Magic and Mayhem: The Art of Magic – radost z magie

Snad každý si pamatuje na revoluční realtime strategii Magic and Mayhem postavenou na fantasy základu a využívající prvky RPG. Po dlouhé době je tady její pokračování. Podívejme se teď spolu jak dopadl dlouho a netrpělivě očekávaný přerod této hry do 3D a jaká další překvapení na nás čekají.
Žánr: Role Playing Strategy (mix strategie a RPG)
Minimální konfigurace: procesor 233 MHz, 32 MB RAM, 3D grafická karta, Windows
Doporučená konfigurace: procesor 400 MHz, 128 MB RAM, 16MB 3D grafická karta, Windows
3D akcelerace: ano
Multiplayer: ano
Výrobce: Charybdis
Distribuce: Virgin Interactive

Snad každý si pamatuje na revoluční realtime strategii Magic and Mayhem postavenou na fantasy základu a využívající prvky RPG. Po dlouhé době je tady její pokračování. Podívejme se teď spolu jak dopadl dlouho a netrpělivě očekávaný přerod této hry do 3D a jaká další překvapení na nás čekají.

Pokud by tahle recenze měla být pouhým shrnutím změn oproti prvnímu dílu, byli bychom velice rychle hotovi, a tak si celou hru představíme se vším všudy. Každá dobrá fantasy začíná příběhem, a tak ani my nezačneme jinak.

Vaše jméno je Aurax a jste mág zelenější než brčál – vaše první mise se odehraje jen pár chvil po té, co se naučíte první kouzlo, ale nepředbíhejme. V den vašich 16tých narozenin jste svědky přepadu rodné vesnice a vaše sestra je unesena. Další vývoj je pak již nasnadě a vy se vydáváte za její záchranou. Postupem času se dovíte daleko závažnější podrobnosti dokreslující válku mezi Řádem a Chaosem, které se tak chtě nechtě musíte zúčastnit. A pochopitelně zařídit, aby vyhrála ta správná strana. Jenže která to je?

Příběh sice zpočátku nejen vypadá, ale i je, otřepaným klišé, ale naštěstí se autorům podařilo vnést do něj v pozdějších fázích dostatek zajímavých prvků, aby vás u obrazovky udržel. Díky tomu zůstává největší jeho slabinou téměř naprostá lineárnost, kdy největší změnou vyvolanou vaším rozhodnutím je získání amuletu nebo zkušeností.

Příběh může být sebezajímavější, ale ještě jsme si neřekli, k čemu vlastně náleží. Podívejme se tedy, o co vlastně jde.

Magic and Mayhem: Art of MagicMagic and Mayhem: Art of Magic

Už z názvu na nás dýchá magie, rozebereme proto nejprve tuto RPG složku hry. Váš hrdina není ve hře proto, aby se osobně probojoval hordami nepřátel, ale proto, aby vhodnou kombinací kouzel tyto nepřátele porazil. Magie je v MM řešena třemi složkami: talismany, přísadami a manou. Čím více talismanů máte, tím více jste schopni vytvářet během boje různých kouzel, přísady zase rozhodují, jaká kouzla to budou a mana pochopitelně udává počet kouzel, která dokážete seslat. Stručně řečeno.

Dělení magie na černou a bílou je už asi zastaralé a tak zde dělíme na kouzla Řádu, Chaosu a Rovnováhy. Druhé hledisko je podle jejich účinků – na jedné straně máme kouzla vyvolávací, které vám vytvoří bytosti k vaší ochraně a druhou skupinu tvoří kouzla klasická, jako je fireball, léčení a podobně. Bez talismanů si však nezakouzlíte, protože talismany představují jakési „sloty“ do kterých zasazujete přísady. A podle toho, jakou přísadu zasadíte do jakého amuletu (jsou zde tři typy – Chaos, Řád a Rovnováha) získáváte rozdílná kouzla z téže přísady. Tím se do kouzlení přidává výrazný strategický prvek, neboť si vždy musíte rozhodnout, která kouzla budou pro danou úroveň lepší. Bude se více hodit uzdravování a nebo raději oživování mrtvých – nebo neutrální vyvolávání vlků? Tato část hry velice dobře propracovaná, na výběr máte 18 rozdílných přísad, díky čemuž si vybíráte z 54 rozdílných kouzel a navíc i ve hře můžete získat další kouzla v podobě svitků s omezenou četností vyvolání. Z oněch zmíněných 54 kouzel je 22 určeno pro vyvolávání pomocníků a zbytek tvoří klasické magie.

Magic and Mayhem: Art of MagicMagic and Mayhem: Art of Magic

Samotné sesílání se pak odehrává běžným vybráním kouzla a pokud máte dostatek many, pak jej lze seslat. Mana se doplňuje při vstupu do levelu a hlavně pomocí speciálních magických kruhů, které jsou rozmístěny různě po mapě. Základní taktika pak spočívá ve vyhnání nepřátelského kouzelníka z kruhu, aby nemohl čerpat a pak jeho destrukce. Mana však přibývá celkem pomalu, takže vám snadno může dojít. Nejste ale omezeni jen manou. Také počet nestvůr, které můžete najednou kontrolovat je omezen. Narůstá postupně až na úroveň 40ti kousků.

Když už jsem načal ten vývoj postavy. Jedná se o klasický RPG prvek, jen VELMI zjednodušený. Po každém levelu dostanete určitý počet zkušenostních bodů – bohužel ne za zabité nestvůry, ale za splněné úkoly – a ty pak rozdělíte do jednotlivých vlastností vaší postavy – Zdraví, Mana a Počet nestvůr. Se vzrůstající zkušeností v jednotlivých vlastnostech je pak další vylepšování pochopitelně dražší. Navíc vám ještě stoupá celková úroveň.

Stejně jako hlavnímu charakteru, tak i minionům se zvyšuje zkušenost a tak je dobré dohlédnout na to, aby přežili dostatečně dlouho. Sice mají jen dvě úrovně povýšení – Chief a Lord, ale většinou stojí za to. Třeba takový Dragon na základním levelu zvládne „jen“ metat něco na způsob fireballů, Chief dokáže už i výbušný dech a Lord je navíc odolný proti zkamenění.

Magic and Mayhem: Art of MagicMagic and Mayhem: Art of Magic

Ale dost o magii, povíme si také něco o té strategii a jak se to vlastně hraje. Na počátku každého levelu, kterých je celkem 33, si rozhodnete jak naložíte se zkušenostmi vašeho hrdiny a zvolíte si kouzla. Pak jste vypuštěni na plně trojrozměrnou mapu a vaším hlavním úkolem je přežít. K tomuto nelehkému úkolu si pravděpodobně hned vyvoláte pár silných potvor na vaši ochranu – ovládání nestvůr je opět řešeno klasicky, označíte potvoru/skupinu a zadáte myší pokyny. A vydáte se hledat magický kruh. Z něj pak podnikáte výpady do okolí a plníte cíle mise (několik se dá vyřešit i bez krveprolití, ale proč, že?). Během objevování okolí (kde leží neproniknutelná „Fog of War“) také nalézáte užitečné předměty, jako instantní manu, různá kouzla a jídlo. Vše co najdete se zobrazuje jako ikony na spodu obrazovky, takže po chvíli začíná být lehce přeikonováno. Některé předměty mohou používat i minionové a je jen na vás, jak své zásoby rozdělíte. Občas také potkáte někoho, kdo vás nechce inhumovat, ale jen si popovídat, což je vítané zpestření. Každopádně vám oněch 33 lokací vystačí na velmi dlouho, protože hra je neobvykle tuhá. Můžete si sice zvolit na začátku každé lokace její obtížnost, ale už na nejnižší se jedná doslova o peklo. Už dlouho se mi nestalo, abych byl 3x po sobě zabit na stejném místě už ve třetí úrovní a to na nejnižší možnou obtížnost…

Magic and Mayhem: Art of MagicMagic and Mayhem: Art of Magic

Technická stránka hry je velice rozporuplná. Na jedné straně soundtrack, který si nezadá s hollywoodskou produkcí (jeden z nejlepších za poslední dobu) a na straně druhé průměrná grafika (krom příšer, které jsou lehce nadprůměrné), která v některých momentech působí vysloveně odpudivě. Když v plném 3D rotujete s kamerou okolo stromu, který tvoří dvě do sebe zasazené textury a vy vidíte krásné prostorové X, začnete vzpomínat na staré dobré časy VooDoo 1. Povrch se zase naopak celkem povedl a je velice členitý, jenže s tím se pojí jedna chybička. A když jsem už vzpomněl chyby, podívejme se na ně podrobněji.

Světlé stránky hryTemné stránky hry
  • styl hry
  • magie
  • příšery
  • příběh
  • hudba
  • grafika
  • přehlednost
  • obtížnost
  • pathfinder

Tady se bude kritizovat! Ona zmiňovaná chyba související s terénem je podivný algoritmus, kterým si vámi ovládané postavy vyhledávají nejkratší cestu mezi dvěma body. Pokud jste v rovině, je vše v pořádku, problém nastává u hornaté krajiny a potoků. Stojíte pár kroků od brodu a pošlete své svěřence na druhou stranu. Určitě se najde několik jedinců, kterým se bude zdát snazší onen potok OBEJÍT. Nebo při pochodu do kopce – slezete z hory nějakou cestičkou a chcete zpět. Stane se, že vaše potvory posedne turistická nálada a vydají se hledat JINOU cestu na vrchol. Vždy pak musíte hlídat, kam vaši svěřenci jdou, jinak je pak těžko hledáte. Druhou velkou slabinou je právě onen 3D pohled. Hezky to sice vypadá, ale uvědomte si, že skoro všude jsou stromy nebo jiné krajinné pamětihodnosti. A ty jsou pochopitelně neprůhledné. Takže velkou část hry trávíte hledáním optimálního pohledu a pokud vám boj spočine POD stromy, pak se jen pomodlete a doufejte. Nic jiného vám nepomůže. Lze sice zoomovat od ptačí perspektivy až po pohled z očí do očí, ale v maximálním přiblížení si vychutnáte jen hemžení textur a v minimálním zase těžko něco trefíte… Ona vůbec přehlednost celé hry dostala na frak. Nejen stromy se vám pletou ve výhledu, ale i ikony sebraný věcí. Není problém je mít ve dvou řadách a pak zkuste vyhledat v zápalu boje léčení (o jeho seslání ani nemluvím). Další hřebík do rakve je počet nestvůr. 40 je sice hezké číslo, ale i 20 stačí. Když se pohybují po celé mapě není celkem problém, ale když je ohrožen kouzelník a všechny se sesypou do jeho okolí nastává jedním slovem guláš. Tomu napomáhá navíc i to, že ostatní mágové mají stejné příšery a tak jediný rozdíl je v tom, že na protivníkovy miniony může klinkat do alejůja a nic se nestane… To se pak zaměřují fireball. Přehlednost zkrátka nepatří mezi silné stránky této hry.

Magic and Mayhem: Art of MagicMagic and Mayhem: Art of Magic

Sice je zde hodně kritiky, ale abych ospravedlnil hodnocení, musím přidat ještě pár kladných vět. Ve hře je perfektní multiplayer, který, po překousnutí „přehlednosti“, může zaujmout na velmi dlouho. Celkem je připraveno 20 rozdílných prostředí. Tento mód se dá hrát i jako singleplayer deathmatch a nutno uznat, že AI protivníků je na velice slušné úrovni. Navíc lze zde nastavit snad všechno možné (od kouzel přes zkušenosti a tak dále) a to také přidává na hratelnosti.

Suma sumárum jde o velice propracovanou hru – ať už jde o kouzla, potvory či pozdější vývoj příběhu. Přidáme-li ještě multiplayer pak se jedná o dobrý kousek. Bohužel je zde i několik podstatných chyb, které asi leckoho (včetně mne) odradí. Zase na druhé straně ale HW náročnost, nebo spíše nenáročnost může být podstatné plus. Kdo má zájem, může si stáhnout 80MB demo (server 3D Gamers) a udělat si vlastní názor. Pro mne se jedná o velké zklamání.

Grafika: 5/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 10/10
Hratelnost: 7/10
Rozporuplná, ale přeci jen originální strategie. Škoda té grafiky.
Celkové hodnocení: 6/10
Diskuze (1) Další článek: O čem dnes píší české herní weby

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,