PC

Majesty: tak trochu zapomenutá strategie

V záplavě všech těch stovek a tisíců herních titulů, které se během jednoho roku objeví, občas vyniknou kusy, které si hráči pamatují ještě dlouhá léta dopředu. Najdou se ale i takové hry, které, přestože jsou velice kvalitní, jsou rychle zapomenuty nebo dokonce širším publikem neobjeveny. To je bohužel i případ výborné fantasy strategie Majesty.

"Bylo nebylo, za sedmero horami a sedmero řekami, rozkládalo se krásné a rozlehlé království Ardanie, jemuž vládl moudrý král Ardun. Stalo se ovšem, že v zemi se objevilo Zlo, které chtělo mír a klid rozvrátit a nastolit tyranii. Počestní lidé a rolníci byli napadáni a život v království už nebyl tak bezpečný jako před příchodem Zla. I tu se král rozhodl, že zasáhne a začal proti Zlu sveřepě bojovat."

* některá místa či osoby v tomto příběhu mohou být smyšlená, obecně vzato však koresponduje s obsahem hry

Majesty je hra z roku 2000, přesto se o ní na Doupěti mnoho zmínek neobjevilo a já se to dnes pokusím napravit. Asi nejlepším způsobem, jak Majesty ve stručnosti popsat je nazvat ji "simulací středověkého fantasy království" a ještě k tomu přidat slovíčko "realtime". Jinými slovy: vy jste král a snažíte ve svém království znovu nastolit pořádek. Že už jste takových her hráli desítky? Na takovou jako je Majesty jste ale mohli narazit jen těžko. Majesty je totiž tak trochu jiná.

 

Hra nabízí jak hru pro jednoho, tak i více hráčů. My se nejprve blíže podíváme na první možnost. Zvolíte-li singleplayer, hra se vás dotáže na vaše jméno a posléze se vám na obrazovce objeví rozlehlá mapa Ardanie. Na ní je rozeseto celkem 19 záchytných bodů - každý z nich představuje jednu misi. Tyto mise jsou odstupňované obtížnosti - od začátečníka přes pokročilého až po experta. Navíc je většina z nich navzájem provázána, takže je třeba mít dokončenu jednu misi, abyste mohli začít hrát některou další.

A jak se vlastně Majesty hraje? Právě v samotném principu hry spočívá ta největší zvláštnost a zábavnost. Ačkoliv se totiž v zásadě jedná o realtime strategii, vy jako hráč své vlastní jednotky přímo neovládáte - nemůžete určovat kam půjdou a na koho zaútočí, tedy alespoň ne přímo (viz. dále). V každé misi dostanete základní budovu, kterou je hrad. V něm je standardně ubytováno několik paňáců - vesničané, výběrčí daní a stráž. Vesničané stavějí nové budovy, výběrčí daní pak každou postavenou budovu obcházejí a vybírají daně. Nu a strážci, ti to všechno střeží.

 

Váš hrad může nabývat úrovně 1 - 3, tedy od nejhorší po nejlepší. Úroveň tři nabízí všechny dostupné budovy a větší počet jednotlivých základních osůbek (nejdůležitější jsou asi hned tři výběrčí daní, díky nimž vám do královské pokladny plyne trojnásobek příjmu). Ačkoliv všichni tihle panďuláci jsou smrtelní, po zabití některého z nich se v hradě téměř ihned "materializuje" nový jedinec.

Abyste mohli svůj hrad povyšovat na nové úrovně, potřebujete nejen dostatek peněz, ale také hrdinů. Ti jsou alfou a omegou celé hry. Hrdinů je velký počet typů - každý typ (guilda) má svou vlastní budovu. Ve Warrior`s Guild najímáte rytíře (později Rytíře Sváru a Paladiny), v Rogue`s Guild zase hraničáře a v Ranger`s Guild lučištníky. Nakonec jsou tu kouzelníci ve Wizard`s Guild. Ale to samozřejmě zdaleka není všechno - toto jsou základní guildy dostupné už na prvním levelu hradu. S dalšími levely získáte přístup k mnoha chrámům, jejichž obyvateli jsou například téměř všemocné kněžky, statní barbaři, trpaslíci, elfové, léčitelé nebo malí podivuhodní chlapíci schopní měnit podobu a další. Celkem v Majesty narazíte na 16 druhů hrdinů (zvláštností jsou goblini, přebývající v gobliních slujích, kteří dokážou velmi rychle spravovat a stavět budovy).

 

Jakmile postavíte první guildy a začnete najímat hrdiny, vyrostou kolem vašeho hradu nové domky - to tam lidé z okolí hledají útočiště a bezpečné místo k žití. Vám tedy nezbývá než stavět hospody a tržiště, díky nimž pak zvyšujete příjmy do své královské pokladny. Tržiště lze povyšovat podobně jako hrad na další úrovně a tak získávat přístup k novým předmětům obchodu. Povyšovat lze i vlastní budovy guild, díky čemuž pak dostanete buďto vylepšené zbraně (hraničáři), přístup k novým hrdinům (rytíři) nebo nová kouzla (kouzelníci, chrámy).

 

Ptáte se co dělají vaši hrdinové, když je nemůžete ovládat? Nu co by dělali, vždyť jsou to hrdinové - a tak prozkoumávají okolí a bojují s všudypřítomným zlem. Díky tomu získávají zkušenosti a povyšují se na další úrovně. Se zabitým nepřítelem nepřicházejí jen zkušenosti, ale také finanční odměna, díky které pak mohou hrdinové nakupovat ve vašich obchodech nové zbraně, kouzla nebo lektvary a s jejich pomocí pak zabíjet silnější nepřátele, za které je vyšší odměna. A takhle to jde pořád dokola. Vlastně ne, nejde.

 

Nejen, že se postupem času objevují stále silnější nepřátelé, na které už vaši hrdinové někdy prostě nestačí a tak slavně zhynou a vy musíte najmout nové (kteří začínají takříkajíc znovu od nuly), ale každá mise má samozřejmě také nějaký cíl a ten je nutné splnit, pokud ji chcete dokončit. A k tomu slouží tzv. Odměny. To jsou modré nebo červené vlaječky - to podle toho zda je položíte na nějaké místo na mapě nebo na nepřátelskou stvůru - které v sobě mají jistou peněžitou hodnotu. Tu určíte vy podle možností své pokladny. A jelikož hrdinům zpravidla nejde o nic jiného než o peníze, vydají se pro ni. Tedy pokud hodnota odměny odpovídá námaze, kterou budou muset vyložit na zabití stvůry či objevení neprozkoumané části mapy. Pouze takto nepřímo máte možnost ovládat své hrdiny.

 

Nepřátel je opět široká řada a každý fantasy fanoušek si jistě vybere svého oblíbence. Začneme od těch nejnižších, kterými jsou zombie, přerostlé krysy a krysí mužíci nebo obrovští pavouci. Ti se ještě dají zvládat docela klidnou rukou. Pak jsou tu ale harpyje, goblini, medúzy, kostry,  zombie a trollové - to už je těžší oříšek k rozlousknutí. Nu a do poslední kategorie spadají ti ze všech nejhorší, což jsou minotauři, vlkodlaci, obrovští kamenní golemové nebo... tram-ta-da-dá... DRACI. Celkem narazíte na 15 druhů potvor.

 

Často jsem v předchozích odstavcích zmiňoval kouzla. Podobně jako mají rytíři svou kovárnu, kde lze zakoupit nové a lepší zbraně (tedy až potom, co zaplatíte jejich "vynalezení"), mají kouzelníci a kněžky svou knihovnu, kde lze vynalézat (za řádný peníz) nová kouzla. Je jich omezený počet, ale jakmile je vynaleznete a ona se stanou dostupná pro kouzelníky, stanou se tihle malí, pitvorní a zdánlivě slaboučcí stařečkové těmi nejsilnějšími a nejmocnějšími postavami ve hře. Nová kouzla lze ale vynalézat i za pomocí upgradu budovy kouzelnické guildy. Tato kouzla však nejsou přístupná samotním kouzelníkům, nýbrž přímo hráči. Ve spodním okraji obrazovky se nachází úzký proužek s ikonkami kouzel. Ta jsou dostupná podle toho na jaké úrovni máte budovy jednotlivých guild, zejména chrámů - ty poskytují největší množství kouzel. Tyhle čáry máry pak můžete za poměrně drahný peníz aplikovat buďto na nepřátelských potvorách (blesky, oheň, zkamenění, atd.) nebo na svých hrdinech (neviditelnost, odolnost, zdvojení, léčení, zmrtvýchvstání atd.) a tím jim pomáhat v jejich boji. Dosah těchto kouzel je dán jednak úrovní, na které je budova kouzelnické guildy a druhak také rozmístěním tzv. kouzelnických věží.

Mezi další zajímavé budovy, které lze postavit, patří kupříkladu středověké kolbiště, kde mohou hrdinové trénovat své dovednosti a zvyšovat úrovně. Pak tu jsou královské zahrady a sochy, které zvyšují loajalitu hrdinů k vaší osobě. Samozřejmě, že lze stavět také obrané věže, ale ty se mi při nájezdech potvor na mou vesnici nikdy pořádně neosvědčily. Nejlepším řešením je v takovém případě tlačítko "Call to arms", které se nachází v budově každé guildy. Sice vás jeho stisknutí stojí 500 penízků, ale zato jsou všichni hrdinové této guildy teleportování zpět k budově a mohou pomoci bránit vesnici.

 

Samozřejmě, že i Majesty má své slabiny a tou největší z nich je asi to, že hře chybí nějaký celkový obecný úvod do hry, zápletka, která by hned zpočátku vysvětlila o co že to tu vlastně jde. I přes tento nedostatek ale má hra výbornou atsmoféru (každá mise má svůj vlastní krátký příběh), které propadnete hned v první misi a vynoříte se teprve tehdy, až dohrajete misi poslední. Skutečně, Majesty je nesmírně chytlavá hra - přestože se zdá, že vlastně nic neděláte, je tomu právě naopak. Starat se o vlastní hrdiny a prosperitu základny (či vesničky) je totiž snad ještě obtížnější, než je přímo ovládat.

Multiplayer v Majesty nechybí - můžete hrát přes internet, přes LAN a navíc také skrze sériový kabel. Věřte mi, že je to zajímavý zážitek hrát podobnou strategii s více lidmi najednou. Kdo nechce hrát proti lidem, může zvolit tzv. "freestyle" hru, což je v podstatě skirmish - vyberete si obtížnost od začátečníka po experta nebo její manuální nastavení (typ a rozlohu mapy, startovní finance a budovy, četnost výskytu potvor, atd.) a můžete začít hrát proti počítači.

O kvalitách této hry svědčí nejen to, že byla vydána jak pro platformu PC, tak i Macintosh, ale také to, že přibližně o rok později přišli šikovní tvůrci z Cyberlore Studios s vylepšenou verzí zvanou Majesty Gold Edition. Mimochodem, tahle společnost, založená už roku 1992, má za sebou takové klasické hry jako  Al-Qadim: The Genie`s Curse, Entomorph: Plague of the Darkfall či datadisky WarCraft II: Beyond the Dark Portal a Heroes of Might and Magic II: The Price of Loyalty.

Závěr je protentokrát jednoduchý: kdo nechce utrácet horentní sumy za nové hry a přeci si chce užít pořádnou zábavu v zajímavém fantasy prostředí, ten nechť sáhne po výborné strategii Majesty.

Opožděné, ale zasloužené hodnocení: 8/10

Diskuze (4) Další článek: Nová verze DirectX

Témata článku: , , , , ,