače ke grafickým kartám. Z čeho jsem byl velmi nemile překvapen, byla stabilita hry. Aplikace několikrát spadla, a obvykle v momentech, kdy se to vůbec nehodilo... Kdybych měl psychiku jako můj kamarád, letěl by ovladač několikrát do zdi, do okna, prostě pryč a větší rychlostí, než malou. V mém případě občas zaznělo jen verbální násilí. Objevují se sem tam audio bugy, kdy slyšíte dialogy NPC postav, které jsou vzdálené a smyčka se přehrává dokola.

LordsOfTheFallen 2014-10-26 13-56-23-76.jpg LordsOfTheFallen 2014-10-26 16-00-08-36.jpg LordsOfTheFallen 2014-10-26 17-31-09-39.jpg

Hudbu v titulu moc nepostřehnete, je celkem v ústraní. Melodie samotné ve mne silně evokovaly inspiraci sérii o pekelníkovi Diablovi. Dabing je na průměrné úrovni. Vše jen velmi kazí přehnaná gestikulace během cut-scén, kde spolu postavy komunikují. Speciálně mám na mysli Yetku... Vždyť ve hře nesmí chybět hrdinka, která není nejen skvěle zpracována, ale ani není dostatečně charismatická, a teď nemám na mysli její „oči“ v oblasti hrudníku, ani inteligenci v oblasti mezi pasem a stehny. Nevím, kde na to vývojáři chodí, že nám musí „dopřát“ nějakou tu babu. Pokud by měla mít hrdinka nějakou podobu, všichni by měli hledat inspiraci u CD Projektu. Nejen že Triss byla sexy, tak jak to v šovinistické herní branži má být! Ona měla i svoje vlastní vnitřní kouzlo a i perfektni animace. Pokud se s dáte s Yetkou do řeči během filmečku, budete mít pocit, že je to loutka na provázku, nebo že má nějakou třesavku. Stoický klid postav v Dark Souls mi vyhovoval více. Byl více reálný a uvěřitelný. I jejich dabing měl jakýsi nádech klidu, za to však obskurní šílenosti.

 

Znovuhratelnost hry je celkem solidní, navíc nechybí i nové rozehrání NG+, kde výběr jiné třídy zážitek dramaticky změní

 

Pro ovládání samozřejmě doporučuji gamepad. Pro mnohé jedince je toto jediný způsob, jak si užít RPG či adventury typu Dark Souls. Jistě se najdou i tací, kteří to zmáknou na klávesnici a myši. Třeba jako jeden můj německý kamarád.

Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: RPG | Hardcore RPG
Výrobce: Deck 13 Interactive
Začátek prodeje: 28. října 2014
  • Grafické zpracování
  • Provázanost a design
  • Množství předmětů
  • Variabilní hratelnost
  • Gestikulace
  • Špatná optimalizace
  • Pády hry

Znovuhratelnost hry je celkem solidní, navíc nechybí i nové rozehrání NG+, kde výběr jiné třídy zážitek dramaticky změní. Po zážitku s válečníkem je můj nový zloděj mnohem rychlejší a za tři vteřiny nestihne provést jedno švihnutí zbraní, ale deset. Byť si musí dávat pozor, aby ho nic nezasáhlo. Přes děsné cut-scény, několik frustrujících okamžiků (někteří protivníci jsou prostě *#?!*@&!) je radost hru hrát, prozkoumávat ji a překonávat sám sebe. Vše v krásném, uvěřitelném prostředí. Takhle nějak bych si z části představoval Dark Souls 2. Kdo z vás má rád výzvy a fantasy prostředí, single-playerové Lords of the Fallen je jasnou volbou pro nadcházející chladné večery.

Diskuze (15) Další článek: V závodech The Crew si každý najde a vytuní své oblíbené žihadlo

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,