Madden NFL 11 - hlava, ramena, kolena, palce (recenze)

Nejnovější díl nejprodávanější sportovní hry od EA letos u Američanů sklidil úspěch. Zážitek ze hry se nyní odvíjí podle toho, jak dobří jste trenéři.

Jako bych to viděl - každá česká recenze Madden NFL 11 začne tím, jak je americký fotbal pro nás Evropany těžko pochopitelný, jak je strašně podobný ragby a jak je ve Státech strašně populární a simulaci od EA Sports si tam každou sezónu nakoupí kvanta natěšených týpků v tradičních přefouknutých baseballových bundách a kšiltovkách New Era.

Pravdou je, že americký fotbal vůbec není podobný ragby a série Madden rozhodně po právu drží post nejprodávanějšího sportovního titulu. Jde totiž o nejvíce propracovanou hru tohoto typu, která vás skutečně vtáhne do hry jako zásadního trenéra, umožní koučovat mužstvo, ovládat jednotlivé hráče a začátečníky dokáže zasvětit do pravidel footballu.

Pro nůby i zkušené trenéry

Madden NFL 11 je hodně variabilní co se týče možností hry. Pokud nemáte s americkým fotbalem příliš veliké zkušenosti, ale pouze víte, že se tam hraje se šišatým míčem a s chrániči a přilbou, určitě není nejvhodnější okamžitě se pouštět do ostrého zápasu.

Madden skvěle funguje jako výuka pravidel amerického fotbalu

Pro začátečníky je připraven rozsáhlý výukový mód, který vás provede nejen samotnými pravidly těchto lidských šachů, ale samozřejmě vysvětlí i to, jak vaši obrannou i útočnou linii ovládat. Madden skvěle funguje jako výuka pravidel amerického fotbalu a po pár odehraných sestavách a tréninkových zápasech zjistíte, že skutečně nejde o pouhé lámání kostí a nechtěné nakopávání tamtěch míst dole. Americký fotbal je především o taktice, teamplayi, pečlivém plánování. Zápasů je v sezóně sakra málo, s každým soupeřem se hraje pouze jednou. Jedno zaváhání tedy může hodně mrzet.

Madden NFL 11 01.jpg Madden NFL 11 02.jpg

Jakmile se rozkoukáte, případně už víte, co od Maddena můžete čekat, je nejlepší se pustit do samotné sezóny. Na výběr máte jakýkoliv z týmů zámořské NFL (na univerzitní NCAA si nechte zajít chuť, tu EA vydává rafinovaně samostatně). Jako ten nejvyšší trenér máte okamžitě přístup ke všem herní variacím (tzv. playbook) pro defense i offense linii. Veškeré taktiky si můžete vyzkoušet v tréninkových bootcampech, kterých můžete pořádat během sezóny kolik jenom chcete. Lze si zkoušet kopy s kickerem, rozehrávky s quarterbackem, příjem nahrávky s receiverem, punt returny, situace před endzónou a mnohé další herní scénáře. Toto trénování je poměrně šikovnou analogií klasických tréninků – na vašem ovladači si totiž vyzkoušíte, zda jako hráč skutečně máte schopnost pomocí páček a tlačítek vyplnit to, co jste si jako trenéři před rozehrávkou naordinovali.

Madden NFL 11 16.jpgMadden je hodně o tom zvolit tu správnou taktiku. Playbooky všech týmů jsou tedy narvané k prasknutí a vy jako trenér máte možnost taktiky různé měnit a skládat do vámi vyhovujícího balíčku. Hra vám automaticky nabízí tu nejvhodnější sadu herních situací s ohledem na aktuální dění na hřišti. Pokud máte tedy 15 yardů do endzóny, určitě je nesmysl zahrávat taktiku, kdy qback rozehraje na 30 yardů sprintujícího receivera, ale spíše zkusí rozehrát pomocí rychlého běhu středem s případným prorážením. V tomto ohledu je Madden neskutečně kreativní a reflektuje skutečné herní situace. Pokud se prozatím příliš na skládání a volbu taktik necítíte, můžete nechat volbu na Maddenovi, tedy legendárním trenérovi. Ten vybere situaci, která může, ale nemusí být úspěšná, přesto se však vždy do dané situace hodí. Můžete se tak naučit rozpoznávat, kam jakou taktiku použít.

Madden NFL 11 05.jpg Madden NFL 11 06.jpg

Taktika je ohromně důležitá část hry, bez pořádných hráčů by to ale také nešlo. Proto je kladen důraz také na individuální schopnosti hráčů a potažmo obratnosti vašich prstů. Při rozehrávce vždy musíte okamžitě reagovat, například dle taktiky rozehrát na volné hráče. Mějte na paměti, že při rozehrávce opravdu nebývá příliš mnoho času a hodí se velice rychlé rozmýšlení a dobrá orientace ve hře. Pokud navíc postavíte špatně obranu qbacka, nemusíte mít na rozehrávku vůbec čas. Dobrá rozehrávka ale také neznamená výhru. Útočící hráč nemůže běžet jenom tak, k tomu má určené pohyby na tlačítkách a dokáže se tak obtáčet přes hráče defense, přeskakovat je, zpomalovat atd. Jestli například o Fifě platí, že individuální parádičky jsou poměrně těžké, zde to platí dvojnásob.

Krutopříšná atmosféra

Madden má skvělou atmosféru, ať už během zápasů, nebo mezi nimi. Vstupy do zápasů doprovází pohledy do kabin, různé oslavy a především dobrý komentář. Oslavy při výhře SuperBowlu nemají chybu, zejména pak darování dresu Baracku Obamovi. Velice dobrá je také doprovodná metalová hudba. Grafika u sportovních her rozhodně nedosahuje závratných kvalit, Madden je na tom ale možná ze všech titulů úplně nejlépe. Hráči a okolí jsou zpracováni velice pěkně, bohužel animace nejsou zcela ideální a velice často je vidět, že jsou to prostě dřeváci udělaní na počítači. Není divu, v americkém fotbalu je pohybová sada hráčů hodně různorodá.

Madden NFL 11 03.jpg Madden NFL 11 04.jpg

Součástí hry je klasické fantasy football, kde nově můžete sbírat elektronické kartičky. Je to sice pochybná morálka, na klasické kupované balíčky za veškeré kapesné nic nemá, ale je to velice pěkné zpestření hry. Pokud se vám podaří získat oba dva Manningy a Bradyho, jistě si budete vrnět blahem. S kartami můžete dále kšeftovat a hrát a získavat tak nové a tak dále až do zblbnutí.

Madden NFL 11 10.jpg Madden NFL 11 11.jpg

Nový level získává Madden NFL 11 hraním přes internet nebo s více kamarády. Kromě klasické sezóny, od které jistě víte co čekat (dynamické statistiky dle aktuálních výsledků v NFL atp.) je tu především kooperativní mód. V jednom týmu mohou hrát až tři hráči najednou.

Nový level získává Madden NFL 11 hraním přes internet nebo s více kamarády

Každý by jistě chtěl být qback, který si pokaždé zahraje nejvíce, ale i taková hra za receivera či linebackera má svoje kouzlo a pokud se dokážete domluvit a hrajete podlet taktiky, je to skvělá zábava. Ve hře je samozřejmě zabudovaná podpora pro headset.

Madden NFL 11 14.jpg Madden NFL 11 15.jpg

Nový Madden toho nabízí hrozně moc. Můžete nabírat hráče z kempů, univerzitních týmů, dopodrobna se vrtat ve všech statistikách a taktikách, což Američané zbožňují, zkoušet si vaše vlastní taktiky třeba do nekonečna a jedná se také o geniální výukový materiál. Po právu se jedná o nejlepší sportovní hru na trhu. Pokud překousnete počáteční skepsi a nutnost naučit se pravidla, ani na chvilku se nebudete nudit. Není to dynamické NHL a FIFA, kde se pořád něco děje, spíše se jedná o hloubavé přemýšlení a plánování a následnou realizaci s vysokou porcí reality.

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Sportovní | Americký fotbal
Výrobce: EA Sports | Webové stránky hry