Mafia 2: Jimmy’s Vendetta DLC – čistič na scéně (recenze)

Vraťte se do Empire Bay v kůži drsňáka Jimmyho a povražděte pár set lidí. Otázkou je, zda vám to stojí za to.

Mafia 2 se u mě nedočkala zrovna nejvřelejšího přijetí, ale na první DLC jsem byl zvědavý. Zvlášť proto, že slibovalo doplnit spoustu koření – nepovinné mise, které budou stát mimo hlavní linku. Co na tom, že budou stát úplně mimo původní hru. Měly by být přece tak jako tak dobré. Jaká chuť zůstala po tomto lákavém dezertu na patře? Zhořkl v ústech a ucpal dýchací trubice, nebo naopak pohladil na duši a aspoň jemně vylepšil lehké zklamání z druhé Mafie, jež sice nebyla špatná, ale prvnímu dílu nesahala ani po kotníky?

Hned v první řadě je třeba říct, že Jimmy s sebou nepřináší pouze vedlejší mise, ale i zcela jiný herní styl. Tam, kde se Mafia pokoušela být dospělou a vážnou gangsterkou, se v Jimmyho vendetě vkrádá snaha vše zjednodušit a přiblížit se arkádě.

Tam, kde se Mafia pokoušela být dospělou a vážnou gangsterkou, se v Jimmyho vendetě vkrádá snaha vše zjednodušit a přiblížit se arkádě

Tomu pak odpovídá i náplň misí: ve velké většině z nich máte někam v časovém limitu dojet, někoho zabít/zmlátit a potom zase úspěšně odjet. Problém je v tom, že slůvko „někoho“ znamená většinou menší gang a v pozdějších misích se počty nepřátel dostávají do desítek.

To s sebou logicky přináší i lehké zvýšení obtížnosti (sláva, těžká obtížnost je konečně aspoň trochu těžká!) a hlavně podivný výsledný dojem, kdy se vám zdá, že vaše jméno zní Jimmy Rambo. A něco takového se do hry zkrátka nehodí – jednoduše to není GTA, kde celá série staví na parodičnosti, hraní si na poloboha a přehánění. DLC sice umožňuje autorům zkusit si něco, co do původní hry nemohli zakomponovat, a dokonce to přináší i poměrně fajn osvěžení pro hráče, ale nic se nemá přehánět. Zkrátka a dobře, Mafia svým DLC tak trochu popírá princip sebe sama.

Počítadlo mrtvých se stále točí

Ještě horší to pak je v případě, že se trochu koukáte kolem sebe a zjistíte, že za všechny činnosti získáváte body. Ať už je to rychlá jízda, driftování, zabíjení gangsterů nebo headshoty, vždy dostanete určitý počet bodů, který se vám na konci započte do hodnocení mise a hra zváží, jestli jste cool nebo uncool. Nevím jak vám, ale mně osobně to přijde rušivé – a ano, říkám to i přes to, že u Liberty City Stories jsem si takové počítadlo chválil – zejména proto, že mně na obrazovce nerušilo naskakování bodů přímo při hraní.

Tam je všechno sluníčkové, hezké, krásné… Až na to, že to vše působí dojmem, jako by to už někde mělo dávno být

Celkový dojem pak trochu zachraňují mise, v nichž máte za úkol krást auta – jednoduše jde o to někde něco štípnout, zbavit se řidiče, nebo auto prostě a jen uřídit (taková cisterna s benzínem vážně hezky bouchá.) Tam je všechno sluníčkové, hezké, krásné… Až na to, že to vše působí dojmem, jako by to už někde mělo dávno být. Ano, hádáte správně – myslím na vedlejší mise v původní hře, které jste měli dle narážek ponechaných v rozhovorech, dostávat v docích a na vrakovišti.

Což o to, postupem času se s dvěma stovkami za DLC smíříte a nebudou vám až tak moc vadit, ale velice brzy také zjistíte, proč jsou vedlejší mise jen vedlejší – přináší totiž jednoduché úkoly, jež vás mají za úkol pobavit ve chvíli, kdy se zrovna necítíte na misi v hlavní linii. Pokud pak hrajete jenom je, jsou tyto questové větve ve většině her poměrně dost stereotypní a velmi rychle začínají nudit. Asi tušíte, kam mířím, když říkám, že Jimmyho vendeta je pouhým balíčkem vedlejších misí.

Nuda, kam se podíváš

Fanouška ostatně zklame i fakt, že se celé DLC odehrává pouze v létě a vyjma pár misí nepřináší vůbec nic nového. Ano, je fajn, že se autoři rozhodli prodat narychlo splácnuté mise za pár dolarů, stejně jako „potěší“ i možnost zahlédnout několik vystřižených vedlejších misí. Jenže to prostě není až taková zábava, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Stojí tedy rande s Jimmym za všechny ty peníze investované do parfému s vůní střelného prachu? Osobně bych se asi raději zdržel a není to proto, že by mise byly špatné: autoři udělali tu chybu, že aspoň některé mise nezačlenili přímo do původní hry, kde by působily mnohem lépe a hlavně by se méně opakovaly. Stačilo málo – vybrat deset nejlepších a umístit je do kapitol v hlavní linii. Pak by hráči spíše křičeli po přídavku, než aby si jich DLC koupilo dle statistik Steamu jen něco kolem třiceti tisíc.

Žánr: Akce
Výrobce: 2K Czech | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 24. září 2010