Magicka – vykouzlete svou vlastní apokalypsu (recenze)

Říká se, že inovace se v RPG takřka nedostavuje. Z Magicky však spolu s humorem a zábavou přímo tryská.

Magicka vypadá dle přiložených obrázků na pouhou fantasy rubačku, kde se zabití nepřátelé počítají na tisíce, vykouzlené firebally na stovky a zábavu najdete zalezlou v některém z desítek zničitelných sudů. Rozhodně vás neoslní ani nepříliš povedená grafika, odradí vás ohlasy prvních hráčů, podle nichž je hra prolezlá miliardou bugů, a rovněž vás asi nefascinují ani tisíce dalších drobností, které doprovází každou správnou budgetovku.

Jenže je tu jedno obrovské ale – Magicka je, na rozdíl od tuctu nepovedených klonů Diabla, extrémně zábavná hra. Může za to především originální systém kouzlení, jež odsuzuje nekonečné klikání na levé tlačítko myši do říše zapomnění. Místo lišt s výběrem kouzel a sáhodlouhými stromy schopností totiž už od začátku dostanete k dispozici osm elementů (voda, život, štít, chlad, blesky, magie, země, oheň + pára a led), které můžete libovolně smíchat a vytvořit tak extrémně mocná kouzla.

Magicka je, na rozdíl od tuctu nepovedených klonů Diabla, extrémně zábavná hra

Jednotlivé elementy pak máte namapované na tlačítkách Q, W, E, R, A, S, D, F; a pomocí myši volíte, jestli je seslat standardně (pravé tlačítko), na sebe (prostřední tlačítko), nebo plošně (Shift + pravé tlačítko.) Když na vás potom naběhne horda nepřátel, začnete do klávesnice ťukat mocné kombinace QFQFSAA nebo QRQRQRQRA, rychle EEEEE na sebe, aby vás nepřátele neusekali, a nakonec celou hromadu skřetů odpálíte RDDDD a stisknutím Shift + pravé tlačítko. Pak už zbývá jen prošacovat mrtvoly, vyléčit se (WWWWW + prostřední tlačítko myši) a jít vstříc dalším hnusákům.

Pozvěte si kamarády

Nevím, jestli je to z takto suchého popisu dostatečně patrné, ale ve výsledku je bojový systém neuvěřitelně dynamický a zábavný. Osobně jsem prvních pár hodin ve hře jen zkoušel různé kombinace kouzel, abych zjistil, co na místní faunu a flóru platí nejvíc (a taky jsem při parádních explozích umíral, když jsem smíchal něco, co se k sobě evidentně příliš nehodilo), a nakonec se s velkou parádou vrhl do bitevní vřavy a sekal všechny svým Mečem +2 Excaliburem.

Jako osamělý pouťový kouzelník se špičatým kloboukem toho však kvůli přestřelené obtížnosti moc nezmůžete. Hlavním důvodem je, že se můžete jedním nepovedeným kouzlem odpálit někam do troposféry a nepřátelé zastrašit tak maximálně padajícími střevy. Proto se hodí mít po ruce dobrého kamaráda, který vás může kdykoliv oživit a pomoci vám při decimaci nekonečných hord nepřátel – pokud vás tedy omylem jeho kouzlo nezasáhne a nezůstane z vás jen mastný flek.

TIP: Pokud máte ve hře problém, neváhejte se podívat na skvěle zpracovanou (a humornou) stránku o hře – Magickapedii. Pro erudovanou pomoc v češtině pak rozhodně zavítejte i na naše fórum, kde se za pár dní utvořila poměrně solidní hráčská základna.

Jednou z hlavních zásad při hraní multiplayeru je tak konkrétní domluva s ostatními hráči, pokud  chcete hru kupovat, je ideální domluvit se s třemi dalšími kamarády a jasně si rozdělit role. Nic  totiž neudělá větší paseku, než zkřížení magických paprsků. „Odkaz na fantastické Krotitele duchů?“ zeptáte se? Ano, ale ne až tak patrný, jako bez přehánění další desítky hlodů na adresu Star Treku (pobíhající gobliní šaman s teleportační holí vykřikující „Beam me, Scotty!“), Star Wars (admirál Agbar křičící “It’s a trap!”), Zeměplochu (Smrť mluvící pouze v kapitálkách), Diablo (první věta, kterou ve hře uslyšíte je Cainovo „Stay a while and listen!“), Chucka Norrise („Pokud by se v této hře nacházel Chuck Norris, už byste dávno prohráli,“) a dalších slavných osob, seriálů, filmů, knih a her.

Kladivo na čaroděje

Bohužel však hru doprovází i velká spousta chyb – v pořadí již čtrnáctý patch sice odstraňuje spoustu bugů, umožňuje přeskočit dlouhé a otravné animačky, ale nemůže vyřešit některé problémy.

Magicka je výborný a zábavný titul, ke kterému můžete se třemi dalšími přáteli zasednout a skvěle se pobavit

Mezi ty nejhorší bohužel patří samotná mentalita jednotlivých hráčů (nějaká domluva mezi bandou neznámých lidí na rozdíl třeba od Left 4 Dead nefunguje) a totálně přestřelená obtížnost, pokud se hru rozhodnete hrát sami (jestli se dostanete dál, než do poloviny hry, tak před vámi upřímně smekám.)

Magicka je výborný a zábavný titul, ke kterému můžete se třemi dalšími přáteli zasednout a skvěle se pobavit zejména díky originálnímu způsobu kouzlení. Vtípky a různá skrytá zákoutí plná destruktivní magie vám jistě vykouzlí úsměv na tváři a přičarují dobrou náladu. A pokud hru koupíte i kamarádům (při ceně 10 Euro to skutečně není tak obří investice), vykouzlíte si mimo smrtících meteoritů i zábavu na pěkných pár hodin.

Žánr: Akce, RPG | akční RPG
Výrobce: Arrowhead Game Studios | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 26. ledna 2011