Martian Gothic Unification konečně na PlayStation

Jeden z nejlepších survival hororů, jaké kdy vznikly, má kupodivu původ na PC. Mnoho konzolistů by nevěřilo, jak výborně může tento žánr na platformě s klávesnicí fungovat. Jediné štěstí majitelů konzolí je, že vynikající Unification konečně dorazil i na PlayStation.
Martian Gothic Unification konečně na PlayStation
Hru k recenzi zapůjčila firma:
Multiplayer: ne
Dual Shock vibrace: ano
Paměťová karta: ano, 2 bloky
Výrobce: Creative Reality
Distributor: Také 2

Jeden z nejlepších survival hororů, jaké kdy vznikly, má kupodivu původ na PC. Mnoho konzolistů by nevěřilo, jak výborně může tento žánr na platformě s klávesnicí fungovat. Jediné štěstí majitelů konzolí je, že vynikající Unification konečně dorazil i na PlayStation.

Resident Evil na Marsu
V blízké budoucnosti je odhalena stopa fosilních mikroorganismů v meteoru, který na naši planetu dopadl poté, co opustil Mars. První základna na rudé planetě, nazvaná Vita 1, má mimo jiné za úkol odhalit další stopy po mimozemských formách života. Jak možná tušíte, fosilní mikroorganismy byly dávnými předky inteligentního života, který Mars vlastně nikdy neopustil, pouze se stáhnul do nitra planety a čeká zde na potenciální hostitele, s jejichž pomocí by mohl opustit vězení pusté planety.

V těchto intencích vás nejspíš nepřekvapí, že základna Vita 1 se po nějaké době dokonale odmlčí. Překvapivé je však sdělení obsažené v posledním nouzovém vysílání z povrchu planety: „…pokud pošlete lidskou posádku, varujte je – zůstat sám znamená zůstat naživu…“ Zmíněná posádka má tři členy, dva muže a jednu ženu. Po velmi komplikovaném přistání vstupuje průzkumný tým odděleně do různých přechodových komor základny a na vás bude, aby jste udržovali po celou dobu hraní alespoň desetimetrový odstup mezi jednotlivými postavami. Unification totiž znamená sjednocení a přesně to se stane s každým, koho nakazí nebezpečný virus, vytvořený původními obyvateli Marsu.

Světlé stránky hryTemné stránky hry
  • dokonalý scénář, příběh, dialogy
  • originální nápady ve všech aspektech hry
  • cenová dostupnost
  • nepříliš kvalitní zvuk a hudba
  • oproti konkurenci téměř nulová prezentace (animace)
  • museli jsme na konverzi čekat příliš dlouho

Tato tajemná rasa, jejíž úžasnou architekturu budete obdivovat v nepopsatelně atmosférické poslední třetině hry (s výjimkou Silent Hillu jsem neviděl mezi hrami jiný horor, který by disponoval takovým finále), navíc zvládala umění telepatie, telekineze a podobná, takže po svém probuzení ze spánku velmi rychle duchové marťanů napadnou mozky nebohých obyvatel základny a donutí je navzájem se pozabíjet. Následně mimozemšťané „posednou“ mrtvá těla a za pomoci zombií připravují oživení své královny a cestu ke hvězdám.

Martian Gothic UnificationMartian Gothic Unification

P Ř Í B Ě H
Pokud vám připadá, že na survival horor má MGU poněkud komplikované pozadí, pak vás nepřekvapí, že za scénář ke hře je zodpovědný profesionální spisovatel sci-fi, který skutečně vdechl MGU docela jinou atmosféru, než jakou disponuje populární série Resident Evil, která byla vzorem pro tuto hru. Atmosféra, o které mluvím, je mnohem více dusivá (díky skvělým nápadům s rozmístěním zombií), chytrá (skutečně velmi kvalitní dialogy potěší každého pravověrného fanouška sci-fi a hravě překonají většinu béčkové filmové produkce) a především chytlavá. Atmosféra základny Vita 1 je zkrátka něčím, co se nedá dost dobře vložit do písmen, to si musíte prožít. Není ani v mých silách popsat všechny ty skvosty, se kterými se během hry setkáte, ale vězte, že celou dobu hraní čtete záznamy původní posádky základny a zjišťujete, že někde hluboko pod ní došlo k významnému archeologickému objevu a při otevírání jakéhosi náhrobku zemřelo mnoho lidí, přičemž jejich mrtvoly neležely druhé ráno na svých místech v márnici, pouze stopy bosých nohu venku na povrchu planety naznačují neuvěřitelné… když se pak dostanete k výtahu, vedoucímu do zmiňovaného podzemí a začne hrát tísnivá hudba, máte opravdu co dělat, abyste se přesvědčili to tlačítko ve výtahu zmáčknout.

Hra
MGU se drží tradic v rámci žánru. Budete pobíhat s polygonovou postavičkou po renderovaném pozadí, sbírat klíče, řešit hádanky (těch zas tak moc není a jsou celkem prosté, většinou spočívají v koordinaci všech tří postav), hledat zbraně a munici do nich, střílet zombie a další nepřátele. Ona akční část je zde velmi šikovně obohacena o ztěžující element nezničitelných zombií. Jinými slovy, nemrtví se zde chovají jako správní nemrtví a tak nemůžete zabít někoho, kdo už nežije. Palba do reanimovaných těl obyvatel základny je pouze složí na určitou dobu (většinou deset minut), pak se znovu zvedají ze země a jdou po vás. Proto jste po většinu hry v neustálém spěchu, protože potřebujete probíhat chodbami plnými nemrtvých tam a zpět a rádi byste na to vyplýtvali co nejméně drahocenné munice. Okamžiky, kdy to stíháte těsně a nemrtví se zvedají ze země všude kolem vás patří k tomu nejlepšímu, co můžete v herních hororech nalézt. Pokud jde o výběr zbraní, není příliš veliký: budete střílet ze základní pistolky, pořádné pistole, samopalu a plazmové zbraně. Zato prostředí hry je skutečně dokonale různorodé a absolutně nehrozí, že byste se začali při hraní nudit nějakým stereotypem.

Martian Gothic UnificationMartian Gothic Unification

Konverze
Bohužel, zde se nedozvíte nic příjemného. Možná by bylo lepší tuto kapitolu ani nezačínat a ujistit majitele PlayStationu, že MGU vypadá stejně jako libovolný díl série Resident Evil. Postavičky jsou stejně zubaté, prostředí stejně nehybné, nahrávací doba mezi jednotlivými místnostmi víceméně srovnatelná. Jinými slovy, pokud jste hráli pouze na PlayStation a neznáte PC verzi této hry, pak vám nebude z technického hlediska nic chybět. Jenže ti z nás, kdo hráli MGU v jeho původní reinkarnaci vědí, že na PC hra nenahrává jednotlivé místnosti (takže pokud stojíte v chodbě s mnoha otevřenými dveřmi, můžete místo tmy na PS vidět skrz, včetně nepřátel v dálce), neměla prodlevu při přepínání jednotlivých postav a především postavy samy vypadaly nesrovnatelně lépe. S tímhle se zřejmě nedá nic dělat, PlayStation je o hodně starší, než MGU na PC. Nepochopím ale zhoršení kvality hudby na úroveň, o které by se znalcům původní verze nezdálo ani v nejhorších snech. Možná zvuk v této „kvalitě“ napomáhá kratším nahrávacím časům, ale MGU je díky hudbě a zvuku na PC docela jiným zážitkem. Nicméně na konci tohoto zoufání bych rád zopakoval, že MGU na PlayStation vypadá stejně jako libovolný díl série Resident Evil. Navíc tady mají nebozí konzolisté podstatně více pozicí k uložení, takže na rozdíl od původní verze je skoro jedno, že jsou limitované. Nesmíte zkrátka hrát verzi pro PC a budete spokojeni.

Na stupnici vítězů
PlayStation nemá zas tak moc kvalitních hororových her. Přinejmenším v Evropě ne. Především díky tomu si troufnu tvrdit, že rozhodně zaslouží místo na stupnici tří nejlepších hororových her, kterými můžete svou PS nakrmit. Konkrétní místo nechám na vás, ale Silent Hill je skutečně o hodně lepší a takový Alone In The Dark díky slabému scénáři zase o hodně horší. Snad vás ale přesvědčí, že MGU se k nám nyní dostala za tzv. budgetovou cenu, která znamená asi 600,- Kč. Po Grandii je to již druhá vynikající hra, která se od prvního dne prodává za tuto fantastickou cenu. Pokud jste majiteli PlayStationu a rádi se bojíte (a bavíte), pak asi není co dál řešit.

Grafika: 7/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 9/10
Excelentní horor, který voní svěží atmosférou na rozdíl od zatuchlého stereotypu série Resident Evil.
Celkové hodnocení: 8/10

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 122 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

včera | | 15 N/A
Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se na obrázky z českého středověku

Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se …

Kingdom Come bude výpravou do středověku se vším všudy. České lesy, věrohodné souboje a příběhové zvraty, které otřásly zemí. Pojďme se podívat na všechny dostupné pohlednice z výletu.

včera | | 18 N/A
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
V Kingdom Come: Deliverance se musíte naučit řádně oblékat a obrnit

V Kingdom Come: Deliverance se musíte …

V očekávaném českém RPG nebudou věrohodné jen souboje, ale také způsob oblékání a využívání brnění.

7.  2.  2018 |
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |