Master Rallye – křížem krážem Evropou v offroadu

Pokud vás lákají závodu typu Rallye Paříž – Dakar, jste na správné adrese. Soutěž Master Rallye sice nedosahuje takové prestiže jako výše zmiňovaný konkurent, ale to může být v počítačové hře celkem jedno. To, co obě soutěže spojuje je spousta speciálních offroadových aut, kilometry a kilometry ujeté za volantem těchto strojů a nekonečně se táhnoucí oblaka prachu.
Platforma: PC
Typ hry: závodní - rallye
Multiplayer: LAN/splitscreen/Internet
Minimální konfigurace: procesor 266 MHz, 64 MB RAM, 900 MB na HDD, 16MB 3D grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 350 MHz, 128 MB RAM, 900 MB na HDD, 32MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 350 MB na HDD, 64MB 3D grafická karta
Výrobce: Steel Monkeys (www.steelmonkeys.com)
Distributor hry: Microids (www.microids.com)
Distribuce v ČR: zatím není známo

Pokud vás lákají závodu typu Rallye Paříž – Dakar, jste na správné adrese. Soutěž Master Rallye sice nedosahuje takové prestiže jako výše zmiňovaný konkurent, ale to může být v počítačové hře celkem jedno. To, co obě soutěže spojuje je spousta speciálních offroadových aut, kilometry a kilometry ujeté za volantem těchto strojů a nekonečně se táhnoucí oblaka prachu.

Jelikož stručný popis opravdové nepočítačové Master Rallye si můžete přečíst v rámečku povalujícím se tady někde okolo, přejdeme rovnou k samotné hře. Hned na úvod se přiznám, že to s tím prachem z upoutávky nebude tak žhavé. Master Rallye je totiž soutěž, která narozdíl od slavnějšího Dakaru neprobíhá v rozlehlých pouštích, ale jde spíše o oblasti nám bližší, konkrétně přírodní krajinu evropských a euroasijských zemí.

Narozdíl od reálné soutěže jsou v počítačové hře zastoupeny pouze automobily. Přicházíme tedy o možnost zkusit jízdu v naší tolik úspěšné tatrovce (pouze v jednom „cizáckém“ Kamazu) nebo absolvovat soutěž na motorce, avšak hráče to nemusí tolik mrzet, protože výběr vozů je více než nadstandardní. Vozy jsou rozděleny do třech kategorií (T1, T2 a T3), kdy T3 jsou ty nejrychlejší, nejodolnější a také nejobtížněji zvládnutelná auta. Setkáte se například s vozy Nissan Terrano, Nissan X-trail, Chevrolet Blazer, KIA Sportage a dalšími. Zatímco první dvě kategorie nabízejí klasické „teréňáky“, v poslední T3 se nechali autoři unést fantazií, a tak si budete moci zazávodit třeba v kabině levitujícího mimozemského talíře. Herní logika je neúprosná, a tak na začátku hry máte k dispozici pouze tři auta ze skupiny T1 a postupně za vítězství ve vybraných závodech získáváte další vozy a soutěže, které hra nabízí.

Master RallyeMaster Rallye

Master RallyeMaster Rallye

V prvé řadě je to klasický Quick Race – nastavte si podmínky hry a vyrazte vstříc dobrodružstvím. Buď si zkusíte jednotlivé tratě v tréninku, vyzvete soupeře na cvičný závod nebo zkusíte checkpoint race. Tyto všechny možnosti si můžete díky split-screenu vychutnat i ve dvou na jednom počítači. Dalším módem je Challenge – závod jeden proti jednomu, vítěz postupuje dál. Nejvíce času strávíte u pohárových závodů. Jde vždy o trojici na sebe navazujících tratí. Za výhry v pohárech získáváte nové auta a pokud vyhrajete všechny poháry v dané kategorii, dostanete se k... Master Rallye – co by to bylo za hru, kdyby neobsahovala možnost prožít si to, co dalo hře jméno. Na pokoření čeká 10 etap v několika zemích a vítězí samozřejmě závodník s nejnižším celkovým časem. Poslední možností je Invitation, což je pohár, do kterého se dostanete, jen když vyhrajete úplně všechno.

Pohárové závody a samotná Master Rallye neprobíhají klasickým způsobem „sám na trati proti času“. Aby to nebyla taková nuda, přidali autoři na start tři soupeře. Protože jejich chování je docela na výši, hra hned dostává větší spád a je napínavá až do konce. Co mě hodně potěšilo, je fakt, že i počítač občas udělá nějakou jezdeckou chybu, třeba nevybere zatáčku atd. Jinak je samozřejmě více než vyrovnaným protivníkem. Jeho specialitkou je při startovní tlačenici ťuknout do vašeho vozu tak šikovně, že udělá hodiny, což mu samozřejmě můžete oplácet stejnou mincí. Myslím si, že si klidně mohli autoři troufnout na větší počet protivníku. Dovedete si představit rallye s dvaceti automobily?

Světlé stránky hry
  • velké množství vozů
  • netradiční závody
  • napínavé až do konce
Temné stránky hry
  • občas musíte hledat správnou cestu
  • graficky nedotáhnuté do konce
  • opakující se úseky tratí

Vozy jsou na můj vkus docela dost přetáčivé. Často uděláte hodiny jen kvůli příliš dlouhému zmáčknutí směrové šipky. Nemůžu posoudit jestli je to reálné chování, jelikož jsem ve speciálně upravených offradech moc času nestrávil :-), ale každopádně se na to dá zvyknout. Zezačátku jsem z toho šílel, protože ztratit jasně vyhraný závod sto metrů před cílem není příjemnou záležitostí. Před závodem si můžete změnit nastavení vozu. Narozdíl od takového Collin McRae Rally2 vám hra nevysvětlí, co je k čemu dobré, takže musíte trochu improvizovat. Autorům se docela povedlo odlišit od sebe jednotlivé auta. Určitě rozeznáte pocit u jízdy v malé rychlé bugattce od závodu s několikatunovým offroadem.

Master RallyeMaster Rallye

Master RallyeMaster Rallye

Dalším kladem, kterým se autoři docela chlubí, je „úplná volnost pohybu“. Ano, správně namítají realisté – dopadlo to jako obvykle - je lepší držet se vyznačené trati. Existuje sice několik zkratek, které vám mohou nahnat třeba několik vteřin, ale k tomu potřebujete dokonale znát trať, jinak ztratíte o hodně víc. Navíc pokud zajedete dále než sto metrů od cesty, hra vás „vyhodí“ zpátky na silnici, takže na bezstarostné brouzdání si musíte nechat zajít chuť. Trošku nedomyšlená je navigace, upozornění v podobě šipky se objeví jen v několika nebezpečných zatáčkách, jinak si musíte poradit sami. „Úžasné“ je, že občas se šipka objeví až před další zatáčkou, kterou tak zakončíte efektním saltem do příkopu. Jindy jedete prokazatelně správně, avšak na obrazovce se objeví hláška „Wrong way“. Myslím si, že lepší je buď ukazovat hráči cestu pořád nebo vůbec, ve hře Master Rallye bych se přimlouval za tu první možnost. Časem si však zvyknete a už od pohledu rozeznáte, kudy se vydat. Trošku k tomu přispívá fakt, že se některé úseky tratí opakují v několika závodech. Pouze se jede opačně a v půli cesty se zabočí jinam a podobně.

Master Rallye – jak je to ve skutečnosti

Master Rallye je oficiální soutěží FIA (Mezinárodní automobilové federace), takže se zde nemůže objevit problém, který měl letos Tomáš Tomeček na Rallye Arras-Dakar, kdy ho pořadatelé nediskvalifikovali, i když jednoznačně porušil pravidla. Trasa Master Rallye se každoročně mění, avšak vždy se jedná o evropské a asijské země (zrovna loni se jela z Paříže do Istanbulu). Tato soutěž se letos dočká již osmého pokračování. Narozdíl od herního zpracování se ve skutečnosti pořádají závody aut a motocyklů v několika kategoriích. Pod záštitou Master Rallye se konají i další závody – např. zimní závody offroadů v Rusku. Pokud byste se na takový závod chtěli přihlásit, tak vězte, že kromě způsobilého vozu a spousty náhradních dílů potřebujete speciální řidičskou licenci a zaplatit vstupní poplatek (ten činil pro ruskou rallye minimálně 250 USD). Podrobnější informace naleznete na www.master-rally.ru - tato stránka je však delší dobu neaktualizovaná.

Master Rallye se snaží o reálnou ale hlavně zábavnou simulaci závodů. Dočkáte se různě velkého poškození vozu a následného zhoršení jízdních vlastností. Stav vašeho vozu zjistíte jednoduchým pohledem na ikonky na obrazovce, většinou jej poznáte sami. Zdemolovat můžete tlumiče (většinou odcházejí nejrychleji), pneumatiky, řazení, motor, řízení. Podle toho pak auto „ujíždí“ na stranu, špatně řadí nebo zpomaluje při skocích. Přesto se mi i po nedobře vypadajících kolizích nakonec vždy podařilo dorazit do cíle.

Prostředí, ve kterém se hra odehrává je na můj vkus příliš jednotvárné a strohé. Občas sice po cestě narazíte na oživovací prvek v podobě hradu, statku či vodopádů, ale většinu času strávíte v pískových kaňonech nebo na pustých pláních. Celá hra mi připadla zbytečně tmavá a barevně nevýrazná – jako kdyby pořád pršelo. I když autoři proklamují nejzajímavější tratě z Master Rallye, v praxi ve hře těžko rozeznáte závod v Německu od ruského či italského.

Master RallyeMaster Rallye

Master RallyeMaster Rallye

Grafická stránka má i své mouchy. Srážka těžkého vozu se stromkem se rovná nárazu do zdi, stromek se ani nehne a auto se slušně zdemoluje. Stromky by se hře daly odpustit, ale když se tato situace opakuje u půl metru vysokých stohů slámy, tak to příliš náladu hráčů nezvedne. Ani na modelech vozů není příliš, co vychvalovat. Autoři zjevně šetřili polygony, což je vidět zejména v znázornění rozbitých aut, které opravdu reálně nevypadají. I další efekty jsou odbyté, auto zůstává čisté jako vyprané v Azuritu:-), práší se jen sporadicky, chybí zadní zrcátko, pohled zezadu je docela nízký a další drobnosti poněkud snižují technickou úroveň Master Rallye. Po hudební stránce nemám, co bych hře vytknul. Zvuky jsou také v pohodě, i když u aut s takovým výkonem bych čekal hlasitější motor.

Master Rallye není vůbec špatnou hrou. Právě naopak nabízí poměrně originální svezení netradičními vozy ve spoustě závodů. Pokud úplně nelpíte na grafickém zpracování a Collin McRae Rally2 či obdobnou hru máte už dohranou, máte minimálně o čem přemýšlet. Pro fandy klasických rallye ve stylu Dakaru je Master Rally jednoznačná povinnost. Pokud bych měl hodnotit dle svého nejčistšího svědomí, dal bych Master Rallye 7,5. Jelikož však v Doupěti hodnotíme celým číslem, a protože jsem si trošku nostalgicky vzpomněl na hratelnost dosud nepřekonaného Collina, je to čistá sedmička.

Grafika: 7/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 8/10
Zajímavá, originální rallye se spoustou netradičních vozů. Proč ne?
Celkové hodnocení: 7/10
Váš názor Další článek: Necrocide vstává z mrtvých

Témata článku: , , , , , , , , , ,