Martian Gothic: Unification

Stay alone, stay alive! Toť motto celé této hry, které popravdě uslyšíte asi tak často jako:" Ukončete výstup a nástup, dveře se zavírají !". V momentě, kdy otevřete Pandořinu skřínku, nabývá totiž slovo Unification čili sjednoceni zcela jiných rozměrů, což musí v tomto případě uznat i OSN. Jak se však může Pandora ocitnout v 21. století, pomineme-li existenci prstu na červeném tlačítku zeměkoule s nápisem: "Opravdu chcete skončit?".
Martian Gothic: Unification

Žánr: 3D adventure
Minimum: P II 266, 32 MB RAM, 3D karta, 4x CD ROM, HDD 510 MB
3D: ano
Multiplayer: ne
Výrobce: Creative Reality
Distributor:
Take 2

Stay alone, stay alive! Toť motto celé této hry, které popravdě uslyšíte asi tak často jako:" Ukončete výstup a nástup, dveře se zavírají !". V momentě, kdy otevřete Pandořinu skřínku, nabývá totiž slovo Unification čili sjednoceni zcela jiných rozměrů, což musí v tomto případě uznat i OSN. Jak se však může Pandora ocitnout v 21. století, pomineme-li existenci prstu na červeném tlačítku zeměkoule s nápisem: "Opravdu chcete skončit?".

Jednoduše. 11 000 let př. n. l.. K planetě Zemi se přibližuje meteorit a vzhledem k tomu, že v této době byl ještě Bruce Willis na houbách, dopadne do Antarktidy. A jak jinak než s vrozenou lidskou zvědavostí, s kterou se lidé vydávají do temných zákoutí, kde cosi vydává zlověstné zvuky, s naivní větou: „Já se vrátím.“, počali se lidé v onom ledu vrtat. A s posedlostí svojí vlastní dávat jména neznámému, pojmenovali dotyčný meteorit ALH 84001. Pojmenované věci se přeci nemusí bát...zatím. Vrtali však dále a zjistili, že meteorit pochází z Marsu, ale co je podstatnější byly v něm nalezeny fosilní bakterie. Život na Marsu? Toto zjištění položilo základ projektu Vita pod záštitou prezidenta Bernarda Allenbyho zvoucího sebe sama Diem. Roku 2009 byla vyslána první mise na Mars, aby potvrdila existenci těchto bakterií pod povrchem. Následně zde byla vybudována základna Vita 1, jejíž osazenstvo se z původních deseti lidí rozšířilo na 58. Náhle se však spojení se zemí přerušilo a posledním poselstvím bylo ono výše zmiňované „Zůstaň sám, zůstaneš naživu.“

Martian Gothic: UnificationMartian Gothic: Unification

Tak se tedy výsadek sestávající ze tří rasově i pohlavím odlišných osob (snad aby nedošlo k diskriminaci a mohli zemřít s hřejivým pocitem rovnosti u srdce) mezi kteréžto budete nuceni rozštěpit svou osobnost, vydává po (de)kontaminaci, kde vás infikuje ona bakterie mající za následek splynutí v jedno, do nitra základny. Samozřejmě, v zájmu motta, každý sám. Nyní je už jen na vás, jak využijete schopností těchto tří mušketýrů Martin – Diane – Kenzo, přičemž plně platí heslo: „Jeden za všechny a všichni za jednoho.“ Pokud zemře jeden, zemřou všichni, tudíž postup ve hře je podmíněn vzájemnou spoluprací postav. Dorozumívání probíhá pomocí vysílaček a nutná výměna některých předmětů se uskutečňuje díky potrubní poště, což je aspoň určitým zpestřením.

Pohybujete se zhruba ve stodvaceti lokacích (a to i na povrchu Mars), kde se nejdříve povalují mrtvá těla, načež povstávají zombie, s kterýchžto toporným krokem si vaše tripleJá v ničem nezadá a pohled na tuto svatou (hlavně živou...ale jak dlouho?) trojici by i ze zarytého tanečního mistra optimisty udělal sebevraha. Pokud se však tedy rozhodnete svého bratra či sestru jen poněkud světlejšího odstínu pleti obšťastnit tanečním kopancem do holeně, jak je libo. Nehne ani brvou a dál se na vás bude stejně sveřepě až zamilovaně ve stejných intervalech a se stejnou intenzitou vrhat a doslovně vám pít krev. Také nehnete ani brvou. Budete plní životního entuziasmu a pak...prostě zemřete. Co se týče úložných prostor zombií, základna se asi dostala do rukou nějakého šíleného designéra, který se pokusil s perfekcionistickou obsesí vybudovat kosmopolitní chrám všech stylů ze všech koutů světa. Na Wall Streetu si sice nezainvestujete, ale zato v Lonely Street se budete cítit jako doma. Jak určitě sami vidíte, pokud pro změnu pomineme, že tato ambice působí v takto rozsáhlém měřítku jako pěst na oko, nemluvě už o samotném osazenstvu, grafika je na velice slušné úrovni.

Martian Gothic: UnificationMartian Gothic: Unification

Hudba se opravdu povedla. Snaží se navodit správnou hororovou atmosféru, což se jí daří hlavně v pustých prostorách a tunelech, ale jinak by bylo lepší spíše zavřít oči a představit si, že jste někde jinde a s někým jiným...kupříkladu na Haloween. Namluvení (včetně hlasů ze záhrobí) je také kvalitní, takový Martin Karne má opravdu sexy hrdelní hlas. Jak zdrcující je však pro ženu zjištění, že muž lépe mluví, než vypadá. Co stojí za zmínku, je systém ukládání pozice. Lze ji totiž ukládat po nalogování do počítače, kde se kromě všemožných informací a psychologických profilů postav také nalézá hra Martian Mayhem. Zde máte na výběr mezi volbou Play game a Save game s omezeným počtem slotů - dvou, což vás určitě nepotěší. Tato hra ve hře mi dokonce dokázala roztáhnout koutky k úsměvu, když se místo hry objevila modrá obrazovka jako při...ale však vy znáte Windows stejně dobře :) a hra mi nabídla kombinaci Ctrl + Del + CapsL + Q + { + ? k restartu počítače.

Martian Gothic: UnificationMartian Gothic: Unification

Co se hratelnosti týče, veskrze veškerá řešení hádanek či problémů směřují k dalším vstupním kartám nebo klíčům. Některé dveře jsou uzavřeny centrálně systémem MOOD, s kterým se nejdříve musí pobratřit Kenzo Uji – odborník na umělou inteligenci. Jinak většinu času budete bloudit prostory sám a sám, hroznou nudou udolán, přičemž zaútočí-li nějaká ta bestie, stačí pouze utéct...na úroveň dveří. Poté co se otevřou, si prostě potvůrky dají čelem vzad a ztratíte pro ně sexappeal, stejně jako když se nalogujete do počítače. Potom co však získáte zbraň si můžete zahrát stále populární hru Zastřelte si mrtvolku. Ale znáte to, už se někdy někomu podařilo zabít zlo na první pokus? Chodit budete dokonce skrz mrtvoly, opět doslovně, pochybuji však, že by byly už v tak pokročilém stupni rozkladu. Naopak budete „zakopávat“ o neviditelné předměty či zarážet se o prahy automatických dveří. Ovládání postaviček v momentu, kdy se zblázní kamera, je také spíše intuitivní a ztráta orientace bude vaším denním chlebem. Slovo závěrem, tato hra se 3D enginem podobá nejvíce hře Resident Evil a atmosférou odvaru z H. P. Lovecrafta, takže doporučuji zůstat u herní klasiky a v případě potřeby si k ní přibrat Lovecraftovu knihu, za ušetřené penízky si můžete ještě zajít na nějaké to pivo...tak 70 litrů, a pobavíte se mnohem, mnohem víc.

Grafika: 6/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 5/10
Nikdy se nic nemá dělat polovičatě...hlavně co se týče hratelnosti.
Celkové hodnocení: 5/10

Poznámka šéfredaktora: Petra toho ze soucitu ještě trochu vynechala – neuvedla, jak ďábelsky se postavička pohybuje, když běží. Držíte-li totiž šipku dopředu (napsal jsem již, že se hra ovládá POUZE klávesnicí? Ne? Oops…) a běžíte, zapomeňte na jakékoliv zatáčení – jen hezky pusťte běh, čímž se zastavíte, otočte se požadovaným směrem a pak opět podřepněte a sprintujte (tak trošku jako KAREL – rovně, otočit doprava, rovně, otočit doleva, rovně, …). Ono kopání, které je v článku uvedeno, je stejně tak spíše zamačkáváním cigarety do chodníku než útokem; vlastně se mi nepodařilo BEZE zbraně jakkoliv ohrozit zombii – v jejím vyhnilém mozku muselo toto působit jako hotový životabudič její EEG. Takže pak snad zaujme na hře jen příběh o opuštěné stanici a dobrodruzích, kteří jsou vydáni na pospas osudu – což je ale hodně obnošená vesta.