Mass Effect: Andromeda - nový začátek (recenze)

Znovu do vesmíru, znovu za záchranou lidstva. BioWare se vrací ke své kultovní značce, co říkáme na její nový začátek?

Mass Effect na nás kdysi spadl zčistajasna a osvěžil žánr sci-fi RPG titulů novou trilogií, která doteď má co nabídnout. Opomeneme-li menší nedostatky a především koncovku třetího dílu, šlo o klenoty herního průmyslu, a tak není divu, že se na novou trilogii čekalo jako na smilování boží. Ta konečně odstartovala v Andromedě a je tedy na čase nasadit si vesmírné botasky a zjistit, zda návrat do známého univerza stojí za to.

Nová galaxie, staré problémy

Než se ponoříme hlouběji, musím podotknout, že Andromeda stejně jako původní trilogie působí tradičním hollywoodským dojmem plným nádherných scenérií, epických projevů a klišovitých dialogů, které svým způsobem do žánru patří, ale bohužel nedokážou nastolit tolik osudovou a temnou notu, jak se to povedlo dřívějším hrám série. Andromeda rozhodně nestojí na příběhu a i když je BioWare mistr scénářů, zkrátka tady něco drhne. 

Mass Effect™_ Andromeda_20170324190424.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170324205453.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170324225728.jpg
Postavy jsou zajímavé a často i vtipné, kvalit původní trilogie ale nedosahují.

Tentokrát se navíc opouští od osudové války za celou galaxii a lidstvo vzhlíží vstříc novému domovu a nové galaxii. Vesmírná loď se napakuje dobrovolníky a vyráží do zbrusu nové galaxie - Andromedy. Společně s archou vyráží i tzv. Pathfinder, tedy vy. Žoldák a speciálně vycvičený jedinec, který má za úkol prozkoumat cizí světy, navázat případný první kontakt a najít vhodné místo pro usídlení lidstva.

Jak už to tak ale bývá, ne vše jde podle plánů a kromě toho, že předpokládané planety nejsou tak vítající, jak by se chtělo, narazí naše skupinka přeživších cestovatelů i na novou mimozemskou rasu, která se rozhodně nehodlá dělit. Začíná honička na život a na smrt, a především za novým domovem. 

Mass Effect™_ Andromeda_20170322221333.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170322234053.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170323023107.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170323041928.jpg
Opět si lze v editoru vytvořit vlastní postavu, a při troše snahy i dosti sympatickou.

Napříč galaxií

Předně lze říct, že Andromeda opravdu není o příběhu. Ten je zcela klasickou premisou a slouží spíše zástěrkou a základem pro hratelnost samotnou, která je tady naštěstí výborná. Se svou futuristickou lodí Tempest cestujete napříč galaxií, navštěvujete planety, odhalujete nové rasy, řešíte své i jejich problémy a především se snažíte předem vybrané planety zpříjemnit pro budoucí kolonizaci. Jak se váš vliv v nové galaxii zvyšuje, obýváte více planet a získáváte zdroje a suroviny, které jsou životně důležité pro rozvoj vašeho "byznysu" na novém místě.

 

Prvek kolonizace je zpracován skvěle a nabízí příjemnou volnost v konání a výběr, koho probudíte z kryospánku dříve

 

Hra je tak kombinací akčního RPG a jakéhosi ekonomického simulátoru, kde musíte sledovat rozvoj kolonistů a řešit jejich problémy, aby se nepřátelské rasy a planetární podmínky nerozhodly vám váš rozvoj zhatit. Tento prvek je zpracován skvěle a nabízí příjemnou volnost v konání a výběr, koho probudíte z kryospánku dříve a jaké bonusy budete chtít do kapsy jako první. Výběr je na vás a vašem stylu hraní.

Mass Effect™_ Andromeda_20170322223452.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170324010554.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170324181506.jpg
Planety mají různé podnební podmínky i počasí, je třeba se přizpůsobit. 

Kromě základní premisy, kterou je osídlení planet lidmi, se samozřejmě musíte potýkat i z nepřátelskou rasou Kettů, kteří jsou všudypřítomní a mimo jiné rozlousknout pradávné tajemství staré civilizace, jejíž přítomnost napříč Andromedou nedává spát. O koho jde? Nenašli jsme náhodou kolébku Protheanů? Nebo jde o zcela neznámou rasu? Tajemna je tu dostatek a příjemně doplňuje základní příběhovou linku.

Nový Mass Effect zcela jednoznačně boduje z hlediska obsahu a hratelnosti, až jsem měl občas pocit, že hraji MMO. Tuna nepovinných úkolů, misí, questů a výzev, kterými se zaplňuje váš deník, slouží jak ke zkrácení dlouhé chvíle, tak více specifickým účelům, jako je nasbírání surovin či obohacení nějakými těmi kredity. Takřka vždy budete mít co dělat, a navíc se konečně vyplatí na dříve dobyté planety vracet. Kromě zbrusu nových úkolů vás čekají i nové, dříve nepřístupné oblasti. Chválíme. 

Mass Effect™_ Andromeda_20170323012649.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170324183537.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170324184930.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170324195824.jpg
V herních světech se neztratíte, žalostně ale chybí minimapa pro rychlou orientaci.

Velmi ale nepotěší absence minimapy, která by ulehčila orientaci v dost rozlehlých oblastech a především zamezila neustálému nakoukávání do velké mapy v menu, což jen zbytečně zdržuje a otravuje. Ne, kmitající ikonky v horní části obrazovky opravdu nestačí, BioWare. Naštěstí jde ale o problém, který lze opravit prostřednictvím aktualizace. 

Naopak se rádi vydáme po otevřeném světě jednotlivých planet ve vozítku Nomad, které lze upgradovat a přebarvit podle libosti. Vozítko je velmi svižné, dokáže se vyškrábat na většinu míst a díky boostu a tryskám pro poskakování je velmi intuitivní. Mnoho světů navíc pro postavu skýtá nebezpečí jako extrémní mráz, radiaci a další nepříjemnosti, takže je Nomad jediným zachráncem při dlouhých cestách. Vyplatí se také aktivovat co nejvíce bodů pro rychlocestování, které také slouží pro aktualizaci inventáře a vybavení, včetně uzdravení.

Nikdy nejsi sám

Nebyl by to ale Mass Effect, kdybyste neměli pod rukou věrný tým, na který se můžete spolehnout. Andromeda stejně jako původní trilogie bohatě sází na dialogy a konverzace a nabízí trochu jiný pohled na celý systém karmy. Pryč je systém Paragonu a Renegade, který dělil vaše činy na černobíle špatné a dobré. Nyní v každé konverzaci a situaci dostanete možnost výběru několika reakcí, které více odpovídají konkrétnímu dialogu a mají větší smysl. Sice se může stát, že v jedné konverzaci přeskočíte z čile pozitivního na agresivně negativní, ale alespoň máte rozhovory více pod palcem. 

Mass Effect™_ Andromeda_20170323222805.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170324010342.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170324011359.jpg
Jakožto velitel a Pathfinder budou veškerá těžká rozhodnutí ležet na vašich ramenou.

Co naopak doznalo razantních změn, jsou vztahy mezi lidmi a především mezi členy vašeho týmu. S nimi se lze nyní mnohem více sblížit, probírat jejich minulost, vytvářet užší vazby a obecně se více skamarádit. To samozřejmě závisí nejen na tom, koho berete s sebou, ale i na tom, o čem a jak mluvíte na své lodi.

 

Nové přírůstky do týmu jsou dostatečně zajímaví, bohužel ale nedosahují na úroveň původní trilogie

 

Nové přírůstky do týmu jsou dostatečně zajímaví a především několik postav díky své originalitě a chování dokážou přirůst k srdci, bohužel ale nedosahují na úroveň původní trilogie, kde smrt některých postav dokázala pocuchat nervy. Jsou fajn, ale ničím nepřekvapí, v boji ale rozhodně neotálí a dokážou pomoci. Škoda, že je pryč strategické zapauzování pro udávání rozkazů, nyní se budete muset spokojit s jednoduchým komandováním. Naštěstí umělá inteligence je na přijatelné úrovni, i když se to samé nedá říci o nepřátelských jednotkách. 

Mass Effect™_ Andromeda_20170322230211.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170323023155.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170323033953.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170323042240.jpg
Souboje jsou akční a frenetické, ale především skvěle ovladatelné a svižné.

Arzenál až oči přecházejí

Co mě potěšilo hodně je opravdu bohatý a různorodý arzenál zbraní a výbava celkově. K dispozici je opět celá řada rozličných brnění, helem a obleků od různých značek a společností, to samé platí i o zbraních. K mání jsou pistole, brokovnice, samopaly a ostřelovačky, nově také mnoho druhů zbraní na blízko, které jsou brutální a v boji se hodí. Omni-tool, kladiva, meče a další, vyberte si. 

Mnoho věcí se dá klasicky zakoupit u prodavačů či najít ve světě (průzkum světů je vysoce doporučován), nově je ale přítomna i možnost si vše vycraftit. Systém craftingu je propracovaný a obecně platí, že s dostatkem potřebných surovin a kreditů si lze vyrobit takřka cokoliv, na co narazíte i normálně. Díky možnosti si během craftingu přidat i některé upgrady a vylepšení však většinou vyrobíte mnohem kvalitnější vybavení, ne co je k mání v obchodech, takže se rozhodně vybaví vytěžit pořádnou zásobu surovin a připravit si půdu pro kutění v dílně. Vyplatí se to.

Mass Effect™_ Andromeda_20170324173334.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170324173412.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170324173423.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170324173431.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170324174725.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170324174745.jpg
Před výstupem z lodi si upravíte vše možné, od arzenálu po vybavení, členy týmu a vozítko.

Při výstupu na plenty si opět klasicky vyberete své vybavení, společníky a vzhůru do akce. Příjemnou inovací je, že se na vašich schopnostech a dovednostech podepisuje váha inventáře. Chcete být akčním biotikem? Pak musíte nalehko. Jste nabušený voják? Pak se klidně napakujte vším, co na lodi najdete. To se úzce pojí s další novinkou - profily a třídami.

Množství biotických schopností a dalších udělátek ve hře zůstalo, nyní má každá několik úrovní a díky stromu schopností si je vylepšíte podle své potřeby. Do aktivních slotů si nasázíte tři nejoblíbenější a pokud vám to náhodou nestačí, můžete si vytvořit ještě několik zkratek na rychlé přepínání během boje. K tomu si připočtěte profily, které znáte z původní trilogie.

Mass Effect™_ Andromeda_20170324173537.jpg

Opět můžete být Sentinel, který sází na biotické síly i techniku, všestranný Vanguard nebo klasický Soldier, přibylo i pár nových, včetně mého oblíbence Explorera. Tentokrát však vaše schopnosti nejsou omezeny profilem a ten můžete dokonce libovolně přepínat podle toho, co se vám zrovna hodí. To dává soubojům říz a hráči takřka neomezené možnosti kombinace, za což vývojářům tleskáme. Už žádné omezení, vykovejte si postavu přesně podle svého gusta. 

Když už mluvíme po soubojích, musíme se radovat znovu. Ty jsou totiž akční, frenetické a skvěle vyvážené. Konečně je hlavní postava velmi pohyblivá a svižná, ovládání je bravurně zvládnuté a pohodlné, takže budete s Pathfinderem pobíhat jedna radost. Díky jetpacku a schopnostem se nyní můžete dostat a vyškrábat takřka kamkoliv, takže odpadá i nepohodlné obíhání. Postava se umí i automaticky skrýt za jakoukoliv překážku, ke které přiběhnete, což některým možná přidělá vrásky na čele, ale já osobně jsem s tím problém neměl a po chvilce se se systémem krytí sžil. 

Mass Effect™_ Andromeda_20170322221931.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170323021601.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170323023032.jpg
Ve světě je vždy co dělat, a při každém návratu na planety přibudou další úkoly a výzvy.

Pokud vás náhodou začnou desítky hodin, co můžete v příběhové kampani strávit, nudit, můžete se pustit do multiplayeru. Ten je integrován do hlavní hry a z paluby Tempestu se můžete pustit do jednotlivých misí. Multiplayer je tak vlastně složen z kooperativních misí, ve kterých musíte plnit úkoly s kamarády, odolávat vlnám nepřátel či bojovat proti ostatním rasám. Za plnění multiplayerových úkolů dostáváte zkušenosti a také balíčky vybavení a bonusů, co jsou přenosné do hlavní hry, což rozhodně potěší. Také je příjemným dodatkem, že pokud zrovna nemáte náladu na online klání, můžete vyslat tým i bez vás.

Krásy Andromedy

Je pravdou, že Frostbite engine je jedním z nejpokrokovějších enginů moderní doby a Mass Effect to jen potvrzuje. Andromeda vypadá opravdu nádherně a především práce se světlem a stínem dokáže občas vyrazit dech. Animace pohybu jsou skvělé a plavné, modely lodí a postav stylové a efekty počasí nutí vracet se na jednotlivé planety znovu a znovu. Bohužel není všechno zlato a zpackané animace obličejů se již stihly stát světovým fenoménem.

Mass Effect™_ Andromeda_20170324193036.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170323034428.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170323223315.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170324181414.jpg
Ať už běháte zasněženou planinou, džunglí či pouští, vždy je na co koukat.

Ano, synchronizace mluveného slov a rtů je velmi odfláknutá, BioWare však nakonec před vydáním ještě zapracoval a není to tak hrozné, jak se zdálo být. Očekáváme rychlé aktualizace, které by tento problém ještě rychleji smazaly. To samé platí pro občasné bugy, jako jsou vtipné animace při pohybu, doskakování textur či postavy procházející objekty. Naštěstí se to děje velmi zřídka a výsledný dojem ze hry to nijak nekazí. 

 

Ruku v ruce s vizuálem jde i hudba, která je tradičně epická a chorálová, především tedy v důležitých filmečcích a momentech

 

Měl jsem možnost titul viděl i na 4K televizi s ultra detaily a musím uznat, že HDR dělá z titulu pastvou pro oči a z Andromedy se stává jedna z nejhezčích her současnosti, a to i na konzolích. Pokud navíc vlastníte nabušené PC, rozhodně se máte na co těšit.

Mass Effect™_ Andromeda_20170324002524.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170324012824.jpgMass Effect™_ Andromeda_20170324171647.jpg
Andromeda je epickou space-operou plnou klišé a přeslazených proslovů. A proč ne?

Ruku v ruce s vizuálem jde i hudba, která je tradičně epická a chorálová, především tedy v důležitých filmečcích a momentech. K hudbě z původní trilogie však rozhodně nedosáhne a co je horší, nehraje tak často, jak by se chtělo. Velmi mi hudba chyběla při obyčejném ježdění a průzkumu planet, kde se objeví spíše sporadicky a rychle zase uteče. A to je velká škoda. Jinak ale nelze mít ke zvukové stránce výhrad, dabing je kvalitní, postavám sedí a dialogy jsou o něco pestřejší a živější. Nechybí ani občasné vtípky.

Co říci závěrem? Mass Effect: Andromeda není prvotřídní hrou. Není ani hrou výbornou, kterou bych mohl s klidným svědomím doporučit. Jde však o titul, který dokáže uhranout svými světy, na dlouhé desítky hodin vás zavalit zážitky a pokud se dokážete prokopat přes úvodní slupku, budete náležitě odměněni. Ano, příběh je tu plný klišé a scénář kulhá, Andromeda ale útočí hratelností. A ta je tu zatraceně lákavá. 

Hodnocení: 3.5 / 5

Klady:

  • rozmanité herní světy
  • bohaté možnosti přizpůsobení
  • crafting
  • zajímavé schopnosti
  • mnoho questů a výzev

Zápory:

  • průměrný příběh
  • méně zajímavé postavy
  • bugy a nedodělky
  • chybí minimapa

 

Diskuze (17) Další článek: 10 nejzajímavějších grafických proměn světa Minecraftu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,