Malá povánoční kacířská úvaha

Mnozí z vás jistě našli pod stromečkem nějakou tu počítačovou hru. Byla legální, v krabici a s manuálem, nebo vypálená na placce za 15 korun z místního supermarketu? Ať tak či onak, můžete se společně se mnou zamyslet nad tím, jestli kopírování opravdu zabíjí hry, jak je nám neustále vnucováno.
Malá povánoční kacířská úvaha

Je to už stará a ohraná písnička, kterou jsem začal poslouchat někdy před deseti lety, kdy se mezi mládež masivněji rozšířily radiomagnetofony a hned v závěsu za nimi kopírování hudebních kazet. Společenská prestiž jedinců, kteří vlastnili přístroj v provedení lidově zvaném "dvojče" šla prudce nahoru, protože pomocí něj šly velmi snadno vytvářet kopie i bez jakýchkoli hlubších technických znalostí.

Po nástupu počítačů se situace opakovala. Nejprve jako pionýrská doba s jistým nádechem romantiky, kdy jsme jako žáci základní školy bedlivě střežili jeden společný balíček disket, s jehož pomocí mezi námi kolovaly "nejnovější" herní pecky. Neustálé rostoucí velikosti her byla důvodem, proč jsme nuceně pronikli do tajů komprimace, ale i tak mezi námi ke konci základní školy koloval batoh plný disket.

Logický důsledkem pak byl vynález CD-ROM mechanik a hned v závěsu za nimi CD-R a CD-RW. Jelikož historie má tu vlastnost, že se neustále opakuje v různě dlouhých cyklech, i tentokrát si někteří jedinci vybavení správným kusem hardware mohli nejenom vylepšit své postavení, ale také si přijít na pěkný peníz.

Jako ilustraci uvádím slova jednoho nejmenovaného počítačového piráta z jedněch nejmenovaných vysokoškolských kolejí: "Bylo to v době, kdy vypalovačka stála 20 000 a já byl jeden z prvních, kdo si ji na koleji pořídil. Jak už to tak bývá, zpráva se velmi rychle roznesla a i bez sebemenšího přičinění se mi před dveřmi začala tvořit fronta. Pálili jsme absolutně všechno, co nám přišlo pod ruku: Windows, Office, hudbu, hry, programy... Poslední měsíc před Vánocemi byl takový nával, že jsme museli zavést pořadník a začít pálit se spolubydlícím na směny. Vypalovačka jela i 20 hodin denně a museli jsme k ní dokoupit speciální větráček, aby vydržela. I tak se začátkem ledna odebrala do pevných lovišť. Nutno říci, že se mi bohatě vyplatila."

Ceny vypalovaček záhy klesly na přijatelnou úroveň, což jim zajistilo místo i v obyčejných domácích počítačových sestavách. "Malé piráty" tak dnes nezajímá komprimace tolik, jako spíš jak vypálit CD z image disku.

Přítomnost, kterou jistě mnozí z vás znají z vlastní zkušenosti se nese zejména ve znamení internetu. Své by o tom mohli vyprávět studenti ubytováni na kolejích nebo majitelé pevné linky používající nějaký ten P2P program.

Účelem tohoto článku však nebyla krátká a stručná exkurze do problematiky pirátství v českých zemích, jelikož by někteří z vás mohli o tomto tématu povídat déle a zasvěceněji než já, ale spíš zamyšlení, proč vůbec tento fenomén nabyl takovýchto rozměrů.

Konstatováním, že jsou hry drahé zřejmě nikoho nepřekvapím. Stačí se však podívat na území na západ od českých hranic a můžeme své tvrzení mírně poopravit v tom smyslu, že hry nejsou až zas tak drahé, jenom my, jako jejich kupci, málo vyděláváme. Ačkoli je 30 dolarů a 1200 korun na první pohled přibližně tatáž suma peněz, úplně jiný vztah k ní bude mít průměrný Američan a průměrný Čech.

Jak ale roste průměrná mzda a ceny herních titulů klesají, snižuje se míra počítačového pirátství. Nemám však v ruce konkrétní data a jejich prezentace by jistě vydala na samostatný článek, myslím však, že na předchozí větě se můžeme shodnout. Jistě jsou mezi námi i ortodoxní paliči, kteří by kopírovali i kdyby byly hry zdarma a navíc je zde typická česká povaha zdeformovaná čtyřmi desetiletími socialistického experimentu, ale i tak je možno stále trvat na optimistické domněnce, že jednou budeme tak bohatí, že si budeme hry, hudbu i filmy kupovat a vůbec nám to nepřijde jako něco nepřirozeného.

O to více zarážející je fakt, jak k této problematice přistupují distribuční společnosti. Situace asi nejvíce bije do očí v případě hudebních nosičů, jejichž cena se rozhodně nerovná součtu nákladů na výrobu a distribuci, honoráře pro umělce, marže pro prodejce a přiměřeného zisku pro hudební vydavatelství. Jenomže kapitalismus vykoupený krví studentů na Národní třídě odstranil z našich slovníků spojení "přiměřený zisk", a tak můžeme jen nečině přihlížet neustálému souboji mezi zahraničními nahrávacími giganty a piráty.

U her je situace o něco problematičtější, protože je obvykle těžké určit, do jaké míry je cena opodstatněná vzhledem k nákladům na vývoj hry. I tak mám v poslední době pocit, že se ceny nových her nepatrně snižují, i když opět připomínám, že se jedná o můj subjektivní pocit, který by bylo navíc jen velmi těžké podpořit nějakým empirickým pozorováním. Klesání cen ve spojení s rostoucími platy tak, jak jsem již řekl, snižuje podíl pirátství.

Zarážející potom ovšem je politika distributorů konzolových titulů, jejichž cena je o mnoho vyšší než u srovnatelných záležitostí pro platformu PC, což mě přivádí ke kacířské myšlence: ceny těchto her jsou tak vysoké, protože zde chybí "konkurence" v podobě počítačových pirátů.

Jistě, můžete namítat, že existují věci jako "přečipovaný" Playstation, ale i tak je hraní nelegálních kopií na konzolích obecně složitější než na PC.

Závěr plynoucí z této úvahy je pak zcela v rozporu s tvrzením distributorů her (hudebních CD), že hry (CD s hudbou) jsou tak drahá právě kvůli piratství.

A co si o této problematice myslíte vy? Dáváte za pravdu názorům, ke kterým jsem došel, nebo stojíte na straně distributorů, popřípadě si myslíte něco úplně jiného? Podělte se o to s námi v diskuzi pod článkem!

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě nikdy nevypadalo lépe

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě…

Grand Theft Auto 5 dostává grafické modifikace takřka každý měsíc. Nyní máte před sebou špičku současné tvorby - Project NVRX.

4.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 9 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A
Harry Potter se vrací, tentokrát s příchutí Pokémon GO

Harry Potter se vrací, tentokrát s pří…

Černá magie společně s Voldemortem se vrací na scénu.

10.  11.  2017 |