Matterfall: krystalová zkáza (recenze)

Studio Housemarque má na kontě spoustu skvělých twin-stick her jako je Stardust nebo Resogun. V Matterfallu se ale od raketek přesunuli trochu někam jinam a spojili hektickou akční střílečku s plošinovkou.

Příběh se odehrává v daleké budoucnosti, kde je ekonomika lidstva postavena na mimozemských technologiích poháněných červenými krystaly, které byly nalezeny kdesi ve vesmíru. Jsou používané nejen v běžném životě, ale také se používají při vojenských experimentech. Nějak se to celé vymkne z rukou a roboti poháněné těmito krystaly začnou šílet. V nejmodernějším městě tedy nastává největší evakuace lidstva všech dob. Hlavní hrdinkou je freelancer Avalon Darrow. Je to právě ona, kdo byl vybrán pro záchranu světa. Příběh je tady ale na vedlejší koleji a krom úvodní a závěrečné animace o něj pomalu ani nezavadíte. U hry tohoto typu to ale vůbec nevadí, tady jde především o čirou radost z hratelnosti.

Matterfall™_20170810211830.pngMatterfall™_20170810221616.pngMatterfall™_20170810222657.pngMatterfall™_20170810230614.png

Jak jsem již zmínil, Matterfall je twin-stick střílečka, což znamená, že jednou páčkou se pohybujete druhou střílíte. Kombinace s plošinovkou ale dělá ovládání složitější a chvíli jsem si na něj musel zvykat. Samozřejmě musíte koordinovat střelbu s pohybem. Krom obyčejného skoku a dvojskoku pak máte ještě k dispozici dash, na jehož konci vyvoláte omračující výboj. Během něj se také stáváte nezranitelnými a vyrušíte všechny nepřátelské projektily v dosahu výboje. Pokud zničíte nepřítele, který je omráčený, dostanete za něj větší počet bodů. Přesně o to tady jde, o body… a záchranu přeživších samozřejmě. Ne, že byste za dosažení určitého počtu bodů dostali nějakou odměnu, ale ten pocit, když se umístíte na vrchních příčkách celosvětového žebříčku za to stojí.

Matterfall™_20170811165441.png

Přeživší jsou spíš něco jako výzvy. Za jejich nalezení máte body navíc a k tomu vám občas dají vylepšení pro postavu. Ve hře je jich několik, ale využívat můžete najednou jen tři. Mezi tato vylepšení patří například zvýšení poškození, větší výboj na konci dashe nebo možnost házet granáty. Po smrti nepřítele se občas objeví bomba, kterou díky jednomu z vylepšení můžete aktivovat dashem. Pokud ho ale nemáte, musíte využít high-tech paprsek. Krom toho má paprsek ještě jedno využití. Občas v prostředí narazíte na místo, kde je obrys plošiny.

Díky tomuto paprsku si ji můžete vytvořit, byť jen na krátkou chvíli. Skrz takto vytvořené plošiny pak můžete proskočit pomocí dashe. Ono se to těžko vysvětluje, ale věřte, že ve výsledku jsou herní mechaniky jednoduché a zatraceně dobře udělané. Jedinou věcí, která mi opravdu při hraní vadila, je to, že když stojíte příliš blízko nepřítele, tak se můžete snažit, jak chcete, ale nedostane od vás ani jednu kulku. Ruka postavy je jakoby v modelu nepřítele a kulky zkrátka nemají žádný efekt. To samé platí v případě, kdy je nepřítel omráčený a vy stojíte v jeho popředí.

Matterfall™_20170812011510.pngMatterfall™_20170812011515.pngMatterfall™_20170812011517.png

Důležité je, aby se vám podařilo přežít. Počet životů se přizpůsobuje vaší obtížnosti, stejně jako množství bodů za ničení nepřátel. Z počátku máte přístup ke třem obtížnostem. Ta pravá zábava ale začíná až ve chvíli, kdy hru dokončíte a otevře se vám nová obtížnost – Master. Stačí se nevyhnout jedné kulce a je konec. Musíte se vrátit na začátek nebo k checkpointu. Z nepřátel navíc po jejich smrti vypadnou ohnivé koule, které míří přímo na vás. V určitých částech se pak hra stává téměř nehratelnou. Master je opravdu jen pro fajnšmekry.

Druhů nepřátel je požehnaně. Najdete tady několik typů pavoučích robotů, naváděné střely nebo miny, které jde zničit jen když jsou omráčené. Matterfall využívá mechaniku, kdy nepřítel, který vypadá na první pohled jako boss, se na vaší obrazovce poté objeví ještě mnohokrát. Hra ale dle mého trpí na nedostatek obsahu. Celkem obsahuje 12 úrovní, přičemž 3 z toho jsou souboje s bossy. Herní doba se tak pohybuje kolem pěti hodin. Pokud ale jste soutěživý typ a chcete se umístit v žebříčcích na vyšších pozicích, strávíte s ní mnohem více času. Nic jiného vás ke znovuhratelnosti ale neláká. Je to spíš taková jednohubka, která vám vydrží maximálně na dva večery.

 

Je to spíš taková jednohubka, která vám vydrží maximálně na dva večery

 

Během boje můžete využívat různých komb a triků, které vám postupně zvyšují násobič bodů. Po obdržení zásahu zase o úroveň klesne. Většinu času se ale na body ohlížet nebudete, protože budete mít co dělat, abyste se dokázali vypořádat s další hordou nepřátel. Pokud vám opravdu teče do bot, můžete si zapnout Overcharge. Tím se zpomalí čas, střílíte více projektilů a po chvíli jsou zničeni všichni nepřátelé na obrazovce.

Musím uznat, že se vývojářům podařilo dobře zpracovat futuristické město. Tento dojem navíc dobarvuje výborný soundtrack. S úrovní grafiky to už tak růžové není, je to těžký průměr. Jedná se zkrátka o nízkorozpočtovou hru. Kdyby byl Matterfall AAA titul za 60 éček, určitě bych si postěžoval mnohem více, ale u takové hry je na první pohled jasné, že tady byla na prvním místě hratelnost a na grafiku se moc nehledělo.

Matterfall je sice krátká, ale zábavná twin-stick střílečka. To z ní ale nedělá něco, co by musel na svém seznamu dohraných her mít každý hráč. Pokud ale zrovna nemáte co hrát a hledáte nějakou levnější novinku, tak s Matterfallem neuděláte chybu.

Hodnocení: 3 / 5

Klady: 

  • Vyvážená obtížnost
  • Skvělý soundtrack
  • Zábavná hratelnost

Zápory:

  • Málo obsahu
  • Horší grafika

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

7.  1.  2018 |
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

2.  1.  2018 |
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Playstation 4 v roce 2018: nejočekávanější hry platformy

Playstation 4 v roce 2018: nejočekávan…

Sice jste si u nás nedávno mohli přečíst o očekávaných hrách, tím ale ani zdaleka nekončíme. Letošní rok toho totiž přinese mnohem více než by se mohlo zdát. Začneme s tím, co se v tomto roce dostane na konzoli Playstation 4.

6.  1.  2018 |
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

10.  1.  2018 |