Mark Cerny o Playstation 5: ray-tracing, SSD a zpětná kompatibilita

O tom, jak to bude s novou generací konzolí od Sony, se spekuluje už dlouhá léta. Nyní ale konečně máme oficiální informace od Marka Cernyho, který vede technologický vývoj PlayStationu už dlouhá léta.

Playstation 5. Velký otazník nové generace konzole od Sony tu visí už několik let a teprve nyní se k nám dostává první várka opravdu oficiálních informací. Mark Cerny se o novinky podělil v nedávném rozhovoru pro Wired. Hned zprvu je prý záhodno zmínit, že videoherní konzole, na které v Sony pracovali úctyhodné 4 roky, nebude jen pouhým upgradem těch minulých. Tyto myšlenky mohou hráče napadat hlavně kvůli tomu, že po představení současné generace přišly ještě vylepšené verze konzolí, tedy Xbox One X a PlayStation 4 Pro. “Klíčovou otázkou je, jestli konzole přidává novou vrstvu k zážitku, který přinesla minulá generace, nebo jestli umožňuje vyvíjet zcela odlišné hry,” říká Cerny.  

Kdyby to byl jen upgrade, tak by jméno konzole stále zahrnovalo “PlayStation 4”. S novou generací to ale bude jinak. Cerny se sice při otázce ohledně názvu nové konzole jen pousmál, ale logicky by se novinka měla jmenovat PlayStation 5. V rozhovoru ji každopádně zmiňuje pouze jako “next-gen konzoli”. 

Jméno sice nevíme, ale je potvrzeno, že nový PlayStation na pulty obchodů nedorazí v letošním roce. Docela bychom se divili, kdyby to bylo ještě letos vzhledem k tomu, že je ve vývoji spousta her pro současnou generaci. Studia už ale prý se svými devkity pracují poměrně dlouhou dobu a Sony se v poslední době prostředky pro vývoj her na novou generaci snaží poskytovat většímu množství vývojářů. Na tvorbu nových projektů by tedy studia měla mít stále dost času.  

playstation-5-gonzalo.jpg

Stejně jako v případě PlayStationu 4 zastupuje Cerny v týmu pozici vedoucího vývoje architektury pro nový systém, do kterého zapojuje jak své představy o budoucnosti herního průmyslu, tak přání vývojářů. To všechno má být prý více revolucí než evolucí. Pro více než 90 milionů majitelů současné generace jsou to rozhodně dobré zprávy.  

Co si budeme povídat. Mezi generacemi konzolí se většina lidí kouká na rozdíly ohledně hardwaru, respektive výkonu. Jak CPU, tak GPU na tom bude o hodně lépe než současná generace. Architektura nové konzole bude podporovat novější technologie a dovolí vývojářům používat lepší vizuální efekty. Systémová paměť pak o něco naroste a zrychlí se její průtok, v tuto chvíli šuškanda mluví o 20GB GDDR6 paměti

 

GPU bude custom variací z rodiny Radeon Navi. Díky ní budou moci vývojáři i na konzolích využívat například technologii ray-tracing

Ohledně CPU se Sony opět obrátilo na AMD. V novém PlayStationu tak najdete procesor založený na třetí generaci AMD Ryzen s osmi jádry s novou 7nm Zen 2 mikroarchitekturou a možným taktem 3.2GHz. GPU pak bude custom variací z rodiny Radeon Navi. Díky ní budou moci vývojáři i na konzolích využívat technologii ray tracing, která zajišťuje vykreslování odrazů a průhlednosti v reálném čase. Podle Cerneho se to ale dá využít nejen ohledně grafiky: “Jestli chcete otestovat, jak hráč slyší určité zdroje zvuku nebo jestli nepřítel může slyšet vaše kroky, i v těchto případech může být ray-tracing užitečný,” řekl. “Je to zkrátka o paprscích pronikajících prostředím.” 

playstation-5-remaster.jpg

AMD čip má také zabudovanou 3D audio jednotku, která podle Cernyho slov redefinuje to, jak mohou videohry znít. “Jakožto hráče mě docela zklamalo, že mezi PlayStationem 3 a PlayStationem 4 se audio moc nezměnilo. S novou konzolí je mým snem ukázat, jak dramaticky rozdílný může být dojem z ozvučení, když k tomu poskytneme potřebné prostředky.” Výsledek vás prý mnohem více vtáhne do hry – zvuk vás bude pohlcovat ze všech stran. Nebude k tomu potřeba žádný externí hardware. Stačí klasické repro z televize nebo sluchátka.  

Jedním ze slov, které Cerny při popisu nové technologie audia používal, je “přítomnost”. To se hlavně týká hraní ve VR. Následovala otázka, jestli tedy s novou konzolí přijde i nová generace PS VR. Na to Cerny odpověděl: “Dnes nebudu zabíhat do našich VR strategií víc než tak, že řeknu, že VR je pro nás velmi důležité a současný PSVR headset je kompatibilní s novou konzolí.” 

Takže to máme nový výkonnější hardware, nové technologie, podporu VR, ale je tady ještě něco, z čeho je Cerny nadšený snad nejvíce. Sám to nazývá jako “ten pravý game changer”. Něco, co je důležité mnohem více než kdykoliv před tím. A tím je interní disk.  

 

AMD čip má zabudovanou 3D audio jednotku, která podle Cernyho slov redefinuje to, jak mohou videohry znít.

 

Každým rokem se hry zvětšují - Red Dead Redemption 2 si uzmulo 99 GB. Ale není to jen o velikosti souborů. U načítacích obrazovek můžete strávit dlouhé minuty. Stačí jen využít rychlocestování, přejít mezi herními lokacemi a už musíte zase čekat. V roce 2015, kdy Cerny poprvé s vývojáři začal probírat novou generaci, slýchával často: “Vím, že je to nemožné, ale nemůžeme tam mít SSD?” 

SSD disky jsou v noteboocích a počítačích už dlouhá léta. I PS4 a Xbox One nabízejí externí SSD. Ne všechny SSD jsou ale tvořeny stejně. V nové konzoli tak bude něco speciálnějšího. Cerny uvedl jako příklad Spider-Mana z minulého roku na PS4 Pro. Na televizi předvedl, jak Spidey stojí na malém náměstí. Spustil fast-travel a přesun na jiné místo Manhattanu trval asi 15 vteřin. Následně to samé Cerny udělal na devkitu nové konzole. To, co na PS4 Pro zabralo 15 vteřin, nyní trvalo přesně 0,8 sekundy.  

getthumbnail.jpg

To je jen jedna z předností SSD. Odvíjí se od toho také rychlost renderování světů a spolu s tím i to, jak rychle se po něm postava může pohybovat. Cerny pokračoval v ukázce se Spider-Manem, tentokrát v pohybu po městě. “Můžete se snažit, jak chcete, ale nikdy nebude rychlejší než tohle, protože tohle je jednoduše rychlost, jakou jsme schopní dostat data z harddisku.” Také prý předvedl, jak je všechno pěkně ostré i v dálce. Mimochodem, konzole bude podporovat až rozlišení 8K, ale pro prezentaci byla použita 4K televize.  

Co přesně s tím vším dokáží vývojáři vymyslet, prý zatím neví. I přes to, že některá studia mají devkity už dlouho, stále zatím objevují, co všechno si mohou dovolit. SSD ale podle slov Cernyho otevírá zcela novou vývojovou větev pro PlayStation jako takový. “Jsme zvyklí na loga před začátkem hry a další obrazovky. Častokrát jsou grafické prvky i v multiplayerových lobby zjednodušovány, protože hráče zkrátka nechcete nechat čekat,” dodal Cerny.  

Bližší informace ohledně disku prý zatím sdílet nebudou. Je ale potvrzeno, že podporuje standard PCIe 4.0. Podle Cernyho slov pak bude mít větší propustnost než kterýkoliv SSD disk pro PC. “Čistá rychlost čtení je velmi důležitá, ale stejně tak i detaily I/O (input-output) mechanismů. Máme tady PS4 Pro a k tomu SSD, které stojí stejně jako samotná konzole. Přitom to přispěje jen ke třetinovému zrychlení.”  

 

Můžete se těšit na zpětnou kompatibilitu s PS4, protože nová konzole využívá základů technologie té minulé.  

 

Jelikož se Cerny zabývá převážně hardwarem, tak nepadlo ani slovo o službách a jiných softwarových prvcích. Je tady ale stále pár věcí, které stojí za to zmínit. Nová konzole například stále bude podporovat fyzická média. Také se můžete těšit na zpětnou kompatibilitu s PS4, protože nová konzole využívá základů technologie té minulé.  

ps4-500-million.jpg

PlayStation rozhodně má co nabídnout i pro další generaci konzolí, ale je tady stále několik věcí, které bychom rádi věděli. Pro spoustu hráčů je při rozhodování stěžejním faktorem cena. Kvůli SSD by mohla být při vydání o něco vyšší než v případě PS4. Odhadování je ale zbytečné. Na oficiální představení dojde snad ještě v průběhu letošního roku, ale na E3 to rozhodně nebude, protože Sony svoji tradiční tiskovku letos nepořádá. Že by Playstation Experience v prosinci?

Diskuze (19) Další článek: S rekonstrukcí ohořelé katedrály Notre Dame pomůže Assassin's Creed

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,