Magie Beyond: Two Souls - je to film nebo hra?

Vedle těch, co sází na jistotu jsou i tací, co se nebojí pořádně rozvířit stojaté vody. David Cage a jeho experimenty jsou toho jasným důkazem. Co nás ale čeká v jeho novém dobrodružství?

Jsou tomu zhruba tři roky, co David Cage změnil vnímání AAA her a svým způsobem jej posunul na zcela novou úroveň. Jak kritice, tak i samotným hráčům totiž dokázal, že i trošku interaktivní film lze skutečně hrát a ještě k tomu se u toho skvěle bavit. Tehdy to však ještě měl poměrně lehké a vystačil si s prostou kriminálkou a vícero konci. Od těch dob ale herní průmysl zase ušel pořádný kus cesty a před našim šikovným Frantíkem nyní stojí mnohem těžší úkol, a sice oslnit zmlsané hráčské publikum, upírající zrak k příchodu nových konzolí.

 

Konečně můžeme mluvit o hře v tom pravém slova smyslu, která má náležité mechaniky a nechá vás dělat něco více

 

A taky že si na to vzal pořádně těžký kalibr. Beyond: Two Souls už totiž není pouze malinko ovlivnitelným vyprávěním, respektive experimentem. Konečně můžeme mluvit o hře v tom pravém slova smyslu, která má náležité mechaniky a nechá vás dělat něco více, než jen mačkat tlačítka v předem stanovené okamžiky.

1370954243-beyond-two-souls-5.jpg 1370954251-beyond-two-souls-2.jpg 1370954253-beyond-two-souls-3.jpg

Film, nebo hra?

Rozhodně to ale neznamená, že by se Cage nějak výrazně zpronevěřoval myšlence Heavy Rain. I Beyond má ostatně zcela neodmyslitelný filmový punc už jen díky ústřední dvojici hrdinů. Tu si střihli na Oskara nominovaní herci Ellen Page a Willem Dafoe za použití nejmodernějších technologií motion capture a v podstatě se tak dá říci, že zkrátka jen hráli další roli.

 

Co jsme zatím neviděli, respektive co jste neviděli vy, je způsob jakým se bude Jodie příběhem Beyond probíjet

 

A není se čemu divit, Beyond bude ostatně minimálně z poloviny opět o příběhu. O strastiplné cestě holčičky Jodie, která žije na okraji společnosti a téměř nikdy nezaslechla vřelého slova. To vše díky entitě Aiden, která je s ní už od mládí a značně ji komplikuje život.

1370954254-beyond-two-souls-1.jpg

Mnohé už jsme ostatně viděli v uvolněných záběrech na některé z velkých konferencí. Co jsme ale zatím neviděli, respektive co jste neviděli vy, je způsob, jakým se bude Jodie příběhem Beyond probíjet. Cage se přeci jen během těch let stihl naučit trošku více z filmového řemesla a nebojí se to ani použít. Zatímco Heavy Rain se tak ještě držel tradičního způsobu narace a s kamerou, potažmo střihem, pracoval vyloženě konzervativně, Beyond se s tím až tak moc nepáře. Příběh skáče časem i prostorem jak se mu zachce, Cage neustále pracuje se střihem a vyloženě agresivně střídá kamerové úhly tak, aby navodil co nejdramatičtější dojem.

 

Mamutí zásluhy na výsledném dojmu nemá pouze způsob prezentace, avšak také samotný obsah, přesněji řečeno grafika

 

A je nutno podotknout, že soudě podle preview verze se mu to daří na jedničku a Beyond vás zvládá vtáhnout mnohem více, než již zmiňované Heavy Rain. Jako by najednou mizela hranice mezi obrazovkou a samotnou hrou. Mamutí zásluhy na tom ale nemá pouze způsob prezentace, avšak také samotný obsah, přesněji řečeno grafika.

Evoluce experimentu

Někteří možná řeknou, že už viděli i pěknější hry, ale je třeba si uvědomit, že se pořád ještě bavíme o titulu určeném pro současnou generaci konzolí. I přesto se ale jedná o jeden z nejpěknějších počinů poslední doby, a to nejen díky zacílení pouze na jedinou platformu, ale také díky maniakálnímu důrazu na detail. Cage je takový Hideo Kojima Evropy a stejně jako jeho východní kolega má i on do detailu promyšlené všechny lokace, rozmístění jednotlivých věcí a především zcela bezkonkurenční záběry na hlavní hrdiny, z nichž emoce přímo srší.

1370954260-beyond-two-souls-4.jpg 1370954261-beyond-two-souls-6.jpg 1370954261-beyond-two-souls-7.jpg

Hry ale nejsou pouze jednosměrným médiem, a tak je to sice všechno pěkné, ale určitě to nestačí. To se ostatně potvrdilo už u Heavy Rain, kdy některé hráče výsledný produkt především nudil. Nově by k tomu nemělo dojít. Máme se totiž těšit na zcela přepracované ovládací rozhraní, které si daleko více hraje s analogy a snaží se co nejvíce potlačit obyčejné mačkání čudlíků. O tom jsme se ostatně přesvědčili na vlastní kůži, což dokazují naše značně pozitivní dojmy z hraní preview verze.

S tím souvisí také pro hry Davida Caga prozatím zcela unikátní možnost ovládat jednu postavu. Už se tedy nebudete muset jenom koukat a následovat scénáristické berličky. Aiden se plně oddá vaší kontrole a "hratelnost" Beyond tím posune na úplně jinou úroveň. Možnost zároveň procházet interaktivním filmem a během vteřiny začít hrát "normální" hru, kde normálně ovlivňujete předměty a živoucí bytosti je pro tento žánr něčím novým.

1370954452-beyond-two-souls-14.jpg

Beyond zkrátka má být zase něčím neokoukáným a prozatím to vypadá, že se to opět podaří. Konečně se totiž jedná o hru, a to kvalitní hru, která navíc jednou nohou postává ve světě filmu. Takže důraz na vyprávění, neprůstřelná prezentace a nějaké ty experimenty se skutečným hraním, to je recept Davida Cage na hru s velkým H. Uspěje?

Váš názor Další článek: Remake hry Flashback bude k mání na PC od října

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,