Mario & Luigi: Dream Team Bros. – hra snů (recenze)

Hrdinové nemají na prázdniny nárok, o čemž se přesvědčili Mario a Luigi v novém dobrodružství. Ale na šlofíka se čas našel.

I když si většina hráčů spojuje Maria s plošinovkami, pravdou zůstává, že nejznámější instalatér na světě už v roce 1996 experimentoval s trochu víc hardcore herním žánrem – RPG. První Mario RPG nechalo Nintendo kuchtit externí studio a japonský herní obr si vybral na práci ty nejpovolanější: Square. Postupem let se rozvinuly dvě separátní RPG větvě, obě už pod kontrolou interních týmů.

 Dream Team 05.jpgDream Team 06.jpgDream Team 07.jpg

A zatímco série Paper Mario primárně staví na unikátním výtvarném zpracování, Mario & Luigi se nese na vlně vzájemné spolupráce obou bratrů. A protože máme letos rok Luigiho, tak tentokrát má dominantnější roli čahoun v zeleném a jeho speciální schopnost – dokáže usnout prakticky kdekoliv. Že to není žádná úžasná vlastnost? To byste se divili!

Hop a skok a útok

Mluvím o sérii Mario & Luigi jako o RPG, ale korektnější by bylo použít slovní spletenec „akční RPG plošinovka“. Klasické RPG prvky, jako je prozkoumávání zajímavého herního světa (tentokrát se jím stává tropický ostrov Pi'illo), mluvení s NPC, vybírání truhel (zde v podobě klasických vznášejících se krychlí), shánění nové výbavy (montérky +2 do rychlosti, rukavice síly a podobně), řešení jednoduchých hádanek, expování a mlácení potvor doplňuje skákání na sto a jeden způsob.

Háček je navíc v tom, že ovládáte oba bratry zároveň – tlačítkem A nadskočí Mario, tlačítkem B Luigi. Přeskakování z plošinky na plošinku tak vyžaduje mrštné prsty a správné načasování.

 

Stejně tak můžete včas nadskočit před protivníkem a případně mu během toho fláknout ještě jednu za ucho

 

Obojí využijete i v samotných soubojích, které sice probíhají na tahy, ale nečekejte žádné nudné nasázení příkazů do fronty a následné zírání na to, jak si v animaci panáci dávají na budku. Naopak, během své i útočníkovy fáze můžete díky včasné reakci jak zvýšit úder zasazený protivníkovi, tak se i ráně vyhnout. Příklad za všechny: základní útok představuje prastará likvidační finta, kterou Mario zmasakroval už početné zástupy Goombů, Koopa Troopů a dalších.

Ano, mluvím o tradičním skoku na hlavu. Pokud v okamžiku kontaktu skočíte ještě jednou, ukrojíte protivníkovi další hitpointy. No, a stejně tak můžete včas nadskočit před protivníkem a případně mu během toho fláknout ještě jednu za ucho.

Dream Team 03.jpgDream Team 01.jpgDream Team 02.jpg

Tímto vás souboje udržují stále v pozornosti a tvůrci navíc postupně přisypávají další nápady – na pichlavé ježky není radno skákat, ale lepší je majznout palicí, případně lze využít některý ze speciálních útoků, třeba ohnivou kouli. Samostatnou kapitolu představují souboje s bossy, kde musíte reagovat hned na několik útočných vzorců.

Je čas spát

Dream Team Bros. se sice drží unylé ústřední zápletky, kde opět musíte zachránit princeznu Peach před strašlivým zlem, nicméně tvůrci předvídatelnou dějovou linku špikují vydařenými dialogy a hravým smyslem pro humor, kdy si dělají i legraci ze žánrových klišé. Předchozí díly byly sice ještě o něco víc vypečené, zvlášť Bowser’s Inside Story, avšak i Dream Team Bros dokáží rozzářit náladu a rozehrát úsměv na tváři. Zvlášť tedy ve druhé polovině hry, ale nebudu zbytečně prozrazovat.

Dream Team 11.jpgDream Team 12.jpgDream Team 13.jpg

Série Mario & Luigi navíc vždy dokázala víc zaujmout nápaditou hratelností než nějakým komplikovaným příběhem. V Partners in Time se tak cestovalo časem a hrát jste mohli i za mimčo Maria a mimčo Luigiho, v Bowser’s Inside Story jste se zase podívali do nitra té přerostlé ještěrky (a to jako doslova) a Dream Team Bros. staví zase na zcela novém nápadu – snech. Ostrov Pi'illo totiž představuje jenom jeden ze dvou herních světů. A dalo by se říci ten nudnější.

Po celém ostrově najdete rozházené tajemné polštáře, což jsou vlastně proměnění původní obyvatelé. Abyste je zachránili, musí na polštáři usnout Luigi, čímž se otevře portál do jeho snu a v něm vás čeká už další porce soubojů, řešené hádanek a skákání.

Jenže zatímco ostrov prozkoumáváte z izometrického nadhledu, sny se odehrávají v klasickém 2D a všechny prvky jsou ve snech více či méně upraveny. Například fyzicky se do snu vnoří jen Mario – Lugi spí v reálném světě a Maria tak doprovází jeho snová verze, která umí spoustu triků. V bojích se tak sesype na protivníky záplava kopií Luigiho a dokonce můžete manipulovat sny prostřednictvím interakce se spícím Luigim, kterého vidíte na spodním displeji 3DS.

Dream Team 08.jpgDream Team 09.jpgDream Team 10.jpg

Na určitých místech se snový zelený hrdina dokáže zase vtělit do stromu, a když reálného Luigiho zataháte za vous, stromový Luigi ve snu vystřelí Maria na předtím nedostupnou plošinku. Podobných nápadů mají tvůrci přehršel a platí za hlavní lákadlo hry.

Pomalý rozjezd

Náladu však kazí fakt, že to celé působí jak horská dráha. Hra nedává příliš možností na nějaké kreativní řešení a experimentování – prakticky vždy je jasné, co máte dělat a na nějaké vedlejší aktivity moc prostor nezůstal. Zapomeňte na vedlejší úkoly, prakticky není nutné se vracet do už projitých lokací, pokud vás tam nepošle příběh. Stejně jako v případě horské dráhy chvíli trvá, než se jízda pořádně rozjezde, protože na začátku na vás chrlí jeden otravný tutoriál za druhým.

Následně je to však divoká jízda, která vás pořádně zamáčkne do sedačky (tedy připoutá k 3DS). Občas to sice drncne, jako třeba když si musíte protrpět až zbytečně dlouhý boj s bossem (klidně i 15 minut), narazíte i na pár pozvolnějších stoupáků, ale na konci stejně peněz za vstupenku litovat nebudete. Dalo by se polemizovat o tom, zda se hra až moc striktně nedrží základů nastavených předchozími díly, ovšem předchozí pokračování vyšlo už před čtyřmi roky, takže v tom problém nevidím.

Dostupné pro: 3DS
Žánr: RPG | RPG
Výrobce: Nintendo | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 12. července 2013
  • Smysl pro humor
  • Nápaditý svět snů
  • Podařený 3D efekt
  • Zábavné souboje
  • Velmi pozvolný rozjezd
  • Spousta zbytečných tutoriálů
  • Občas zbytečně dlouhé boje s bossy

A nevadí mi ani trochu zubatější hrany prostředí, které vynahradí dobrá práce se 3D a vrstvami – jednou tak třeba musíte s Mariem uhýbat na pozadí scény před bossem, zatímco v popředí si to Luigi rozdává s bandou jeho pohůnků. Dream Team Bros. tak rozhodně sérii ostudu neudělá a doporučuji vám hru víc než Paper Mario pro 3DS, které zbytečně rezignovalo na RPG prvky. To se o snovém dobrodružství Maria a Luigiho říct nedá.

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejkrásnější konzolové hry: když na výkonu nezáleží (galerie)

Nejkrásnější konzolové hry: když na vý…

Kdo říkal, že na hezké hry potřebujete jen to nejvýkonnější PC?

15.  7.  2018 | | 5 N/A
V Minecraftu postavíte cokoliv, podívejte se na Paříž z 19. století

V Minecraftu postavíte cokoliv, podíve…

Minecraft nás svými možnostmi nepřestává překvapovat. Nejzajímavější projekty jsou však stále ty, které simulují reálná města.

17.  7.  2018 | | 8 N/A
Rozšíření do KC Deliverance opět láká na krásy českých lesů

Rozšíření do KC Deliverance opět láká …

Je čas vrátit se do českých luhů a hájů a okusit krásy našeho středověku.

12.  7.  2018 | | 2 N/A
KC Deliverance: From the Ashes: znáte Jindru, všechno spraví! (recenze)

KC Deliverance: From the Ashes: znáte …

První DLC do Kingdom Come: Deliverance konečně spatřilo světlo světa a neslibuje málo. Máte se stát rychtářem a spravovat vlastní vesničku. Přesto nás DLC vůbec nenadchlo.

10.  7.  2018 | | 5 N/A
DOOM: Desková hra - akční nářez na vašem stole (recenze)

DOOM: Desková hra - akční nářez na vaš…

Na poli počítačových her je DOOM skutečnou legendou. V této recenzi se ale podíváme na jeho mladšího deskoherního sourozence. Nutno říct, že rodinné jméno se mu ve světě deskových her podařilo adaptovat se ctí.

7.  7.  2018 | | 6 N/A