Marvel's Avengers: na cestě za sjednocením | Recenze

• Mikrotransakce???
  • Malá variabilita nepřátel
  • Slabý a opakující se kooperativní obsah
  • Vylepšení není vzhledově viditelné
  • Občasné bugy a technické problémy
7/10

Na superhrdinskou akci Marvel's Avengers jsme čekali poměrně dlouhou dobu a očekávání jistě nebyla malá. Po výživné betě probíhající v srpnu se všichni milovníci tohoto univerza dočkali a jedna z nejočekávanějších her podzimu je konečně na světě. Přestože od vydání uplynulo teprve několik dní, již nyní je jistá jedna věc – titul je tak trochu jiný, než jsme si původně představovali a rozhodně není určen pro všechny.

Jak to všechno začalo?

Zejména hráči preferující singleplayerový koncept asi nebudou příliš nadšeni. Marvel's Avengers se totiž vydávají jiným směrem, a přestože se snaží zavděčit všem, cílí zejména na multiplayerové řádění. Ale vezměme to všechno popořádku.

Avangers Day je významným momentem

V nedávné betě jsme měli tu šanci ochutnat poměrně velké množství obsahu a udělat si tak obrázek o hře jako celku. Původní obavy o vyzrazení celého příběhu se naštěstí nepotvrdily, a proto se hráči mohou v plné verzi těšit na sice zopakovaný obsah z bety, ovšem zasazený do kontextu celého vyprávění, které rázem vyznívá naprosto odlišně.

Soubojový systém zaslouží pochvalu

Úvod obstarává odlehčená a pohodová scéna z oslav Avengers, spojených s otevřením nového sídla a představením letecké základny poháněné terigenovým krystalem. Celá tato pasáž dostává díky novému pohledu nadšené fanynky Kamaly Khan úplně jiný rozměr. Titul hned od samého počátku naznačuje, že nechce být jen pouhou hrou, ale interaktivní výstavkou univerza Avengers. S mladičkou Kamalou si tak během úvodní sekvence posbíráte nějaký ten komiks, zasoutěžíte v dovednostních hrách a zažijete emotivně silné momenty během setkání se skutečnými superhrdiny. Vše působí naprosto přirozeně a filmově zároveň.

Obligátní fotorežim umožňuje krásné záběry

Následné události jsou již notoricky známé. Celá ta sláva a poklidné přátelské odpoledne se rychle změní v hrůzostrašnou tragédii, která vede ke zničení samotné základny a také části San Francisca. Avengers v očích veřejnosti selhali a jsou tak přinuceni nést si své břímě. Jedná se o zlomový moment a rozpuštění celé legendární party, která rázem mizí na několik let ze scény. Do hry rychle vstupuje organizace A.I.M., která se snaží obnovit zvrácenou rovnováhu za pomoci armády robotů. O tom, že jejich úmysly nejsou tak čisté, jak se mohlo zprvu zdát, je přesvědčená i samotná Kamala, která se jako začínající hrdinka vydává na dlouhou cestu za očištěním a znovu sjednocením svých oblíbenců.

Dva pilíře

Silný příběh filmového charakteru s nespočtem nečekaných zvratů je jedním ze stavebních kamenů celého titulu a zároveň i pojítkem herního obsahu. Jak již bylo naznačeno, Marvel's Avengers nejsou ryzí příběhovou hrou, ale představují kombinaci solo a kooperativního obsahu, což může pro spoustu hráčů představovat velký problém. Ale také nemusí. Obě zmíněné složky se vyznačují odlišným charakterem, přizpůsobeným konkrétním potřebám.

Po grafické stránce je na co se dívat

Solo mise jsou lineární, koncipované na vyprávění příběhu a víceméně kopírují klasickou šablonu singleplayerových her. Naopak kooperativní obsah se vydává směrem otevřeného světa bez výraznějšího posunu v celém příběhu. A je to zcela logické, vyprávět příběh v kooperativním open worldu není víceméně možné. Cílem těchto misí je průzkum prostředí, zisk nějakého cenného lootu či povalujících se komiksů a zejména nekončící boje se zástupy robotů A.I.M.

Vývojáři se snaží zavděčit všem a Marvel's Avengers jsou neohrabaným a haprujícím hybridem

V těchto misích tak budete se svými přáteli či umělou inteligencí ovládanými hrdiny plnit jednoduché cíle typu obsazení základny, zničení generátorů, zajištění materiálů apod. Dostupné jsou dále například nejrůznější výcvikové výzvy či výsadky. Kooperativní obsah je tak sice zasazen do celkového narativního rámce, ve své podstatě je pro příběh zbytečnou záležitostí. A to je asi ten nejzásadnější problém. Vývojáři se snaží zavděčit všem a Marvel's Avengers jsou neohrabaným a haprujícím hybridem. Skvělé příběhové mise plné filmových cut-scén jsou prokládány nudnou kooperativní vatou, která měla být postavena mimo samotný příběh.

Navštívíte jak laboratorní komplexy, tak i nespoutanou divočinu

Každopádně milovníci kooperativního hraní si skutečně přijdou na své, herní obsah je v tomto ohledu skutečně bohatý, někdy až nepřehledný. Titul tak díky svému charakteru nabízí desítky až stovky hodin herní zábavy v honbě za tím nejcennějším lootem.

Víceméně stejným způsobem je koncipován i samotný end game obsah prezentovaný jako Iniciativa Avengers, který těží ze základů položených v kooperativní části kampaně. Těšit se tak můžete na boje ve válečných zónách či rubačky během jednotlivých výprav. Bohužel nečekejte výraznější variabilitu. Kooperativní obsah totiž nápaditostí zrovna neoplývá a v mnoha ohledech představuje stále se opakující akci. Koho však tento nekonečný loot koncept baví, zklamán jistě nebude.

Superhdinové v akci

V čem ovšem hra dominuje, je samotné podání jednotlivých hrdinů a jejich schopností. Pro začátek se můžete těšit na Kamalu, Iron Mana, Hulka, Black Widow, Kapitána Ameriku, Thora a pro PlayStation také rozporuplného Spidermana. Tím však celkový výčet rozhodně nekončí a je víceméně jisté, že další hrdinové budou postupem času přibývat. Naopak velkým zklamáním je potom nulová variabilita nepřátel, kteří se stále opakují. Bojovat budete proti hordám robotů, dronů a občas smetete nějakého toho nevýrazného bosse.

Soubojový systém je krásně variabilní a postupné seznamování hráče s jednotlivými hrdiny naprosto uspokojující

Samotná hratelnost je však vzhledem k nezvykle velkému množství postav naprosto jedinečná. Každý z hrdinů má své vlastní pohyby a schopnosti. Soubojový systém je krásně variabilní a postupné seznamování hráče s jednotlivými hrdiny naprosto uspokojující. Těšit se můžete též na dovedností body přidávající nové pohyby či implementaci velkého množství vylepšení, které charakterizuje hrdinu ve čtyřech statistikách. To bohužel není nikterak znázorněno vizuálně, což je rozhodně škoda. Většina hráčů tak jistě sáhne po možnosti automatického přiřazení nejlepšího vybavení.

Připravte se na akci a neustálé výbuchy

Jak jsme již naznačili, Marvel's Avengers je vystavěno na dvou pilířích hratelnosti. Mimo to ovšem nabízí opravdu bohaté množství vedlejšího obsahu, které je vrostlé do jádra celé hry. Plnit tak můžete nejrůznější denní, frakční či charakterové výzvy a odemykat si kosmetické doplňky. Obsahu je vážně mnoho a hra je v tomto ohledu někdy až nepřehledná. Skoč tam, udělej tohle, zabij deset těchto, rozbij tamto… Upřímně nejsem fanouškem takových konceptů, nicméně pravdou je, že podobný přístup předznamenává dlouhověkost titulu. Vzhledem ke skutečnosti, že se jednotlivé výzvy neustále mění, hra je předurčena k nesmrtelnosti.

Chybičky se vloudily

Neméně důležitým aspektem ve finálním hodnocení je rovněž technický stav a grafická stránka hry. Nutno uznat, že Marvel's Avengers vypadá v akci skutečně skvěle, i když na klasickém Xboxu jsme se již potýkali s nemalými problémy zejména ve spojitosti s propadem snímkování. Chybějící výkon dosluhující generace je zkrátka znatelný, zejména potom v kooperativním guláši. Mnohem závažnější jsou ovšem problémy technického rázu, na kterých je třeba rychle zapracovat.

Ale také na řadu technických problémů

Tak například stále zlobí české titulky, které se někdy neobjevují vůbec. Naopak titulky pro neslyšící se objevují i po jejich deaktivaci. Hru navíc sužují časté bugy, které někdy dokonce znemožňují spuštění jednotlivých misí. Problém představuje i tvorba hry v kooperativním módu, která rozhodně nefunguje tak, jak by měla. Někdy čekáte na dva spoluhráče minutu, někdy pět a někdy se vůbec nedočkáte. U hry takového zaměření jde o neodpustitelný přešlap.

Titul je místy trochu nepřehledný

Stejně tak provokativní jsou potom samotné mikrotransakce, kterých Marvel's Avengers bohužel nebylo ušetřeno. Týká se sice pouze kosmetických doplňků, ale proč proboha? Není to u titulu s tak bohatým obsahem zbytečné?

Ať už se na tuhle superhrdinskou akci budeme dívat z kterékoli perspektivy, je jasné, že rozhodně není bez chyb. Jedná se však o opravdu obsáhlý kousek, prezentující se jako live service game, což rozhodně vyžaduje hodnocení z dlouhodobé perspektivy. Tím zásadním totiž u her podobného charakteru není až tak samotný launch, ale zejména následná péče. A to bude chtít čas. Nechme se tedy překvapit, jak se celý tento projekt rozvine.

Crystal Dynamics nemělo zrovna jednoduchý úkol. Zhostili se ho po svém a výsledek rozhodně není tak špatný, jak bylo predikováno. Titul nabízí zábavnou hratelnost, skvělý příběh a úžasnou možnost vžít se do role těch nejzásadnějších hrdinů daného univerza. Vývojáři se však snažili zavděčit všem a na výsledku je to sakra poznat. Multiplayerový kooperativní režim nedosahuje kvalit sólo kampaně a v přímém porovnání působí spíše vycpávkově až stereotypně, což má dopad i na výsledné hodnocení.  Nemluvíme zde však o zklamání, jako spíše o důrazném varování, neboť Marvel's Avengers jsou v rozporu s tradiční představou o superhrdinské akční hře. Jestli je to problém už musí každý soudit sám.

Váš názor Další článek: Děsivý Song of Horror začne znít koncem října i na PS4 a Xbox One

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Hubbleův dalekohled pozoroval hojení veleobra Betelgeuse po gigantické explozi

** Hubbleův vesmírný dalekohled svoji výkonnou optiku zaměřuje i na hvězdu Betelgeuse ** Ta před časem předvedla velmi neobvyklé chování, které u mnohých vzbudilo očekávání exploze supernovy ** Na ultimátní výbuch sice nedošlo, i tak se ale na Betelgeuse dějí pozoruhodné věci

Stanislav Mihulka
DalekohledyAstronomie
Bojový vrtulník Raider X bude rychlý, obratný i odolný. Pro Pentagon ho vyvíjí Sikorsky a už ukázal prototyp

** Pentagon hodlá nahradit své lehké víceúčelové vrtulníky Bell OH-58 Kiowa ** Za tímto účelem vznikl modernizační program Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA) ** V rámci něj vyvíjí společnost Sikorsky Aircraft Corporation vrtulník Raider X

Stanislav Mihulka
HelikoptéryVojenstvíPrototyp
Prohlédněte si 1600 ruských základen na detailní družicové mapě. Rezavějící Kuzněcov, Moskva i raketoplán Bajkal

** Google má kvalitní družicové snímky Ruska ** Najdete na nich i tu poslední ruskou vojenskou základnu ** Nadšenci jich lokalizovali už okolo 1 600

Jakub Čížek
RuskoArmádaMapy
Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

** Nejteplejší místo na Zemi nemusí být to nejnebezpečnější ** Největším zabijákem se stane až mix tepla a vlhkosti ** Asie se nebezpečně přiblížila hraniční hodnotě 35 °C twb

Jakub Čížek
MeteorologieGlobální oteplování
V nitru DJI Mini 3 Pro: Ten dron je větší záhada než tajemný hrad v Karpatech [galerie]

** Létá skvěle, fotí slušně a má autopilota ** Jak se to všechno podařilo vtěsnat do 249 gramů? ** Podívejte se na rozborku nejlepšího dronu letošní sezóny

Jakub Čížek
KvadrokoptéraDJIDrony
Izraelský obrněnec ROBUST autonomně bojuje proti pěchotě i tankům

** Izraelský zbrojní gigant Elbit Systems nedávno představil střední obrněné vozidlo ROBUST ** To je určeno pro pokročilý autonomní boj proti pěchotě i obrněným vozidlům ** Nový obrněnec by měl operovat s vysokou mírou autonomie, za každého počasí a prakticky v každém terénu

Stanislav Mihulka
IzraelVojenstvíRoboti
Čím nahradit WhatsApp: Vyberte si z 10 alternativních komunikátorů