Mario Sports Mix – kníratý instalatér zase sportuje (recenze)

Vyzkoušejte si hokej, volejbal, vybíjenou a basketbal spolu s oblíbenými postavičkami a partou přátel.

Nintendo Wii už nějakou dobu hraje prim v žánru arkádových sportů, cvičebních programů a vůbec všech pohybových her, které nějakým způsobem dokáží využít donedávna unikátní systém ovládání. S nástupem Kinectu a PS3 Move se monopolní pozice Wii začíná lehce otřásat, a tak se musí snažit konkurovat všemi možnými prostředky – jedním z nejlepších pak je vydat kvalitní titul exkluzivní jen pro danou platformu. Což Mario Sports Mix bezesporu je, přestože jeho hodnocení zrovna netrhají žebříčky.

Proč dává tušit i hra pro jednoho hráče, která se celá točí kolem vyhrávání prestižních turnajů. V těch klasicky vystřídáte několik speciálních arén, abyste ve finále svedli souboj s těmi nejlepšími z nejlepších, triumfálně pozvedli nad hlavu pohár a odemkli si nové hřiště či další postavičku. Hlavní zábavnost pak především tkví v různorodém pojetí hřišť, které samy o sobě lehce mění pravidla každého sportu – ať už jde o volejbal ve strašidelném hradě, kde často zhasínají světla a na síti operují především duchové, nebo hokej na dopravním hřišti, kde neexistují brankáři, či dokonce o basketbal na střeše mrakodrapu, kde bonusové (i mínusové) body naskakují, jak se jim zachce.

Hlavní zábavnost pak především tkví v různorodém pojetí hřišť, které samy o sobě lehce mění pravidla každého sportu

Průběh zápasu pak značně ovlivní i známé postavičky z her, jež mají kupu speciálních vlastností a charakteristik, které se rozhodně nebojí využít. O různé trojgóly, speciální bloky či v podstatě nechytitelné střely tak rozhodně není nouze a celou dobu vás udržují v napětí, jak zápas dopadne. Temnou stránkou pak je, že schopnosti sice ozvláštňují hru, ale občas narazíte na charaktery, jež jsou až přehnaně dobré. Pokud tak chcete skutečně spravedlivý zápas, nezbyde vám nic jiného, než použít své Mii charaktery.

Pohybem ku zdraví (a trvalé invaliditě)

Ze hřišť a povedených mechanismů však krom zmíněného neduhu vyplývá i dostatečně pestrá a akční hratelnost, jež se jako červená nit vine skrz všechny sporty s kníratým instalatérem. Tu pravou zábavu si však bohužel užijete pouze s partou přátel. Nintendu se totiž doopravdy nepovedlo vybalancovat obtížnost celého titulu, a tak pokud budete hrát sami, je téměř jisté, že se buď unudíte k smrti, nebo vzteky utrhnete klobouček od některého z nunchuků. Skutečně nechápu, k čemu je ve hře obtížnost Easy, na níž protivníci s trochou nadsázky pouze stojí na své polovině hřiště a čekají, až je vybijete/vstřelíte jim gól/proběhnete kolem a dáte trojkový koš/umístíte přesnou střelu někam za jejich záda.

Normal pak představuje obtížnost, která přijde lehká i vašemu desetiletému sourozenci, hard jako jediný přinese poměrně rozumné rozvržení sil a expert dá umělé inteligenci křídla, jaké vám nepřičaruje ani Red Bull. V režimu pro jednoho hráče je tak expertní obtížnost naprosto nehratelná, a ani se skvadrou zkušených přátel nemáte při zápase zrovna na růžích ustláno.

Obtížnost expert dá umělé inteligenci křídla, jaké vám nepřičaruje ani Red Bull

Jediným funkčním řešením tak je hrát Mario Sports Mix pouze s přáteli a lehké turnaje hrané za účelem odemčení nových hřišť spíše protrpět (za celou dobu se mi povedlo prohrát jen jeden jediný set ve volejbalu – a to ještě kvůli vlastním chybám.) Až v multiplayeru totiž nastává ta pravá zábava a je ve velké míře znát, že se tvůrci po celou dobu snažili vytvořit party hru, do níž byl nakonec nějakým způsobem zapracován i singleplayer.

Do sprch!

Až ve vyrovnaných zápasech plných vzájemného pošťuchování se s přáteli si totiž naplno vychutnáte rozmanitost jednotlivých hřišť a vůbec i zběsilou hratelnost hry. Až ve vypjatých chvílích si totiž uvědomíte, že o výhru se hraje až do poslední vteřiny a většinou nemáte jisté vůbec, ale vůbec nic.

Mario Sports Mix je tak povedeným souborem čtyř arkádových sportů (a čtyř party miniher, které však snad ani nestojí za zmínku), jež se od sebe celkem podstatně liší – ať už ovládáním nebo samotnými herními mechanismy. Hru si však bohužel nemá smysl kupovat, pokud byste ji měli hrát sami proti počítači. V tento okamžik se stává děsivě nevyváženou a poměrně nudnou. Doporučení je tak poměrně jednoduché: jestliže jste vlci samotáři, tak se hře vyhněte velkým obloukem, ale pokud hledáte nějakou arkádovou bláznivinu na party, je Mario Sports Mix výbornou volbou.

TIP: Pokud hrajete s maximem přátel hokej, rozhodně se nebojte nastavit nejvyšší obtížnost. I když vám v poli nebude dělat parťáka umělá inteligence, ovlivní nastavení schopnosti brankářů, které jsou na normal i hard poměrně tristní.
Dostupné pro: Wii
Žánr: Arkády, Sportovní | sobour čtyř arkádových sportů
Výrobce: Square Enix | Webové stránky hry